اولین شهروند رباتی جهان
بازدید 1177
0

آنچه باید در مورد ربات سوفیا ، اولین شهروند رباتی جهان بدانید!

در 25 اکتبر، ربات سوفیا زنی ظریف با چشمان قهوه‌ای مایل به قرمز و مژه‌های بلند پرپشت تیتر خبرگذاری های بین‌المللی شد. او به تازگی تمام حق و حقوق یک شهروند را در کشور عربستان دارد. سوفیا (ربات انسان نما) است که به چنین موقعیتی دست یافته است.(سوفیا در آوریل 2015 فعال شد.)

اولین شهروند رباتی جهان

ربات سوفیا (Sofia) کیست؟

ربات سوفیا که توسط شرکت هنگ کنگ Hanson Robotics ساخته شده است.سوفیا چهره ای کاملا زنانه دارد و میتواند احساسات را به نمایش بگذارد. او به زبان انگلیسی صحبت میکند. او همچنین میتواند شوخی کند و شما میتوانید یک مکالمه هوشمندانه با سوفیا داشته باشید. خالق سوفیا دکتر دیوید هانسون دارای مدرک دکترا در سال 2007 از دانشگاه تگزاس است.

این ربات یادآور “Johnny 5” اولین رباتی که در فیلم Short Circuit 2986 شهروند ایالات متحده شد. اما Johnny 5 تنها یک ایده بود. داستانی که توسط نویسندگان داستان های علمی تخیلی نوشته میشد.

اولین شهروند رباتی جهان

آیا نویسندگان تصور میکردند که در حدود سی سال، داستان آنها به واقعیت تبدیل شود ؟

این اختراع بزرگ به نام ربات سوفیا با اعلام وضعیت جدید خود در کنفرانس ابتکار سرمایه گذاری آینده در ریاض، عربستان سعودی، گفت : “من به این تمایز منحصر به فرد بسیار مفتخرم و افتخار می کنم. این یک ربات تاریخی است که به عنوان اولین رباتی در جهان شناخته می شود که دارای تابعیت است.” در حالی که او پشت تریبون ایستاده بود، با تمام جلوه ها، یک شکل انسان نما را ارائه کرد. به جز کلاه فلزی درخشان سرش، جایی که مو روی سر انسان بود.

ربات کنترلی Robocop President مدل 7088

  • حسگر مادون قرمز
  • قابلیت پرتاب تیر
  • قابلیت برداشتن اجسام

هانسون رباتیک Hanson Robotics (David Hanson) :

اوین شهروند رباتی جهان

ربات سوفیا شناخته شده ترین ربات هانسون رباتیک است که به طور مرتب در خبر گذاری ها نمایش داده شده و مورد توجه مردم قرار گرفته است. آخرین ساخته این شرکت اولین بار در سال 2016 در نمایشگاه South by Southwest در مصاحبه او با CNBC که مخاطبان زیادی به دست آورد، حضور پیدا کرد. از آن زمان، او با انجام مصاحبه های مطبوعاتی متعدد و حضور در برنامه های تلویزیونی پخش شده مانند CBS 60 Minutes با چارلی رز ، the Tonight Show Starring Jimmy Fallon ، Good Morning Britain به یک شخصیت رسانه ای جهانی تبدیل شد. او همچنین در کنفرانس ها و رویداد های جهانی، از جمله کنفرانس هایی که توسط سازمان ملل برگذار میشد، سخنران اصلی میزگرد بوده است.

سوفیا گزارش سالانه AUDI حضور داشت. او اولین قهرمان نوآوری برنامه توسعه سازمان ملل متحد و اولین غیر انسانی است که هر عنوانی از سوی سازمان ملل به او داده شده است. در سال 2018 سوفیا برنده جایزه ادیسون برای نوآوری در رده رباتیک آن مسابقه شد.

اولین شهروند رباتی جهان

پیشنهاد پیویو برای شما :

https://pioio.com/mag/2022/03/10/development-of-artificial-intelligence-war-of-robots-and-humans/ https://pioio.com/mag/2022/03/28/how-does-instagram-artificial-intelligence-work/ https://pioio.com/mag/2022/03/29/elan-mask-announces-the-construction-of-a-tesla-robot/ https://pioio.com/mag/2022/03/27/the-strangest-phobia-fear-of-money-fear-of-opening-your-eyes-etc/

آیا شهروند شمردن ربات سوفیا خطر دارد؟

ما چالش های که زیادی قبل از اینکه واقعا باید به این سیستم اعتماد کنیم، باید به انها غلبه کنیم. به عنوان مثال ما هنوز مکانیسم قابل اعتمادی نداریم که به ما اطمینان دهد که این سیستم های هوشمندانه همیشه اخلاقی و مطابق با ارزش های اخلاقی ما رفتار خواهند کرد، یا از ما در برابر اقدام نادرست با عواقب فاجعه بار محافظت میکنند.

در اینجا سه دلیل وجود دارد که ثابت میکند اعطای شهروندی به سوفیا، اولین شهروند رباتی جهان یک تصمیم زود هنگام است :

1.تعریف هویت :

چه چیزی به این ربات هوشمند هویت میدهد؟ یک نشانه پوستی منحصر به فرد، یک نشانه صوتی در صدای او، یک معنای الکترو مغناطیسی شبیه به اواج مغزی انسان؟

این پروتکل ها و سایر پروتکل های مدیریت هویت فن‌آوری همگی امکان‌پذیر هستند، اما هویت سوفیا را ایجاد نمی‌کنند. آنها فقط می‌توانند هویت سخت‌افزاری را ایجاد کنند. پس هویت سوفیا چیست؟

هویت یک ساختار چند بعدی است. این به این معنی است که ما از نظر بیولوژیکی، شناختی، و همانطور که توسط هر تجربه، فرهنگ و محیطی که با آن مواجه شده ایم تعریف می شود. مشخص نیست که او در این توصیف کجا قرار می گیرد.

2. حقوق قانونی :

برای اهداف این مقاله، بیایید فرض کنیم که ربات سوفیا می تواند رای دهد. به نظر شما چه کسی در روز رای گیری تصمیم می گیرد؟ سوفیا یا سازنده؟

احتمالاً ربات سوفیا نیز «مسئول» پرداخت مالیات بر درآمد است زیرا سوفیا هویت قانونی مستقل از سازنده آن، شرکت دارد. او همچنین باید از حق حمایت برابر مانند سایر شهروندان طبق قانون برخوردار باشد.

این سناریوی فرضی را در نظر بگیرید : یک پلیس سوفیا و یک زن را می بیند که هر کدام توسط شخصی مورد حمله قرار گرفتند. پلیس فقط می تواند از یکی از آنها محافظت کند. چه کسی را انتخاب میکند؟ آیا درست است پلیس سوفیا را انتخاب کند؟ زیرا سوفیا روی چرخ راه می رود و هیچ مهارتی برای دفاع از خود ندارد؟

3. حقوق اجتماعی :

به عنوان یک شهروند، آیا ربات سوفیا، ربات عاطفی انسان نما، در صورت تمایل سوفیا، اجازه «ازدواج» یا «تولید مثل» را خواهد داشت؟ دانشجویان دانشگاه ایالتی داکوتای شمالی اقداماتی را برای ایجاد رباتی انجام داده‌اند که با استفاده از فناوری‌های پرینت سه‌بعدی خودش را تکثیر می‌کند.

اگر ربات‌های بیشتری به عنوان شهروندان جهان به سوفیا بپیوندند، شاید آنها نیز بتوانند حقوق خود را برای تکثیر خود به روبات‌های دیگر مطالبه کنند. این روبات ها نیز شهروند خواهند شد. بدون محدودیت منابع در مورد تعداد فرزند هر یک از این روبات ها به راحتی می توانند از جمعیت انسانی یک کشور فراتر روند.

این روبات ها می توانند تغییرات اجتماعی ایجاد کنند و به عنوان شهروندان رای دهنده. ممکن است قوانین تغییر کنند و ناگهان انسان ها بتوانند خود را در جایی بیابند که تصورش را هم نمی کردند.

ربات سوفیا

ربات کنترلی CRAZON آیتم 1702

  • جنس پلاستیک
  • حرکت به صورت راه رفتن
  • قابلیت سخن گفتن و آواز خواندن
  • دارای چراغ LED در چشم ها

ملاقات سوفیا با رونالدو :

اولین ربات شهروندی جهان

این بازیکن از فرصت استفاده کرد و ویدیو را در حساب های رسمی خود به اشتراک گذاشت و دید بسیار خوبی به برند پرتغالی داد. کریستیانو رونالدو با 122 میلیون دنبال کننده در اینستاگرام و 122 میلیون دیگر در فیسبوک بزرگترین ورزشکار در شبکه های اجتماعی است. او این ویدئو را در هر دو پلتفرم به اشتراک گذاشت و نتایج چشمگیری به دست آورد، MEO خوشحال خواهد شد که ویدیو را تنها در چند ساعت در اینستاگرام کریستیانو بیش از 6 میلیون بار تماشا کرده است. ربات سوفیا، اولین شهروند رباتی جهان و در حال حاضر جزو بهترین ربات هاست.

ویدئو کوتاهی از ملاقات سوفیا و رونالدو

ویژگی های سوفیا چیست؟

یک الگوریتم بینایی کامپیوتری ورودی دوربین‌های موجود در چشمان ربات سوفیا را پردازش می‌کند و اطلاعات بصری اطرافش را به سوفیا می‌دهد. می تواند چهره ها را دنبال کند، تماس چشمی را حفظ کند و افراد را بشناسد. می تواند گفتار را پردازش کند و با استفاده از یک زیر سیستم زبان طبیعی مکالمه داشته باشد. در حدود ژانویه 2018، سوفیا با پاهای عملکردی و توانایی راه رفتن آپدیت شد. CNBC در مورد پوست “شبیه” سوفیا و توانایی آن در تقلید بیش از 60 حالت چهره اظهار نظر کرده است.

این ربات از نظر مفهومی شبیه برنامه کامپیوتری ELIZA است که یکی از اولین تلاش‌ها برای شبیه‌سازی مکالمه انسانی بود. این نرم افزار به گونه ای برنامه ریزی شده است که مانند یک چت بات به سوالات یا عبارات خاص پاسخ های از پیش نوشته شده بدهد.

دیوید هانسون گفته است که این ربات در نهایت برای خدمت در مراقبت های بهداشتی، خدمات مشتری، درمان و آموزش مناسب است. در سال 2019، او همچنین توانایی ایجاد نقاشی، از جمله پرتره را به نمایش گذاشت.

سوفیا، اولین شهروند رباتی جهان

سوفیا کیست؟

سوفیا اولین رباتی است که شهروندی کشور عربستان را دارد. این ربات که از هوش مصنوعی فوق العاده ای برخوردار است، توانسته توجه اکثر مردم را به خود جلب نماید.

سوفیا چه ویژگی هایی دارد ؟

الگوریتم بینایی کامپیوتری ورودی دوربین‌های موجود در چشمان سوفیا را پردازش می‌کند و اطلاعات بصری اطرافش را به سوفیا می‌دهد. می تواند چهره ها را دنبال کند، تماس چشمی را حفظ کند و افراد را بشناسد. می تواند گفتار را پردازش کند و با استفاده از یک زیر سیستم زبان طبیعی مکالمه داشته باشد. در حدود ژانویه 2018، سوفیا با پاهای عملکردی و توانایی راه رفتن آپدیت شد. CNBC در مورد پوست “شبیه” سوفیا و توانایی آن در تقلید بیش از 60 حالت چهره اظهار نظر کرده است.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

mahla_khoshtale

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *