درمان سوختگی با روش های خانگی
بازدید 117
0

درمان سوختگی با روش های خانگی

یکی از اتفاقاتی که برای هرکس در زندگیش می افتد به خصوص در کودکی سوختگی است. این اتفاق علاوه بر درد و سوزش باعث آسیب های پوستی نیز میشود. در ادامه سعی داریم روش های خانگی درمان سوختگی را برای شما عزیزان بازگو کنیم.

انواع سوختگی

سوختگی درجه 1 :

سوختگی درجه 1 یا سطحی فقط باعث قرمزی پوست میشود. درمان آن 7 الی 10 روز زمان میبرد. و جای آن روی پوست باقی نمی ماند.

سوختگی درجه 2 :

در سوختگی درجه 2 پوست آسیب بیشتری میبیند. پوست در این نوع از سوختگی به شدت متورم و قرمز میشود. و همچنین شاهد تاول های پوستی خواهید بود. درمان این نوع از سوختگی دو تا سه هفته زمان میبرد. و در این مدت باید مرتب زخم را تمیز و پانسمان کرد تا عفونت نکند. در سوختگی درجه 2 معمولا جای زخم باقی نمی ماند. اما ممکن است رنگ پوست تغییر کند.

سوختگی درجه 3 :

سوختگی درجه 3 آسیب شدیدی به پوست میزند. در این نوع از سوختگی ممکن است اعصاب شخص از بین برود و هیچ دردی حس نکند. به همین علت شخص باید فورا به پزشک مراجعه کند.



درمان سوختگی با روش های خانگی

آب سرد :

خنک کردن یکی از بهترین راه های درمان است. محل سوخته شده را زیر آب سرد قرار دهید. این عمل را تا 10 دقیقه تکرار کنید. و همچنین تا زمانی که سوختگی درمان شود آب زیاد بنوشید.

درمان سوختگی با روش های خانگی

چای کیسه ای :

چای کیسه ای میتواند درد سوختگی را تسکین دهد. و همچنین اسید تانیک موجود در چای باعث کاهش دمای محل سوختگی میشود. یک چای کیسه ای را بردارید داخل آب سرد بزنید سپس روی محل سوختگی بگذارید. همچنین میتوانید چای کیسه ای را در آب گرم بزنید صبر کنید تا سرد شود. سپس یک دستمال را آغشته به آن کنید و روی محل سوختگی بگذارید.

عسل :

عسل دارای آنزیم ها و موادی است که حرارت را از بدن بیرون میکشند. و کمک میکنند تا سوختگی زودتر بهبود یابد. البته باید توجه داشته باشید عسلی که از آن استفاده میکنید طبیعی باشد. وگرنه ممکن است دچار مشکلات پوستی فراوانی شوید.

سیب زمینی :

سیب زمینی دارای خواص ضد التهابی و تسکین دهنده است. به همین علت میتواند سوختگی های سطحی را درمان و درد را کاهش دهد. یک عدد سیب زمینی بردارید آن را به صورت ورقه ای برش دهید سپس روی محل سوختگی و اطراف آن قرار دهید. همچنین میتوانید سیب زمینی را رنده کنید سپس آب و تفاله آن را جدا و روی محل سوختگی قرار دهید.

درمان سوختگی با روش های خانگی

آلوئه ورا :

آلوئه ورا دارای خاصیت ضد التهابی است. گردش خون را تقویت و باکتری ها را مهار میکند. به همین علت این گیاه در بهبود سوختگی موثر است. کافیه تا قسمتی از برگ آلوئه ورا را برش داده و ژل آن را خارج کنید و روی محل سوختگی قرار دهید. همچنین میتوانید ژل آماده آن را تهیه کنید.

درمان سوختگی با روش های خانگی

روغن اسطوخودوس :

اسطوخودوس دارای خاصیت ضد عفونی کننده و ضد درد است. به همین علت باعث میشود احتمال زخم شدن سوختگی کاهش یابد. و آن را به سرعت درمان کند. کافیه تا چند قطره روغن معطر اسطوخودوس را روی محل سوختگی بریزید. همچنین میتوانید چند قطره روغن را روی گاز استریل یا تکه ای پارچه بریزید و آن را روی محل سوختگی ببندید. توجه داشته باشید که هر دو یا سه ساعت باید آن را عوض کنید.

درمان سوختگی با روش های خانگی

آب نمک :

نمک باعث میشود داخل سوختگی شما خشک شود و در نتجیه به سرعت از درد و سوزش خلاص شوید. همچنین زمانی که غذای داغی میخورید و زبانتان میسوزد میتوانید از نمک استفاده کنید.

پوست موز :

پوست موز دارای لوتئین است که به کاهش التهاب و تورم سوختگی کمک میکند و سرعت التیام پوست را افزایش میدهد. تکه از پوست موز را برش دهید و روی محل سوختگی قرار داده و مالش دهید. بگذارید تا زمانی که پوست آن سیاه میشود روی سوختگی بماند. شما باید این درمان را تکرار کنید.

شیر :

چربی و پروتئین موجود در شیر می توانند باعث التیام درد و سوزش شوند. و به روند درمان سرعت ببخشند. کافیه تا داخل ظرفی شیر بریزید و محل سوختگی را به مدت 15 دقیقه داخل آن قرار دهید. همچنین میتوانید دستمالی را آغشته به شیر کرده و روی قسمت های سوخته قرار دهید. ماست هم میتواند همان کاربرد شیر را داشته باشد.

نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

ستیلا ارگنجی مقدم

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *