بیش فعالی بزرگسالان
بازدید 137
0

بیش فعالی بزرگسالان ، علائم و روش های درمان

اگر در تمرکز روی کارها مشکل دارید ، احساس بیقراری را تجربه می کنید ، به راحتی ناامید می شوید و تصمیمات بیهوده ای می گیرید ، ممکن است از اختلال بیش فعالی بزرگسالان و کمبود توجه رنج ببرید.

نقص توجه بیش فعالی یک بیماری مزمن است که بر میزان بیش فعالی و کنترل ضربه ای فرد تأثیر می گذارد. بیش فعالی بزرگسالان را می توان تشخیص داد ، اگرچه این علائم معمولاً هنگام کودکی بروز می کند. وقتی علائم درمان نشود ، می تواند برای بزرگسالان در محل کار و مدرسه و در روابط مشکل ایجاد شود.

شصت درصد كودكانی كه دچار اختلال نارسایی قلبی هستند ، در بزرگسالی این اختلال را تجربه می كنند. در ایالات متحده ، تقریبا 8 میلیون بزرگسال هستند. با این وجود ، کمتر از 20٪ از این بزرگسالان با این مشکل تشخیص داده می شوند و تحت درمان قرار می گیرند. آنها ممکن است نسبت به کودکی که دارای این مشکل است ، کمتر واکنش داشته باشند ، اما کودکی که کم کم بزرگ شده با نشان دادن علائم در کار و رفتارهای مشکوک بیشتر نمود پیدا کرده و این مشکل در او اشکار می شود. بسیاری از بزرگسالان ممکن است درک نکنند که فراموش کردن برنامه ها ، اولویت بندی لیست کارهای خود و احساس بی حوصلگی و خلقی ممکن است علائم یک بیماری قابل درمان باشد.

علائم بیش فعالی بزرگسالان

در تمرکز روی یک کار مشکل دارد

احساس بیقراری دارند

به راحتی احساس ناامیدی می کنند

مدیریت زمان ضعیفی دارند

تصمیم گیری ضربه ای و انی دارند

نوسانات روحی را تجربه می کنند

مهارت های مقابله ای ضعیف برای استرس دارند

این علائم می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در زمینه های مختلف زندگی شود.  فرد بالغ مبتلا ممکن است با در مدرسه دچار مشکل شود یا اشتغال پایدار نداشته باشد. رفتارهای تکانشی ممکن است منجر به مشکلات قانونی ، حوادث ، سوء مصرف مواد مخدر یا الکل یا سلامت جسمی ضعیف شود. نوسانات روحی و تمرکز مشکل نیز می تواند باعث ایجاد مشکلات در رابطه با خانواده ، دوستان و شرکا شود. این مسائل همچنین می تواند به عزت نفس پایین منجر شود ، به ویژه هنگامی که شخص خود را تنبل می داند.

بیش فعالی در بزرگسالان چگونه تشخیص داده می شوند؟

تشخیص و درمان این مشکل از دهه 1970 مورد بحت پزشکان  و حتی سیاست مداران بوده است.در سال 2009 موسسه ملی سلامت و مراقبت های ویژه ضمن گفتگو در خصوص بیش فعالی بزرگسالان روش های درمانی متعددی را ارائه داد . مهم است که با پزشک یا روانپزشک خود صحبت کنید تا ارزیابی کنید که آیا علائم تشخیصی بیش فعالی را  دارید یا نه. بسیاری از بزرگسالان ممکن است با تمرکز یا مدیریت زمان در نقاط مختلف زندگی با مشکل روبرو شوند ، اما برای دریافت تشخیص بیش فعالی ، علائم باید باعث ایجاد مشکلات مداوم در محل کار ، خانه یا روابط شوند. یک متخصص حرفه ای همچنین می تواند بیماری های جسمی یا روانی دیگری را رد کند یا تشخیص های اضافی را در نظر بگیرد که می تواند علائم را پیچیده تر کند. اینها ممکن است شامل اختلال دو قطبی ، افسردگی ، اختلالات اضطرابی ، ناتوانی در یادگیری یا مشکلات مصرف مواد باشد.

 

سوالات متداول پزشک  از شما ممکن است شامل این موارد باشد:

 

آیا تا به حال با توجه کردن یا احساس بیقراری مشکل دارید؟

آیا به راحتی از مسائل جزئی ناامید یا بی تاب می شوید؟

آیا در سازماندهی کارها یا پیگیری با آنها در محل کار مشکل دارید؟

آیا عدم مدیریت وقت یا تمرکز باعث ایجاد مشکلات در روابط شما می شود؟

آیا در کودکی با عدم توجه یا بیش فعالی مشکل داشتید؟

آیا کسی در خانواده شما بیش فعالی دارد؟

آیا شما از نظر بهداشت پزشکی یا روان درمانی مشکل دیگری دارید؟

گزینه های درمانی برای بیش فعالی  بزرگسالان

درمان بیش فعالی  در بزرگسالان به طور معمول شامل دارو  و روان درمانی  است. هیچ درمانی برای بیش فعالی  وجود ندارد ، اما ترکیبی از این درمان ها می تواند علائم را بطور مؤثر کاهش داده و کار و زندگی را بهبود بخشد.

درمان های دارویی می توانند شامل محرک ، ضد تحریک کننده یا داروهای ضد افسردگی باشند. محرکها می توانند سریعتر از سایر داروها عمل کنند ، اما می توانند عادت ایجاد کنند. حتما با پزشک خود در مورد سایر داروهایی که مصرف می کنید و اگر سابقه مصرف مواد دارید صحبت کنید.

روان درمانی برای بیش فعالی  بزرگسالان به طور معمول شامل ترکیبی از گفتاردرمانی و روان درمانی است. شناخت درمانی رفتاری می تواند به فرد كمك كند تا تفكر منفی را كاهش دهد ، عزت نفس را بالا ببرد و الگوهای رفتاری ایجاد كند كه باعث حل  مشكلات در محل كار یا خانه شود. خانواده درمانی می تواند به افراد کمک کند تا بتوانند استرس بیش فعالی  را مدیریت کنند و برای حل مسئله مشارکت کنند. آموزش روانی پایه می تواند شامل اطلاعاتی در مورد تشخیص و مهارت های زندگی سالم مانند مدیریت زمان ، حل مسئله و مهارت های ارتباطی باشد.

علاوه بر درمان ، بسیاری از بزرگسالان حمایت همسالان را به عنوان یک منبع عالی برای زندگی با بیش فعالی  می دانند. به صورت حضوری و گروههای پشتیبانی آنلاین می توانند اطلاعات و تشویقهای ارزشمندی را برای مدیریت علائم ارائه دهند.

مراحل بعدی

هرگز احساس نکنید که مجبور هستید بیش فعالی را به تنهایی اداره کنید. اگر به خود در مورد بیش فعالی شک دارید همین امروز  برای دریافت اطلاعات بیشتر با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید و به طور بالقوه یک ارزیابی را با یک متخصص تعیین کنید. علائمی را که تجربه کرده اید ، استرس های  زندگی اخیر و داروهایی که مصرف می کنید را بنویسید. لیستی از سؤالات احتمالی راجع به گزینه های بهداشت و درمان خود تهیه کنید. اگر احساس عصبی بودن می کنید ، از یک دوست یا اعضای خانواده بخواهید که در این قرار ملاقات  با شما همراهی کنند.

دریافت کمکهای لازم برای بازیابی مجدد کنترل زمان ، سلامتی و روابط خود هرگز دیر نیست. با آگاهی و پشتیبانی مناسب ، علائم بیش فعالی  می تواند قابل کنترل باشد و می توانید تمرکز و صبر را برای یک زندگی کامل و سالم پیدا کنید.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

سینا خانی

سینا خانی هستم، رشته ی کامپیوتر و از یادگیری مطالب جدید و تاپیک های روز دنیا لذت می برم. و با نوشتن مقاله می تونم اطلاعات رو با دیگران به اشتراک بذارم و از این طریق به انسان های دیگه کمک کنم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *