آموزش اعداد به کودکان
بازدید 155
۴

آموزش اعداد به کودکان

درک اعداد مهارت مهمی است که مهدکودک ها باید بر آن مسلط شوند. کودکان از دوران کودکی با مفاهیم مختلفی از ریاضیات مانند مقایسه کمیت و تشخیص الگو مواجه می شوند و مشاهده می کنند. هنگامی که به سن پیش دبستانی رسیدند، می توانید آموزش اعداد به کودکان را به روشی سرگرم کننده و تعاملی آغاز کنید.

آموزش اعداد به کودکان ساده است. والدین می توانند آنها را تشویق کنند تا اعداد را با فعالیت هایی که روزانه انجام می دهند مرتبط کنند. با این حال، آنها فقط تا حدود پنج سالگی شروع به درک واقعی معنای اعداد خواهند کرد.

چه زمانی اعداد را به کودک آموزش دهیم؟

این ایده خوبی است که آموزش اعداد به کودکان را پس از یک سالگی کودک خود، به او معرفی کنید. می‌توانید با قافیه‌های اعدادی شروع کنید، مانند «یک، دو، سه کفشم را ببند»، یا ۱،۲،۳،۴،۵، یک ماهی را زنده گرفتم. همچنین می توانید به اشیاء ساده یا چیزهایی که در زندگی روزمره با آنها برخورد می کنند، مانند یک سیب، دو سگ، سه شکلات و غیره اشاره کنید. می توانید یادگیری اعداد را برای فرزندتان بازیگوش و لذت بخش کنید.

در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما در آموزش اعداد به کودکان پیش دبستانی کمک می کند:

1. آموزش شمارش با قافیه اعداد

استفاده از قافیه ها و آهنگ ها یک روش سرگرم کننده برای آموزش اعداد به کودکان است. می‌توانید از آهنگ‌ها و قافیه‌های اعدادی مانند:

 آی بچه ی عزیزم

بدون که صفر یه گردیست

یا همون خط بسته است

یه گردی تو خالی

یه گردی کوچولو

 و…

غیره استفاده کنید تا به بچه‌ها اعداد را به شکلی بسیار لذت‌بخش آموزش دهید. اعداد روی انگشتان خود را در حین آواز خواندن با کودک خود نشان دهید تا کودک بداند که یک عدد خاص به این تعداد انگشت مربوط می شود.

2. اعداد را در وظایف روزانه بگنجانید

در کارهای روزانه ای که فرزندتان با شما انجام می دهد از اعداد استفاده کنید. این کار یکی از روش های بسیار موثر در آموزش اعداد به کودکان است . به عنوان مثال، از کودک خود بخواهید که در چیدن میز کمک کند و در کنار هر بشقاب یک چنگال یا دو قاشق قرار دهید. همچنین می توانید او را وادار کنید که نخود فرنگی یا سیب را بشمارد، بنابراین اعداد را با مقادیر مرتبط می کند. ایده دیگر این است که می‌توانید او را تشویق کنید که اسباب‌بازی‌هایش را بشمارد زیرا به شما کمک می‌کنند بعد از بازی آنها را کنار بگذارید.

3. بازی های اعداد را با گروهی از بچه ها انجام دهید

بچه ها وقتی با هم بازی می کنند بهتر یاد می گیرند. پس می‌توانید آموزش اعداد به کودکان را در غالب رقابت سالمی در گروه انجام دهید و آن ها را تشویق کنید تا به آنها انگیزه دهید. از آنها بخواهید در یک دایره بنشینند و به نوبت اعداد را بشمارند.

4. اعداد را یادداشت کنید و کودک را وادار کنید آن مقدار را بکشد

اعداد را در یک کتاب نقاشی یادداشت کنید و از فرزندتان بخواهید چیزی که نشان دهنده آن مقدار است بکشد. این روش چون از حافظه تصویری و چند حس باهم استفاده می کند بسیار مفید در آموزش اعداد به کودکان خواهد بود .مثلاً 3 بنویسید و از او بخواهید سه گل بکشد. برای 4، می توانید از کودک بخواهید چهار قیفی بستنی بکشد. شما همچنین می توانید برعکس این کار را با کشیدن چندین مقدار از یک شی و از کودک خود بخواهید آنها را بشمارد و عدد را به شما بگوید.

 اعداد را یادداشت کنید و کودک را وادار کنید آن مقدار را بکشد

همچنین این مطالب میتواند به شما کمک کند بخوانید در پیویو :

https://pioio.com/mag/2022/04/09/what-effects-does-the-corona-virus-have-on-our-mental-health/ https://pioio.com/mag/2022/05/01/time-to-teach-order-to-children/ https://pioio.com/mag/2022/04/28/fear-of-doll/

5. به اعداد در تابلوهای تبلیغاتی و وسایل نقلیه اشاره کنید

وقتی با فرزندتان بیرون می‌روید، می‌توانید به اعداد روی تابلوهای تبلیغاتی یا وسایل نقلیه اشاره کنید و در نتیجه به او کمک کنید تا اعداد را با دید تشخیص دهد. این موضوع بعداً زمانی که فرزندتان شروع به نوشتن اعداد کند، مفید خواهد بود. و در نتیجه در آموزش اعداد به کودکان کارآمد است.

6. ترتیب اعداد را با تصاویر متصل کننده اموزش دهید.

این بازی ترتیب اعداد را به بچه ها آموزش می دهد. از یک تخته سیاه برای ایجاد یک شکل با نقاط شماره استفاده کنید. در مرحله بعد، به کودک خود کمک کنید تا نقاط را به هم متصل کند تا آن شکل را بکشد. به عنوان مثال، می توانید از 8 نقطه برای ایجاد یک شکل هشت ضلعی استفاده کنید و به کودک خود کمک کنید تا یک هشت ضلعی بکشد. همچنین می‌توانید کتاب‌های متصل به نقاط را بخرید، که نقاشی‌های متعددی دارند که با نقاط شماره‌دار مشخص شده‌اند. برای رسم شکل باید این نقاط به صورت متوالی به هم وصل شوند. پس از ترسیم شکل، به کودک خود اجازه دهید شکل را رنگ کند تا بازی سرگرم کننده تر شود. این روش از راحت ترین و جالب ترین روش ها برای آموزش اعداد به کودکان است.

ترتیب اعداد را با تصاویر متصل کننده

7. انگشتان دست و پا را بشمارید

شمردن انگشتان دست و پا راه بسیار خوبی برای آشنایی کودکان پیش دبستانی با اعداد است. می توانید از آنها بخواهید انگشتان هر دست را بشمارند و از آنها بخواهید تعداد انگشتان هر دست را با هم مقایسه کنند. همچنین می توانید از آنها بپرسید که چند انگشت بزرگ یا چند انگشت کوچک دارند.

نکته : یادتان باشد هیچوقت کودکتان را بخاطر اینکه با انگشت هایش می شمارد سرزنش و یا دعوا نکنید! این کار باعث تضعیف روحیه و اعتماد به نفس او میشود!

انگشتان دست و پا را بشمارید

8. ساخت و استفاده از فلش کارت برای آموزش اعداد به کودکان

فلش کارت هایی با اعداد صفر تا نه درست کنید و از آنها برای انجام بازی های اعداد مختلف با کودک خود استفاده کنید. به عنوان مثال، می توانید اعداد را به ترتیب تصادفی قرار دهید و به فرزندتان کمک کنید آنها را به ترتیب صحیح مرتب کند. بچه ها سریع یاد می گیرند و می توانند مفاهیم را به راحتی درک کنند. معرفی اعداد به کودکان مهدکودک به روشی سرگرم کننده به آنها کمک می کند تا اعداد را به راحتی درک کنند. کودکان پیش دبستانی تمایل به حفظ اعداد دارند. با این حال، زمانی که تعداد اشیاء روزمره را به اعداد مرتبط می‌کنید، آنها به تدریج شروع به درک معنای اعداد خواهند کرد. هر کودکی منحصر به فرد است و با سرعت خودش یاد می گیرد. بنابراین، توصیه می شود از مقایسه ابی یادگیری خودداری شود

استفاده از فلش کارت

آیا میتوانیم از شمردن انگشت ها برای آموزش اعداد استفاده کنیم؟

شمردن انگشتان دست و پا راه بسیار خوبی برای آشنایی کودکان پیش دبستانی با اعداد است. بیشتر بخوانید در این مقاله…

چه زمانی اعداد را به کودک آموزش دهیم؟

این ایده خوبی است که پس از یک سالگی کودک خود، اعداد را به او معرفی کنید. بیشتر و مفیدتر بخوانید در این مقاله….

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

parnaz_hasannezhad

مسافر رویاها...

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. نسرین گفت:

    به به،دستت درد نکنه.عالی

    1. parnaz_hasannezhad گفت:

      بسیار متشکر از نظرتان

  2. معلم پیش دبستانی و مهد گفت:

    سپاس

    1. parnaz_hasannezhad گفت:

      سپاس از همراهی شما