تاثیرات منفی بازی های کامپیوتری
بازدید 148
0

تاثیرات منفی بازی های کامپیوتری بر کودکان

بازی کردن یکی از نیاز های اساسی برای کودکان و نوجوانان به شمار می آید که از گذشته تا به امروز کودکان به روش های متنوعی سرگرم بازی و تخلیه هیجان و انرژی کودکانه خود می شوند از اهداف مهم بازی برای کودکان  تخلیه نیروی اضافه وجودی آن ها می باشد تا بتوان خلاقیت و استعداد آن ها را نیز در همین راستا پرورش داد. در گذشته کودکان بیشتر به صورت گروهی و دسته جمعی اوقات خود را با انجام بازی های شاد و پر انرژی سپری می کردند و این موجب پرورش کودکانی شاد و سرشار از هیجان بود که مهارت های مهم اجتماعی را نیز در کنار دوستان خود فرا می گرفتند .اما رفته رفته با گسترش علم و تکنولوژی و شکل گیری بازی های رایانه ای روند بازی کردن و سپری شدن اوقات فراغت در کودکان دچار تغییراتی عظیم شد.پیویو با شرح دادن تاثیرات منفی بازی های کامپیوتری بر کودکان با هدف آگاهی هر چه بهتر خانواده ها این امکان را برای والدین مهیا ساخته تا با مطالعه مفاهیم موجود با دیدی وسیع تر به بازی های رایانه ای که امروزه همه کودکان با انجام آن آشنا هستند بر روی فرزندان خود کنترل داشته باشند.

شکل گیری بازی های رایانه ای

رایانه که امروز در بیشتر بخش از زندگی انسان ها نفوذ پیدا کرده است به شکل های گوناگونی در دسترس تمامی رده های سنی قرا  گرفته است.در دنیای تکنولوژی به نام رایانه، قسمتی که در دسترس کودکان و نوجوان قرار گرفته است بعنوان بازی های رایانه ای از آن نام برده می شود. رواج گسترده ای از این نمونه بازی ها سرتاسر دنیا را فرا گرفته که کشور ما نیز جزو کشور هایی است که رده ی سنی کودکان و نوجوانان بیشتر وقت خود را درگیر سپری کردن با انواع بازی های آن می باشند.

آتاری ها و سگا ها نمونه های قدیمی از بازی های رایانه ای بودند که در برابر بازی های رایانه ای امروزه به نوستالژی تبدیل شده اند. روند این گونه از بازی ها بدین صورت است که با تصاویر سه بعدی و صداهای مهیج ، هیجانات خیالی را به کودکان سرشار از تخیل منتقل می کند. از تاثیرات منفی بازی های کامپیوتری این بود که کودکان جدا از هرگونه تحرک، فکر و روان خود را غرق در دنیای خیالی این گونه از بازی ها کرده و با تخیل کودکانه خود چنان در این بازی ها محو می شوند که لذتی از دنیای کودکانه خود را حس نخواهند کرد.

آثار مخرب بازی های رایانه ای

اختلال در روابط خانواده ها

خانواده در کشور ما معنی پر رنگی به خود اختصاص داده است پدر و مادر در کنار فرزندان خود در این کانون گرم با محبت و عشق زندگی خود را سپری می کنند. از  جمله تاثیرات منفی بازی های کامپیوتری در خانواده موجب خواهد شد که روابط خانوادگی رو به سردی سوق داده شده و افراد که در کنار یک دیگر مکمل هم بوده اند از هم فاصله بگیرند.این گونه از بازی ها با پر کردن ساعت ها وقت فرد که مشغول بازی با آن ها هستند وقتی را برای اینکه در کنار خانواده خود باشند بر جای نخواهد گذاشت و رفته رفته فرد از کنار اعضای خانواده فاصله گرفته و غرق در دنیای خیالی بازی های رایانه ای خود خواهد شد.

انزوا طلبی به جای شرکت دربازی بازی های گروهی

عدم توانایی ارتباط با دیگران و منزوی شدن یکی از عوامل انجام بازی های رایانه ای در کودکان و نوجوانان به شمار می آید.امر منزوی شدن در این گروه سنی موجب خواهد شد که آن ها در مدارس نیز با هم سالان خود دچار ارتباط کمتری شده و همواره در خلوت خود کمین کنند و تنها بمانند. کاهش اعتماد به نفسی که در راستای عدم شرکت در جمع برای این گونه از افراد به همراه خواهد داشت موجب عدم پیشرفت و کشف استعداد و خلاقیت در آن ها خواهد شد.

ایجاد حس پرخاشگری

اصلی ترین مشخصه های بازی های رایانه ای که اکثر آن ها از آن برخوردار هستند حالت جنگ جوایانه بوده که فردی که در حال انجام این گونه بازی ها می باشد برای پیروز شدن در بازی خود می بایست با سلاح های جنگی مورد استفاده در بازی بر حریف خود غالب شده و برنده این بازی معرفی شود. در همین راستا یکی از تاثیرات منفی بازی های کامپیوتری این است که ، روحیه لطیف فرزند شما درگیر مبارزه و بازی های خشن جنگی خواهد شد و او را به فردی پرخاشگر و عصبی مبدل خواهد کرد.خشونت می تواند اثری جبران ناپذیر برای کودکان و نوجوانان باشد که با انجام بازی های رایانه ای برای آن ها بر جای خواهد گذاشت.

عدم تحرک و آسیب جسمی

از  جمله تاثیرات منفی بازی های کامپیوتری این است که ، صفحه مقابل روی شما در انجام بازی های رایانه ای به علت پخش نور برای چشم ها تهدیدی بزرگ خواهد بود که در پی انجام بازی های مجدد موجب عوارضی غیر قابل بازگشت و کم شدن نور چشم خواهد شد.فرد در حین انجام بازی رایانه ای مورد نظر خود ساعت ها بدون تحرک و در یک وضعیت ثابت نشسته که این موجب فشار بر روی ستون فقرات و مشکل دیگر اندام های بدن خواهد شد.همچنین سرگیجه و تهوع از دیگر عوارض بازی های رایانه ای برای کودکان و نوجوانان خواهد بود که انجام پی در پی این گونه بازی ها موجب شکل گیری بیماری صرع در آن ها نیز خواهد شد.

امروزه با روند رو به افزایش نفوذ این گونه از بازی ها در بین کودکان و نوجونان خانواده ها می بایست بیش تر از پیش در نظارت بر روی نوع بازی و یا انتخاب وسایل بازی فرزند خود عمل کنند.انتخاب بازی هایی که تصاویر خلاقانه داشته می توانند تا حدودی تاثیر مثبت بر  روحیه لطیف کودک در بر داشته باشد.همچنین مشخص کردن حدود و اندازه برای استفاده  فرزند خود در انجام این گونه از بازی ها می تواند تاثیرات منفی بازی های کامپیوتری بر کودکان را بر روی فرزند دلبند شما پایین آورده و نگرانی شما را از سلامتی فرزند خود کاهش دهد.

والدین بهتر است تا با برهان و دلایلی منطقی فرزند خود آگاه از آسیب های بازی های رایانه ای نموده و با فراهم آوردن شرایط و بستری مناسب برای پر کردن لحظات فراغت آنها دنیای کودکانه فرزند خود را به بهترین شکل ممکمن رقم بزنند تا افرادی بااستعداد و خلاقیت بالا پرورش دهند.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

زهرا رازقندی

با سلام زهرا رازقندی هستم،علاقه مند به تولید محتوا و نویسنده مقاله هایی که برای شما خوانندگان محترم فراهم آورده ام. دنیایی رو به سوی دانایی را با مطالعه تجربه کنید و مطالعه مقاله های متنوع بنده را از دست ندهید !

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *