صبر و تحمل
بازدید 612
0

چگونه صبر و تحمل خود را بالا ببریم؟

صبر یکی از نمادهای انسان است و این موضوع در قرآن هم آمده است. صبر حس مثبت و آرامش را برای هرکسی به ارمغان می آورد. بیشتر اوقات، خصوصا در حین مواجهه با سختی ها و چالش های زندگی به خود نهیب میزنیم که چاره ای جز صبر کردن نداریم. اما غافل از اینکه کاری که انجام می دهیم صبر نیست، بلکه تحمل کردن است. درک تفاوت بین صبر و تحمل به ایجاد آرامش و گذراندن مشکلات کمک بسیاری می کند.

درک تفاوت بین این دو را با گفتن یک مثال آسان تر می کنیم. فرض کنید در قرعه کشی بانک مبلغ زیادی برنده شدید و بسیار خوش حال هستید و ذوق دارید. اما برای گرفتن جایزه خود باید یک هفته صبر کنید تا مراحل اداری آن طی شود. درست است که شما هنوز پولی دریافت نکردید ولی حس خوبی دارید و خوشحال هستید. و می توان گفت تا روزی که می خواهید پول را دریافت کنید هروز برای آن نقشه می کشید و شوق دارید. این دقیقا تعریف صبر است. وقتی صبر می کنیم بی قرار و کلافه نیستیم. اگر نسبت به مسائلتان این حس را دارید یعنی آدم صبوری هستید.

راه های بالا بردن صبر و تحمل
صبر و تحمل

حال فرض کنید مشکلی برای ما پیش آمده دائما این را مطرح می کنیم و تحت تاثیر حرف دیگران قرار میگیریم و آن را مدام در ذهن خودمان مرور میکنیم و غر میزنیم و ناراضی هستیم… قطعا این مصداق صبر نیست. ما مشکل را مانند سنگی روی سینه مان میبینیم و در واقع آن را تحمل می کنیم. مهمترین تفاوت بین این دو اجباری بودن تحمل و اختیاری بودن صبر است.

کمی صبر و تحمل بیشتر باعث شادی بیشتر نیز می شود. اما زندگی ما کاملا از این موضوع دور شده است. ما امروز فقط به دنبال چیزهایی هستیم که سریع به دست می آید. از هرچیزی انتظار نتایج فوری داریم. می خواهیم غذایمان در عرض چند دقیقه آماده شود و به همین دلیل سراغ فست فود ها می رویم. دوست داریم بعد از دو ساعت ورزش کردن نتیجه آن را ببینیم. شاید وقت این رسیده باشد که کمی از سرعت خود را کم کنید و صبر را بیشتر تمرین کنید.

اثرات فیزیولوژیکی صبور نبودن

هنگامی که بی تاب هستیم، بدن هورمون استرس ( کورتیزول) را ترشح می کند. طبق در مجله انجمن پزشکی آمریکا ( JAMA )منتشر شد نشان داد که هورمون های استرس پلاکت ها را تحریک می کند و احتمال لخته شدن آنها را در شریان های تنگ شده قلب بیشتر می شود که این فرآیند می تواند منجر به حمله قلبی شود.

در این مطلب چند راه برای تبدیل شدن به فردی صبور که هرگز فکر نمی کردید بتوانید باشید.

چگونه صبور بودن با خودمان را یاد بگیریم؟

چگونه صبور باشیم ؟
چطور صبر و تحمل خود را بالا ببریم

اولین قدم برای یادگیری صبور بودن این است که یاد بگیریم نسبت به خودمان صبور باشیم. به این موضوع فکر کنید. اگر نمی توانید با خودتان صبور باشید چطور انتظار دارید نسبت به دیگران صبوری داشته باشید؟ سعی کنید با عواطف و احساسات خود بیشتر ارتباط برقرار کنید. نسبت به بی حوصلگی خود بی تفاوت نباشید. حتی می توانید موقعیت های مختلفی را که دچار بی حوصلگی می شوید را یادداشت کنید تا بتوانید محرک های بی حوصلگی خودرا شناسایی کنید و سپس تغییراتی را ایجاد کنید.

تمرین صبور بودن در مورد چیزهای کوچکتر انجام دهید.

یکی از بهترین راه ها برای تمرین صبر این است که خودتان را منتظر بگذارید. می توانید از چیزهای کوچک استفاده کنید. مثلا اگر می خواهید میلک شیک بخورید کمی صبر کنید و بعد این کار را انجام دهید. سپس سراغ چیزهای بزرگ تر بروید. مانند بسیاری از چیزها ما صبر کردن را با تمرین یاد می گیریم.

از تمرین STOP استفاده کنید.

تمرین stop
تمرین stop برای بالا بردن صبر و تحمل

این تمرین تمرکز حواس را می توان برای کمک به تقویت صبر قبل از ایجاد موقعیت های چالش برانگیز انجام داد.

S : کاری را که انجام می دهید (یا اگر در حرف زدن هستید) متوقف کنید.

T : یک یا چند نفس آگاهانه بکشید . یعنی روی نفس کشیدن و دم و بازدم خود تمرکز کنید.

O : به احساسات، افکار، عواطف و حتی تمایلات جسمی را که در لحظه وجود دارند توجه کنید.

P : به کار خود ادامه دهید.

استرس را از خود دور کنید.

کاهش استرس
ارتباط استرس با صبر و تحمل

یکی از دلایلی که در وهله اول ممکن است باعث بی حوصلگی شود استرس است. استرس قطعا موجب کم صبری خواهد شد. به عنوان مثال اگر در مسیر رفتن به سرکارتان در ترافیک گیر می کنید و می دانید که رئیستان شما را توبیخ خواهد کرد ، دچار استرس خواهید شد و به همین دلیل صبر خود را از دست می دهید. برای کاهش استرس می توانید کارهای زیر را انجام دهید :

  • انجام یوگا و مدیتیشن (یا هر نوع ورزش دیگری)
  • تمرین نفس کشیدن
  • استفاده از تکنیک های زمین
  • مطمئن شوید که خواب کافی دارید
  • خوردن یک رژیم غذایی سالم
  • ایجاد مرزهای سالم با دوستان، خانواده و محل کار
  • صحبت کردن با یک درمانگر ذهن آگاهی را تمرین کنید تا با خود و دیگران صبور باشید

در مورد شرایط فکر کنید.

تحمل و صبر
چطور تحمل خود را بالا ببریم

زمانی را به خاطر می آورید که منتظر چیزی بودید که اتفاق نیفتاد ؟ مثلا منتظر قراری بودید که اتفاق نیوفتاد یا یک پیشنهاد شغلی و … . بعد می دیدید که اتفاق بهتری می افتاد؟ چگونه به عقب برگردید تا موقعیت را از منظری وسیع‌تر ببینید. وقتی موقعیتی پیش می‌آید که صبر شما را آزمایش می‌کند، از خود بپرسید: «آیا این موضوع در یک سال آینده مهم خواهد بود؟ یک ماه؟ یک روز؟

تمرین تنفس انجام دهید.

تمرین تنفس ۴_۷_۸ یا همان تمرین آرامش به بالا رفتن صبر  ما کمک بسیاری می کند .در واقع این روش با تنظیم تنفس و آرام بخش,  برای سیستم عصبی ما مفید می باشد . این تمرین به این صورت هست که با بینی خود به مدت ۴ ثانیه نفس بکشید .بعد از آن به مدت ۷ شماره نفس خود را درون شش ها نگه داشته و تمام هوا را از عمق وجود به مدت ۸ ثانیه بیرون دهید. این کار را ۲ الی ۳ بار در روز انجام دهید تا تاثیر آرامبخش و بالا رفتن صبر را بر روی بدن خود ببینید.

سایر راه هایی که می توان صبر و تحمل خود را با آنها بالا ببریم :

صبوری
  • قبل از اینکه بخواهید به مشکلتان و صبر کردن فکر کنید حواس خودتان را پرت کنید و به روش های مختلف سر خود را بند کنید.
  • افراد صبور را الگوی خود قرار دهید و آنها را همیشه در ذهن داشته باشید.
  • امید داشته باشید. دائما به خود یادآوری کنید با حوصله کارهای خود را انجام دهید و با امید به نتیجه آن صبر خود را بالا ببرید.
  • دائما هدف و نتیجه کار خود را به خود یادآوری کنید تا انگیزه ای در شما ایجاد شود و اینگونه به توان صبر خود را زیاد کنیم .
  • طرز فکرتان را عوض کنید.
  • همیشه به خود یادآور شوید که هر کاری وقت‌گیر است و زمان می خواهد.
  • دلایل بی صبری خود را یادداشت نمایید و در هنگامی که آرامتر بودید به آنها فکر کنید و برای آنها راه حل های منطقی بیابید .

بدون اضطراب ناامیدی و با مشکلات برخورد کنید و توکلتان به خدا باشد . نا امیدی و نگرانی اثرات صبر کردن را از بین می برد. خود را سرگرم کنید .برای خود برنامه بچینید و کارهای متعدد پیش بیاورید تا با گذشت زمان صبر و تحمل تان بالا برود.

منبع : INC

تفاوت صبر و تحمل چیست؟

وقتی صبر می کنیم بی قرار و کلافه نیستیم. اما زمانی که حس می کنیم مسئله ای ما را اذیت می کند درحال تحمل کردن آن هستیم.

بیشتر بخوانید :

https://pioio.com/mag/2018/11/04/%d8%aa%d8%ad%d8%aa-%d8%aa%d8%a7%d8%ab%db%8c%d8%b1-%d8%ad%d8%b1%d9%81-%d8%af%db%8c%da%af%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d9%82%d8%b1%d8%a7%d8%b1-%d9%86%da%af%db%8c%d8%b1%db%8c%d9%85/ https://pioio.com/mag/2022/02/20/what-to-do-with-feeling-tired-always-tired/

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

طراوت رئوف

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *