راهنمای کامل دندان عقل
بازدید 96
0

راهنمای کامل دندان های عقل و زمان خروج آن ها

دندان های عقل مجموعه سوم دندان های آسیاب پشت دهان شما هستند. آنها معمولاً بین 17 تا 25 سالگی می آیند و در اشعه ایکس دیده می شوند.

دندان عقل : چرا آنها را داریم و چه زمانی آنها را درآوریم؟

دندان‌های عقل معمولاً در سنین 18 تا 21 سالگی در می‌آیند. برخی از افراد هر چهار دندان عقل را بیرون می‌آورند، در حالی که برخی دیگر ممکن است تنها یک یا دو دندان را در پشت آخرین دندان‌های آسیاب خود ببینند. برخی از جوانان ممکن است اصلاً دندان عقل نداشته باشند. ژنتیک و قومیت در درجه اول تعیین می کند که چه کسی دندان عقل می گیرد یا نمی گیرد.

دندان عقل چیست؟

مردم شناسان پیشنهاد می کنند که دندان عقل زمانی برای آسیاب کردن و جویدن غذاهای خام و سفت بوده که رژیم غذایی اجداد اولیه ما را تشکیل می داد، ضروری بوده. اختراع آتش در نهایت به ما این امکان را داد که این غذاها را بپزیم و نرم کنیم.

در نهایت، ما کمتر و کمتر به دندان عقل برای جویدن غذا وابسته شدیم، که فراتر از نیاز ما به تکیه بر مجموعه سوم دندان های آسیاب بود. با این حال، ما ژن‌هایی را برای دندان عقل منتقل می‌کنیم، درست مانند اینکه هنوز ژن‌هایی را برای رشد آپاندیس حمل می‌کنیم. یعنی اکثر ما حداقل یک دندان عقل خواهیم داشت.

هنگامی که اشعه ایکس دندان، دندان های عقل را نشان می دهد که بیرون نیامده اند

فقط به این دلیل که شما دندان های عقل را زیر خط لثه قرار داده اید به این معنی نیست که آنها بیرون می آیند. عکس‌برداری با اشعه ایکس دهان می‌تواند به دندانپزشک بگوید که آیا دندان‌های عقل روییده نشده باید برداشته شوند یا خیر. دلیل اصلی کشیدن دندان عقل، قرار گرفتن آنها در زیر خط لثه است.

در بیشتر موارد، دندان های عقلی که نمی توانند بیرون بیایند یا به پهلو خوابیده اند یا به دلیل محدودیت فضا نمی توانند بیرون بیایند. اصطلاح بالینی که توسط دندانپزشکان برای توصیف دندان های عقل غیرطبیعی استفاده می شود، “ضربه ای” است. تقریباً تمام موارد برداشتن دندان عقل به دلیل نهفتگی است.

دندان های عقل چیستند
دندان های عقل چیستند

علائم دندان عقل نهفته :

دندان عقل نهفته می تواند دردناک باشد. بدتر این است که آنها به راحتی می توانند آلوده شوند. علائم پریکورونیت (عفونت دندان عقل نهفته) عبارتند از:

  • لثه های دردناک و متورم
  • ترشح خلت و/یا خونریزی در اطراف ناحیه آسیب دیده
  • بوی بد دهان که نمی توان آن را مسواک زد یا شستشو داد.
  • تورم غدد لنفاوی و تب با درجه پایین
  • ناتوانی در جویدن با دندان آسیاب به دلیل درد شدید

قبل از برداشتن دندان عقل نهفته، دندانپزشکان ممکن است برای از بین بردن عفونت آنتی بیوتیک تجویز کنند. کشیدن دندان عقل نهفته در طول عفونت فعال می تواند باعث گسترش عفونت به سایر نواحی بدن شود.

به گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا، اگر دندان عقل عفونی شود، به دندان های دیگر آسیب برساند یا نشانه هایی از پوسیدگی نشان دهد، باید آن ها را خارج کرد. غفلت از کشیدن دندان عقل نهفته ممکن است باعث عفونت های دهانی جدی تر شود.

دندان عقل نهفته
دندان عقل نهفته

آیا دندان های عقل به اصطلاح “سالم” باید برداشته شوند؟

حتی اگر دندان عقل شما به طور طبیعی بیرون می‌آید یا در عکس‌برداری با اشعه ایکس تشخیص داده شده است و به نظر می‌رسد مشکلی ایجاد نمی‌کند، همچنان باید به فکر کشیدن دندان عقل باشید تا از مشکلات دندانی در آینده جلوگیری کنید. دندان عقل می تواند در هر زمانی که در لثه جاسازی شود، جای خود را تغییر دهد. این می تواند به سرعت منجر به نهفتگی و عفونت شود.

همچنین دندان های عقل بیشتر از سایر دندان ها مستعد ایجاد حفره هستند. این دندان ها خیلی عقب در دهان می نشینند و دسترسی به آنها سخت است. بسیاری از افراد در مسواک زدن و نخ دندان کشیدن صحیح ناحیه مشکل دارند، بنابراین دندان عقل سریعتر از سایر دندان ها حفره ایجاد می کند.

برای اطمینان سلامت بیشتر دهان و دندان تان با پیویو همراه باشید :

https://pioio.com/mag/2022/06/14/the-best-dental-clinic-in-mashhad/ https://pioio.com/mag/2022/04/10/dental-clinic-in-torbat-heydariyeh/ https://pioio.com/mag/2022/04/03/the-best-dentistry-in-rasht/

آیا کشیدن دندان عقل دردناک است؟

بسیاری از افراد در مورد روش های دندانپزشکی و جراحی اضطراب دارند. بحث در مورد گزینه های مراقبت و سطح راحتی خود با پزشک بهترین راه برای داشتن یک کشیدن موفق است.

اگر دندان عقل شروع به رویش کرده باشد، این احتمال وجود دارد که کشیدن شما بدون آرامبخش انجام شود. در عوض، دهان شما با تزریق یک بی حس کننده دندان بی حس می شود. ممکن است در حین عمل احساس کشش داشته باشید اما دردی نداشته باشید.

اکثر بیماران تا چند ساعت بعد بی حسی را تجربه می کنند. به دنبال آن حداقل ناراحتی برای چند روز وجود دارد که می توان با مسکن های بدون نسخه آن را تسکین داد.

برداشتن دندان عقل با جراحی ممکن است نیاز به بیهوشی عمومی داشته باشد. این به ویژه برای کسانی که نیاز به کشیدن هر چهار دندان عقل دارند صادق است. آرام بخش برای دندان عقل معمولاً حدود یک ساعت طول می کشد.

بهبودی پس از کشیدن دندان عقل معمولاً حدود دو روز طول می کشد. بسته به تعداد دندان‌هایی که کشیده می‌شوند، دندانپزشک شما ممکن است داروهای ضد درد را پس از از بین رفتن بیهوشی تجویز کند.

برداشتن دندان عقل (یا آسیاب سوم) یکی از رایج ترین روش های جراحی است که در انگلستان انجام می شود.

دندان های عقل در پشت لثه رشد می کنند و آخرین دندان هایی هستند که از بین می روند. اکثر مردم 4 دندان عقل دارند (1 دندان در هر گوشه).

دندان عقل معمولا در اواخر نوجوانی یا اوایل دهه بیست از طریق لثه رشد می کند. در این زمان، 28 دندان بزرگسال دیگر معمولا در جای خود قرار دارند، بنابراین همیشه فضای کافی در دهان برای رشد مناسب دندان عقل وجود ندارد.

به دلیل کمبود فضا، گاهی اوقات دندان عقل ممکن است در یک زاویه بیرون بیاید یا گیر کند و فقط تا حدی بیرون بیاید. دندان های عقلی که به این شکل رشد می کنند به نام نهفته شناخته می شوند.

دندان های عقل کجا هستند
دندان های عقل کجا هستند

چه زمانی به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

اگر دندان عقل شما باعث درد شدید می شود، باید برای ملاقات با دندانپزشک خود وقت بگیرید. آنها دندان‌های شما را بررسی می‌کنند و به شما توصیه می‌کنند که آیا باید آن‌ها را خارج کنید.

اگر دندانپزشک شما فکر می کند که ممکن است لازم باشد دندان عقل خود را بردارید، معمولاً از دهان شما عکسبرداری با اشعه ایکس انجام می دهد. این به آنها دید واضح تری از موقعیت دندان های شما می دهد.

مانند سایر مشکلات دندانی، مهم است که در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید، نه اینکه منتظر معاینه منظم دندانپزشکی خود باشید.

چرا دندان عقل کشیده می شود؟

اگر دندان عقل شما نهفته باشد اما مشکلی ایجاد نمی کند معمولاً نیازی به کشیدن ندارد. این به این دلیل است که انجام این کار هیچ فایده اثبات شده ای ندارد و خطر عوارض را به همراه دارد.

گاهی اوقات، دندان عقل که نهفته شده یا به طور کامل از سطح لثه نشکند، می تواند باعث مشکلات دندانی شود. مواد غذایی و باکتری ها می توانند در اطراف لبه دندان عقل به دام بیفتند و باعث ایجاد پلاک شوند که می تواند منجر به موارد زیر شود:

  • پوسیدگی دندان (پوسیدگی دندان)
  • بیماری لثه (همچنین ژنژیویت یا بیماری پریودنتال نامیده می شود)
  • پریکورونیت – زمانی که پلاک باعث عفونت بافت نرم اطراف دندان می شود
  • سلولیت – یک عفونت باکتریایی در گونه، زبان یا گلو
  • آبسه – مجموعه ای از چرک در دندان عقل یا بافت اطراف در نتیجه عفونت باکتریایی
  • کیست و رشد خوش خیم – به ندرت، دندان عقلی که لثه را نبریده باشد، کیست ایجاد می کند (تورم پر از مایع)

بسیاری از این مشکلات را می توان با آنتی بیوتیک ها و دهانشویه های ضد عفونی کننده درمان کرد.

برداشتن دندان عقل معمولاً زمانی توصیه می‌شود که سایر درمان‌ها جواب نداده باشند.

نحوه برداشتن دندان عقل :

دندانپزشک شما ممکن است دندان عقل شما را خارج کند یا ممکن است شما را برای درمان بیمارستان به یک جراح متخصص ارجاع دهد.

قبل از عمل معمولاً این روش برای شما توضیح داده می شود و ممکن است از شما خواسته شود که یک فرم رضایت نامه را امضا کنید.

معمولاً برای بی حس کردن ناحیه اطراف دندان، یک بی حسی موضعی به شما تزریق می شود. درست قبل از کشیدن دندان فشاری را احساس خواهید کرد، زیرا دندانپزشک یا جراح دهان باید با تکان دادن دندان به جلو و عقب، حفره دندان را باز کند.

گاهی اوقات یک برش کوچک در لثه ضروری است و ممکن است لازم باشد دندان قبل از برداشتن به قطعات کوچکتر بریده شود.

برداشتن دندان عقل از چند دقیقه تا 20 دقیقه یا حتی گاهی بیشتر طول می کشد.

پس از برداشتن دندان عقل، ممکن است تورم و ناراحتی در داخل و خارج دهان خود داشته باشید. گاهی اوقات، مقداری کبودی خفیف نیز قابل مشاهده است. این معمولاً در 3 روز اول بدتر است، اما می تواند تا 2 هفته ادامه یابد.

عمل دندان عقل
عمل دندان عقل

عوارض احتمالی :

مانند تمام جراحی‌ها، کشیدن دندان عقل با خطراتی همراه است. اینها شامل عفونت یا تأخیر در بهبودی است که اگر در دوران نقاهت سیگار بکشید، هر دو احتمال بیشتری دارد.

یکی دیگر از عارضه های احتمالی، “حفره خشک” است که احساس کسل کننده و درد در لثه یا فک شما است و گاهی اوقات بوی بد یا طعم بدی از حفره خالی دندان می آید. اگر دستورالعمل‌های مراقبت‌های بعد از دندان‌پزشک خود را رعایت نکنید، احتمال خشک شدن حفره بیشتر است.

همچنین خطر کمی آسیب عصبی وجود دارد که می تواند باعث احساس سوزن سوزن شدن یا بی حسی در زبان، لب پایین، چانه، دندان ها و لثه شود. این معمولا موقتی است، اما در موارد نادر می تواند دائمی باشد.

تصور می‌شود که دندان‌های عقل باقی‌مانده هستند، قسمت‌هایی از بدن ما که به دلیل تکامل ما دیگر لازم نیست، همانطور که دنبالچه یادآور دمی است که اجداد باستانی ما داشتند. به دلیل سایش و پارگی روی دندان‌ها که توسط رژیم‌های غذایی ماقبل تاریخ ایجاد می‌شد، حدود پنج یا شش سال پس از ایجاد دندان‌های آسیاب دیگر به عنوان مجموعه‌ای از دندان‌های پشتیبان برای سنین پیری که در آن روزها نزدیک به 35 بود، سومین دسته از دندان‌های آسیاب وارد شدند.

امروزه، با فک‌های کوچک‌تر و تکامل‌یافته‌تر، کسانی که دندان عقل در می‌آورند ممکن است برای چهار دندان بیشتر فضایی در دهان خود نداشته باشند. اگر دندان های عقل مانند سایر دندان های بزرگسال شما رویش نکنند، ممکن است با انبوهی از عوارض دهانی، از کیست گرفته تا رشد باکتری و عفونت مواجه شوید. دندان عقل ممکن است کج یا بدتر از آن در کناره های خود بیاید. تخمین زده می شود که حدود 85 درصد از کسانی که دندان عقل در می آورند – تعداد کمی از افراد هرگز این کار را نمی کنند – نیاز به برداشتن دندان عقل خواهند داشت.

بهترین سن کشیدن دندان عقل
بهترین سن کشیدن دندان عقل

بهترین سن برای کشیدن دندان عقل :

افراد در هر سنی می توانند دندان عقل خود را در صورتی که دندان ها مشکل ایجاد کنند، بکشند. با این حال، هدف سنی ترجیحی بین 18 تا 24 سال است. سریع‌ترین زمانی که می‌توان دندان عقل را با خیال راحت کشید، زمانی است که ریشه به حدود دو سوم اندازه کامل خود رسیده باشد. این ممکن است دیرتر یا زودتر از 18 باشد، بسته به بیمار. معمولاً در این سن مشخص می شود که دندان عقل چگونه رشد می کند. راهنمای بالای 24 سالگی یک نقطه برش توصیه شده است که پس از آن ریشه های دندان عقل به طور کامل تشکیل می شود و کشیدن را پیچیده تر می کند. در این سن، شما هنوز برای بهبودی سریع به اندازه کافی جوان هستید. برداشتن دندان عقل در سنین بالاتر ممکن است به جراحی پیچیده‌تری نیاز داشته باشد و زمان بهبودی شما می‌تواند کندتر باشد و خطر عارضه بیشتری نیز داشته باشد.

بهترین سن کشیدن دندان های عقل؟

افراد در هر سنی می توانند دندان عقل خود را در صورتی که دندان ها مشکل ایجاد کنند، بکشند. با این حال، هدف سنی ترجیحی بین 18 تا 24 سال است.

آیا دندان های عقل سالم باید برداشته شوند؟

حتی اگر دندان عقل شما به طور طبیعی بیرون می‌آید یا در عکس‌برداری با اشعه ایکس تشخیص داده شده است و به نظر می‌رسد مشکلی ایجاد نمی‌کند، همچنان باید به فکر کشیدن دندان عقل باشید تا از مشکلات دندانی در آینده جلوگیری کنید.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

parnaz_hasannezhad

مسافر رویاها...

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *