اختلال خلقی
بازدید 194
0

اختلال خلقی چیست؟ تشخیص و روش های درمان

بررسی اجمالی اختلال خلقی

زندگی روزمره پر است از احساسات پر فراز و نشیب .  یک روز ممکن است شما در پوست خود نگنجید و احساس کنید بهترین جای دنیا ایستاده اید فقط به خاطر یک ارتقاء یا اینکه نمره  عالی در یک آزمون گرفته اید. و روز دیگر ، ممکن است به دلیل مشکلات روابط ، مشکلات مالی و یا حتی به دلیل  پنچر شدن در مسیر  احساس کمبود و ناراحتی کنید.. اینها همه  نوسانات عادی در خلق و خوی هستند که می آیند و می روند. زمانی  که این نوسانات خلق و خوی در شما شروع به تأثیر گذاری در فعالیت های روزانه و در روابط اجتماعی ، آموزشی و حرفه ای شما می کند ، درست اینجاست که  دچار یک اختلال خلقی شده اید .

اختلال خلقی چیست؟

اختلالات خلقی با تغییر جدی در خلق و خو ایجاد می شود که باعث اختلال در فعالیت های زندگی می شود. اگرچه  زیر گروه های  مختلفی  در این زمینه وجود دارد، اما میتوان سه حالت عمده اختلالات خلقی را اینگونه دسته بندی کرد :افسردگی ، شیدایی و دو قطبی. اختلال افسردگی عمده با روحیه کلی افسردگی و خلق و خوی شیدایی یا هیپومانیا مشخص می شود. چرخه بین هر دو حالت افسردگی و جنون آور مشخصه اختلالات خلقی دو قطبی است. این اختلالات علاوه بر نوع و زیرگونه خلقی ، از نظر شدت نیز متفاوت است. به عنوان مثال ، اختلال دیستمیک شکل کمتری از افسردگی اساسی است و اختلال سیکلوتومی به عنوان یک شکل مشابه اما کم خطرتر از اختلال دو قطبی شناخته می شود.

بررسی اجمالی افسردگی

اگر از افسردگی رنج می برید ، احساس منفی می تواند بر کل موجودیت شما تأثیر بگذارد. در حالی که انواع مختلفی از افسردگی وجود دارد ، بیشتر آنها روی  خلق و خوی ،  رفتار ، خواب ،  .و بر کل بدن و حتی وزن  تاثیر گذارهستند. شما به احتمال زیاد احساس بی اشتهایی ، نارضایتی عمومی ، از دست دادن علاقه به چیزهایی که قبلاً لذت بخش بوده ، نوسانات روحی یا غم و اندوه کلی را تجربه می کنید. علاوه بر این ، ممکن است فکر به خودکشی کنید،  یا مشکل در خوابیدن داشته باشید  ، احساسات تحریک پذیر بیش از حد داشته باشید و یا احساس انزوا اجتماعی و بی قراری داشته باشید. افسردگی اغلب بر وزن شما نیز تأثیر می گذارد – ممکن است علاقه به خوردن را از دست داده و وزن قابل توجهی از دست بدهید یا احساس گرسنگی بیش از حد کنید و وزن بیشتری را تحمل کنید.

بررسی اجمالی مانیا

خلق و خوی مانیک با انرژی و خلق و خوی بالای بیش از حد و غیر قابل باوری مشخص می شود. احساس سرخوشی اغلب وجود دارد. این حالات بالا به طور معمول برای بیشتر روزها سه روز یا بیشتر طول می کشد. علائم کلاسیک شیدایی شامل صحبت کردن به سرعت و  یا بیش از حد ، نیاز به خواب به میزان قابل توجهی کمتر از حالت عادی ، حواس پرتی ، قضاوت ضعیف ، تکانشگری و تصمیم گیری بی پروا است.

علت و تأثیر اختلالات روحی

چه عواملی باعث اختلالات خلقی می شود؟ محققان و متخصصان پزشکی پاسخی برای این سؤال ندارند ، اما معتقدند که عوامل بیولوژیکی و محیطی هر دو  تاثیرگذارند. اگر سابقه خانوادگی شما شامل افرادی است که به اختلالات خلقی مبتلا شده اند ، احتمال تجربه آنها برای مبتلا شدن شما  افزایش می یابد. حوادث زندگی آسیب زا نیز علل شروع اختلالات خلقی نیز محسوب می شوند. اختلالات خلقی می تواند بر زندگی کاری و زندگی تحصیلی  تأثیر منفی بگذارد و به روابط شخصی شما نفوذ کند. در بعضی موارد ، داروها و سوء مصرف مواد می تواند عامل اختلال خلقی در شما باشد.

شیوع اختلالات خلقی

مشخص شده است که اختلالات خلقی تقریباً 20٪ از جمعیت عمومی را در هر نقطه معین تحت تأثیر قرار می دهد. به طور خاص ، تصور می شود 17٪ از جمعیت ایالات متحده در طول عمر خود از افسردگی رنج می برند و اختلال دو قطبی تنها 1٪ از جمعیت عمومی را تحت تأثیر قرار می دهد. با این حال ، محققان بر این باورند كه بسیاری از افراد از  خلقیات معمولاً غافل می شوند و یا خلقیات جز مسائل غیرمترقبه تلقی می شوند وهمین  باعث كاهش قابل توجهی در شیوع گزارش و آمار دهی می شود.

روشهای تشخیص

اختلالات خلقی هم از طریق معاینه بدنی و هم ارزیابی های سلامت روان تشخیص داده می شود. پزشک شما معاینه فیزیکی را انجام می دهد تا هرگونه بیماری اساسی را که بر روحیه شما تأثیر می گذارد ، رد کند. در صورت رد شدن ، ممکن است یک ارائه دهنده سلامت روان یک سری ارزیابی ها را برای تعیین ثبات خلقی و سلامت روانی شما انجام دهد. بسیاری از افراد به دلیل ننگ اجتماعی که در ارتباط با آنها است ، تمایلی به درخواست کمک درمورد اختلالات خلقی ندارند. به همین دلیل ، بسیاری از آنها تشخیص داده نمی شوند و تقریباً فقط 20٪ از بیماران تشخیص داده شده تحت درمان قرار می گیرند.

گزینه های درمان

اختلالات روانی عمدتاً از طریق داروها و روان درمانی انجام می شود. حتی با وجود درمان ، ممکن است که  که اختلالات خلقی در طول زندگی ادامه داشته یا به مناسبت هایی بیایند و بروند. آموزش در مورد اختلالات خلقی به افرادی که از این شرایط رنج می برند کمک می کند الگوهای رفتاری و تفکری را که نشان دهنده تجدید حیات در یک اختلال خلقی است – بشناسند – و آنها را به دنبال درمان اضافی ترغیب کنند.

 

به طور معمول ، داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد اضطراب برای افرادی که با اختلالات خلقی روبرو می شوند برای کاهش اضطراب عاطفی تجویز می شوند. حتی با وجود داروها ، بیشتر ارائه دهندگان سلامت روان آنها را بهمراه روان درمانی توصیه می كنند.

 

روان درمانی ، یا گفتاردرمانی ، بر تغییر الگوهای تفکر و رفتارها متمرکز است. شناخت درمانی رفتاری اغلب معیار درمانی در افرادی است که دارای اختلالات خلقی هستند. همچنین که این روش اثرات درمانی قابل توجهی دارد  حتی  در برخی موارد ٰتنها راه درمان اختلال خلقی می باشد.

برخی از اختلالات خلقی نظیر افسردگی دو قطبی معمولا با داروهای مادام العمر تثبیت کننده خلقی وهمچنین روان درمانی درمان می شوند. علاوه بر اینها شدت برخی از اختلالات خلقی ممکن است آنقدر شدید باشد که نیاز به بستری شدن در بیمارستان وجود داشته باشدبه خصوص اگر فرد مبتلا سعی کرده باشد به خودش و یا دیگران آسیب وارد کند و یا افکاری نظیرخود کشی داشته باشد و یا حتی اقدام به این کار کرده باشد.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

سینا خانی

سینا خانی هستم، رشته ی کامپیوتر و از یادگیری مطالب جدید و تاپیک های روز دنیا لذت می برم. و با نوشتن مقاله می تونم اطلاعات رو با دیگران به اشتراک بذارم و از این طریق به انسان های دیگه کمک کنم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *