جرم گیری دندان چیست؟ مزایا و معایب آن
بازدید 224
0

جرم گیری دندان چیست؟ مزایا و معایب آن

یکی از خدماتی که در دندان پزشکی ها انجام میشود جرم گیری دندان است که به آن بروساژ دندان نیز گفته میشود. که برای حذف جرم های دندان یا کلکولوس، پلاک های دندانی و… می باشد.

پلاک دندانی: از بزاق، دبری ها و باکتری های دهان تشکیل میشود و به سطح دندان می چسبد. شما میتوانید با رعایت بهداشت روزانه به راحتی آن را از بین ببرید.

کلکولوس یا جرم دندانی: از رعایت نکردن بهداشت روزانه و ماندن پلاک های میکروبی مدت طولانی روی دندان ها ایجاد میشود. برای جلوگیری آن باید بهداست روزانه خود را رعایت کنید در غیر این صورت به جرم گیری نیاز پیدا میکنید.

جرم گیری دندان چیست

آیا جرم گیری برای دندان ضرر دارد؟

یک تصور اشتباه که بین مردم جا افتاده این است که جرم گیری به دندان ها آسیب میرساند و باعث خراب شدن آنها میشود. اما این موضوع که جرم گیری باعث لق شدن، پوسیدگی، ساییدگی و… دندان میشود اشتباه است. در واقع این جرم گیری نیست که ضرر دارد بلکه جرم روی دندان ها است که باعث بروز مشکلات متعدد میشود. جرم و پلاک های روی دندان به فعالیت باکتری های مضر کمک میکند و موجب پوسیدگی دندان و بیماری های لثه میشود. پس بر خلاف تصور عموم مردم جرم گیری ضرری نداشته و روشی برای جلوگیری و درمان بیماری های دندان و دهان است.

مزایای جرم گیری


جلوگیری از پوسیدگی دندان :

مهم ترین علت برای انجام جرم گیری جلوگیری از پوسیدگی دندان می باشد. زمانی که پلاک ها مدت طولانی روی دندان بمانند و ایجاد جرم کنند اگر اقدامی در جهت تمیز کردن آنها انجام نگیرد. به مرور موجب پوسیدگی دندان ها میشود. مسواک زدن و استفاده روزانه از نخ دندان میتواند به از بین بردن تجمع پلاک ها کمک کند. پلاک ها اگر مدت زمان طولانی روی دندان باقی بمانند تبدیل به تارتار میشوند و مینای دندان را میخورند. این تارتار ها را با جرم گیری میتوان از بین برد.

از بین بردن بوی نا مطبوع دهان :

اکثر مردم برای رفع بوی بد دهان به مسواک و دیگر عادت های بهداشتی دندان و دهان مراجعه میکنند. اما همیشه بوی دهان با مسواک زدن رفع نمیشود بلکه مشکل بزرگ تری وجود دارد. مشکلی مانند تجمع پلاک ها روی دندان که با جرم گیری میتوان این مشکل را حل کرد.

پیشگیری از بیماری های لثه :

پلاک ها علاوه بر خرابی دندان ها باعث آسیب رساندن به لثه ها نیز میشوند. تجمع پلاک ها در زیر خط لثه باعث آسیب رسیدن به بافت لثه و عفونی شدن آن میشود. در صورتی که بیماری در لثه پیشرفت کند ممکن است فرد دندانش را از دست بدهد. برای جلوگیری از این اتفاق کافیست تا بهداشت روزانه را رعایت کرده و در صورت نیاز جرم گیری انجام دهید.

روشن و سفید کردن دندان ها :

جرم مانند لایه ای زرد رنگ روی دندان ها قرار دارد که باعث شکل بد دندان ها میشود. بسیاری از افراد به علت زردی دندان های خود از حرف زدن و خندیدن در جمع خجالت میکشند. جرم گیری این لایه زرد رنگ را از روی دندان ها پاک میکند و باعث سفید شدن آنها میشود.

بهبود کلی سلامت بدن :

موضوع جالب و مورد توجه این است که سلامت دندان و لثه ها بر سلامت کلی بدن به خصوص قلب تاثیر میگذارد. با توجه به تحقیقاتی که انجام شده علت برخی از بیماری ها مانند سکته قلبی میتواند بیماری های دهان و دندان و یا عفونت لثه باشد. جرم گیری باعث پیشگیری از بیماری های دندان و لثه میشود و میتواند از اتفاقات بزرگ تر جلوگیری کند.

جلوگیری از مشکلات و صرفه جویی در هزینه ها :

پلاک ها و جرم روی دندان به مرور باعث بیماری های بزرگ میشود، جرم گیری از این اتفاق پیشگیری میکند. و دیگر نیازی به درمان های سخت تر و پر هزینه تر مانند عصب کشی، جراحی لثه و… نیست.


عوارض جرم گیری

عفونت :

زمانی که بدن شما سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشد و بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت نکنید عفونت رخ می‌دهد. در دوران درمان تا تقریباً یک هفته بعد از آن لثه های حساس هستند. و ممکن است در زمان مسواک زدن و شست و شوی آنها به خونریزی مواجه شوید. و اگر به این علت مسواک زدن را کنار بگذارید باعث بروز عفونت میشود.

ایجاد تورم در لثه :

اگر کار به درستی انجام نشود و فرد بهداشت دهان و دندان خود را به درستی رعایت نکند ممکن است به علت نازک شدن پوست لثه تورم رخ دهد.

برخی دیگر از عوارض جرم گیری درد و حساسیت خفیف در ناحیه لثه و دندان و در موارد بسیار کم و نادر خطر آسیب رسیدن به عصب ها وجود دارد.



آیا جرم گیری برای دندان مفید است؟

بله، جرم گیری کمک میکند تا از بروز بیماری های دندان دهان جلوگیری شود.

آیا جرم گیری باعث سست شدن دندان ها میشود؟

خیر این فقط تفکری است که بین مردم وجود دارد.

مراکز درمانی خود و یا در صورت شناخت مراکز درمانی خوب آن ها را به ما معرفی کنید. متشکریم از زمانی که گذاشتید.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

ستیلا ارگنجی مقدم

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *