بازی فکری مناسب هر سن
بازدید 139
۲

بازی فکری مناسب هر سن کودکان چیست؟

بازی فکری مناسب کودکان مجموعه ای از نيازهای فکری اولیه کودکان میباشد که در واقع هم به رشد جسمی و هم به رشد ذهنی آنها کمک میکند. در دنیای امروزی تنوع اسباب بازی ها شاید باعث شود نتوانیم انتخابی منطقی و به موقع داشته باشیم و در واقع بایستی هنگام خرید علاوه بر تمایل و علاقه خود و کودکمان حتما حیطه سنی او را در نظر بگیریم هدف ما در این مطلب تنها توجه کردن به برچسب درج شده رده سنی بر روی بسته بندی اسباب بازی نیست بلکه توجه به محتوی و کاربرد اصلی بازی نیز میباشد.

تا قبل سن یکسالگی بهتر است زیاد بر روی بازی فکری تمرکز نکنیم و بیشتر اجازه دهیم کودک به شناخت محیط و لمس اجسام بپردازد.


بازی فکری مناسب کودکان ، یک تا دوسالگی :
در این سن کودکان بیشتر علاقه به قدم زدن دارند، پس میتوانید برای فعالسازی ذهنش همینطور که تاتی میکند برایش شعر و قصه بخوانید و او را با کتاب و تصاویر جذابش آشنا کنید .اگر بتوانید تمامی صداها را تقلید کنید ذهن و فکر او را بیشتر و بیشتر آماده شناخت موجودات و اجسام و بطور کلی محیط اطراف خواهید کرد.

بازی فکری مناسب کودکان ، دو تا سه سالگی:
میتوانید از انواع جورچین جهت فعالسازی ذهن کودک خود استفاده کنید ،جورچین ها چون بصورت دسته جمعی هم میتوانند انجام شوند میتوانند علاوه بر افزایش مهارت ذهنی و حرکتی کودک او را با مفاهیم گروه نیز بیشتر آشنا کنند.

بازی فکری مناسب کودکان ، سه تا پنج سالگی :
این محدوده سنی بهترین زمان برای آشنایی با لگوها میباشد او را با لگوها تنها بگذارید تا خلاقیت و تفکر خود را به هر شکلی که دوست دارد بر روی آن اعمال کند بتواند از محیط اطراف برای ساخت خواسته هایش ایده بگیرد.

بازی فکری مناسب کودکان ، پنج تا هفت سالگی:
در این سن میتوانید هوش موسیقی کودک خود را فعال کنید با در اختیار قراردادن آلات موسیقی مخصوصا کودکان ,مانند بلز ,گیتار و.. علاوه بر این ذهن کودک در این محدوده آماده پاسخگویی و حل معما های بسیار میباشد پس بهتر است برای او انواع پازل را تهیه و در اختیارش قرار دهید تا با حل مسئله درگیر شود.

از این سن به بالا تنوع بازی های فکری خیلی زیاد میشوند مانند شطرنج ، تحته نرد ،انواع بازی های صفحه ای دو یا چند نفره که افراد میتوانند ساعات زیادی در جمع های خانوادگی و دوستانه به بازی مشغول شوند و از لحظات در کنار هم بودن لذت ببرند.بازی های فکری اصولا علاوه بر درگیر کردن ذهن افراد آنها را در شرایطی از زندگی اجتماعی و عمومی قرار میدهند و یا آنها را وادار به تصمیم گیری و یا حل مسئله مینمایند.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

محمد موسوی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *