ریاضی برای کودکان
بازدید 304
0

10 فعالیت جذاب ریاضی برای کودکان

اگر شما هم علاقه مندید کودک شما در مدرسه ، پیشرفت لازم را داشته باشد می توانید با فعالیت های جالب زیر او را به ریاضی علاقه مند کنید. مطالعات اخیر نشان داده است که مهارت های ریاضی پس از ورود به مهد کودک ، می تواند پیش بینی خوبی از عملکرد تحصیلی آینده کودک هم در ریاضی و هم در خواندن در طول دوران دبستان باشد. یادگیری ریاضی برای کودکان ، کارکرد حافظه را ارتقا می دهد و باعث بهبود توجه و افزایش دیگر مهارت های شناختی اساسی دیگر می شود.

اما این طور نباشد که همین الان برخیزید و به فروشگاه بروید تا کلی فلش کارت و برگه های مختلف خریداری کنید که در این صورت به احتمال زیاد علاقه طبیعی کودک شما در این موضوع از بین خواهد رفت. پس چه باید کرد؟ به جای این کار، کودک را با این فعالیت های جذاب سرگرم کنید که به او کمک می کند تا پایه ای قوی در درک ریاضی برای کودکان به دست آورد.

مفاهیم اعداد در ریاضی برای کودکان

شمارش اعداد، مهم است زیرا به کودکان کمک می کند تا ترتیب شماره ها را متوجه شوند و یاد بگیرند، ام حتی قبل از شمارش ، کودکان نیاز به توسعه درک اساسی خود از اعداد دارند.

سه مفهوم مهم عدد در ریاضی ، شمارش یک به یک (هر شی یک بار شمارش می شود)؛ و عدد اصلی مجموعه (آخرین شی شمرده شده، نشان دهنده کل اشیای شمرده است) و تغییرناپذیری (عدد اشیا تغییر نمی کند اگر آنها به صورت متفاوت هم شکل داده شوند، برای مثال اگر پخش شوند یا در یک دایره جمع شوند).

در اینجا برخی از روش هایی که به کودک شما کمک می کند تا این مفاهیم اصلی و اساسی عدد را یاد بگیرد آورده شده است.

  • اشیا را در بافت های روزانه بشمارید.

عدد دکمه های روی لباس را هنگامی که او دارد دکمه هایش را می بندد یا باز می کند بشمارید، عدد پرتقال هایی که او کمک می کند تا در سبد خرید از سوپرمارکت بگذارد را بشمارید. یا تعداد چنگال هایی که سر میز آورده اید را بشمارید یا تعداد پله های جلوی در خانه را هنگامی که دارید از آنها بالا یا پایین می روید بشمارید.

از عددهای کوچکتر (کمتر از پنج) شروع کنید و همین طور که کودک مهارت کافی را در این زمینه به دست می آورد بر تعداد عددها بیفزایید.

  • اجسام کوچک را ردیف کنید.

چند سکه جمع کنید و به کودک بدهید تا آنها را بشمارد. بعد از این که کودک شما آن سکه ها را شمرد، دوباره آنها را در یک دایره جمع کنید، یا آنها را در یک ردیف بیاورید یا آنها را پخش کنید و از او بخواهید که تعداد سکه ها را به شما بگوید.

از این که کودک، هر سری مجددا شروع به شمارش سکه ها کند تعجب نکنید ولی اگر دیدید کودک بدون این که سکه ها را بشمارد عدد را هر سری به شما می گوید بدانید او در مهارت تغییرناپذیری پیشرفت هایی داشته است.

  • اشیایی را پیدا کنید که با هم جمع می شوند.

اگر کودک شما سختی هایی با شمارش یک به یک دارد، اشیایی پیدا کنید که به خوبی با هم جفت شوند مانند قاشق و چنگال، یا فنجان و نعلبکی، اسب و اسب سوار، و از او بخواهید آن ها را جفت کند.

اگر او این کار را کرد، به او بگویید که هر کدام از مجموعه اشیا را بشمرد تا به او کمک شود تا ایده جفت کردن شامل عدد مشابه را بهتر فراگیرد.

  • بازی هایی با او انجام دهید که باعث شود چیزها را بشمارد.

بازی ریاضی برای کودکان ساده مانند سرزمین آب نبات و فرش و نردبان برای کمک به درک اعداد روی تاس در کودک بسیار مهم است.

دیگر این که بازی های پیچیده تر شامل دو تاس می شود. بازی های با کارت یا بازی های جنگی با کارت هم در این زمینه خوب هستند. این بازی ها را در ابتدا برای کودک، ساده تر کنید به طوری که فقط شامل 5 کارت باشد. همین طور که کودک یاد بگیرد چطور بازی کند می توانید بازی ها را با دادن دو کارت به هر بازیکن پیچیده تر کنید. کسی که بیشترین دو کارت را داشته باشد برنده است.

هندسه و درک فضایی

کودکان می توانند درک اصلی و اساسی از هندسه و روابط فضایی ریاضی را فرا بگیرند. برای این کار با بلوکه های و اسباب بازی های ساختنی شروع کنید. این بازی ها مهارت های مرتبط با هندسه را تقویت می کند.

  • شکل ها را در خانه تان شناسایی کنید.

یک بازی ساده از درک و یافتن شکل های اصلی در خانه شامل مستطیل ها در کلید برق ها، مربع ها در پنجره ها، دایره در ساعت ها ، و یا مانند آن می تواند به این مورد کمک کند.

از کودک خود بخواهید که توضیح دهد چگونه هر شکل را با مشخصه های تعریف شده اش (برای مثال، یک مثلث، سه ضلع دارد) و مشخصه های غیر تعریف شده (مانند موقعیت یا اندازه مثلث) تشخیص می دهد.

  • درباره مکان تصویر در یک کتاب صحبت کنید.

هنگام خواندن یک داستان، از زبان فضایی برای صحبت درباره مکان تصاویر استفاده کنید. سوالات مرتبط مانند این موارد بپرسید:

  • آیا بالای درخت است؟
  • آیا زیر درخت است؟
  • آیا کرگدن ها یا اسب های آبی بزرگتر از میمون است؟
  • کدام حیوان بزرگتر است؟
  • کدام حیوان کوچکتر است؟

 

  • یک نقشه از خانه ات بساز.

با کمک به کودک در ساختن نقشه اتاق خوابش یا حیاط خلوت خانه، زبان فضایی بیشتری تمرین کنید. همان طور که او مبلمان، پنجره ها، باغ، درختان و بوته ها را قرار می دهد، از او سوالاتی درباره این که آنها کجا قرار گرفته اند و چقدر به  هم نزدیک هستند بپرسید.

اندازه گیری در ریاضی

شکل های زیادی در ریاضی برای اندازه گیری وجود دارد که باید یاد گرفته شود (طول، ارتفاع، وزن، اندازه، مقادیر) و ابزارهای زیادی برای اندازه گیری وجود دارد.

  • مفاهیم اندازه گیری را در دل فعالیت های روزانه جای دهید.

در حال آشپزی اندازه گیری کنید.

فنجان های اندازه گیری را با آب یا آرد پر کنید و قاشق های اندازه گیری را با مقدار آن ها به کودک معرفی کنید تا کودک شما با مفاهمی تعداد کل و کسر آشنا شود. از کودک سوالاتی مانند موارد زیر پپرسید:

  • می توانی نصف فنجان برایم پر کنی؟
  • می توانی یک قاشق چای خوری پر کنی؟

این مقاله راجع به آموزش های ساده ای بود که می تواند به کودک در یادگیری ریاضی برای کودکان از طریق فعالیت های روزانه کمک کند.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

فاطمه پناهی

فاطمه تقی پناهی هستم. کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی. علاقه مند به حوزه های فن آوری، دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی شبکه های اجتماعی هستم. دوست دارم در جریان آخرین رویدادها و اخبار این حوزه ها قرار بگیرم و مقالات این حوزه را بخوانم و با شما به اشتراک بگذارم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *