درمان بیش فعالی
بازدید 152
0

درمان بیش فعالی : کاوش در مورد آخرین گزینه ها

یافتن درمان بیش فعالی ADHD ، از جمله دارو  و سایر روشهای درمانی ، برای مدیریت ADHD بسیار مهم است.

اگر اخیراً شما یا فرزندتان به اختلال نقص توجه بیش فعالی (ADHD) ، یک اختلال شایع عصبی که منجر به مشکل در تمرکز ، بیش فعالی و تکانشگری می شود ، تشخیص داده شده اید ، ممکن است با مجموعه ای از سؤالات و نگرانی ها از جمله چگونگی حرکت به سوی درمان ، دست و پنجه نرم کنید. گزینه هایی که وجود دارد و آنچه در سالهای آینده انتظار دارید.

راهبردهای درمان ADHD

برای والدینی که شنیده اند فرزندشان دارای بیش فعالی ADHD است ، تشخیص به خصوص می تواند استرس زا باشد. گایانی دی سیلوا ، دکتر ، روانپزشک کودک و نوجوان و نویسنده راهنمای روانپزشک می گوید: والدین گاهی نمی دانند ADHD چیست یا به چه معنی است ، که می تواند منجر به سوء برداشت های نادرست و ترس شود.

در حالی که ADHD نمی تواند “درمان شود” ، افراد در هر سنی معمولاً به گزینه های درمانی رایج پاسخ می دهند. برای کودکانی که مغز آنها هنوز در حال پیشرفت است ، نحوه واکنش آنها به درمان متفاوت خواهد بود تا بزرگسالان. اما خبر خوب این است که با حمایت های مناسب در مرحله اولیه (بر اساس سن مدرسه) ، رشد کودکان مبتلا با همان سرعتی که همسالان خود که تشخیص ADHD ندارند ، ادامه میابد.

بهترین درمان برای ADHD چیست؟

درمان ADHD برای افراد در هر سنی باید جامع باشد. DeSilva می گوید ، برای بچه ها ، این موضوع اغلب نیاز به ترکیبی از درمان های دارویی و کاردرمانی دارد. بزرگسالان ممکن است از ترکیبی از دارو و رفتار درمانی و یا کمک به سازماندهی یا ساختار بهره مند شوند. ممکن است بچه ها و بزرگسالان گاهی اوقات برای کمک به مدیریت علائم درمان های جایگزین را امتحان کنند.

آیا دادن داروهای بیش فعالی ADHD به کودکان بی خطر است؟

والدین اغلب نگران مصرف دارو به فرزندان خردسال خود هستند ، اما دکتر DeSilva اظهار داشت که اگرچه ممکن است انعطاف پذیر به نظر نرسد ، اما بهترین روشها نشان می دهد که ندادن دارو خطری بزرگتر برای بسیاری از بچه های مبتلا به ADHD است.

دکتر دی سیلوا توضیح می دهد: “وقتی کودکان پنج یا شش ساله هستند ، معمولاً می آموزند که چگونه تمرکز کنند ، چگونه یاد بگیرند و چگونه موفق شوند.” با این حال ، کودکان مبتلا به ADHD ممکن است به چالش کشیده شوند زیرا علائم آنها می تواند در این مراحل رشد معمولی تداخل داشته باشد. این امر باعث می شود که درمان در اسرع وقت به ویژه برای بچه های مبتلا به اختلال نارسایی قلبی بسیار مهم باشد. دکتر DeSilva خاطرنشان می کند که درمان مناسب می تواند به تسکین برخی از حواس پرتی ها کمک کند و پیشرفت طبیعی مغز را فراهم کند.

داروهایی که به علائم ADHD کمک می کنند

چندین دسته اساسی از داروها وجود دارد که امروزه برای درمان بیش فعالی ADHD استفاده می شود.

محرک

محرک ها رایج ترین داروهایی هستند که برای درمان ADHD استفاده می شوند. محرکها دوپامین را هدف قرار می دهند ، که یک ماده شیمیایی در مغز است و به کنترل انگیزه ، حرکت و واکنش های عاطفی کمک می کند. از آنجایی که میزان این ماده در کودکان مبتلا به ADHD اغلب بیش از حد تخمین زده می شود ، ممکن است فکر کنید دادن محرک به کودک مبتلا به بیش فعالی راه مناسبی نیست اما کارشناسان توضیح می دهند که با دادن یک محرک به کودک ، دیگر نیازی به جستجوی تحریک بیرونی نخواهد بود و قادر به تمرکز و یادگیری خواهد بود. به گفته دکتر دسیلوا ، این مهم است ، زیرا این امر به بچه های مبتلا به ADHD توانایی مهارت های مناسب سن را می آموزد و مسیرهای مهمی را در مغز ایجاد می کند.

انواع محرک ها

انواع محرک هایی وجود دارد که برای درمان بیش فعالی روی کودکان استفاده می شود. آسانترین و موثرترین گزینه برای کودکان و نوجوانان ، متیل فنیدات است (که با استفاده از مارک های مختلفی از جمله Concerta ، Ritalin ، Daytrana ، Aptensio XR ، Metadate CD ، Methylin ، Quillivant XR انجام می شود)

سایر گزینه های رایج عبارتند از: آمفتامین / دکستروآفتامین (مانند Adderall ، Adderall XR) ، دکستروآفتامین (Dexedrine ، ProCentra ، Zenzedi) و Dexmethylphendiate (Focalin). این داروهای کوتاه مدت می توانند حدود سه تا شش ساعت دوام داشته باشند و ممکن است لازم باشد روزانه چند بار مصرف شود.

همچنین گزینه های ماندگاری بیشتری وجود دارد (به عنوان “واسطه” شناخته می شود) که حدود 8 تا 12 ساعت کار می کنند ، مانند سولفات آمفتامین (نام تجاری Evekeo) ، متیل فنیدات (این شامل Ritalin SR ، Metadate ER ، Methylin ER و Adzenys است. XR-ODT سپس حتی گزینه های بلند مدت وجود دارد که می توانند 12 تا 16 ساعت یا بیشتر کار کنند ، از جمله Dexmethylphenidate (Focalin XR) ، Dextroamphetamine (Adderall XR) ، Lisdexamfetamine (Vyvanse) ، Methylphenidate (Daytrana ، Metadate CD ، QuillivantR ، Quillichew ER ، Ritalin LA).

دکتر درسیلوا توضیح می دهد: “به خاطر داشته باشید كه شركت های داروسازی می گویند داروها برای مدت معینی عمل می كنند. “والدین ممکن است برای راهنمایی در مورد طول عمل واقعی ، به تجربه ارائه دهنده این داروها اعتماد کنند.”

گزینه شبانه

در حالی که بیشتر محرک ها در صبح داده می شوند ، گزینه جدیدی از متیل فنیدید هیدروکلراید (به نام HLD200) برای کودکان و بزرگسالان نیز اخیراً توسط FDA تصویب شد. این داروی جدید بی نظیر است زیرا در طول شب برای نتیجه در طول روز بعد به شما داده می شود. اگرچه این فرضیه از لحاظ کمک به آسانتر کردن صبح ها برای بچه های مبتلا به اختلال کمبود فشار خون ، وعده های زیادی دارد ، اما والدین باید صبر کنند تا حداقل یک سال داروهای جدید در بازار پیش از استفاده از فرزندانشان استفاده شود.

نگرانی در مورد عوارض جانبی

در حالی که محرک ها می توانند در کودکان بسیار مؤثر باشند ، اما باعث نگرانی والدین نیز می شوند ، هر دو پزشک هالوول و دسیلوا با این موضوع موافق هستند. به عنوان مثال ، محرک ها می توانند یک سرکوب کننده اشتها باشند که منجر به کاهش وزن در بزرگسالان می شود و می تواند بر رشد کودکان تأثیر بگذارد. بنابراین والدین باید از قبل برنامه ریزی کنند تا مطمئن شوند که فرزندانشان به اندازه کافی در طول برنامه غذا می خورند. دکتر DeSilva توصیه می کند قبل از مصرف محرک خود اطمینان حاصل کنید که بچه ها صبحانه سالم از جمله پروتئین مانند تخم مرغ مصرف کنند. در طول روز در حالی که آنها در حال استفاده از دارو هستند ، او پیشنهاد می کند که میان وعده های کوچکی تهیه کرده و سپس یک وعده شام ​​بزرگ میل کنید.

سایر عوارض جانبی که با محرک ها ایجاد می شود شامل بالا رفتن ضربان قلب و فشار خون ، بی خوابی و تغییر شخصیت است. دکتر هالوول خاطرنشان می کند که اگر فرزند شما هر یک از این اثرات منفی را داشته باشد ، درست است که فقط مصرف آن را قطع کنید. به تدریج از شیرگرفتن فرزندتان به دلیل مصرف این داروها ضروری نیست زیرا این داروها کوتاه مدت هستند و عوارض جانبی موقتی هستند. هنگامی که دوز از بین رفت ، عوارض جانبی متوقف می شوند.

اعتیاد و نگرانی های سوء استفاده

دکتر DeSilva همچنین خاطرنشان می کند که برخی والدین نگران این هستند که محرک ها می توانند اعتیاد آور باشند اما خاطرنشان می کند که قدرت محرک ها  1.10.000 از قدرت داروهای معمولی است. با این حال ، دانشجویان کالج و دیگران گاهی اوقات از محرک ها سوء استفاده می کنند. اما در حقیقت ، کودکانی که دارای ADHD هستند و تحت درمان قرار می گیرند ، نسبت به کودکانی که دارای ADHD درمان نشده هستند ، کمتر از مواد مخدر سوء استفاده می کنند. ” وی برای جلوگیری از سوء استفاده از مواد مخدر برای كودكان و نوجوانان ، به والدین توصیه می كند كه داروها را در یك مکان مخفی نگه دارند و مقدار مصرف این دارو را به صورت روزانه اعلام كنند.

داروهای غیر محرک

اگرچه محرک ها “استاندارد طلایی” برای درمان بیش فعالی ADHD هستند ، به گفته دکتر هالوول ، داروهای غیر محرک گزینه ای جایگزین برای کودکان و بزرگسالان مبتلا به ADHD است که محرک ها برای آن ها مناسب نیستند. داروهای غیر تحریک کننده به افزایش انتقال دهنده عصبی در مغز به نام نوراپی نفرین کمک می کند ، که می تواند به کنترل توجه کمک کند. برخی از گزینه ها عبارتند از Atomoxetine (Strattera) ، Guanfacine XR (Intuniv و Tenex) و کلونیدین XR ( (Kapvay. بسیاری از اینها در نسخه های کوتاه مدت و بلند مدت ارائه می شوند. دکتر DeSilva خاطرنشان می کند که آنها می توانند فشار خون را پایین بیاورند و ممکن است باعث احساس آرامش شوند. با این حال ، او می گوید که عوارض جانبی کاملاً خفیف است.

گاهی اوقات ، پزشکان ممکن است داروی فشار خون بالا (معمولاً برای فشار خون بالا استفاده کنند) برای درمان بیش فعالی ADHD یا داروهای ضد افسردگی (که معمولاً برای اختلالات خلقی استفاده می شود) تجویز کنند. هردوی این رویکردها می تواند تاثیر گذار باشد که در صورت عدم استفاده از رویکردهای رایج ، با روانپزشک یا متخصص کودک خود صحبت کنید.

آیا داروهای ADHD برای بزرگسالان متفاوت است؟

بزرگسالان به طور معمول برای درمان بیش فعالی داروهای مشابه کودکان و نوجوانان مصرف می کنند. اشکال کوتاه مدت ، متوسط ​​و طولانی مدت از متیل فنیدیدها معمولاً استفاده می شود. داروی مناسب برای بزرگسالان معمولاً بر اساس مدت زمان نیاز به کنترل علائم تعیین می شود و عوارض جانبی آن را تجربه می کنند.

کاوش سایر گزینه های درمانی ADHD

به گفته دکتر هالول ، هنگام کاوش در درمان های ADHD برای فرزند شما ، احتمالاً ترکیبی از گزینه ها بیشترین فایده را دارند.

کاردرمانی (OT)

دکتر دی سیلوا می گوید: “کاردرمانی برای درمان بیش فعالی کودکان واقعاً روی توسعه عصبی و مدیریت ارتباط بین محیط و رفلکس های خود و آنچه در مغز و بعد از آن اتفاق می افتد تمرکز دارد.” OT برای کودکان مبتلا به ADHD شامل فعالیتهایی در جهت تقویت مهارت های حرکتی خوب (مانند نگه داشتن مداد ، چیدن و رها کردن بلوک ها ، و برش با قیچی ایمن برای کودک) ، فعالیت هایی برای توسعه مهارت های حرکتی ناخالص (مانند پرتاب توپ) و فعالیت های دیگر است برای تنظیم پردازش حسی (مانند چرخش). “بیشتر کارگاه های OT مانند سالن های مینی ترامپولین دارای کوهنوردی ، گودال توپ و موارد دیگر مانند یک سالن ورزشی بزرگ به نظر خواهند رسید.”

رویکردهای کل نگر

رویکردهای جایگزین یا کل نگرانه بسیاری وجود دارد که می تواند برای کودکان و بزرگسالان مبتلا به بیش فعالی ADHD استفاده شود.

موسیقی درمانی یا صدا درمانی (مانند HUSO) روش دیگری برای کمک به مبتلایان بیش فعالی ADHD است. به عبارت ساده تر ، سازمان در یک قطعه موسیقی تنظیم ساختار مغز کودکانی را که در تنظیم مسیرهای مغزی خود مشکل دارند فراهم و به درمان بیش فعالی آنها کمک می کند. موسیقی همچنین مواد شیمیایی موجود در مغز را افزایش می دهد که به تنظیم ، حافظه و انگیزه کمک می کند.

مکمل های غذایی و روغن CBD

دکتر هالول می گوید: بسیاری از افراد مواد مغذی ، مکمل ها ، ویتامین ها و گیاهان مختلف را امتحان می کنند. وی خاطرنشان می کند: “مهم است که آزمایش کنید و ببینید چه چیزی برای شما مفید است.” وی می افزاید: “من اغلب توصیه می كنم كه بیماران روغن ماهی را برای امگا 3 و ویتامین D مصرف كنند.” او می گوید: “هر دو مکمل های خوبی برای همه هستند.”

دکتر هالوول می گوید: “من همچنین ویتامین C را توصیه می کنم ، که ارتباط با تعامل مثبت انسان دارد” و همچنین تمرینات بدنی نیز مفید است.

علاوه بر این ، برخی افراد روغن CBD را نیز برای درمان بیش فعالی ADHD امتحان می کنند ، اما دکتر DeSilva آن را توصیه نمی کند. وی گفت: “وقتی والدین یا بیماران بالغ از من در مورد آن سؤال می کنند ، من پیشنهاد می کنم که با پزشکان و متخصصان مغز و اعصاب خود صحبت کنند تا تحقیقات خود را برای شناختن جوانب مثبت و منفی انجام دهند ، اما من در این مورد توصیه نمی کنم. من بسیاری از بچه ها را می بینم که از برای حملات هراس حشیش می خورند زیرا این نوع درمان ها در کودکان متفاوت از بزرگسالان است زیرا رشد مغز آنها متفاوت است. ” نکته مهم برای کودکان و بزرگسالان کار با روانپزشکی است که شما به او اعتماد دارید تا بتواند در مورد بهترین راهکار برای مدیریت علائم و نظارت بر پیشرفت شما را راهنمایی کند.

زندگی با بیش فعالی ADHD

دکتر هالوول به مردم یادآوری می کند: “برای درمان بیش فعالی ADHD بیشتر از دارو وجود دارد.” برای کمک به فرزند خود در شکوفایی ، والدین باید خود را در مورد شرایط و گزینه هایشان و نحوه کمک به فرزند خود برای دسترسی به بهترین گزینه ها برای نیازهای خود آموزش دهند. این امر همچنین مستلزم همکاری نزدیک با پزشکان کودک شما و نترسیدن از امتحان کردن چیزهای جدید یا متوقف کردن کاری است که شما نباید انجام دهید.

وی تأکید می کند: “مهم است که در مورد کودک خود اشتباه نکنید بلکه فکر کنید که چه چیزی برای او مناسب است.” افراد مبتلا به بیش فعالی ADHD دارای تعدادی هدایا مانند خلاقیت ، شهود و اشتیاق هستند. بنابراین ، او می گوید که مردم باید این دارایی ها را بشناسند که باعث شود افراد با ADHD بسیار ویژه باشند.

در حالی که OT برای بزرگسالان ضروری نیست ، اشکال دیگر روشهای درمانی رفتاری یا راهکارها می توانند مؤلفه مهم معادله درمانی باشند.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

سینا خانی

سینا خانی هستم، رشته ی کامپیوتر و از یادگیری مطالب جدید و تاپیک های روز دنیا لذت می برم. و با نوشتن مقاله می تونم اطلاعات رو با دیگران به اشتراک بذارم و از این طریق به انسان های دیگه کمک کنم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *