عروسک بازی پسربچه ها یک امر طبیعی است؟
بازدید 1076
1

آیا عروسک بازی پسرها یک امر طبیعی است؟

جامعه مدعی قوانینی درباره رفتار کودکان است. بعضی از قوانین، نوع اسباب بازی که کودک باید با آن بازی کند را بر اساس جنسیت آنها تعیین می کند. اما عروسک بازی پسرها چه مفهومی دارد؟ خرده فروشان عروسک ها را برای دختران و ماشین های اسباب بازی را برای پسرها وارد بازار می کنند. دلیلش هم این است که از تاثیر عروسک بر کودک واقف اند و می خواهند به کودکان خردسال آموزش داده شود که در آینده چه نقشی را باید ایفا کنند.
چه اتفاقی می افتد اگر دختر ها ماشین بازی کنند؟ یا پسرها عروسک بازی؟ آیا این موضوع تهدید آمیزی است؟

 پسرها هم می توانندعروسک بازی کنند
تبعیض های جنسیتی مرسوم در جامعه

تبعیض های جنسیتی مرسوم در جامعه

تحقیقات نشان داده که بسیاری از رفتارهایی که با جنسیت در ارتباط است، هم در مورد مردان و هم زنان، توسط فرهنگ، خانواده و جامعه ترویج شده است. بخش عظیمی از گرایش های جنسیتی اصلا به ژنتیک یا جنسیت مربوط نمی شود. با وجود این، ما همچنان تعبیراتی این چنین را می شنویم : چرا اون پسر لباس صورتی پوشیده؟

خانواده و جامعه بر رفتار و گرایش کودکان تاثیر می گذارند. درآمریکا دختران در دوره های STEM مدرسه (علوم، فناوری،مهندسی،ریاضیات) کمتر حضور دارند. معلمان معتقد بودند که پسرها در مشاغل STEM موفق تر هستند. اما مشخص شد که دختران هم به اندازه پسران در این رشته ها عملکرد خوبی دارند. موسسه بهداشت ملی تحقیقی را منتشر کرد که توضیح می دهد خانواده، جامعه و فرهنگ (به خصوص مادران) چگونه برای انتخاب و دنبال کردن شغلی در حیطه علوم، روی فرزند دختر تاثیر می گذارند.

باور نادرست دیگری که وجود دارد این است که مردان نمی توانند پدر خوبی باشند. بار دیگر تحقیقات نشان داد که پدران نیز استعداد پرورش دادن، پاسخ دادن و محبت کردن به کودکان را دارند. مردان همچنین توانایی لباس شستن و غذا درست کردن را دارند و می توانند لباس های هماهنگی را بر تن فرزندانشان کنند.

خب! با این حال واقعا خطری وجود دارد برای اینکه اجازه دهیم تا پسرها با عروسک بازی کنند؟ یا دخترها با ماشین های اسباب بازی؟

عروسک بازی برای پسربچه ها
عروسک بازی پسرها یک تهدید محسوب می شود؟

اینکه به کودکان اجازه دهیم تا با اسباب بازی های جنس مخالف خود (بر اساس دیدگاه جامعه، فرهنگ و خانواده) بازی کنند می تواند بر رشد آنها تاثیر بگذارد. والدین باید با دقت بیشتری برای کودکان خود اسباب بازی انتخاب و تهیه کنند. همچنین به تاثیر عروسک بر کودک نیز دقت کنند.
به طور نمونه تهیه وسایل هنری برای کودک می تواند روحیه خلاقانه و استعداد های هنری فرزند شما را برانگیخته کند. یا دادن یک بشقاب پرنده ممکن است باعث بهبود تعادل و هماهنگی در کودک شود.

اما چه اتفاقی می افتد اگر دخترها با ماشین یا ابزار بازی کنند؟

دخترانی که علاقه دارند با ماشین های اسباب بازی، بازی کنند احتمالا بعدها که صاحب ماشین های خودشان شوند، بسیار زبردست و ماهر خواهند بود. حتی به دلیل اینکه در اوایل کودکی تظاهربه ماشین راندن می کنند ممکن است مهارت های رانندگی بهتری هم داشته باشند. بازی کردن با ابزارها هم می تواند در بزرگسالی علت مهارت آنها در این زمینه شود.

پسر بچه هایی که عروسک بازی می کنند چطور ؟

بله! پسرها هم با عروسک بازی می کنند . پسربچه هایی که با عروسک بازی می کنند احتمالا استعداد و ظرفیتشان در مراقبت از دیگران و حتی پرورش دادن کودکان رشد می کند .آنها در بزرگسالی به پدر های بی نظیری تبدیل می شوند. پس عروسک بازی پسرها بسیار پربازده هم هست.

با این توضیحات آیا همچنان تهدیدی در عروسک بازی پسرها یا ماشین بازی دخترها وجود دارد؟ خطر بالاقوه ای که وجود دارد این است که کودکان از تجربه بازی هایِ برابر محروم بمانند و بازی های مهمی را که در رشد آنها بسیار تاثیر گذار هست را از دست بدهند. تاثیر عروسک بر کودک بسیار زیاد است و تنها خطر حقیقی موجود همین است، کودکی که نتواند با اسباب بازی های متنوع و زیادی بازی کند ممکن است بخش زیادی از یادگیری و سرگرمی را از دست بدهد.

پسرها هم عروسک بازی می کنند

دلایلی که نشان می دهد بهتر است پسرها هم عروسک بازی کنند.

1.لباس پوشاندن به عروسک ها مهارت های جنبشی کودک را افزایش می دهد.

تاثیر عروسک بر کودک را دست کم نگیرید. بستن دکمه ها و گیره ها مستلزم داشتن مهارت های جنبشی است که پوشاندن لباس به عروسک، آن را تقویت می کند. این موضوع به آنها کمک می کند که در نهایت یادبگیرند خودشان لباس بپوشند. به طور مثال عروسک های لوگان اورت با یک پیراهن دکمه دار و حتی کفش های کوچک برای تشویق این مهارت ها فوق العاده است.

2.عروسک ها باعث می شود تا پسرها بتوانند سرگرمی های مورد علاقه خود را پیدا کنند.

به طور مثال لوگان اورت عاشق خلق موسیقی های جدید است و درام می نوازد. بیشتر عروسک ها برای خود داستانی دارند، همانطور که سرگرمی و علایق منحصر به فردی نیز دارند که بچه ها می توانند بیشتر آنها را کشف کنند.
کشف این سرگرمی ها در مقیاس کوچکتر عروسک هایشان، یک راه عالی برای آشنا شدن با سرگرمی ها و فعالیت های مختلف است.ما باید بپذیریم که پسرها هم عروسک بازی می کنند و تاثیر عروسک بر کودک بسیار قابل توجه است.

3.پسرها یاد می گیرند که چطور از دیگران مراقبت کنند.

پسرها هم عروسک بازی می کنند و مراقبت کردن از عروسک یک روش بی نظیر برای پسرهاست تا یادبگیرند چطور از دیگران وبه خصوص دوستان کوچکترشان مراقبت کنند. عروسک ها می توانند برای نشان دادن اینکه پسربچه ها چطور کودکان کوچکتر از خود را در آغوش بگیرند یا با دوستان و دارایی هایشان مهربان باشند استفاده شوند. یک عروسک می تواند پسربچه را برای داشتن یک خواهر یا برادر جدید آماده کند. علاوه بر این، از نحوه رفتار کودک با عروسک می توان نوع ارتباطش با دیگران و میزان ازخودگذشتگی او را تشخیص داد.

علاوه بر این کودک خواباندن، غذا دادن و لباس پوشاندن به عروسکش مطابق با سلیقه و ترجیح خودش انجام می دهد. به لحاظ نظری این موضوع به کودک کمک می کند تا دیدگاه اشخاص دیگر را هم در نظر بگیرد و این آغاز آموختن مهارت همدلی با دیگران می شود. همچنین در طی بازی و بازسازی کردن آن، کودک فرآیند واقعیت خود را طی می کند و بهتر متوجه می شود که زندگی روزمره به چه شکل می گذرد.

مزایای عروسک بازی برای پسرها
یادگیری مراقبت از دیگران

4.مراقبت از بچه ها فقط یک کار زنانه نیست.

بیشتر دختربچه ها با عروسک بازی بزرگ می شوند، اما پسرهای کمی این شرایط را دارند. ما معتقد بودیم که مراقبت کردن از کودکان بیشتر یک کار زنانه است تا مردانه، اما شروع بازی پسر بچه ها با عروسک از دوران خردسالی، می تواند این باور غلط را از بین ببرد.
همانطور که عروسک به دختران حس مادر بودن القا می کند می تواند به پسرها هم حس پدر بودن را بدهد.

5.بازی های تخیلی هم برای دخترهاست و هم پسرها.

پسرها هم عروسم بازی می کنند و بازی کردن با عروسک، کودک را به انجام کارهای مبتکرانه ترغیب می کند. بچه ها عاشق این هستند که حین بازی هایشان مکان مختلف را بازسازی کنند یا کارهای سرگرم کننده دیگری با عروسک ها انجام دهند. آنها با ساختن سناریو های خلاقانه و مختلف در ذهن خود قوه تخیل خود را تقویت می کنند. تاثیر عروسک بر کودک خیلی زیاد است.

درباره روشهای افزایش خلاقیت کودک بیشتر بخوانید:
بازی فکری کمک به تقویت ذهن ، خلاقیت و سلامت روان
بازی های فکری مناسب کودکان

6.عروسک برای کودک مثل یک الگو عمل می کند.

تاثیر عروسک بر کودک ؟ عروسک برای کودک حکم یک دوست محترم را دارد و به عنوان یک الگو عمل می کند. او به عروسک اعتماد دارد و می خواهد هرکاری که او انجام می دهد را انجام دهد.حتی اگر پیشنهاد شما برای کودک آزار دهند یا دوست نداشتی باشد نیز حاضر است آن را انجام دهد. مثلا اگر بگویید که عروسک قصد دارد به حمام برود، کودک شما نیز با آن همراه می شود.

در انتها، شاید عروسک ها را تنها وسیله ای برای سرگرمی محسوب کنید.اما تجربیات نشان داده اند که که توانایی عروسک ها و تاثیر عروسک بر کودک فراتر از این است و می تواند مهارت های پرورشی کودک را افزایش دهد. علاوه بر این درک کودک را از محیط پیرامون، روابط و دیدگاه ها بهبود می بخشد. بنابراین عروسک ها اسباب بازی های بی نظیری هستند که علاوه بر دخترها، پسر ها هم باید از آنها استفاده کنند. البته که به ترجیح و علاقه کودک نیز باید توجه کرد و احترام گذاشت.

مطالب مرتبط :
بازی درمانی چیست؟موارد بکارگیری و روند آن
بهترین هدیه برای کودک و معرفی ایده هایی که کودک آنها را دوست دارد
ایده های هدیه تولد برای کودک ۵ ساله که برای تقویت مهارت های او نیز مفید باشد
چه نوع اسباب بازی مناسب برای کودک خود انتخاب کنم ؟
انتخاب بهترین اسباب بازی برای کودکان

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

طراوت رئوف

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. ناشناس گفت:

    به نظرم اشکال نداره پسرا عروسک بگیرن دستشون همون‌طوری که ما با عروسک های پسر بازی کردیم پسرا رو دیدیم یا عروسک کن این عدالت