آب و هوا تهران / ایران!
بازدید 65
۴

آب و هوا تهران/ایران

آلودگی شدید آب و هوا تهران/ ایران که از روز گذشته با ورود ریزگردها آغاز شده، همچنان ادامه دارد.

رسانه‌ها می‌گویند که تهران برای دومین روز متوالی در شمار آلوده‌ترین پایتخت‌های جهان بوده است.

در چند روز گذشته آلودگی هوا در مناطق غربی، مرکزی، دامنه‌های البرز و بخش‌هایی از استان‌های گیلان، گلستان و مازندران ایران افزایش یافته و شاخص آلودگی هوای تهران، پایتخت به ۴۹۱ رسیده که براساس این معیار در وضعیت خطرناک قرار گرفته است..  کیفیت آب و هوا تهران/ایران به پنج دسته تقسیم‌بندی می‌شود که بر اساس آن از عدد صفر تا ۵۰ هوا ‘پاک ‘، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا ‘قابل قبول (سالم) یا متوسط ‘، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ‘ناسالم برای گروه‌های حساس ‘، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا ‘ناسالم برای همه گروه‌ها ‘، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا ‘بسیار ناسالم ‘ و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا ‘خطرناک ‘ است. آب و هوا تهران/ایران

آب و هوا تهران / ایران

آب و هوا تهران/ایران

اما دلیل آب و هوا بد تهران / ایران چیست؟

حامد یزدی مهر، مدیر کل مدیریت بحران استانداری تهران گفته است “به دلیل شرایط نامساعد هوا جلسه فوری اضطرار آلودگی هوا برگزار خواهد شد” و از احتمال تعطیلی تهران خبر داده است. آب و هوا تهران/ایران

او از شهروندان تهران و مخصوصا گروه‌های حساس خواست “تا امروز و فردا از منزل خارج نشوند”.

دلیل آلودگی اخیر آب و هوا تهران/ایران ، چشمه‌های تولید گرد و خاک در شمال عراق و سوریه و عربستان اعلام شده که ابتدا استان‌های مرزی از جمله کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، آذربایجان غربی را درگیر کرده است.

محمد اصغری، کارشناس سازمان هواشناسی ایران گفته است: “جریانات غربی در لایه‌های بالایی جو به قدری قوی است که این گرد و خاک را جارو می‌کند.” پس از استان‌های ذکر شده، استان‌های همدان، مرکزی، قم، البرز و تهران امروز تحت تأثیر قرار گرفته است.

به گفته آقای اصغری “هر چقدر به سمت شمال غربی پیش می‌رویم این گرد و خاک تضعیف می‌شود”.

دلیل تولید گرد و خاک در شمال عراق و کشورهای سوریه و عربستان هم “کم‌بارشی” در این مناطق است که احتمال تکرار آن هم وجود داشته و “اوج این گرد و خاک از فروردین تا مرداد” خواهد بود و “تا موقعی که این چشمه‌ها وجود داشته باشد گرد و خاک نیز خواهد بود”.

براساس تصاویر ماهواره‌ای منشاء گرد و خاک روزهای اخیر آب و هوا تهران/ایران، کشور عراق بوده است.

در هوای گرد و غبار، آلاینده ها می توانند از چشم، بینی، گلو و سایر بافت های مخاطی و پوست عبور کنند و مستقیماً باعث درجات مختلف تحریک یا واکنش آلرژیک شوند. ذرات گرد و غبار نیز می توانند از طریق مجاری تنفسی وارد بدن انسان شده و باعث بیماری های مختلف تنفسی شوند. آب و هوا تهران/ایران

آیا اقدامات لازم برای بهبود آب و هوا تهران/ ایران انجام میشود؟

نماینده مجلس ایران گفته است: معلوم نیست چرا مرکز ملی مقابله با ریزگردها در سازمان محیط زیست درخواست برای تامین اعتبارات لازم برای رسیدگی به این معضل در شرایط بحرانی را نکرده و پیگیر این مسئله نبوده است.

خانم رفیعی همچنین در مورد نحوه اطلاع‌رسانی ورود ریزگردها به تهران انتقاد کرده و گفته: ورود ریزگردها به پایتخت باید حداقل بین ۲۴ تا ۳۶ ساعت قبل توسط هواشناسی پیش‌بینی می‌شد.

او افزوده جلسه مدیریت آلودگی آب و هوا تهران/ایران با حضور اعضا باید حداقل یک تا دو روز قبل تشکیل و موارد لازم پیش‌بینی و مراتب جهت تصمیم‌گیری به استانداری و نهادهای مورد نظراعلام می‌شد که چنین چیزی صورت نگرفته است.

مدارس و دانشگاه های ایران که به دلیل شیوع ویروس کرونا نزدیک به دو سال غیرحضوری بود با پایان تعطیلات نوروزی، حضوری شده و با افزایش آلودگی هوا هم تعطیل نشده است.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ایران با توجه به شدت آلودگی هوا آب و هوا تهران/ایران گفته است که آموزش و پرورش نقشی در تعطیل شدن یا نشدن مدارس ندارد و تنها مجری مصوبات است.

بی توجهی مسولین به آب و هوا

آب و هوا تهران/ایران

چه کسانی باید مواظب این هوای آلوده باشند؟

سالمندان، کودکان، زنان باردار و بیماران مبتلا به بیماری های تنفسی و قلبی عروقی به شن و آلاینده ها حساس هستند. در هوای  گرد و خاکی تا حد امکان از بیرون رفتن خودداری کنند. در صورت بروز سرفه مزمن همراه با خلط، تنگی نفس، خس خس سینه یا درد قفسه سینه، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند. کسانی که به دلایل شغلی باید در خارج از منزل بمانند، مانند پلیس راهنمایی و رانندگی، کارگران بهداشتی و کارگران ساختمانی، باید اقدامات حفاظتی شخصی را انجام دهند. آب و هوا تهران/ایران

در هوای و گرد و خاکی و آلوده توصیه می شود افراد تا حد امکان در خانه بمانند و اقدامات زیر را انجام دهند :

1. درها و پنجره ها را بموقع ببندید و در صورت لزوم با نوار چسب ببندید تا از ورود شن و غبار به داخل اتاق جلوگیری شود.

2. برای تمیز کردن گرد و غبار و جلوگیری از تعلیق مجدد آن از یک دستمال مرطوب یا پارچه مرطوب استفاده کنید.

3. مرطوب کننده ها و آبپاش ها می توانند رطوبت هوا را به خوبی حفظ کنند.

4. اگر شرایط اجازه می دهد، دستگاه تصفیه هوا را روشن کنید.

اگر نیاز به بیرون رفتن دارید، به محافظت شخصی توجه کنید :

1. برای کاهش آسیب به مجاری تنفسی ناشی از باد و شن از ماسک استفاده کنید. در هوای شنی، گرد و غبار شناور، ذرات قابل استنشاق و ذرات ریز همه به طور همزمان وجود دارد، بنابراین توصیه می شود از ماسک های N95 یا ماسک هایی با فیلترهای درجه بالاتر استفاده کنید.

2. از عینک های ضد باد استفاده کنید تا به چشم آسیب نرسد. اگر شن و باد وارد چشم شد، چشم را با دست مالش ندهید. در اسرع وقت چشم ها را با آب جاری بشویید یا از قطره های چشمی استفاده کنید. اگر هنوز احساس ناراحتی می کنید، به موقع به دنبال درمان پزشکی باشید.

3. برای جلوگیری از آسیب به پوست، مو و گوش از کلاه یا دستمال گاز استفاده کنید.

4. بلافاصله پس از بازگشت به داخل خانه، دست ها و صورت خود را بشویید. دهان خود را بشویید و حفره بینی خود را تمیز کنید. در صورت امکان، حمام کنید و لباس های خود را تعویض کنید.

علاوه بر این، در هوای شنی و گرد و غبار، هوای خشک می تواند منجر به ترک لب ها و همچنین خشکی و خارش بینی و گلو شود. به یاد داشته باشید که آب بیشتری بنوشید و میوه و سبزیجات غنی از ویتامین بیشتری مصرف کنید تا مجاری تنفسی را بدون انسداد و مرطوب نگه دارید و ناراحتی گلو را از بین ببرید.

آلودگی هوا به عنوان یکی از عوامل اصلی تغییر آب و هوا، به سیاره ما آسیب می رساند. مهم است که همه ما سهم خود را در کمک به بهبود هوایی که تنفس می کنیم انجام دهیم. آب و هوا تهران/ایران

همچنین در پیویو بخوانید :

https://pioio.com/mag/2018/03/12/%d8%a2%d8%a8%d8%b1%d8%b3%d8%a7%d9%86%db%8c-%d8%a8%d9%87-%da%a9%d9%88%db%8c%d8%b1/ https://pioio.com/mag/2022/04/09/what-effects-does-the-corona-virus-have-on-our-mental-health/

ما چه کاری میتوانیم برای بهتر شدن آب و هوا تهران / ایران انجام دهیم؟

در حالی که ممکن است بخش بزرگی از آلودگی ناشی از صنایع و شرکت‌هایی باشد که خارج از کنترل ما هستند، هنوز کارهای زیادی وجود دارد که ما به‌عنوان افراد می‌توانیم برای ایجاد تفاوت در کیفیت هوای خود انجام دهیم.

در اینجا، ما به رایج‌ترین سؤالات شما در مورد آلودگی هوا و آب و هوا تهران/ایران پاسخ می‌دهیم و ده ایده عملی را به اشتراک می‌گذاریم که اکنون می‌توانید برای کاهش تأثیر خود انجام دهید.

آلودگی هوا چیست؟

آلودگی هوا اصطلاحی است که به ذرات ریز، مواد شیمیایی و گازهایی که در هوا منتشر می شوند اطلاق می شود.

این آلاینده های هوا در صورت تنفس می توانند اثرات مضری بر محیط زیست و سلامت ما داشته باشند.

آیا آلودگی هوا را در آب و هوا تهران/ایران می بینید؟

گازها شامل CO2 یا دی اکسید کربن هستند که گرما را در جو به دام می اندازد.

هنگامی که تعداد زیادی از این ذرات وجود داشته باشد، گاهی اوقات می‌توانیم اثرات آن را در هوا به صورت «دود» ببینیم.

شاید قبلاً در تصاویر دوده یا گرد و غبار در هوا دیده باشید. هنگامی که مه دود قابل مشاهده است به این معنی است که تنفس هوا بسیار خطرناک است.

آلاینده های دیگری مانند دی اکسید نیتروژن و ذرات معلق غیر از تأثیر بر سلامتی وجود دارد. سازمان بهداشت جهانی دریافت که هیچ سطح ایمن از ذرات معلق وجود ندارد.

با این حال، بیشتر اوقات آلودگی هوا قابل مشاهده نیست. مانند اکسیژن، ذرات می توانند نامرئی باشند، اما این مانع از مضر بودن آنها نمی شود.

آلودگی هوا از کجا می آید؟

80 درصد از آلودگی هوا با دی اکسید نیتروژن کنار جاده ها که محدودیت های قانونی در آن نقض می شود، از حمل و نقل جاده ای ناشی می شود. افزایش ترافیک جاده‌ای در دهه‌های اخیر نه تنها بر کیفیت هوای شهرها و شهرهای ما تأثیر می‌گذارد، بلکه اثرات گسترده‌تری مانند آلودگی صوتی، عدم فعالیت بدنی، مشکلات دسترسی و تصادفات ترافیکی جاده‌ای را نیز به دنبال دارد.

چرا آلودگی هوا بد است؟

آلودگی هوا نه تنها تأثیر مخربی بر محیط زیست دارد، بلکه بر سلامت ما نیز تأثیر می گذارد.

. اثرات بهداشتی قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا طولانی مدت است، زیرا ذرات باعث بدتر شدن بیماری های تنفسی و قلبی عروقی می شوند.

و یکی از ساده‌ترین راه‌هایی که می‌توانیم این کار را انجام دهیم، ایجاد تغییراتی در نحوه سفر است.

آب و هوا تهران/ایران

کمک ما به هوای شهرمان

آب و هوا تهران/ایران

ده نکته برتر ما برای کمک به ایجاد تفاوت در کیفیت آب و هوا  تهران /ایران :

در اینجا 10 راه سریع و آسان وجود دارد که می توانید هم ردپای کربن خود را کاهش دهید و هم به بهبود هوای امروز ما کمک کنید.

1. حمل و نقل عمومی

یک راه عالی برای کاهش سفر با ماشین این است که با پیاده روی یا دوچرخه سواری به مغازه های منطقه خود سفر کنید.

سفرهای خود را تا حد امکان ترکیب کنید. اگر دورتر می روید، وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس یا قطار را در نظر بگیرید و به صورت عمده خرید کنید..

2. پیاده روی یا دوچرخه سواری به مدرسه بروید

پیاده روی، دوچرخه سواری، یا حتی رفتن به مدرسه راهی فوق العاده برای شروع روز است.

عادت های خوب را زود شروع کنید. کودکانی که فعالیت بدنی را در زندگی روزمره خود قرار می دهند، بیشتر در بزرگسالی فعال هستند.

مزایای زیادی برای سلامتی شما وجود دارد. و آلودگی هوا و ازدحام در اطراف دروازه های مدرسه را کاهش خواهید داد.

آب و هوا تهران/ایران

3. دوچرخه سواری یا پیاده روی در مسیر رفت و آمد خود را شروع کنید

ایجاد مقداری فعالیت بدنی

ا برنامه ریزی رفت و آمد خود به گونه ای که شامل سفرهای فعال باشد، به برنامه روزانه خود بپردازید.

سعی کنید ماشین را در خانه بگذارید و با اتوبوس یا قطار سفر کنید، سپس آخرین مایل را پیاده روی یا دوچرخه سواری کنید.

این نه تنها به بهبود کیفیت هوای محلی کمک می کند، بلکه برای خلق و خو و سلامت جسمانی شما نیز عالی است.

حمل و نقل عمومی به کاهش ازدحام در جاده ها و همچنین کاهش رد پای فردی ما کمک می کند. انتشار CO2 به ازای هر مسافر قطار و اتوبوس، به طور متوسط ​​6 تا 8 برابر کمتر از سفر با ماشین است.

بیاموزید که چگونه با دوچرخه با خیال راحت رفت و آمد کنید.

آب و هوا تهران/ایران

4. سفر با ماشین را کاهش دهید

یک راه عالی برای شروع سفر خود برای کاهش آلودگی هوا این است که بدون خودرو بروید.

بسیاری قبلاً به این امر رسیده اند، اما ما می دانیم که این همیشه عملی نیست، به خصوص اگر دورتر از امکانات زندگی کنید.

اگر هنوز نمی توانید ماشین را رها کنید، در اینجا چند نکته برای کمک به کاهش تاثیر آن وجود دارد:

اطمینان حاصل کنید که آن را به طور منظم سرویس کنید، به عنوان مثال، اگر خودروی شما از گازوئیل استفاده می کند، مطمئن شوید که فیلتر ذرات به طور مرتب تخلیه می شود.

برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، به خودروهای تمیزتر مانند الکتریکی یا هیبریدی بروید. هنگام خرید، انتشار دی اکسید نیتروژن آن را بررسی کنید و در صورت امکان از گازوئیل اجتناب کنید.

لاستیک های خود را به درستی باد کرده نگه دارید.

وقتی در ترافیک ساکن است، ماشین خود را خاموش کنید. روشن نگه داشتن موتور در زمانی که خودرو در حال حرکت نیست می تواند آلاینده های مضر زیادی را در هوای اطراف شما آزاد کند و همچنین باعث هدر رفتن سوخت می شود.

5. به اشتراک گذاری خودرو کمک کنید

اگر اغلب در حال انجام سفر به یک مکان مشابه، مانند محل کار یا مدرسه، به عنوان شخص دیگری در محل شما هستید، ارزش اشتراک گذاری خودرو را دارد.

اغلب طرح‌های اشتراک‌گذاری خودرو در حال اجرا هستند که ارزش توجه کردن به آن‌ها را دارد.

این نه تنها با داشتن یک ماشین کمتر در جاده به ایجاد تفاوت در محیط زیست کمک می کند، بلکه می تواند در هزینه سوخت نیز صرفه جویی کند.

6. تامین کنندگان انرژی را تغییر دهید

مشکلات کیفیت هوا نیز می تواند از خانه شروع شود. تغییر تامین کنندگان انرژی به شرکت هایی که از منابع انرژی تجدید پذیر استفاده می کنند را در نظر بگیرید.

با بررسی گواهی عملکرد انرژی خود، می توانید ببینید در کجا ممکن است جایی برای بهبود وجود داشته باشد، مانند نصب عایق بهتر یا وسایل کارآمدتر.

7. از سوختن در خانه خودداری کنید

سوزاندن خانگی در دهه گذشته افزایش یافته است و به بزرگترین عامل انتشار ذرات معلق در بریتانیا تبدیل شده است.

سوزاندن سوخت های جامد مانند آتش های باز و اجاق های هیزمی تاثیر قابل توجهی بر آلودگی هوا دارد. از سوزاندن برگ ها و زباله ها در باغ خود نیز خودداری کنید.

8. مصرف گوشت و لبنیات خود را کاهش دهید

در حالی که ارتباط بین خوردن گوشت و کیفیت هوا ممکن است بلافاصله آشکار به نظر نرسد، دانشمندان دریافته‌اند که کشاورزی حیوانات در واقع بزرگترین تولیدکننده آلاینده‌های هوا با بیش از 50 درصد است.

پرورش گاو و لبنیات مسئول تعداد زیادی از انتشار آمونیاک است که نه تنها در هوا بلکه آب های سطحی و زیرزمینی را نیز آلوده می کند.

9. درختان و سبزی بیشتری بکارید

حمایت از ابتکارات باغ محلی (یا راه اندازی باغ خود) می تواند به بهبود کیفیت هوای بلندمدت در محله محلی شما کمک کند. گیاهان به پاکسازی هوای اطراف خود کمک می کنند.

10. از قانون هوای پاک حمایت کنید

به تحولات محلی و تغییرات سیاستی که بر آلودگی هوا متمرکز است، توجه داشته باشید

و سعی کنید از طرح های حمایتی برای توجه دولت به این موضوع غافل نشوید.

آب و هوا تهران/ایران

آیا اقدامات لازم برای بهبود آب و هوای تهران/ ایران انجام میشود؟

معلوم نیست چرا مرکز ملی مقابله با ریزگردها در سازمان محیط زیست درخواست برای تامین اعتبارات لازم برای رسیدگی به این معضل در شرایط بحرانی را نکرده و پیگیر این مسئله نبوده است.

اقدامات لازم برای مقابله با اب و هوای آلوده شهر های ایران چیست؟

در اینجا 10 راه سریع و آسان وجود دارد که می توانید هم ردپای کربن خود را کاهش دهید و هم به بهبود هوای امروز ما کمک کنید.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

parnaz_hasannezhad

مسافر رویاها...

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. نسرین گفت:

    بسیار عالی.ممنون

    1. parnaz_hasannezhad گفت:

      سپاس از نظر ارزشمند شما

  2. کامران گفت:

    بسیار مفید👏👏👏👏👏👏👏

    1. parnaz_hasannezhad گفت:

      سپاس از نظر ارزشمند شما