بازدید 155
۲

بازی های فکری مناسب کودکان

بازی هایی که موجب تقویت ذهن و ایجاد خلاقیت در کودکان میشود. روانشناسان بر این باورند که تا قبل از ۵ سالگی تقویت ذهن کوکان بسیار پراهمیت است . درصد بسیار زیادی از مهارت های ذهنی که کودکان کسب میکنن تا قبل از ۵ سالگی صورت میگیرد.در واقع بهترین دوره سنی برای تقویت کردن ذهن کودکان تا ۵ سالگی است.بسیاری از بازیهای ساده و لذت بخش وجود دارد که به رشد مهارت های ذهنی و جسمی کودکان کمک میکنند و همچنین باعث افزایش دقت و افزایش هوش کودکان میشود.در این مطلب قصد داریم چند نوع بازی را به شما معرفی کنیم چه بازی های فکری مناسب کودکان زیر ۵ سال میباشد. شما میتوانید به راحتی با کار های خیلی ساده شروع کنید و مطمئنن به زودی میتوانید تغییرات زیادی رو در کودکان خود احساس کنید

دسته بندی بازی های فکری

بازی های تک به تک

بازی های گروهی

بازی های تک به تک عبارتند از :

۱.بازی های ساختنی

اینگونه بازی ها با این که از زمان های خیلی قدیم هم وجود داشته اند ولی باز هم  طرفدار زیادی دارند مانند لگو .فقط کافیست که چند تیکه از رنگ ها و اشکال مختلف داشته باشد تا کودک را جذب کند.و دیگه بستگی به خلاقیت کودک دارد که چگونه انها بازی کند.همین که کودک با رنگ ها و اشکال مختلف بازی کند  انهارا از هم تشخیص دهد به تقویت ذهن و خلاقیت و پیشرفت کودک کمک میکند

بازی های ساختنی

۲.بازی های پازلی

اصولاً بچه های کوچک تر را باید با این بازی اشنا کرد هرچه بچه بزرگ تر میشود دلش بازی های پر هیجان تر میخواهد.بازی های پازلی از اهمیت بسیاری برخوردار است چون هماهنگی بینچشم ها دست ها را برقرار میکندو همچنین قدرت استدلال منطقی با انجام این بازی تقویت میشود و پر اهمیت ترین چیزی که  تقویت میکند اعتماد به نفس کدوک میباشد که هر دفعه که کدوح پازل را تکمیل میکند این اتفاق میافتد.پازل ها مثل یک خوراکی عمل میکند در یک ان چند ویتامین و مواد مغذی را وارد بدن میکند

بازی های پازلی

۳.اکتشاف کلمات

امروزه ما به راحتی میتوانیم چیزهای بسیاری را از قبیل کارت ها و قطعه هایی که حروف ها را چه فارسی و چه انگلیسی را از فروشگاه ها تهیه کنیم که بتوان با آن ها کلمات بسیاری را بسازیم. این بازی ها به تقویت حافظه کودک کمک میکند و کودک به راحتی میتواند کلمه سازی را با بازی فرا بگیرد. به طور مثال شما میتونید با خلاقیت از کودک خود بخواهید که کلمه پرنده را از میان کارت ها پیدا کرده و بعد از او بخواهید تا نقاشی پرنده را بکشد.

 

۴.قرار گرفتن کودک در نقش های مختلف

این بازی همان خاله بازی دوران بچگی خودمان است فرقی بین انتخاب نقش وجود ندارد کودک میتواند هر نقشی که علاقه دارد انتخاب کرده و انرا بازی کند میخواهد دکتر یا معلم باشد و یا حتی جادوگر مهربان ، این بازی بسیار در پرورش خلاقیت و تخیل کودک مؤثر می‌باشد و باعث شکل گیری اصول اخلاقی در کودک میشود زیرا موقیت های مختلف را تجربه میکند و براساس تجربه ای که کسب میکند در زندگی معمولی خود عمل میکند.

۵.بگرد و پیدا کن

بازی های کودکان هم میتواند نام اشیاء و تلفظ لغات را یاد ببگیرد و هم توانایی های ادراکی را در کودک تقویت میکند.شما میتونید به طور مثال شکل توپ را به او نشان دهید و از او بخواهید تا میان وسایل هایش ان را برای شما پیدا کند. محیط هیچ فرقی ندارد شما میتونید این بازی را در پارک و خانه انجام دهید.

۶.مارپیچ ها

اینگونه بازی ها برای کودکان بسیار مفرح است و انها را جذب میکند. بپیچ راست ، برو بالا ، بیا پایین ، مارپیچ ها بسیار جالب است. این بازی ها برای رشد مغز بسیار مفید است و باعث میشه که خیلی از مهارت ها را درگیر کرده و انها را تقویت کند که عبارتند از:مهارت های حرکتی؛خلاقیت و توانایی حل مسئله را زیاد میکند.

بازی های گروهی عبارتند از:

۱.بازی های تخته ای

بازی های کودکان تخته ای مانند منچ ، شطرنج یا تحته نرد از پر طرف دار ترین بازی های تخته ای اند. کودک باید صبر کند تا نوبت او بشود این کار باعث بالا بردن صبر و شکیبایی در کودک میشودو این مهارت در بزرگی و ورود به اجتماع بدرد میخورد.

شطرنج

۲.قایم موشک

بازی قایم موشک از بازی های قدیمی است  که همگی ما حداقل یک بار آن را بازی کرده ایم.در این بازی مزیت های خیلی زیادی وجود دارد ین بازی باعث بالا رفتن مهارت حل مسئله و شناسایی اشیاء میشود هرچه تعداد افراد شرکت کننده بیشتر باشد بهتر است زیرا هنگام بازی کودک به مکان هایی که ممکنه کسی مخفی شده فکر میکند و باعث فعالیت مغز کودک میشود

قایم موشک

۳.اعداد اهنگین

روش این بازی این گونه است که شما اشیاء مختلف را با تعداد مختلف قرار میدهید در هنگام پخش موسیقی کودک ان ها را برسی میکند و بعد از قطع شدن صدا شما با تعیین عدد مدنظرتان از کودک میخواهید که او بگوید کدام شئ با این تعداد وجود دارد.در این بازی که بسیار برای کودک جذاب و مفرح است و شمردن و شناسایی اعداد را فرامیگیرد.

۴.مجسمه بازی

مجسمه بازی یکی دیگر از بازی های قدیمی میباشدکه باعث تقویت کردن مهارت شبیه سازی است.این بازی به دوصورت انجام میشود با یکیش همه ما اشنا هستیم اونم اینه که همانطور که همه کودکان دارند بازی میکنند پخش موسیقی را قطع کنیم تا همه همان طور بمانند هرکس تکان بخوره سوخته یا به این شکل باشه که مثلا بگیم همه شبیه مامان بزرگ بشن همه بایذ تو همون حالی که هستن شبیه حالت های مامان بزرگ ها بشه و تکان نخوره هرکدوم شبیه نبود سوخته و این امر باعث بالا رفتن مهارت های اجتماعی میشود و مشاهدات کودک را دقیق تر و تقویت میکند.

۵.اموختن زبان جدید

کودکان تا ۵ سالگی بیشترین دقت را در چیز هایی که میبینند دارند و قوی ترین یادگیری را دارند کودکان در هر لحظه هرچه را که در محیطشان میبینند یاد میگیرند.اموزش زبان جدید با بازی های کودکان هم تنوع دارد هم باعث بالا بردن مهارت یادگیری تقویت حافظه میشود. اموزش زبان باعث فعال کردن هردو نیم کره مغز انسان میشود که باعث یادگیری بهتر و قدرت درک را بالا میبرد و یکی از بهترین تقویت کننده های مغز است.و در بزرگی به کودک کمک میکند تا قوائد زبان  و الگو های ان را بهتر فرابگیرد.

۶.ورزش

ورزش کردن و بازی های کودکان مهارت های فراوانی را از قبیل شکیبایی،مهارت های اجتماعی و حرکتی را در گیر و تقویت میکند و باعث بهتر شدن رابطه بین کودکان و پدر و مادر ها میشود.ورزش هایی از قبیل:طناب کشی،پرش،دو و….

ورزش کودکان

فعالیت هایی که باعث ایجاد خلاقیت و ارتباطات در کودکان میشود چیست

این فعالیت ها همانند راهی رو به این ه عمل میکند زیرامهارت های بسیار زیادی را درگیر و تقویت میکند میبایست اول استعداد ها و علایق کودک را شناسایی نمایید و با تشویق ان ها را پرورش دهید این فعالیت ها ویژگی های شخصیتی کودکان  و شکل گیری علاقه مندی های انها را تقوت میکند.

فعالیت هایی هایی  :اواز خوانی ، نقاشی کردن با دست ، سازهای اسباب بازی ،خواندن کتاب های داستانی

خلاقیت کودکان

اواز خوانی

موجب تحریک کردن تفکرات مثبت مغز میشود و و برای تقویت ذهن بسیار مفید است زیرا باید آواز را به یاد بسپارد.

نقاشی با دست

باعث ایجاد تخیل و خلاقیت میشود و برای بازی های کودکان بسیار سرگرم کننده و جذاب است و ….

سازهای اسباب بازی

این فعالیت باعث تقویت هوش کودکان  ومهارت های حسی و اجتماعی و مهارت های حرکتی میشودو روش خوبی برای یادگرفتن نظم است.بخاطر این که در این کار خود کودکان صدایی را خلق میکنند برای مغز انها ححکم نیرویی حیاط بخش را دارد.و تنها دردسری که دارد ایجاد آلودگی صوتی  میشود.

کتاب های داستانی

در این کار کودک  مهارت هایی از قبیل مهارت های ارتباطی و زبانی را فرا می‌گیرد و دراین امر موجب تقویت مهارت خیال پردازی میشود که یکی از پایه های خلاقیت در فرد است.

کودکان خلاق و باهوش

اگر قصد تربیت کودکان خلاق و باهوش را دارید بهتر است کتاب های داستان تخیلی بخوانید و قدرت تخیل انان را فعال کنید.یکی از پیچیده ترین توانایی های ذهن انسان ها قدرت تخیل انان است.تخیل قدرت ان را دارد که هرانچه در واقعیت وجود ندارد را در ذهن انسان خلق کند که تمامی اختراعات از این قدرت انسان سرچشمه میگیرد اختراعاتی از قبیل هواپیما ، سفینه های فضایی ، چرخ ، ماشین یا حتی ماشین حساب یا کامپیوتراز ابتدا به صورت یک ایده در ذهن انسان وجود داشته است.که البته خلاقیت در ذهن کودکان بسیار فعال تر وخلاق تر از بزرگتر ها میباشد.

ایده پردازی کودکان

خیال پردازی کودکان بسیار زیاد فوق العاده اس اما متاسفانه والدین خیال پردازی کودکان را کم اهمیت میشمارند و در عوض ایجاد تشویق و تحریک قوه تخیل کودکان انها را با منطق و واقعیت اشنا میکنند. طبق تحقیقات انجام شده کودکان زیر شش سال خلاقیتشان در سطح نابغه ها میباشد. داستان های تخیلی باعث تحریک قوه تخیل شده باعث ایجاد فعالیت بیشتر تخیل کودکان میشود و فکر و ذهنشان را برای ایده پردازی خلاقانه اماده میکند.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

سعید آرین منش

سعید آرین منش هستم دانشجوی IT و علاقه مند به حوزه های تکنولوژی، فناوری اطلاعات، برنامه نویسی، گردشگری، آموزش و طراحی هستم. از یادگیری لذت میبرم. اینجام تا اطلاعات و تحقیقاتم رو باهاتون به اشتراک بذارم

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *