خطرات هوش مصنوعی
بازدید 165
0

خطرات هوش مصنوعی چیست ؟

خطرات هوش مصنوعی چیست ؟ در چند دهه اخیر با پیشرفت هوش مصنوعی و قابلیت های آن نگرانی ها نسبت به خطرات هوش مصنوعی نیز در جوامع و موضوعات مختلف افزایش یافته . به طوری که استیون هاوکینگ ( Stephen Hawking) فیزیکدان مشهور درباره هوش مصنوعی اینگونه اخطار می دهد : ( توسعه هرچه بیشتر هوش مصنوعی میتواند پایان نسل بشر باشد. )

خطرات هوش مصنوعی

البته این نگرانی ها را می توان به فیلم و سریال هایی که توسط هالیوود در طی چند دهه اخیر ساخته شده نیز نسبت داد. به طوری که هوش مصنوعی در این صنعت به روش های متعددی آسیب زننده و تخریب کننده نشان داده شده و میتوان گفت که این موضوع تاثیر بسیاری بر دیدگاه مردم نسبت به هوش مصنوعی گذاشته است.

در ادامه به بررسی نگرانی ها در خصوص هوش مصنوعی در فواصل زمانی مختلف میپردازیم.

ربات تعاملی هوشمند 803 Robot Instructors

  • قد ربات : 39 سانتی متر
  • جنس پلاستیک فشرده ی مرغوب
  • ساخته شده از مواد اولیه ی درجه یک
  • مناسب رده ی سنی بالای 6 سال
  • قابلیت دادن برنامه به ربات
  • قابلیت حرکت به جلو و عقب
  • صحبت به زبان انگلیسی
  • آواز خواندن و رقصیدن
  • امکان پرتاب تیر

توهمات (خطرات) هوش مصنوعی

یکی از نکات جالب در مورد هوش مصنوعی این است که به حدی پیشرفت کرده است که خودش فکر می کند. و مدام در حال یادگیری و شکل دادن الگوهای جدید است. هر چه سوالات بیشتری از آن بپرسید، داده های بیشتری جمع آوری می کند و “هوشمندتر” می شود. با این حال، وقتی از ChatGPT سؤالی می‌پرسید که پاسخ آن را نمی‌داند، این موضوع را نمی پذیرد و در عوض، مانند یک دانش آموز گستاخ و درعین حال باهوش ،پاسخی ارائه می دهد که ممکن است اصلا صحت نداشته باشد. این پدیده به عنوان توهم هوش مصنوعی شناخته می شود.

خطرات هوش مصنوعی

یکی از نمونه های توهم هوش مصنوعی در دادگاه نیویورک رخ داد. یک وکیل خلاصه ای طولانی ارائه کرد که در آن موارد متعددی از قانون برای حمایت از نظر خود ذکر شد. به نظر می رسید که وکیل از ChatGPT برای نوشتن کل خلاصه استفاده کرده است و نتیجه ارائه هوش مصنوعی را نیز چک نکرده . ChatGPT استنادهای پشتیبان خود را ساخته است، که هیچ کدام وجود نداشته.

توهمات هوش مصنوعی می تواند به تهدیدی برای جامعه تبدیل شود زیرا می تواند اینترنت را با اطلاعات نادرست پر کند. محققان و نویسندگان موظفند هر کاری را که به ابزارهای تولید متن مانند ChatGPT انجام می دهند ، به طور کامل بررسی کنند. هنگامی که یک منبع آنلاین قابل اعتماد محتوا را منتشر می کند و آن را به عنوان حقیقت بی طرفانه بیان می کند، خوانندگان این حق را دارند که بتوانند به آن اطلاعات اعتماد کنند.

از دست دادن شغل

یکی از رایج ترین نگرانی ها در مورد هوش مصنوعی این است که منجر به اتوماسیون (اتوماسیون (Automation) ترکیبی است از دو کلمه “automatic” و “operation” و به معنی عمل کردن بدون عامل خارجی (انسان) یا با کمترین تاثیر، عامل خارجی است) مهارت ها و فرآیندهایی می شود که به قدری کارآمد است که منجر به حذف مشاغل انسانی یا حتی کل صنایع می شود.

در واقعیت، کارشناسان در مورد تأثیر احتمالی هوش مصنوعی بر مشاغل دچار تعارض هستند. یک مطالعه اخیر نشان می دهد که ممکن است حدود 85 میلیون شغل به دلیل اتوماسیون هوش مصنوعی بین سال های 2020 تا 2025 از بین برود. در عین حال مطالعه دیگری نشان می دهد که هوش مصنوعی می تواند تا سال 2025، حدود 97 میلیون شغل جدید ایجاد کند. البته اگر کارمندان مهارت های مورد نیاز برای این نقش های فنی را نداشته باشند و اگر شرکت ها نیروی کار خود را ارتقاء ندهند، ممکن است از هوش مصنوعی عقب بمانند.

بنابراین باید در این زمینه نسبت به پیشرفت هوش مصنوعی محتاطانه عمل کرد.

خطرات هوش مصنوعی

از دست دادن کنترل

برخی نیز معتقدند هوش مصنوعی می تواند از کنترل ما خارج شود و بشریت را نابود کند. اما بسیاری از کارشناسان می گویند که این نتیجه گیری بیش از حد است.در عین حال موسسه Future of Life ( آینده زندگی ) سازمانی که به بررسی خطرات وجودی برای بشریت اختصاص دارد ، هشدار می دهند که چون A.I. ( هوش مصنوعی ) سیستم‌ها اغلب رفتارهای غیرمنتظره‌ای را از حجم وسیعی از داده‌هایی که تجزیه و تحلیل می‌کنند یاد می‌گیرند، آنها می‌توانند مشکلات جدی و غیرمنتظره‌ای ایجاد کنند.

بحث در مورد معایب هوش مصنوعی غالباً با بحث در مورد ابرهوشی غالب است. به سیستم های باهوشی اشاره دارد که ازچند جنبه بسیار از هوش انسانی پیشی می گیرد. در نتیجه، آنها قادر به کسب همه نوع مهارت ها و تخصص ها بدون دخالت انسان هستند، و می توانند خود را برای موقعیت های ناشناخته آموزش دهند.

به همین دلیل نیز، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که ما باید این سناریو را جدی بگیریم و در درجه اول بهتر است که بر انتقال اصول اخلاقی به سیستم های هوشمند تمرکز کنیم. به بیان دیگر ، ما نباید قوانینی را به آنها بیاموزیم، بلکه باید چیزی در مورد ملاحظات انسانی به آنها آموزش دهیم.

این آموزش می تواند باعث تغییر و تحول در رابطه بین انسان و هوش مصنوعی در آینده شود.

دیپ فیک ( deepfake)

پیشرفت روز افزون هوش مصنوعی باعث شده سیستم‌های هوشمند به‌طور فزاینده‌ای توانایی تولید محتوا را پیدا می‌کنند. به عنوان مثال آنها می‌توانند چهره بسازند، متن بنویسند، توییت تولید کنند، تصاویر را دستکاری کنند، صداها را شبیه‌سازی کنند و در تبلیغات هوشمند نیز شرکت کنند.

همچنین آنها قادرند آنها قادرند چهره های بسیار واقع گرایانه ای از افرادی که هرگز وجود نداشته اند خلق کنند. نرم افزار Deepfake قادر است تصاویر چهره ها را روی فیلم های متحرک بچسباند. بنابراین در ویدیو به نظر می رسد که شما در حال انجام کاری هستید (که درست نیست و در واقع اتفاق نیفتاده است).

خطرات هوش مصنوعی

سلبریتی ها و افراد مشهور بیشترین آسیب را در این زمینه دیده اند زیرا افراد سودجو با استفاده از این فناوری می‌توانند به راحتی فیلم‌های پورنوگرافیک با بازی این افراد مشهور ایجاد کنند.و البته سوء استفاده از این فناوری با گذشت زمان علاوه بر افراد مشهور گریبان افراد عادی را نیز گرفته و باعث شده آنها نیز در معرض خطرات هوش مصنوعی باشند.

همچنین سیستم‌های هوش مصنوعی که محتوای جعلی ایجاد می‌کنند، خطر دستکاری و شرطی‌سازی توسط شرکت‌ها و دولت‌ها را نیز به دنبال دارند. در این سناریو، محتوا را می توان با چنان سرعت و مقیاسی تولید کرد که نظرات را تحت تأثیر قرار داد و اخبار جعلی را با قدرت محض به جهان پرتاب کرد.

ربات کنترلی Smart Strik Force آیتم K1

  • مناسب رده ی سنی بالای 3 سال
  • جنس پلاستیک ABS
  • ریموت کنترلی بیسیم
  • قابلیت تیراندازی و صحبت کردن
  • دارای حالت دمو
  • قابلیت حرکت دست ها
  • پخش نور و موزیک
  • دارای کابل شارژ

پیشنهاد پیویو :

هوش مصنوعی = از دست دادن مشاغل (تاثیر هوش مصنوعی روی شغل و زندگی انسان ها در آینده)
توسعه هوش مصنوعی و جنگ ربات و انسان

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

mahla_khoshtale

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *