بازدید 313
0

چه اسباب بازی برای چه سنی مناسب است؟

اینکه بدانیم چه اسباب بازی برای چه سنی مناسب است تاثیر بسیار زیاد بر رشد فکری و ذهنی کودک ما دارد. بچه ها معمولاً در مورد انتخاب اسباب‌بازی‌ سخت گیر نیستند، اما والدین باید اینطور باشند.

دکتر Vicki Panaccione، روانشناس کودک و موسس موسسه Better Parenting، می گوید: «بازی در رشد اجتماعی، ذهنی، جسمی و عاطفی کودکان بسیار مهم است. اسباب بازی ها را باید به عنوان ابزارهای یادگیری رشدی در نظر گرفت.»

با این حال، اسباب‌بازی‌ها چیزی بیش از یک اسباب بازی هستند، و در عین حال که باید سرگرم‌کننده باشند، باید متناسب با سن، محرک و ایمن باشند پس برای والدین خیلی مهم است که بدانند چه اسباب بازی برای چه سنی مناسب است!

کودکان 0 تا 1 ساله

در سال اول، نوزادان یاد می گیرند که بینایی خود را متمرکز کنند، کاوش کنند و چیزهایی را که در اطرافشان است یاد بگیرند. رشد شناختی یا رشد مغز به معنای فرآیند یادگیری حافظه، زبان، تفکر و استدلال است. یادگیری زبان فراتر از ساختن صداها یا گفتن “ما-ما” و “دا-دا” است. گوش دادن، درک، و دانستن نام افراد و اشیا، همه بخشی از رشد زبان است. در این مرحله، نوزادان نیز به عنوان بخشی از رشد اجتماعی و عاطفی، پیوندهای عشق و اعتماد را با والدین خود و دیگران ایجاد می کنند. روشی که والدین کودک خود را در آغوش می گیرند، با او بازی می کنند، مبنایی را برای نحوه تعامل نوزادان با والدین و دیگران ایجاد می کند.

اسباب بازی های مناسب

عروسک‌های پارچه‌ای و یا پولیشی ضد حساسیت . عروسک های نرم جغجغه ای . آویز ها . کتاب های پلاستیکی و پارچه ای. لگو های خانه سازی ساده. گوی هایی که کنار هم چیده میشوند. ظروف آشپزخانه پلاستیکی. توپ های کوچک و نرم. عروسک ها آواز خان

اسباب بازی مناسب کودک زیر یکسال

کودکان 1 تا 2 ساله

در سال دوم، کودکان نوپا بیشتر در حال حرکت هستند و از خود و محیط اطراف خود آگاه هستند. تمایل آنها به کشف اشیا و افراد جدید نیز در حال افزایش است. در این مرحله، کودکان نوپا استقلال بیشتری نشان خواهند داد. شروع به نشان دادن رفتار های بامزه از خود جلوی آینه می کند. و از رفتار دیگران به خصوص بزرگسالان و کودکان بزرگتر تقلید کنید. کودکان نوپا همچنین باید بتوانند نام افراد و اشیاء آشنا را تشخیص دهند، عبارات و جملات ساده بسازند و دستورالعمل های ساده را دنبال کنند.

اسباب بازی مناسب

پازل هایی ساده با قطعه های کم. ماشین و یا اسباب بازی ها هل دادنی و کشیدنی .جعبه موزیکال. توپ های رنگی. عروسک های پارچه ای و یا پولیشی ضد حساسیت. واکر کوچک و یا کامیون های پلاستیکی بزرگ

اسباب بازی مناسب کودکان زیر دو سال

کودکان 2 تا 3 ساله

به دلیل تمایل فزاینده کودکان به مستقل بودن، این مرحله اغلب  کمی وحشتناک تصور می شود. با این حال، این می تواند یک زمان هیجان انگیز برای والدین و کودکان نوپا باشد. کودکان نوپا تغییرات بزرگی در تفکر، یادگیری، اجتماعی بودن و عاطفی بودن تجربه خواهند کرد که به آنها کمک می کند دنیای جدید خود را کشف کنند و آن را درک کنند. در این مرحله، کودکان نوپا باید بتوانند دستورالعمل‌های دو یا سه مرحله‌ای را دنبال کنند، اشیا را بر اساس شکل و رنگ مرتب کنند، از اقدامات بزرگسالان و همبازی‌ها تقلید کنند و طیف وسیعی از احساسات را ابراز کنند.

اسباب بازی مناسب

قطار اسباب بازی. استخر های بادی پلاستیکی. سرسره. عروسک حیوانات. اسباب بازی های موزیکال

اسباب بازی مناسب کودکان دوتا سه سال

کودکان 3 تا 5 ساله

با رسیدن به سن 3 سالگی دنیای بچه ها باز خواهد شد. آنها مستقل تر خواهند شد و شروع به تمرکز بیشتر روی بزرگسالان و کودکان خارج از خانواده خواهند کرد. آنها می خواهند بیشتر در مورد چیزهای اطراف خود کاوش کنند و بپرسند. تعامل آنها با خانواده و اطرافیانشان به شکل گیری شخصیت و طرز تفکر و نحوه رفتار آنها کمک می کند. در این مرحله کودکان باید بتوانند سه چرخه سواری کنند، از قیچی ایمنی استفاده کنند، تفاوت بین دختران و پسران را متوجه شوند، به لباس پوشیدن و درآوردن لباس خود کمک کنند، با کودکان دیگر بازی کنند، بخشی از یک داستان را به خاطر بیاورند و آهنگی بخوانند.

اسباب بازی های مناسب

سه چرخه. وسایل نقاشی و رنگ امیزی. لگو های مناسب این سن. حلقه ها رنگی. مکعب و یا برج اعداد. بازی های فکری مناسب این سن. میز ماهیگیری. ماشین فلزی. تفنگ. اکشن فیگور ها. انواع عروسک ها

اسباب بازی مناسب کودکان 5 ساله

کودکان 6 تا 8 ساله

دوران کودکی میانه تغییرات زیادی را در زندگی کودک به ارمغان می آورد. در این زمان، بچه‌ها می‌توانند خودشان لباس بپوشند، فقط با دست‌هایشان به راحتی توپ را بگیرند و کفش‌هایشان را ببندند. اکنون استقلال از خانواده اهمیت بیشتری پیدا می کند. رویدادهایی مانند شروع مدرسه، کودکان این سن را در تماس منظم با دنیای بزرگتر قرار می دهد. دوستی ها اهمیت بیشتری پیدا می کنند. مهارت های فیزیکی، اجتماعی و ذهنی در این زمان به سرعت رشد می کنند. این زمان حیاتی برای کودکان است تا در همه زمینه‌های زندگی، مانند دوستان، تکالیف مدرسه و ورزش، اعتماد به نفس خود را تقویت کنند.

اسباب بازی های مناسب

خانه سازی. لگو. تفنگ. تیرکمان. بازی های فکری. ماشین های کنترلی آفرود، کوادکوپتر، دوچرخه، ماکت ماشین، پازل، اسکیت، اسباب بازی ورزشی مانند فوتبال دستی

اسباب بازی مناسب کودکان 6 تا 8 ساله

کودکان 9 تا 12 ساله

استقلال فزاینده فرزند شما از خانواده و علاقه به دوستان ممکن است در این سن کاملا آشکار باشد. دوستی های سالم برای رشد کودک شما بسیار مهم است، ریرا در این سن تاثیر بیشتری از دوستان خود میگیرند. همچنین کودکانی که نسبت به خود احساس خوبی دارند، می توانند در برابر افکار و فشار های منفی همسالان مقاومت کنند و انتخاب های بهتری برای خود داشته باشند. این زمان مهمی است که کودکان در کنار رشد استقلال خود، احساس مسئولیت کنند. همچنین، تغییرات فیزیکی بلوغ ممکن است در برخی مواقع خود را نشان دهد، به خصوص برای دختران. یکی دیگر از تغییرات بزرگی که کودکان در این دوران باید برای آن آماده شوند، شروع دوره راهنمایی است.

اسباب بازی های مناسب

ماشین کنترلی. ربات. بازی فکری های گروهی. اسباب بازی های کمک آموزشی. دوچرخه. اسباب بازی های ورزشی

کودکان 8تا 12 ساله

بچه‌ها دوست دارند اسباب‌بازی‌ها را به عنوان هدیه دریافت کنند، که باعث می‌شود هدیه دادن به آنها رضایت‌بخش‌تر شود. اما دانستن اینکه چه اسباب بازی برای چه سنی مناسب است، دشوار می باشد. کودکان با بزرگ شدن مراحل مختلف رشد را پشت سر می گذارند، به این معنی که اسباب بازی های مختلف مغز آنها را تحریک می کند و برای آنها سرگرم کننده است. اگر به دنبال یافتن اسباب‌بازی مناسب هستید، به راهنمای سنی روی جعبه اسباب‌بازی‌ها حتما توجه کنید.

همچنین در پیویو می خوانید :

https://pioio.com/mag/2022/01/29/parenting-science/ https://pioio.com/mag/2022/02/08/the-best-toys-for-children-with-autism/ https://pioio.com/mag/2022/01/04/doll-therapy/
برای نوزادان چه اسباب بازی بخریم ؟

عروسک‌های پارچه‌ای و یا پولیشی ضد حساسیت . عروسک های نرم جغجغه ای . آویز ها . کتاب های پلاستیکی و پارچه ای. لگو های خانه سازی ساده و…

برای کودکی که تازه راه میرود چه اسباب بازی بخریم؟

راکر ها و یا ماشین های بزرگ بهترین اسباب بازی برای کودکانی است که تازه شروع به راه رفتن کرده اند چون میتوانند بر قدم برداشتن و راه رفتن خود تمرکز کنند و تعادل شان حفظ شود.

برای کودکان 6 تا 8 ساله چه اسباب بازی بخریم ؟

خانه سازی. لگو. تفنگ. تیرکمان. بازی های فکری. ماشین های کنترلی آفرود، هلیکوپتر، کوادکوپتر، دوچرخه، ماکت ماشین و…

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

fateme danesh nhd

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *