علل و درمان سرفه های خشک
بازدید 114
0

علل و درمان سرفه های خشک

سرفه کردن در پاکسازی بدن از عفونت و مواد محرک نقش موثری دارد. خیلی کم پیش میاید که سرفه علت خاصی نداشته باشد و بیشتر بر اثر بیماری های ویروسی و زمینه ای به وجود می آید. اما در بیشتر اوقات بدون اینکه نیاز به دارو داشته باشد بهبود میابد. در ادامه میخواهیم به علل و روش درمان سرفه های خشک بپردازیم.

علل و درمان سرفه های خشک

انواع سرفه :


سرفه خشک :

سرفه خشک معمولا در اثر عفونت بخش های بالای سیستم تنفسی، خشکی نای، خشکی هوا و محیط و.. ایجاد میشوند. سرفه های خشک باعث احساس درد و زخم در گلو میشود. و معمولا همراه با ورم لوزه، لارنژیت، آلرژی و حساسیت فصلی، سوزش گلو و… است.

سرفه مرطوب :

سرفه مرطوب معمولا در اثر ابتلا به سرماخوردگی، ذات الریه، آنفولانزا و..است. که همراه با خارج شدن خلط و مخاط از گلو است.

سرفه حمله ای :

سرفه های حمله ای معمولا به صورت پی در پی و همراه با درد در ناحیه شکم، معده، دیافراگم و سردرد هستند. و حتی گاهی تهوع و درد عضلانی همراه با سرفه های حمله ای رخ میدهد. یکی از نمونه سرفه های حمله ای میتوان به سیاه سرفه اشاره کرد.


علت سرفه های خشک :

سرفه میتواند دلایل زیادی از جمله حساسیت و ریفلاکس اسید داشته باشد. اما در مواردی هم پیش می آید که دلیل مشخصی وجود ندارد. عامل سرفه های خشک مزمن معمولا عوامل محیطی مانند آلودگی هوا، دود سیگار، آلرژی، آسم، ترشح بینی، بیماری های ریوی و… هستند.

روش درمان سرفه های خشک در مواقع حساس :

  • خوردن آب ولرم
  • تمرین برای تنفس بهتر
  • قرقره مخلوط آب و نمک دریایی غلیظ
  • خوردن آویشن
  • بخور یا خوردن دم کرده نعنا فلفلی، گل ختمی و ریشه
  • قرقره و شست و شو دهان بعد از خوردن چیزی
  • استفاده از چای بدون کافئین
  • مصرف بروملین در مواد خوراکی

درمان سرفه های خشک و مرطوب :

لیمو و عسل :

ترکیب عسل و لیمو تاثیر تعجب برانگیز و معجزه آسا روی سرفه میگذارد.لیمو دارای خاصیت میکروب زدایی است و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن میشود. عسل نیز دارای خواص درمانی بسیاری از جمله خواص آنتی اکسیدانی است.

زرد چوبه :

زرد چوبه دارای خاصیت ضد التهابی است که به درمان سرفه های خشک کمک میکند. میتوانید آن را همراه با فلفل سیاه مصرف کنید تا بهتر جذب خون شود. برای استفاده کافیست تا مقداری زرد چوبه برای مثال یک قاشق چایی خوری را به یک هشتم قاشق چایی خوری فلفل ترکیب کرده و به یک نوشیدنی اضافه کنید.

مصرف مایعات :

مصرف مایعات گلو را مرطوب نگه میدارد و باعث میشود سرفه خشک کاهش یابد. مایعاتی که مصرف میکنید اگر گرم باشد خاصیت و تاثیر بیشتری از خود نشان میدهند.

بخور دادن :

اگر در هنگام خواب سرفه های خشک شما را آزار میدهد میتوانید دستگاه بخور را در اتاقتان روشن کنید تا هوا مرطوب شده و به کاهش و درمان سرفه های خشک کمک کند. مرطوب بودن محیط اطراف میتواند به بهبود سرفه های خشک کمک بسیاری کند.

قرقره آب نمک :

نمک دارای خاصیت ضد باکتری است که به از بین رفتن باکتری های دهان و گلو کمک میکند. و باعث بهبود سوزش و ناراحتی گلو میشود. برای استفاده میتوانید مقداری نمک را با آب ولرم مخلوط کرده و در طول روز قرقره کنید. همچنین میتوانید قبل از خواب برای تسکین درد و بی حسی گلو آب نمک قرقره کنید.

چای زنجبیل :

زنجبیل دارای خاصیت ضد التهابی است که باعث شل شدن غشای مخاطی دستگاه تنفسی شده و به پاکسازی مسیر های هوایی و گلو کمک میکند. و این عمل باعث تسکین و بهبود سرفه های خشک میشود. زنجبیل همچنین در بهبود حالت تهوع و درد تاثیر دارد.

آویشن :

از قدیم برای درمان سرفه و گلو درد از آویشن استفاده میکردند. به گونه ای که امروزه در برخی از دارو ها هم از این گیاه استفاده شده است. میتوانید روزانه اندازه یک فنجان آویشن برای خود دم کرده و بخورید دقت داشته باشید که به این گیاه حساسیت نداشته باشید.

نارون لغزنده :

یکی از دارو های قدیمی و شناخته شده برای درمان گلو درد و سرفه نارون لغزنده است. این گیاه باعث کاهش التهاب پوشش داخلی گلو میشود. شمت میتوانید این گیاه را به گونه های مختلف مانند قرص، چای، کپسول تهیه کنید.

ریشه گل ختمی :

این گیاه دارای لیزاب یا موسیلاژ است که گلو را پوشانده و تحریکش را کاهش میدهد و باعث تسکین بافت های تحریک شده گلو و سینوس ها میشود. میتوانید آن را به صورت چای و دم کرده مصرف کنید. مصرف گل ختمی برای کودکان توصیه نمیشود.


در پیویو بخوانید.

علت و روش های درمان شپش سر


نظرات و پیشنهادات خود را باما به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

ستیلا ارگنجی مقدم

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *