عروسک ناراحت
بازدید 112
0

ترس از عروسک

ترس از عروسک یا پدیوفوبیا ترس از چهره های انسان نما است. برخی از مردم از همه عروسک ها و اسباب بازی های پر شده می ترسند، در حالی که برخی دیگر فقط از یک نوع خاص می ترسند. مثلا عروسک‌هایی که حرف می‌زنند یا حرکت می‌کنند و عروسک‌های چینی قدیمی به خصوص از عوامل رایج ترس از عروسک ها هستند.

Paidonکه در یونانی به معنی کودک کوچک و phobo به معنای ترس یا ترس عمیق است.

چه چیزی می تواند باعث پدیوفوبیا شود؟

پدیوفوبیا یا ترس از عروسک می‌تواند توسط فرهنگ عامه، فیلم‌های ترسناک یا رویدادهای آسیب‌زای دیگری که حتی به عروسک‌ها مرتبط است، ایجاد شود. پدیوفوبیا نوعی از فوبیا است که به عنوان فوبیای خاص شناخته می شود، ترس غیرمنطقی از چیزی که هیچ تهدید واقعی ایجاد نمی کنداما این ممکن است بخاطر خاطره یا حادثه ای که به گذشته بر میگردد ایجاد شده باشد و ذهن جوان برای همیشه عروسک‌ها را با آسیب‌های روحی مرتبط بداند و احساسات منفی تجربه شده در آن زمان را به یاد بیاورد.

عروسک ها چشم های خیره ثابتی دارند. برخی از عروسک ها همچنین دارای چشم های دکمه ای هستند که به نظر می رسد “استخرهای بی روح و فاقد هرگونه احساسی شبیه به جسد”. این می تواندیکی از دلایل پدیوفوبیا یا ترس از عروسک باشد .

مدتهاست که در دنیای روانشناسی درک شده است که ذهن ما بیش از حد توانایی ایجاد یک واکنش بیولوژیکی واقعی به هر موقعیت خاص را دارد و تا زمانی که فرد مبتلا “باور کند” که شی یا موقعیتی که از آن می ترسد نشان دهنده یک خطر واقعی است. آنها ترس واقعی را با تمام علائم مرتبط تجربه خواهند کرد. این «واکنش» به خودی خود «عیب» نیست – مشکل اضطرابی نیست که تجربه می‌شود، بلکه «ایده» یا «افکاری» است که این واکنش را ایجاد می‌کند.

فوبیا -ترس از عروسک ها

شناخت و غلبه برترس از عروسک:

همینطور در فرهنگ عامه و در فیلم ها (چاکی وآنابل)که پیشنهاد میشود نبینید 🙂 یا حتی در داستان ها عروسک ها موجودات بسیار شروری و بی رحمی هستند که زنده میشوند و به انسان ها آسیب میرسانند به همین خاطر موجبات ترس افراد بیشتر ایجاد میشود.

پدیوفوبیا می تواند یک وضعیت ناراحت کننده باشد، به خصوص برای کودکان خردسال که ممکن است به طور مرتب در طول بازی در معرض عروسک ها قرار بگیرند. در حالی که ممکن است درک آن برای دیگران چالش برانگیز باشد، اما این ترس برای فردی که آن را تجربه می کند، ، بسیار واقعی است

شما باید ترس از عروسک را جدی بگیرید افراد مبتلا ممکن است آشفتگی عاطفی شدیدی را تجربه کنند. برخی از افراد ممکن است با دیدن یک عروسک حمله پانیک کامل را تجربه کنند. پس هنوز انسان هایی وجود دارند که در ترس دائمی از عروسک ها زندگی می کنند.

https://pioio.com/mag/2022/01/25/the-scariest-movies-in-history/

زمانی که فرد بخاطر ترس از عروسک از لحاظ جسمی و روحی بهم میریزد ممکن است دارای این نشانه ها باشد:

  • تنفس سریع و پی در پی افزایش
  • ضربان قلب دهان خشک.
  • احساس خفگی تا حد مرگ می لرزد، می لرزد یخ زدن و
  • گریه کردن، جیغ زدن، تلاش برای فرار و غیره. را حتی تجربه کند.

تکنیک های آرام سازی: مراقبه های هدایت شده یا آرام سازی تدریجی را امتحان کنید، که می تواند به کاهش تنش در بدن کمک کند.

مجسمه شبیه به انسان

تجسم: ممکن است به تجسم نتیجه موفقیت‌آمیز استفاده از مهارت‌های مقابله‌ای در صورت برخورد غیرمنتظره با شی فوبیا کمک کند. اگر تجسم بیش از حد تحریک کننده باشد، ممکن است راهنمایی یک مشاور یا درمانگر مفید باشد

. گروه درمانی:. اغلب اوقات، ارتباط با کسانی که موضوع شما را تجربه کرده و درک می کنند مفید است

https://pioio.com/mag/2022/02/17/how-to-meditate-make-meditation-a-habit/

شما بایدبرای تشخیص ترس از عروسک و پدیوفوبیا به پزشک درمان گر و روانپزشک بالینی مراجعه کنید وپزشکان با چندین سوال پرسشنامه و تجربه ای که دارند مشکل شمارو تشخیص میدهند.یا مطالعه وآگاهی خود را در این حیطه افزایش دهید.

روش های درمان:

هیپنوتیزم و درمان های حساسیت زدایی دو روش محبوب برای غلبه بر ترس از عروسک ها هستند.

  • حساسیت زدایی یا مواجهه تدریجی درمانی شامل قرار دادن آهسته فوبیک در معرض عروسک ها است. آن‌ها می‌توانند با دیدن عکس‌های عروسک‌ها، خواندن کتاب یا تماشای فیلم درباره عروسک‌ها و غیره شروع کنند تا زمانی که بتوانند در حضور عروسک‌ها بدون داشتن حمله اضطرابی آرام بمانند. این کار معمولا با حضور درمانگر انجام می شود یا می توان در خانه با کمک دوستان نزدیک و عزیزان انجام داد.
  • درمان شناختی رفتاری یا CBT رایج ترین نوع درمانی است که برای فوبیای خاص توصیه می شود. این نوع درمان افکار خودکار فرد و احساسات و رفتارهای ناشی از آن افکار را بررسی می کند. با بررسی نحوه تفکر می تواند به شما در انتخاب یک فکر یا واکنش متفاوت به فکر کمک کند.
  • گاهی از دارو درمانی هم استفاده میشود .مانند داروهای مهارکننده سروتونین و..که برای اختلالات اضطرابی استفاده میشود.

اغلب، افرادی که یک نوع فوبی خاص دارند ممکن است فوبیای متعددی را تجربه کنند. به طور معمول، 75 درصد از افراد مبتلا به فوبیای خاص از بشتر از یک موقعیت یا شی می ترسند.

:

عروسک ها، به ویژه عروسک های وودو با صنایع دستی جادوگر مرتبط هستند. سوزاندن عروسک‌های وودو برای ایجاد بدبختی یک عمل رایج در گذشته بوده.

ریشه به وجود آمدن ترس از عروسک ها :

در واقع، ما آنقدر مشتاقیم که چهره ها را ببینیم و به آنها پاسخ دهیم که آنها را در همه جا می بینیم، در پنجره های رگه دار و نان تست و پوست موز. (افراد روان رنجور بیشتر احتمال بیشتری دارد که چهره ها را در اشیای بی جان ببینند، که به گفته برخی از محققان، به این دلیل است که مغز آنها بیشتر با تهدیدات بالقوه هماهنگ است.) “هرچقدر ما می دانیم که یک عروسک (احتمالا) یک تهدید نیست، دیدن چهره ای که انسانی به نظر می رسد اما نفس نمیکشد حس لمسی ندارد و بدون هدف نشسته مستقیماً به بیننده خیره می‌شوند،، موجب ایجاد واکنش منفی شده و ممکن است با نفرت پاسخ داده شوند.
• این «عیب و نقص‌های» جزئی در این اشیاء غیر زنده احساس وهم‌آوری به بیننده می‌بخشند. این افت یا نقصان ناگهانی در پاسخ عاطفی به نفرت تبدیل می‌شود

به طور کلی : ترس از عروسک‌ها با ترس از دلقک‌ها اشتراکات زیادی دارد: هر دو واکنش‌هایی هستند به نسخه‌های مبهم و کمی دور از یک چهره معمولی.

در پیویو بیشتر بخوانید:

https://pioio.com/mag/2019/09/14/%d9%81%d9%88%d8%a8%db%8c%d8%a7-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa%d8%9f/ https://pioio.com/mag/2022/03/27/the-strangest-phobia-fear-of-money-fear-of-opening-your-eyes-etc/
اتوماتونوفوبیا چیست؟

اتوماتونوفوبیا را می‌توان ترس از ماشین‌های خودکار، مجسمه‌های مومی، روبات‌های انسان‌نما، ابزارهای صوتی-انیماترونیک یا دیگر چهره‌هایی که برای نمایش انسان طراحی شده‌اند، تعریف کرد.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

yeganehmansorian

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *