علت و روش های درمان شپش سر
بازدید 134
0

علت و روش های درمان شپش سر

شپش نوعی حشره ریز است که از پوست سر تغذیه میکند. این حشره ماده ای چسبناک از خود تولید میکند که تخم های آن را محکم به مو وصل میکند. گزش او باعث احساس خارش و تحریک پوست در فرد میشود. و معمولا در پشت گوش، پوست سر، پشت گردن لانه میکند. در ادامه میخواهیم راه های درمان شپش سر را برایتان بازگو کنیم.

علائم شپش :

  • شایع ترین علامت آن خارش سر است.
  • زیاد شدن شوره سر که در اصل تخم های شپش هستند.
  • احساس اینکه چیزی روی سر یا بدن فرد حرکت میکند.
  • برجستگی های قرمز در نواحی سر، گردن، شانه

چه زمانی مبتلا به شپش میشویم :

شپش بیماری نیست که فقط کسانی که بهداشت را رعایت نکردن به آن مبتلا بشوند. حتی کسانی که همیشه به بهداشت خود میرسند هم امکان ابتلا به این بیماری را دارند. این بیماری معمولا از تماس با فرد آلوده انتقال میابد. همچنین تماس با وسایل، مبل، تخت، حیوان و… که آلوده باشد، نیز باعث انتقال این بیماری میشود.

فواید شپش :

با اینکه شپش سر یک بیماری شناخته میشود اما هیچ آسیبی به بدن شما نمیرساند و تنها باعث خجالت فرد میشود. و نکته ی قابل توجه ای که در مورد او وجود دارد. این است که این حشره ریز علاوه بر اینکه به شما آسیب نمیرساند بلکه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شما نیز میشود. و کمک میکند در برابر نیش حشرات مقاوم تر شوید. همچنین پزشکان و داروسازان نیز در درمان برخی بیماری ها و ساخت دارو از شپش سر استفاده میکنند.

علت و روش های درمان شپش سر

روش های درمان شپش سر:


شانه زدن موها :

موها را مرطوب یا چرب کرده سپس به دسته های کوچک تقسیم کرده و با یک شانه دندانه باریک آنها را شانه کنید. در حین شانه کردن پارچه ای سفید زیر دستتان پهن کنید. که زمانی که این حشرات ریز پایین می افتند آنها را ببینید و حواستان باشد که در خانه پر نشود. سعی کنید این کار را هر روز انجام دهید. میتوانید شانه های مخصوص شپش را از داروخانه ها تهیه کنید. شانه های مخصوص شپش دندانه های باریکی دارند که سبب کم شدن شپش و تخم آنها میشود و کمک زیادی به بهبودی میکند.


درمان با پیاز :

پیاز دارای خاصیت های زیادی در درمان بیماری ها است. میتوانید از آن برای درمان شپش سر استفاده کنید کافیست تا چند عدد پیاز را رنده کرده و آب آن ها را بگیرید. آب پیاز را به مو های خود بزنید سپس بعد از چند ساعت آن ها را شست و شو دهید.


درمان با سرکه :

ویژگی اسیدی بوده سرکه کمک میکند پوششی که روی تخم های شپش وجود دارد از بین برود. کافیست تا شما سرکه خالص را روی پوست سر و موهای خود بزنید. میتوانید از هر دو سرکه سیب و انگور استفاده کنید. همچنین اگر سرکه را با روغن گیاهی ترکیب کنید میتواند به کشته شدن و لیز خوردن شپش ها کمک کند. بعد از گذر یک ساعت که از زدن سرکه به سر گذشت با شانه مخصوص شپش موهای خود را شانه کرده و بشویید.


درمان با جوش شیرین :

جوش شیرین باعث میشود تا شپش های سر کشته شوند. کافیست تا جوش شیرین و آب را با نسبت سه به یک مخلوط کرده و به سر و مو ها اسپری کنید.سپس بعد از گذر چند ساعت آن را بشویید.


درمان با نمک اپسوم :

یکی از موثر ترین ترکیبات برای درمان شپش سر نمک اپسوم یا منیزیم سولفات است. برای استفاده باید آن را با مقداری آب مخلوط کرده و به موها اسپری کنید.


درمان با روغن چریش :

روغن چریش را با شامپو خود ترکیب کرده و سر خود را با آن بشویید. برای اینکه نتیجه بگیرید باید اینکار را تا درمان کامل تکرار کنید و عجول نباشید.


درمان با روغن درخت چای :

روغن درخت چای را با مقداری آب مخلوط کرده و به موهای خود اسپری کنید سپس کلاه حمام یا یک روسری بپوشید. بعد از گذر چند ساعت مو های خود را با شانه مخصوص شانه کرده و بشویید. شما میتوانید هفته ای دوبار این کار را انجام دهید همچنین اگر بخواهید میتوانید چند قطره از این روغن را با شامپو خود مخلوط کنید.


درمان با سس مایونز :

سس مایونز به کشته شدن شپش های بالغ کمک میکند. کافیست تا موها را آغشته به آن کرده و با یک روسری یا کلاه بپوشانید. و بعد از گذر چند ساعت موهای خود را با شانه مخصوص شپش شانه کرده و بشویید. اگر زمانی که مو ها را شانه میکنید نرم کننده بزنید و مرطوب باشد سبب میشود شپش ها از مو شدا شوند.


درمان با اسپند :

یکی دیگر ز شیوه های موثر در درمان شپش اسپند است. کافیست تا مقداری اسپند را پودر کرده و آن را دم کنید. باید بگذارید تا زمانی روی گاز بماند که کاملا غلیظ شود. سپس بعد از اینکه سرد شد آن را به موهای خود بزنید و بگذارید یک ساعت بماند.



نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

ستیلا ارگنجی مقدم

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *