بهترین زمان برای درس خواندن
بازدید 144
0

بهترین زمان برای درس خواندن، ساعت های طلایی⏰

ساعتی که برای مطالعه انتخاب میکنیم تاثیر فراوانی در یادگیری ما دارد. حتما برای شما هم پیش آمده است که گاهی اوقات هر چی یک مطلب را مطالعه میکنید متوجه نمی شوید و باید چندین بار آن را بخوانید یکی از دلایل این پیش آمد میتواند ساعت نامناسب مطالعه باشد. البته در مقابل ساعاتی هم هستند که حس میکنیم مطالعه در آن زمان بازدهی بیشتری دارد. در ادامه به بررسی بهترین زمان برای درس خواندن میپردازیم.

بهترین زمان برای درس خواندن، ساعت های طلایی

بهترین زمان درس خواندن از نظر تحقیقات علمی :

محققان بعد تحقیق های علمی بسیاری که انجام دادند متوجه شدند که ساعت های مناسب برای درس خواندن از ساعت 10 الی 14 و 16 الی 22 شب است. مغز در این ساعات بر اساس تغییرات هورمونی و فیزولوژیک در بهترین حالت یادگیری است و بیشترین بازدهی را دارد. در این بین ساعت 14 الی 16 بهترین زمان برای استراحت و ریکاوری ذهن و جسم است و توصیه میشود نیم ساعت را به خواب اختصاص دهید. و همچنین لازم به ذکر است که ساعت 2 بامداد الی 7 صبح مغز در کمترین حالت بازدهی و بهره وری قرار دارد.

ساعت بیولوژیک :

ساعت بیولوژیک بدن در هیپوتالاموس مغز قرار دارد، یک سیستم درونی و ژنتیکی است و در تنظیم عملکردها و فعالیت های بدن کمک میکند. این ساعت خواب و بیداری ما را تنظیم میکند و کمک میکند تا متوجه شویم ساعت مناسب مطالعه برای ما چه زمانی است. تحقیق های جدید نشان داده است که ساعت مطالعه و درس خواندن در همه افراد یکسان نیست و شما میتوانید با استفاده از ساعت بیولوژیک بدن خود ساعت مناسب را پیدا کنید.

چراغ مطالعه طرح هشت ضلعی کد CS277

  • پلاستیک فشرده
  • جنس گردنی لاستیک
  • دارای فضا برای تکیه دادن گوشی
  • باتری قابل شارژ

مطالعه در صبح :

بعضی از شواهد علمی نشان میدهند که مطالعه و درس خواندن در صبح بهتر از شب است. زیرا ما خواب خوبی داشته ایم و مغز استراحت کرده است. مطمئنن بعد یک استراحت طولانی و صبحانه سالم و مقوی مغز بهترین هشیاری و کاربرد را برای درس خواندن دارد. بهترین زمان برای یادگیری مطالب جدید و درک مفاهیم پیچیده سمت صبح است چون مغز هنوز خسته نشده است.

مطالعه در عصر :

از نظر برخی محققین مطالعه در بعد از ظهر مناسب نیست بخصوص بعد از خوردن ناهار چون بدن سنگین شده و بدن آماده میشود تا عملیات گوارش را انجام دهد و مغز آماده استراحت میشود. و درس خواندن در این حالت سخت میشود، یک ساعت بعد از ناهار بعد از یک چرت کوتاه میتواند زمان مناسبی برای مطالعه باشد. عصر زمان خوبی برای مطالعه است به این خاطر که همه در این ساعت بیدار هستند و اگر سوالی یا مشکلی داشته باشید میتوانید از دوستان یا دبیر خود بپرسید البته خنکی هوا هم میتواند کمک کند تا شمت با انرژی بیشتری مطالعه کنید.

مطالعه در شب :

تحقیقات نشان داده است که مطالعه در زمان خستگی باعث میشود تا مغز با تمرکز بالا تر مهارت های جدید مانند صحبت به زبان های دیگر را بیاموزد. خواب بعد از مطالعه علاوه بر استراحت این فرصت را به مغز میدهد تا اطلاعات را تجزیه و تحلیل و پردازش کند. و آنها را در حافظه کوتاه مدت ذخیره کند. به همین خاطر مطالعه دروس شب قبل از امتحان میتواند کمک زیادی به شما بکند. برخی از کاوشگران معتقد هستند نور طبیعی خورشید در شب وجود ندارد به همین علت مغز تلاش تا هوشیاری خود را نگهدارد.

*نکته قابل توجه این است دانش آموزان برای رشد و عملکرد طبیعی ذهن به 8 یا 9 ساعت خواب شبانه نیاز دارند. پس هر ساعتی را که برای مطالعه انتخاب میکنید به این موضوع توجه داشته باشید.

چراغ مطالعه مینی طرح موش کوچولو آیتم K16

  • جنس : پلاستیک
  • رنگ : آبی
  • ابعاد تا شده  : 7.5*7.5 سانت
  • ارتفاع باز شده  : 21 سانت
  • شارژ : کابل USB
  • قابلیت شارژ سریع
  • دارای گردن انعطاف پذیر
  • دارای طراحی تلسکوپی
  • مناسب +3 سال به بالا
  • سبک وزن ، حمل آسان

بهترین زمان مطالعه خود را پیدا کنید :

همانگونه که در بالا هم اشاره کردیم زمان مطالعه در هر شخصی متقاوت است. شما باید سعی کنید تا بهترین زمان را برای خود پیدا کنید.

چه زمانی در روز هوشیار تر هستین :

زمان هوشیاری و کیفیت حافظه در ساعات مختلف روز در افراد مختلف است. که میتواند دلایل متفاوتی از جمله ساعت خواب و بیداری، فعالیت های مختلف، استراحت، سیستم بدن و… نام برد. پس با توجه به همه این موارد سعی کنید زمان هوشیاری خود را در روز پیدا کنید.

امروز چه درسی را میخواهید بخوانید :

ممکن است ذهن شما در صبح حفظیات را بهتر متوجه شود و در عصر خواندن مطالب حفظی برایتان نامفهوم تر باشد. اما در مقابل در سمت عصر، در انجام مطالب محاسباتی بهتر عمل کنین. پس میتوان نتیجه گرفت درسی که میخوانید هم تاثیر زیادی در ساعت مطالعه دارد.

*اگر ساعت مطالعه شما با فعالیت های دیگر مانند خوردن شام و ناهار، خواب و… تداخل دارد بهتر است زمان مطالعه خود را عوض کنید. توجه داشته باشید که درس خواندن نباید به شما آسیبی برساند.



بهترین زمان برای درس خواندن چه زمانیست ؟

بهترین زمان درس خواندن برای هر شخص به ساعت بیولوژیک آن بستگی دارد.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

ستیلا ارگنجی مقدم

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *