وسواس فکری
بازدید 203
0

وسواس فکری چیست؟ علائم و روش های درمان

آیا تا به حال خانه خود را ترک کرده اید ، اما ماشین را متوقف کرده و به داخل خانه برگشتید زیرا نمی توانید به یاد بیاورید که اجاق گاز را خاموش کرده اید؟ یک واکنش طبیعی به یک وضعیت بالقوه خطرناک ، درست است؟ مطمئنا – همه ما این کار را کرده ایم. همیشه وسواس فکری دارید که آیا اجاق گاز را ساعت ها پیش خاموش کرده اید یا خیر. یا درگیر بررسی و تکرار مجدد هستید که آن را خاموش کرده اید؟ آیا شما هیچ کنترلی برای متوقف کردن این افکار وسواسی و رفتارهای اجباری ندارید؟ سپس ، ممکن است شما دچار اختلال وسواس فکری (OCD) شوید. این بیماری مزمن است و 2.3 درصد از جمعیت عمومی را در طی یک عمر تحت تأثیر قرار می دهد. در هر روز ، 1.5 درصد از مردم در سراسر جهان از بیماری OCD رنج می برند.

اگر از اختلال وسواس فکری رنج می برید ، احتمالاً تا حدودی زندگی شما را تحت تأثیر قرار می دهد. ممکن است در شستشوی بیش از حد دست مشغول باشید که زندگی شما را مختل می کند – بیش از یک ساعت در روز شستن دست ها به طور مکرر تا حدی که آنها تاول بزنند. یا ، شما ممکن است یک آیین شمارش را بگونه ای ایجاد کنید که نتوانید یک اتاق ترک کنید بدون اینکه چراغ خاصی را روشن یا خاموش کنید. اگر از بیماری OCD رنج می برید ، احتمالاً می دانید که افکار و رفتارهای شما غیر منطقی است. اما ، شما هنوز هم ، بدون قید و شرط ، درگیر رفتار و آیینی هستید یا نمی توانید فکر کردن درباره وسواس را متوقف کنید. علاوه بر این ، اگر از اختلال وسواس-اجباری رنج می برید ، احتمالاً با سایر اختلالات سلامت روان ، از جمله اختلالات خوردن و افسردگی نیز مواجه خواهید شد. و خطر ابتلای شما به اضطراب و اقدام به خودکشی افزایش می یابد.

شروع معمولی اختلال وسواس فکری قبل از بیست سالگی است. بسيار نادر است كه رفتار وسواسي را پس از سي و پنج سالگي شروع كنيم ، هرچند ممكن است رخ دهد. اختلال وسواس فکری در بین کودکان شیوع دارد و در مردان و زنان به طور مساوی اتفاق می افتد. غالباً وسواس و اجبار در میان نوعی از مضامین شکل می گیرد. به عنوان مثال ، اگر از این بیماری رنج می برید ، ممکن است از میکروب هراس داشته باشید. شما با وسواس فکر می کنید که از این میکروب ها مریض شوید ، بنابراین در عمل اجباری شستشوی دست بیش از حد کنترلی نداشته باشید. با وجود تمام تلاش خود برای خنثی کردن این افکار ، شما هیچ کنترلی بر روی آنها ندارید ، بنابراین به دلیل ترس از میکروب درگیر شستشوی بیشتر و بیشتر دست هستید. از آنجا که افکار وسواسی در مورد میکروب ها هرگز از بین نمی روند ، اجبارات شما بدتر می شوند و چرخه بدون تسکین ادامه می یابد و ادامه می یابد. این ماهیت چرخشی اختلال وسواس فکری کلاسیک اختلال وسواس-اجباری است.

علائم و نشانه های OCD

ما در مورد مراسم شستشوی دست بسیار صحبت کرده ایم. اما این فقط  نوک کوه یخ را لمس می کند وقتی صحبت از OCD می شود. اختلال وسواس فکری دقیقاً چیست؟ چه نوع دیگری از رفتارها نمایانگر این اختلال است؟ علائم OCD چیست؟ بخوانید تا متوجه شوید.

وسواس افکار ، اصرارها یا تصاویر ذهنی مکرر است که باعث اضطراب در فرد می شود. برخی از مضامین متداول وسواس ها عبارتند از:

ترس از میکروب ها

نیاز به چیزهایی با نظم کامل و متقارن

افکار تابو یا دیگر افکار ناخواسته چیزهایی مانند رابطه جنسی ، مذهب یا آسیب

افکار پرخاشگرانه نسبت به خود یا دیگران

برخی از علائم و نشانه های وسواس شایع تر عبارتند از:

با لرزیدن دست با شخص دیگر دست می دهید یا اشیاء که مال شما نیست را لمس می کنید ، از آلوده شدن با میکروب یا خاک وحشت دارید

هنگامی که چیز خاصی در همان جهت قرار نگیرد (احساس نیاز به نظم و تقارن) احساس فشار شدید می شود.

اجتناب از موقعیتهایی که می توانند افکار وسواسی ایجاد کنند (به عنوان مثال ، از ترس میکروب یا خاک در دستان خود ، از دست دادن با شخص دیگر خودداری کنید)

همیشه تردید دارید که درب خانه / ماشین خود را قفل کرده اید یا اجاق گاز خود را خاموش کرده اید

افکاری درباره صدمه زدن وحشتناک به خود یا آسیب رساندن به دیگران

افکار وسواسی در مورد فریاد زدن چیزهای نامناسب

وقتی بارها و بارها تصاویر جنسی ناخواسته را در سر خود پخش می کنید ، احساس استرس می کنید

ترس از خجالت کشیدن

تردید بیش از حد و نیاز به اطمینان خاطر

اجبار نتیجه مستقیم وسواس است. هنگامی که از اختلال وسواس فکری رنج می برید ، افکار وسواسی شما منجر به رفتارهای تکراری (اجبار) می شود که احساس می کنید انجام آنها ضروری است. شما این رفتارها را انجام می دهید تا اضطراب ناشی از افکار وسواسی را کاهش داده و از بروز اتفاق بد جلوگیری کنید. اگر در حال مقابله با اختلال وسواس فکری هستید ، احتمالاً می دانید که این اجبارها فقط باعث تسکین موقتی می شوند و هیچ لذتی نمی آورند.

موضوعات مشترک پیرامون اجبار شامل موارد زیر است:

شمردن

چک کردن

شستشو / تمیز کردن

حفظ روالهای دقیق

نظم

نیاز به اطمینان خاطر

علائم اجباری مشترک شامل موارد زیر است:

شستشوی بیش از حد دست ، اغلب باعث بی حس شدن دست و گاهی خونریزی می شود

رفتار شمارش الگوها

تکرار بررسی اجاق گاز خاموش

چک کردن مکرر قفل های درب

از دادن دست یا لمس دستگیره درب خودداری می کنید

خوردن غذاها به ترتیب خاص و / یا عدم لمس کردن مواد غذایی

جمع آوری یا احتکار موارد

یک دعا یا عبارت را با خودتان تکرار کنید

ترتیب امور با روشی دقیق و متقارن

اگر از اختلال وسواس رنج می برید ، ممکن است علائم شما به مرور زمان بیایند و بروند و از نظر شدت نیز متفاوت باشند.

چگونه اختلال وسواس فکری OCD تشخیص داده می شود و چه عواملی باعث آن می شود؟

چه عواملی باعث اختلال وسواس فکری می شوند؟ پزشکان و متخصصان بهداشت روان نمی توانند علت دقیقی را بیان کنند ، اما معتقدند هم عوامل ژنتیکی و هم محیطی در بروز OCD نقش دارند. مطالعات دوقلو و خانواده ، اگر بستگان درجه یک نیز از این اختلال رنج می برند ، احتمال ابتلا به OCD را بیشتر نشان می دهد. تحقیقات نشان داده است که اگر نسبی درجه یک مبتلا به وسواس فکری OCD در سنین پایین باشد ، احتمال ابتلا او نیز افزایش می یابد.

افرادی که از اختلال وسواس و اجبار رنج می برند ، ساختار مغزی متفاوتی نیز نسبت به یک جمعیت بدون OCD دارند. مطالعات ناهنجاری در قشر فرونتال و ساختارهای زیر قشر مغز در بیماران مبتلا به  OCDرا نشان می دهد. با این حال ، به تحقیقات گسترده تری نیاز است تا به طور قطعی این واقعه بیولوژیکی را درک کنیم.

عوامل محیطی که تصور می شود شانس ابتلای شما به بیماری OCD را افزایش می دهد شامل تجربه سوءاستفاده جسمی یا جنسی در دوران کودکی یا انواع دیگر تروما است.

وقتی اختلال وسواس فکری در زندگی روزمره شما تأثیر منفی می گذارد ، دیدن یک پزشک یا یک متخصص بهداشت روان عاقلانه است. بزرگسالانی که از بیماری OCD رنج می برند احتمالاً از افکار و رفتارهای خود آگاه هستند. با این حال ، کودکان معمولاً از اینکه چیزی نادرست است آگاه نیستند. اغلب اوقات ، والدین یا معلمان کسانی هستند که برای اولین بار متوجه علائم OCD در جوانان یا نوجوانان می شوند. تأثیر منفی آن می تواند بر زندگی اجتماعی ، فردی ، شغلی و تحصیلی شما تأثیر بگذارد و با صرف وقت زیاد در افکار وسواسی و اعمال اجباری ، کارهای روزمره را قطع کند.

ارائه دهنده سلامت روان شما برای تأیید تشخیص OCD ارزیابی سلامت روان را انجام می دهد و پزشک شما برای رد کردن سایر دلایل اصلی ، معاینه و آزمایش خون را انجام می دهد. تعدادی غربالگری جامع وسواس فکری برای تعیین وقوع OCD و شدت آن وجود دارد. پس از تشخیص ، ارائه دهنده سلامت روان شما برای تعیین بهترین گزینه های درمانی و مکانیسم های مقابله با شما همکاری خواهد کرد.

درمان OCD

متداول ترین گزینه های درمانی برای وسواس فکری دارو و روان درمانی یا ترکیبی از هر دو است.

اگر از OCD رنج می برید ، ممکن است برای مهار علائم ، مهارکننده های برگشت مجدد سروتونین (SRI) یا مهار کننده های انتخاب مجدد سروتونین (SSRI) تجویز شوند. داروهای ضد افسردگی معمولاً ابتدا برای کنترل علائم OCD استفاده می شوند. رایج ترین داروهای تجویز شده عبارتند از:

سرترالین (Zoloft)

فلوكستين (پروزاك)

کلومیپرامین (آنافرانیل)

فلووکسامین (Luvox، CR)

پاروکستین (Paxil ، Pexeva)

در بعضی موارد ، داروهای روانپزشکی برای درمان OCD یا ترکیبی از داروهای ضد افسردگی و روان درمانی تجویز می شوند. اگر یک دارو برای درمان OCD برای شما تجویز شده است ، لازم به ذکر است که بسیاری از این داروها ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد تا تأثیر کاملی بر علائم شما بگذارد.

پزشک شما ممکن است روان درمانی را به عنوان گزینه درمانی اختلال وسواس فکری پیشنهاد کند. روان درمانی به معنای تغییر الگوهای تفکر منفی شما نسبت به وسواس و اجبارهای ناشی از آن است. با وجود اختلال وسواس فکری OCD ، پیشگیری از مواجهه و پاسخ (ERP) مؤثرترین گزینه درمانی است. نوعی درمان شناختی رفتاری ، این روش از با استفاده از در معرض درمانی به تدریج شما را در معرض وسواس خود قرار می دهد (به عنوان مثال ، خاک) تا به شما اجازه دهد با روشی سالم تر با اضطراب خود کنار بیایید. در بسیاری از مواقع ، پزشکان ERP درمانی را همراه با داروها تجویز می كنند چون شاید SRI و SSRI به تنهایی به اندازه كافی مؤثر نباشند. جلسات فردی ، خانوادگی و گروهی قرار گرفتن در معرض درمان در دسترس است.

وسواس فکری یک بیماری مزمن است ، به این معنی که اگر از این اختلال رنج می برید ، ممکن است مجبور باشید در کل زندگی با آن کنار بیایید. با این حال ، با درک ما از این وضعیت ، گزینه های درمانی و میزان موفقیت ما در درمان تکامل می یابد. خود را در مورد وضعیت خود آموزش دهید ، از توصیه های پزشک خود پیروی کنید و علائم هشدار دهنده را بیاموزید. انجام این کار شما را پیشرو و آگاه از اختلال خود نگه می دارد و شما را قادر می سازد زندگی سالم و مثمر ثمر تری داشته باشید.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

سینا خانی

سینا خانی هستم، رشته ی کامپیوتر و از یادگیری مطالب جدید و تاپیک های روز دنیا لذت می برم. و با نوشتن مقاله می تونم اطلاعات رو با دیگران به اشتراک بذارم و از این طریق به انسان های دیگه کمک کنم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *