ترک سیگار
بازدید 106
1

گام به گام تا ترک سیگار

اعتیاد به سیگار میتواند عوامل روانشناختی و جسمی متعدد داشته باشد هیجان فکر و تصمیم های روزمزه میتواند تمایل فرد را برای مصرف سیگار زیاد کند و متاسفانه امروزه شاهد افزایش مصرف سیگار و کاهش سن مصرف کنندگان شدیم چون بر طبق امار نزدیک 70% افراد قبل سن 23 سالگی مصرف سیگار را شروع می کنند ، امروز با سایت پیویو همراه شدیم تا علل اعتیاد به سیگار و راهکار های ترک سیگار را بررسی کنیم .

بررسی خصوصیات شخصیتی افراد سیگاری :

شاید براتون سوال باشه که بیشتر چه افرادی به سمت مصرف سیگار میرن و چطور باید به روند ترک سیگار کمک کنیم ؟

با بررسی ویژگی های شخصیتی افراد سیگاری میتونیم راهکار های بیشتر و کارامدتری برای کمک به ترک سیگار این عزیزان پیشنهاد کنیم

باتوجه به مقاله های بررسی شده و پزوهش های متعدد در این زمینه در بین 200 نفر افراد معتاد به سیگار که در استانه ترک سیگار یا انواع مواد اعتیاد اور بودن مشخص شد 75 % دارای اختلال ضد اجتماعی ، 56% اختلال اسکیزوفرنی ، 70% اختلال شخصیت پارانویید و 54% هیپومانیا بودند .

از لحاظ روانشناختی علل اعتیاد به سیگار میتواند عواملی مثل ناتوانی در تحمل ناامیدی و درد ، کمبود در زندگی ، اعتماد به نفس پایین ، کمبود ارتباط عاطفی صحیح و علاقه به ریسک کردن و تجربه های جدید باشد .

و لازم به ذکر است از بین افرادی که برای ترک سیگار پیش ما مراجعه کردن 60% انها علت تمایل به مصرف شان را رفتار های نادرست والدین ، تنبیه و دشنام در سنین کودکی و بعد هم دوستان ناباب دونستن !

سیگار چیست ؟

بیاید قبل از بررسی عوامل ترک سیگار به شناخت ساختاری اون بپردازیم : سیگار در گروه مواد اعتیاد اور تقسیم بندی می شود که پیشنهاد میکنم مقاله انواع مواد اعتیاد اور را بررسی کنید .

توتون یا تنباکو گیاهی با برگ های پهن هست مصرف اصلی این گیاه بصورت دود ناشی از سوزاندن برگ های خشک ان هست که سیگار همان خرد کرده توتون است که داخل کاغذ مخصوص نازک میپیچن تا دود ان را استنشاخ کنند .

از توتون علاوه بر استفاده در سیگار در قلیان و پیپ هم استفاده می شود . لازم به ذکر است این گیاه مصرف درمانی ندارد و موجب تضعیف سیستم مرکزی اعصاب می شود .

بررسی مضرات مصرف و ترک سیگار

سیگار چه ضرر هایی برای جسم من دارد ؟ شاید با بررسی ضرر های جسمی سیگار راحت تر به سمت ترک سیگار سوق پیدا کنیم.

نکته جالب و مهم قابل بررسی که میتونه روند ترک سیگار رو سریع تر کنه اینه که دود سیگار علاوه بر تاثیر منفی و اسیب بر ما بر اطرافیان مان که در معرض دود ان هستن هم تاثیر منفی بگذارد .

میخوام ضرر های سیگار را در دو دسته کوتاه مدت بلند مدت تقسیم بندی کنم :

دود سیگار باعث اسیب به دستگاه تنفسی مثل برونشیت مزمن ، تنگی نفس و امفیزم ریوی می شود ، افزایش فشار خون و ضربان قلب ، گشاد شدن مردمک چشم ف کاهش اشتها ، اسهال ، استفراغ و گیجی هست اگر به اشتباه نیکوتین داخل سیگار خورده شود می تواند موجب مرگ انی فرد شود که نشان از درصد بالای سمی بودن این ماده دارد

در دراز مدت مصرف مداوم سیگار می تواند موجب بروز سرطان ریه ، گلو و حنجره است ازجمله بیماری های تنفسی بسته شدن عروق و زخم معده را شامل می شود و میتواند باعث کاهش میزان ویتامین c بدن باشد .

نکته ناراحت کننده این است که با هر نخ سیگار 5 دقیقه از عمر با ارزشمند فرد مصرف کننده کم میشه ( البته بگم که هر ادمی خودش ارزشمند بودن عمرش را مشخص می کند )

مصرف سیگار در خانم ها باعث افزایش نازایی و بهم خوردن سیستم هورمون ها و گاها اختلال در دوران قاعدگی انها شده است.

بررسی پروسه ترک سیگار در ذهن

استیل کولین ترک سیگار

در مغز انتقال دهنده های عصبی متعدد به عنوان یک پیام رسان شیمیایی هست که سیگنال های بین نورون ها یا سلول عصبی و یا سایر سلول هارا تقویت و حمل می کنند و باعث ایجاد پاسخ خاص در نورون می شود .

استیل کولین نام یکی از این انتقال دهنده های عصبی در مغز هست که از قضا شباهت خاصی به ساختار نیکوتین موجود در سیگار و مواد اعتیاد اور دارد و جالب تر اینکه ساختار بدن به طوری است که کار اضافه ای انجام نمی دهد و زمانی که ما با مصرف مداوم مواد اعتیاد اور ماده ای شبیه به استیل کولین به بدن می رسانیم بعد از یک مدت دیگر استیل کولین (انتقال دهنده عصبی) نرشح نمی کند و ما دچار نیاز شدید به مصرف مجدد ان مواد اعتیاد اور خواهیم شد .

ترک سیگار

اگر اهل فیلم و یا تماشای مستند های مواد اعتیاد اور باشید ، مشاهده می کنید که این افراد هیچ گاه حاضر به قبول اعتیاد خود نیستند و ادعا می کنند هر زمان که بخواهند به راحتی سیگار را ترک می کنند در صورتی که :

  1. گام اول برای ترک پذیرش مصرف و اعتیاد هست .

و دسته ای دیگر افرادی که اعتیاد خود را پذیرفتن و اکنون به دنبال راههای ترک سیگار هستند . گاهی اوقات افراد بعد از یه مدت عدم مصرف گاها لغزش می کنند و دوباره به مصرف می کنند که همین لغزش کردن می تواند علل متعددی مثل عوامل شغلی ، خانوادگی و ذهنی داشته باشد که پیشنهاد می کنم داستان آقایی که تونست بعد 20 سال ترک کند را در سایت پیویو بخوانید

پزوهش ها نشان می دهد با تنها عدم مصرف یک ماهه می تواند 90 درصد تمایل بدن به ان ماده اعتیاد اور را کاهش دهد .

بنظر من افرادی که تصمیم به ترک سیگار می گیرند افراد تنهایی هستند چون معمولا سیگار را جزو مواد مخدر خطرناک نمی دونن و از افراد متخصص در جهت ترک ان کمک نمیگیرن

2.گام دوم بعد از پذیرش اعتیاد استفاده از کمک افراد متخصص و مراجعه به جلسات ترک اعتیاد مثل ان ای می باشد .

3.یکی از راههای ترک اعتیاد استفاده از دارو های جایگزین ترک اعتیاد هست مثل متادون و مورفین چون بعد از ترک اون ماده دیگر دوپامین برای کاهش درد فرد معتاد ترشح نمی شود و باید از دارو جایگزین استفاده کنیم البته با مشورت پزشک ، به همین دلیل است که گاها افراد در حال ترک بدن در های شدید دارند

4.کاهش تدریجی مصرف مواد : سنگ بزرگ نشانه نزدن است ، در این شیوه به ندرت و به مرور زمان مقدار مصرف را کم می کنیم .

5.استفاده از روش های ترک به همراه روان درمانی می تواند مسیر ترک سیگار را اسان تر کند معمولا در روند ترک 10 درصد دارو و 90 درصد جلسات روان درمانی دخیل است ممکن است روشی طولانی باشد اما مسلما بدون لغزش و مصرف مجدد خواهد بود

6. تمایل اوج مصرف فقط 15 تا 20 دقیقه اول است یعنی از زمانی که وسوسه به مصرف می شوید سعی کنید بلافاصله مصرف نکنید و سرتان را با فعالیت جایگزین پر کنید بعد این تمایل از بین می رود .

کلام اخر :

خوشحالم که تصمیم به ترک گرفتید و تا انتها همراه با ما بودید بدون شک دیدن این مقاله توسط شما میتونه یک نشونه برای توانایی شما در روند ترک سیگار تون باشه .

پیشاپیش بخاطر گرفتن این تصمیم بزرگ و استفاده از اراده قوی تون در جهت ترک بهتون تبریک می گم !

دارو ترک سیگار چیست ؟

دارو های متعدد زیادی برای ترک سیگار استفاده میشه اما عمدتا متادون و مورفین استفاده می شود

ویتامین ترک سیگار چیست؟

ویتامین سی ویتامینی ست که با مصرف مواد در بدن مختل می شود

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

fateme.zbh79

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. هاشم گفت:

    خیلی مطالب خوب و آموزنده آیی داشت
    ممنونم از سایت پیویو ک مطالب بروز و مشکلاتی رو‌ ک مردم باهاش دست ب گریبان آمد رو نشر میده
    سپاس فراوان
    بازم از این مطالب آموزنده انتشار بدید
    من منتظر مقالات بعدی شما هستم