اسباب بازی های دوران کودکی
بازدید 294
0

هنوز اسباب بازی دوران کودکی خود را دارید ؟

هنوز اسباب بازی دوران کودکی خود را دارید ؟ افراد زیادی هستند که عروسک ها یا اسباب بازی های محبوبی دارند که بعد از گذشت سالهای زیادی از دوران کودکی شان هنوز آنها را نگه داشته اند. اغلب آنها با دردست داشتن این وسایل احساس آرامش بیشتری دارند و به همین دلیل هم با گذشت سالهای زیاد نمی توانند از وسایل محبوب و اسباب بازی دوران کودکی خود دست بکشند. این وسایل صرفا به اسباب بازی یا عروسک محدود نمی شود. بعضی ها حتی پتو یا لباس دوران کودکی خود را دارند. در این مطلب با ذکر نمونه هایی نگه داشتن این وسایل را از دیدگاه روانشناسی برسی خواهیم کرد.

اسباب بازی دوران کودکی
آیا هنوز اسباب بازی دوران کودکی خود را دارید ؟

احساس پوچی، اسباب بازی دوران کودکی

وقتی کریس چهار ساله بود، یک تکه پارچه آبی داشت که همه جا همراهش بود و آن را boo-boo صدا می کرد. او اکنون شصت ساله است و یک معلم بازنشسته، پدرسه فرزند بزرگسال است اما هنوزهم حس امنیت و آرامش را هنگامی که این پارچه آبی رنگ همراهش بود را به یاد می آورد. اندکی قبل از اولین روز تحصیل کریس در مدرسه ، مادرش به او گفت که نمی تواند boo-boo را با خود ببرد و باید آن را دور بیندازد. او می گوید آن صحنه ها را به خاطر دارم اما نمی توانم به یاد بیاورم که گریه کردم یا نه، فقط می توانستم درد را احساس کنم. یک احساس پوچی …

کریس می گوید که از مادرش بخاطر این اتفاق ناراحت نیست و این موضوع چیزی نبوده که روی آن تمرکز داشته باشد اما با این حال تصدیق می کند که وضوح این صحنه در ذهنش تکرار می شود؛ علاقه ای که او به boo-boo داشت را به خاطر می آورد. اکنون می دانیم این اشیا چه معنایی برای کودکان می توانند داشته باشند و همه این ها نشان می دهد که ممکن است این تمام داستان نباشد. این تکه پارچه برای او معنا و قدرت داشت و همیشه و همه جا با او بود. چه در رختخواب بود، چه در خانه و حتی وقتی که با دوستانش بازی می کرد. کمی شبیه لینوس!

از طریق لینوس، بهترین دوست چارلی برون در داستان مصور بادام زمینی ها بود که کاریکاتوریست آن “چارلز ام شولز” اصطلاح پتوی امنیتی را رایج کرد. کاریکاتوریست ژان از موزه شولز در کالیفرنیا می گوید که این ایده از کوچکترین فرزندش جیل گرفته شده است که قبلا همه جا پتو می برد. او از تختش بیرون می آمد و با پتوی مورد علاقه اش روی زمین و بیرون از اتاق پدر و مادرش می خوابید.

کمیک استریپ بادام زمینی
داستان های مصور بادام زمینی

نمایشگاه چارلی برون که تا 3 مارس 2019 در لندن به نمایش گذاشته شد، نشان داد که شولز درک عمیقی از فقدان های دوران کودکی داشت. به تصویر کشیدن لینوس از دلبستگی که نسبت به پتوی خود داشت، حسی را در خوانندگان برانگیخت. وقتی از آنها درباره اولین دارایی مورد علاقه آنها سوال پرسیدیم، داستانها و عکس هایی را از عروسک ها و پتوها و وسایل دیگر دریافت کردیم که به معنای واقعی کلمه دوست داشتند.

کاترین جونز 45 ساله از Hull، هنوزاسباب بازی دوران کودکی که عروسکی است که در سال اول دبستان به او داده شد را دارد. ایان رابرتسون 50 ساله از Whistable، هنوز اسباب بازی دوران کودکی اش را که پاندایی است بدون یک چشم را روی بهترین صندلی خانه اش نگه داشته است. فلورا که اصالتا اسکاتلندی است و در لندن زندگی می کند 25 سال است که مجموعه ای از پارچه های muslin و Bubbys را دارد و می گوید که بدون آنها نمی تواند راحت بخوابد.

عروسک های دوران کودکی
اسباب بازی دوران کودکی

پتوی امنیتی لینوس سه سال پس از آن که دونالد وینیکات (متخصص اطفال و روانکاو) مقاله مهم خود را در رابطه با اشیای انتقالی ( اشیای محبوب کودکان ) نوشت برای اولین بار به نمایش گذاشته شد. او بعدا از شولز اجازه گرفت تا از پتوی لینوس به عنوان تصویری از نظریه خود استفاده کند. انتقال در اشیای انتقالی وینیکات به تغییری اشاره دارد که هر کودکی باید انجام دهد.

آنجلا جویس رئیس انجمن Winnicott Trust و یکی از اعضای انجمن روانکاوی بریتانیا، برای وینیکات توضیح می دهد که : از دیدگاه کودک تفاوتی بین خود و وجود ندارد اما همانطور که کودک رشد می کند و بدن، حافظه و علاقه او به اشیا و افراد اطرافشان بالغ می شود؛ بسیاری چیزی را انتخاب می کنند که خاص تر است. یک شی انتقالی معمولا در شش ماه اول زندگی انتخاب می شود و دارای ویژگی هایی است که یادآور مادر باشد. مثل اینکه نرم باشد، بتوان آن را در آغوش گرفت و نوازش کرد.

اما این موضوع سوالاتی را در ذهن به وجود می آورد :

  • آیا اجازه دادن به بچه ها که وسایل محبوب خود را همه جا و برای همیشه همراه خود داشته باشند، به آن ها آسیب می زند؟
  • آیا با قضاوت یا تمسخر هم سن وسالان خود رو به رو خواهند شد؟
  • آیا برای دوست پیدا کردن تلاشی می کنند ؟

این سوالات اندکی دلهره آور هستند اما خبر خوب این است که این ترس ها و سوالات هیچ پایه و اساسی ندارند و علم نشان داده که این اشیا ابزاری هستند که کودکان به طور طبیعی جذب آنها می شوند. تحقیقات نشان می دهد که اسباب بازی دوران کودکی مثل پتو یا عروسک محبوب کودک ابزاری است که در افزایش سطح اعتماد به نفس و ارزش کودک و حتی توانمند سازی او تاثیر دارد.

اما چرا ؟

عروسک دوران کودکی

این اشیای محبوب برای کودکان احساس امنیت ایجاد می کنند و حتی به مدیریت بحران آنها نیز کمک خواهد کرد. با داشتن احساس امنیت درونی، کودکان به اندازه کافی حس خوب دارند که ریسک های کوچک را بپذیرند، کشف و رشد داشته باشند. با انجام ریسک های کوچک کودکان احساس آزادی می کنند و نمی ترسند که با رشد و تغییر به ریسک های بزرگتر هم دست بزنند.

در نهایت طبق اطلاعاتی که در سایت the Guardian وجود دارد و همانطورکه تا اینجا خوانده اید همراه داشتن اسباب بازی دوران کودکی مثل وسایل محبوب کودک، علاوه بر اینکه لطمه ای به کودک نخواهد زد بلکه مزایایی هم در پی دارد. شما هم برای ما بنویسید که آیا اسباب بازی دوران کودکی خود را دارید ؟ وسیله محبوب شما که بعد از سالها هنوز نتوانسته اید از آن دل بکنید چیست ؟

بیشتر بخوانید :

https://pioio.com/mag/2022/02/10/introducing-the-best-lego-brands-in-iran/ https://pioio.com/mag/2022/02/08/the-best-selling-cinematic-toys/ https://pioio.com/mag/2022/02/07/%d8%b9%d8%b1%d9%88%d8%b3%da%a9-%d9%87%d8%a7%db%8c%db%8c-%da%a9%d9%87-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%a8%db%8c%d9%85%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%ae%d8%a7%d8%b5-%d8%b3%d8%a7%d8%ae%d8%aa%d9%87/
آیا اجازه دادن به بچه ها که وسایل محبوب خود را همه جا و برای همیشه همراه خود داشته باشند، به آن ها آسیب می زند؟

خیر، بلکه در افزایش سطح اعتماد به نفس و ارزش کودک و حتی توانمند سازی او تاثیر دارد.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

طراوت رئوف

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *