بازدید 576
0

تولد عروسک باربی | باربی 63 ساله می شود!

از الان که دارم این مقاله رو مینویسم چیزی به تولد باربی نمونده، در واقع از الان آذین بندی و کادو هاتون رو به راه کنید. چون می خوام قصه باربی رو از اول تو این مقاله براتون تعریف کنم.

خب…

به نظر می‌رسد بسیاری از سرگرمی‌های امروزی باید به برق یا باتری وصل شوند. برخی حتی نیاز به اتصال به اینترنت یا تلفن همراه دارند. با وجود گسترش وسایل الکترونیکی، برخی از اسباب بازی های مورد علاقه و محبوب ما هنوز چیزهایی مانند بازی های فکری و آموزشی ، توپ ها و عروسک ها هستند.

خیلی از بچه ها هنوز دوست دارند این اسباب بازی های دستی را از برق و باتری جدا کنند و با آنها بازی کنند. قدم زدن در راهروی های فروشگاه های اسباب بازی یا جست و جو در سایت های فروشگاه های آنلاین به شما نشان می‌دهد که ماشین‌های اسباب‌بازی، هولا هوپ و طناب‌های پرش اخیرا بسیار محبوب هستند ولی یک اسباب‌بازی برند قدیمی ممکن است محبوب‌تر از همیشه باشد و هیچگاه قدیمی نشود، پس ما در مورد چه چیزی صحبت می کنیم؟ معلومه عروسک باربی!

استایل باربی
باربی ، زیباترین عروسک جهان

غیرممکن است کسی با عروسک بازی نکرده باشد، حتی پسرها هم ممکن است ترجیح دهند آن ها را “اکشن فیگور” بنامند ولی عروسک بازی کرده اند:) عروسک ها برای صدها سال اسباب بازی محبوب پسران و دختران بوده اند. در زمان های قدیم، عروسک ها اغلب با موادی که در اطراف خانه ها و مزرعه ها یافت می شد، مانند تکه های پارچه و پوسته ذرت، در خانه ها به صورت دست ساز ساخته می شدند.

استایل باربی
در هر دقیقه، ۳ باربی به فروش می رسد!

بعدها در اغلب موارد، عروسک‌ها شبیه نوزادان ساخته می‌شدند. بنابراین اصطلاح «عروسک و بچه» از آن جایی بوجود آمد که کودکان خردسال می‌توانستند وانمود کنند که از عروسک های خود مراقبت می‌کنند و مانند مادر از آن ها نگهداری می کنند. این وضعیت در 9 مارس 1959 به طور  ناگهانی تغییر کرد. آن روزی است که باربی اولین حضور خود را در نمایشگاه اسباب بازی آمریکایی در شهر نیویورک انجام داد.

باربی برای همه کودکان و بزرگسالان مشهورترین عروسک دخترانه ای است که تا بحال توانسته با این محبوبیت خود را در دل همه سنین جا کند و احتمالا دور از ذهن نمی باشد که بر اساس آمار داده شده توسط شرکت سازنده اش، در هر دقیقه، 3 باربی به فروش می رسد!

پیش از باربی

پیش از باربی یعنی سال ۱۹۴۵ که زوج جوانی به نام روث و الیوت تصمیم گرفتند با شراکت دوست صمیمی‌ و خانوادگی شان هارولد ماتسون یک شرکت اسباب‌بازی کوچک راه بیندازند. آن‌ها با تلفیق ابتدای اسم های خود یعنی Mat و  Ell کمپانی متل  (Mattel) را به راه انداختند. الیوت به طراحی اسباب بازی ها مشغول شد درحالی‌که روت با نگرش پیشروندِ خود به‌عنوان فروشنده و مدیر شرکت مشغول به فعالیت موثر شد. آن ها باور داشتند که می توانند هر چیزی را که طراحی و تولید می‌کنند، بفروش برسانند و همین تفکر بعدها پایه‌گذار تولید محصولی شد که سراسر دنیا به فروش رسید. به لطف استعداد و طرح های خلاقانه الیوت در طراحی و نبوغ روت در فروش خط تولید اسباب‌بازی‌های دخترانه گسترش پیدا کرد و نوبت به ایده‌هایی جدید برای خلق اسباب‌بازی‌هایی متفاوت فرارسید.

پیش از باربی
عروسک باربی و کن

تولد عروسک باربی؛

یکی از آن ها ایده ساخت و تولید این عروسک زیبا توسط این مادر دلسوز و همسر خلاق به نام روث هندلر بود. وقتی که متوجه شد دخترش هنگام عروسک بازی با عروسک هایش که لباس کاغذی و ساده ، با آن ها در نقش بزرگسال بازی می کند. در حالی که تمام عروسک های آن زمان چهره کودکانه داشتند. روث تصمیم گرفت به همسرش الیوت پیشنهاد ساخت عروسک با فیگور بزرگسال را داد. اما الیوت هندلر خیلی از این پیشنهاد استقبال نکرد.

روث هندلر با الهام از دخترش باربارا، عروسک باربی را به عنوان یک شخصیت بزرگتر و واقعی خلق کرد تا به کودکان کمک کند روی آینده و آنچه که ممکن است وقتی بزرگ شوند بخواهند باشند تمرکز کنند نه فقط نگهداری و مادری کردن برای عروسک هایشان را در کودکی قربانی اهداف و آینده نگری خود کنند.

به گفته هندلر؛

“کل فلسفه باربی او این بود که از طریق عروسک، دختر کوچک می تواند هر چیزی که می خواهد باشد. باربی همیشه نشان دهنده این واقعیت است که یک زن انتخاب دارد.”

اولین عروسک باربی

اولین عروسک باربی
اولین عروسک باربی

هندلر پس از تاسیس Mattel Creations به همراه همسرش الیوت، عروسک باربی را به اولین عروسک تولید انبوه در ایالات متحده با ویژگی های بزرگسالان تبدیل کرد. طرح اصلی آن بر اساس لیلی بود، عروسک آلمانی که بر اساس یک شخصیت کارتونی ساخته شده بود. عروسک باربی با قد تقریباً یک فوتی با موهای بلند و بلوند به موفقیت بزرگی دست یافت و در سال اول 300 هزار عروسک فروخت.

هندلر همیشه باربی را انعکاسی از زمانه می‌دید و اولین عروسک از زرق و برق ستاره‌های دهه 1950 مانند الیزابت تیلور و مرلین مونرو تقلید می‌کرد. اولین عروسک باربی به قیمت 3.00 دلار فروخته شد، اما عروسک شماره 1 با شرایط نامناسب امروز می تواند بیش از 25000 دلار فروخته شود.

عروسک بیلد لیلی

عروسک بیلد لیلی، عروسک بیلد لیلی، عروسکی که از سال ۱۹۵۵ تا ۱۹۶۴میلادی در آلمان توسط Max Weisbrodt تولید می‌شد. این عروسک بر اساس شخصیت داستانی یکی از کمیک های معروف ( داستان‌های مصور ) به نام لیلی طراحی شده بود. تولد این عروسک قبل از ساخت عروسک باربی است.

در مارس 1959، عروسکی به نام “باربی” وارد بازار اسباب‌بازی‌های آمریکا شد که لباس شنای راه راه سیاه و سفید، لب‌های قرمز پف کرده و موهای بلوند شیک پوش داشت. بدنه پلاستیکی ساق بلند 11 اینچی (29 سانتی متری) به جذاب ترین و پرفروش ترین عروسک سال تبدیل شد.

بیوگرافی عروسک باربی:

شناسنامه؛

نام کامل باربی ، باربارا میلیسنت رابرتز است و او اهل شهر خیالی ویلوز، ویسکانسین است. شرکت متل به دلیل محبوبیت اولیه اش، عروسک های دیگری برای پیوستن به او ساخت، از جمله دوست پسرش «کن» ، بهترین دوستش، میج و خواهر کوچکش اسکایپر .

دوستان عروسک باربی و خواهرش
باربی و خواهرانش

محبوبیت باربی؛

سال به سال، مجموعه اسباب بازی های باربی گسترش یافت. علاوه بر اسباب‌بازی‌های تکمیلی، مانند ماشین، خانه و لباس‌های مد، نسخه‌های مختلفی از باربی تولید شده است که بازتابی از مشاغل مختلف از جمله مهماندار هواپیمایی، خلبان، پزشک، فضانورد، ورزشکار المپیک و حتی نامزد ریاست جمهوری ایالات متحده است. او در ادامه تبدیل به یکی از نمادین ترین بازی های تاریخ شد.

استایل عروسک باربی
تنوع استایل باربی

شغل

باربی در طول عمر خود بیش از 200 شغل داشته است. او در سال 1965، چهار سال قبل از نیل آرمسترانگ، زمانی که به ماه رفت، سقف پلاستیکی را شکست. از آن زمان، او همه چیز از دکتر گرفته تا دیرینه شناس، ستاره راک و مهندس کامپیوتر بوده است.

  1. باربی پلیس در سال ۱۹۹۳
  2. باربی آتش‌نشان ۱۹۹۵
  3. مدیر اجرایی ۱۹۸۵
  4. گوینده اخبار و راننده ماشین‌های مسابقه در سال ۲۰۱۰
  5. معمار ۲۰۱۱
  6. کارگردان فیلم ۲۰۱۵
  7. باربی آتش‌نشان ۱۹۹۵
  8. و…

معرفی «کِن»

دوست پسر همیشگی باربی، کن کارسون، دو سال بعد از تولد عروسک باربی در سال 1961 معرفی شد. نام کن از نام پسر روث هندلر گرفته شد.

عروسک باربی و عروسک کن
باربی و دوست پسرش

تنوع باربی برای انواع سلایق

برای پرداختن به انتقادهای دیرینه مبنی بر اینکه با تولد عروسک باربی به طور دقیق تنوع زنان مدرن را منعکس نمی کنند، متل در سال 2016 باربی مد روز را معرفی کرد. آنها در چهار نوع بدن؛ ریزه میزه ، چاق ،قد بلند و قدکوتاه ، هفت رنگ پوست، 22 رنگ چشم و 24 مدل مو به بازار آمد.

تنوع باربی برای انواع سلایق
تنوع باربی در فروشگاه های اسباب بازی
عروسک باربی مدل Petty Girl

عروسک باربی مدل Petty Girl

ویژگی های عروسک باربی Petty Girl :

  • جنس : پلاستیک فشرده
  • مناسب برای بالای ۳ سال
  • طراحی بسیار زیبا
  • جذاب و سرگرم کننده
  • تقویت قوه ی تخیل
  • و…

دوستی باربی با سیاهپوستان

در حالی که قبلاً عروسک‌های آمریکایی آفریقایی تبار دیگری در مجموعه باربی وجود داشت – پس از تولد عروسک باربی، از جمله دوست باربی، کریستی، که اولین بار در سال 1968 معرفی شد، یک باربی رسمی آفریقایی آمریکایی تا سال 1980 در کنار یک باربی لاتین ساخته نشد. در همان سال اولین باربی از بیش از 40 باربی مختلف تا به امروز منتشر شد.

باربی سیاهپوست
عروسک باربی سیاهپوست
https://pioio.com/mag/2022/02/20/barbie-cartoons/ https://pioio.com/mag/2022/01/04/play-dolls/ https://pioio.com/mag/2019/08/18/%d8%ae%d8%b1%db%8c%d8%af-%d8%a7%db%8c%d9%86%d8%aa%d8%b1%d9%86%d8%aa%db%8c-%d8%b9%d8%b1%d9%88%d8%b3%da%a9-%d8%af%d8%ae%d8%aa%d8%b1%d8%a7%d9%86%d9%87-%d8%a7%d8%b2-%da%a9%d8%ac%d8%a7/

الا ، اولین « باربی مبتلا به سرطان»

دوست باربی الا، معروف به “شیمو باربی”

متل برای کمک به دختران جوان مبتلا به سرطان، دوست طاس باربی به نام الا را تولید کرد. اولین بار در سال 2012 تولید شد، آنها تنها در تعداد محدودی ایجاد شدند و مستقیماً در بیمارستان ها و برای دختران مبتلا به بیماران خاص توزیع شدند. در پاسخ به درخواست مادر یک بیمار سرطانی، متل در سال 2014 موافقت کرد که الا باربی های بیشتری تولید کند.

دوست عروسک باربی
عروسک باربی برای کودکان سرطانی

جنگ بر سر باربی

در حالی که محبوبیت باربی در طول سال ها غیرقابل انکار است، اما همه طرفدار آن نیستند. بسیاری از منتقدان می‌گویند باربی کلیشه‌های جنسیتی و انتظارات غیرواقع‌بینانه درباره تصویر بدن را ترویج می‌کند. طرف دیگر بحث می گوید باربی تخیل و اعتماد به نفس را تشویق می کند.

علیرغم بحث ها، باربی هنوز هم نمادی ماندگار است. اگرچه باربی در سال  2000 ، پنجاه ساله شد، اما در آن زمان، فروش کالاهای باربی سالانه از 1 میلیارد دلار گذشت. از زمان اولین حضور او، بیش از 800 میلیون عروسک باربی در سراسر جهان فروخته شده است.

چرا باربی انقدر محبوب است؟

همه چیز از ایده خانم هندلر شروع شد، زیبایی و طراحی منحصرفرد یک عروسک جدید و بعد از آن شهرت و ساخت فیلم و کارتون درباره آن به طوری که امروزه در هر دقیقه 3 باربی به فروش میرسد!

بهترین عروسک باربی کدام است؟

بستگی به سلیقه شما و فرزندتان بهترین نوع آن بسته به مشاغل، نوع استایل ، قد و رنگ پوست بسیار متفاوت است شما می توانید در این طیف گسترده عروسک دوست داشتنی خود را پیدا کنید.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

طیبه غفوریان

منصرف از مهندسی، پناهنده ادبیات و هنرهای نمایشی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *