اکشن پلن چیست
بازدید 191
0

اکشن پلن ( برنامه اقدام) چیست و چگونه به اهداف شخصی خود دست یابیم؟

اکشن پلن، ایده روشنی در مورد اینکه چگونه به جایی که می خواهید برسید، چه چیزی برای رسیدن به آنجا نیاز است و چگونه انگیزه ای برای ادامه حرکت رو به جلو پیدا کنید، می باشد.

معنای لغوی اکشن پلن یعنی برنامه اقدام و به این منظور که شما طوری برنامه ریزی میکنید تا به اهداف تان برسید. زیرا بدون ایجاد یک برنامه، همه چیز به گونه ای بی نظم است که باعث حواس پرتی از مسیر اصلی می شود.

با پیویو در این مقاله همراه باشید تا به صورت کامل با “برنامه اقدام” یا اکشن پلن آشنا شوید.

چرا اکشن پلن مهم است ؟

آیا تا به حال برای انجام کاری برنامه ریزی کرده اید اما به تعویق انداخته اید؟ داشتن یک اکشن پلن سازماندهی شده به شما کمک می کند تا با انگیزه و با یک نقشه بصری از آنچه دقیقاً باید انجام دهید و زمانی که باید هر کار را تکمیل کنید، بر اهمال کاری غلبه کنید. به راحتی می توان هر پروژه بزرگی را به تعویق انداخت، زمانی که برنامه محکمی برای انجام آن ندارید.

اکشن پلن به شما کمک می کند تا پیشرفت خود را نظارت کنید. شما یک تاریخ شروع و پایان رسمی خواهید داشت و می دانید که تقریباً چقدر طول می کشد تا هر مرحله به پایان برسد.

با در نظر گرفتن این موضوع، در این مقاله می خوانید که چگونه می توانید اهداف و برنامه های عملی را تعیین کنید که به شما در دستیابی به هر هدف شخصی که تعیین کرده اید کمک می کند. این موارد عبارتند از :

1.     “چرا” خود را در اکشن پلن مشخص کنید

1.     "چرا" خود را در اکشن پلن مشخص کنید

در اینجا یک آزمایش سریع برای شما وجود دارد که می توانید همین الان امتحان کنید: در مورد اهدافی که قبلاً تعیین کرده اید فکر کنید. اکنون به اهدافی که به آنها رسیده اید و اهدافی که نرسیده اید فکر کنید. امیدواریم متوجه یک موضوع مشترک شوید.

سایمون سینک، نویسنده کتاب «چرا خود را پیدا کن: راهنمای عملی برای یافتن هدف برای شما و تیمتان»، توضیح می‌دهد:

هنگامی که دلیل خود را درک کردید، می‌توانید به وضوح آنچه را که به شما احساس رضایت می‌کند بیان کنید و بهتر درک کنید که چه چیزی باعث رفتار شما در بهترین حالت طبیعی خود می‌شود. وقتی بتوانید این کار را انجام دهید، برای هر کاری که در آینده انجام می دهید یک نقطه مرجع خواهید داشت.”

این به نوبه خود، تصمیم گیری بهتر و انتخاب های واضح تر را امکان پذیر می کند.

من یک نمونه اخیر از این موضوع را در زندگی ام با شما به اشتراک می گذارم. اوایل امسال تصمیم گرفتم سلامتی خود را به ویژه کاهش وزن در اولویت قرار دهم. من این هدف را تعیین کردم زیرا به من انرژی بیشتری در محل کار می داد، خوابم را بهبود می بخشید و به من کمک می کرد پدر بهتری باشم—واقعاً هر بار که با بچه هایم بازی می کردم به این همه خس خس اهمیتی نمی دادم.

همه این عوامل به من یک هدف بلندمدت داد، نه یک هدف کوتاه مدت سطحی مانند اینکه بخواهم برای یک رویداد، خوب به نظر برسم.

قبل از شروع ایجاد یک اکشن پلن، به این فکر کنید که چرا یک هدف جدید تعیین می کنید. انجام این کار شما را در این سفر به جلو هدایت می کند و به شما یک ستاره شمالی می دهد تا زمانی که همه چیز سخت میشود به آن اشاره کنید.

2. هدف خود را یادداشت کنید

2. هدف خود را در اکشن پلن یادداشت کنید

اگر واقعاً می خواهید بدانید که چگونه یک اکشن پلن برای اهداف ایجاد کنید، وقت آن است که اهداف خود را از ذهن خود خارج کنید و روی یک تکه کاغذ بیاورید. تحقیقات نشان داده است که اگر هدفتان نوشته شود، ۴۲ درصد بیشتر احتمال دارد که به هدفتان برسید.

این امر به ویژه برای صاحبان مشاغل صادق است. اگر آنها زمان خود را برنامه ریزی نکنند، برای آنها برنامه ریزی می شود.

وقتی هدفی را به صورت فیزیکی یادداشت می‌کنید، به سمت چپ مغز، که سمت واقعی و منطقی آن است، دسترسی پیدا می‌کنید. در نتیجه، به مغز شما اطلاع می دهد که این کاری است که شما به طور جدی می خواهید انجام دهید.

3. یک هدف هوشمند تعیین کنید

3. یک هدف هوشمند در اکشن پلن  تعیین کنید

یک هدف SMART یک سیستم محبوب در مدیریت کسب و کار را به دنبال دارد. این به این دلیل است که تضمین می کند هدفی که تعیین کرده اید هم واقع بینانه و هم قابل دستیابی است. همچنین می تواند به عنوان یک مرجع برای راهنمایی شما در اتکشن پلن خود استفاده شود.

با ایجاد یک هدف SMART، می توانید شروع به طوفان فکری برای مراحل، وظایف و ابزارهایی کنید که برای مؤثر کردن اقدامات خود به آن نیاز دارید.

مراحل تعیین هدف هوشمند یا SMART :

خاص: شما باید ایده های خاصی در مورد آنچه می خواهید انجام دهید داشته باشید. برای شروع، به این دسته از سؤالات پاسخ دهید: چه کسی، چه چیزی، کجا، چه زمانی و چرا.

قابل اندازه گیری: برای اطمینان از رسیدن به هدف، معیارهای ملموسی را برای اندازه گیری پیشرفت خود ایجاد کنید و نحوه جمع آوری داده ها را مشخص کنید.

دست یافتنی: در مورد ابزارها یا مهارت های مورد نیاز برای رسیدن به هدف خود فکر کنید. اگر آنها را ندارید، دریابید که چگونه می توانید به آنها برسید.

مرتبط: چرا هدف برای شما مهم است؟ آیا با اهداف دیگر همخوانی دارد؟ این نوع سوالات می توانند به شما در تعیین هدف واقعی و ارزش دنبال کردن آن کمک کنند.

محدود به زمان: چه هدف روزانه، هفتگی یا ماهانه باشد، ضرب‌الاجل‌ها می‌توانند ما را تشویق کنند تا زودتر اقدام کنیم.

4. گزینه های خود را در اکشن پلن فهرست کرده و مقایسه کنید

4. گزینه های خود را در اکشن پلن فهرست کرده و مقایسه کنید

اکنون که هدف خود را دارید، همه گزینه های خود و هزینه ها و مزایای هر یک را فهرست کنید. در ادامه مثال رژیم غذایی ما، گزینه های مختلف رژیم غذایی را بررسی می کنید و سپس مزایا و معایب هر یک را فهرست می کنید.

شاید رژیم مدیترانه ای برای شما بهترین باشد. شاید رژیم کتو به خوبی کار کند. یا شاید بخواهید رژیم غذایی سفارشی خود را ایجاد کنید. در صورت لزوم، از متخصصان حوزه ای که در آن تحقیق می کنید کمک بگیرید.

5. بودجه خود را تعریف کنید و منابع را شناسایی کنید

5. بودجه خود را تعریف کنید و منابع را شناسایی کنید

همه اهداف نیاز به بودجه مشخصی ندارند، اما بسیاری از آنها نیاز دارند. بودجه خود را از قبل مشخص کنید سپس، منابعی را که برای تکمیل هر مرحله از طرح نیاز دارید، شناسایی کنید.

منابع اصلی که برای رسیدن به اهداف خود به آن نیاز خواهید داشت زمان، پول، افراد و فناوری است. ممکن است فنآوری های خاصی وجود داشته باشد که بخواهید از آنها استفاده کنید، اما پول کافی برای خرید آنها ندارید. اگر پول بیشتری دارید، می‌توانید فناوری بیشتری بخرید و افراد بیشتری را استخدام کنید تا به شما در تکمیل مراحل خاصی کمک کنند، که باعث کاهش مدت زمان تکمیل پروژه شما می‌شود.

پس در نهایت تعادل ایده آل را برای هدف خود پیدا کنید.

6. مراحلی را که باید طی کنید فهرست کنید

6. مراحلی را که باید طی کنید فهرست کنید

درست مانند کاری که در این مقاله انجام دادم، شما باید مراحلی را که باید در “برنامه اقدام” خود بردارید فهرست کنید.

ابتدا فهرستی دقیق و اولویت بندی شده از مراحلی که باید برای رسیدن به هدف خود بردارید، ایجاد کنید. از اولین قدم شروع کنید و با آخرین مرحله تمام کنید. برخی از مراحل شامل یک سری مراحل دیگر می شود. برای مثال پیدا کردن یک متخصص تغذیه خوب ممکن است شامل انجام تحقیقات اینترنتی، بررسی برنامه سلامت فعلی خود برای متخصصان تغذیه و صحبت با دوستان باشد تا ببینید آیا آنها متخصصانی دارند که می توانند به شما توصیه کنند یا خیر.

همچنین در صورت لزوم مشخص کنید که چه کسی مسئول انجام مراحل است. و ابزارها، فناوری‌ها و چیزهای دیگری را که برای تکمیل مراحل نیاز دارید، به همراه قیمت این موارد درج کنید.

سپس، اطمینان حاصل کنید که در چارچوب بودجه خود عمل می کنید.

7. یک قدم در یک زمان بردارید

7. یک قدم در یک زمان بردارید

آیا تا به حال به یک سفر جاده ای رفته اید؟ به احتمال زیاد مجبور بودید از یک نقشه برای حرکت از نقطه A به نقطه B استفاده کنید. همین ایده را می توان در یک برنامه عملیاتی نیز به کار برد.

مانند نقشه، اکشن پلن شما باید شامل دستورالعمل های گام به گام در مورد چگونگی رسیدن به هدف باشد. به عبارت دیگر، اینها اهداف کوچکی هستند که به شما کمک می کنند به جایی که باید بروید برسید.

برای مثال، اگر می‌خواهید وزن کم کنید، باید عوامل کوچک‌تری مانند کالری مصرف‌شده و سوزانده شده، دقیقه‌های ورزش، تعداد قدم‌های پیاده‌روی و کیفیت خواب را در نظر بگیرید. هر کدام در کاهش وزن نقش دارند.

ممکن است این کار از قبل کار زیادی به نظر برسد، اما باعث می‌شود برنامه اقدام شما کمتر طاقت‌فرسا و قابل کنترل‌تر به نظر برسد. مهمتر از همه، به شما کمک می کند تا اقدامات خاصی را که باید در هر مرحله انجام دهید، تعیین کنید.

8. وظایف خود را بر اساس اولویت مرتب کنید

با مشخص شدن مراحل اقدام، در مرحله بعدی می خواهید لیست خود را مرور کنید و وظایف خود را به ترتیبی که منطقی تر است قرار دهید. به این ترتیب، شما با مهمترین گام برای ایجاد بیشترین تأثیر، کارها را آغاز می کنید، که در نهایت باعث صرفه جویی در زمان می شود.

به عنوان مثال، اگر یک شغل کم تحرک دارید و می خواهید وزن کم کنید، اولین قدم باید حتی کمی فعال تر شوید. از آنجا می توانید زمان بیشتری را به برنامه تمرینی خود اضافه کنید.

گام بعدی می تواند تغییر رژیم غذایی باشد، مانند خوردن سالاد قبل از شام برای جلوگیری از پرخوری، یا جایگزینی نوشابه با آب گازدار.

9. با عادات سالم در مسیر خود بمانید

9. با عادات سالم در مسیر خود بمانید

بدون عادات سالم، حتی اگر برنامه عملی داشته باشید، رسیدن به هدفتان دشوارتر خواهد بود. می‌توانید پنج روز در هفته به باشگاه بروید، اما اگر هر روز برای ناهار همبرگر می‌خورید، تمام کار سخت خود را از بین می‌برید.

فرض کنید هدف شما حرفه ای تر است، مانند تبدیل شدن به یک سخنران عمومی بهتر. اگر سخنرانی‌های خود را تمرین می‌کنید، اما از موقعیت‌هایی اجتناب می‌کنید که در آن‌ها نیاز به تمرین نداشته باشید (مانند گردهمایی‌های شبکه یا جلسات اجتماعی)، به خودتان کمک نمی‌کنید.

شما باید به این فکر کنید که چه چیزی به شما کمک می‌کند تا به فردی که می‌خواهید تبدیل شوید، نه فقط به آسان‌ترین یا راحت‌ترین چیزی که پروژه‌هایتان را تکمیل می‌کنید.

10. در حین مسیر آیتم ها را بررسی کنید

10. در حین رفتن آیتم ها را بررسی کنید

ممکن است فکر کنید که زمان زیادی را صرف ایجاد لیست کرده اید. آنها نه تنها به تحقق اهداف شما کمک می کنند، بلکه لیست ها همچنین برنامه اقدام شما را سازماندهی می کنند، فوریت ایجاد می کنند و به پیگیری پیشرفت شما کمک می کنند. از آنجایی که فهرست ها ساختار ارائه می دهند، با نشان دادن وظایف تکمیل شده به شما، اضطراب را کاهش می دهند.

چیز ویژه دیگری در مورد لیست کارهای تکمیل شده وجود دارد. هنگامی که یک وظیفه را در برنامه عمل خود خط بزنید، مغز شما دوپامین آزاد می کند. این پاداش به شما احساس خوبی می دهد و می خواهید این احساس را تکرار کنید.

اگر روزهایی را که به باشگاه می‌رفتید روی تقویمتان خط زده‌اید، می‌خواهید همچنان رضایت هر خط زدن پررنگ را تجربه کنید. این به معنای انگیزه بیشتر برای رفتن مداوم به باشگاه است.

11. بازبینی و تنظیم مجدد در صورت لزوم

11. بازبینی و تنظیم مجدد در صورت لزوم

دستیابی به هر هدف شخصی یک فرآیند است. اگرچه اگر بتوانید یک شبه به هدف برسید عالی خواهد بود، اما زمان می برد. در طول مسیر، ممکن است با شکست مواجه شوید. به جای ناامید شدن و تسلیم شدن، مرورهای مکرر – روزانه، هفتگی یا ماهانه – را برنامه ریزی کنید تا ببینید چگونه پیشرفت می کنید.

اگر جایی نیستید که انتظارش را داشتید، ممکن است لازم باشد برنامه اقدام خود را تغییر دهید. آن را دوباره کار کنید تا بتوانید به هدفی که تعیین کرده اید برسید.

حرف آخر در مورد اکشن پلن

وقتی می‌خواهید یاد بگیرید که چگونه هدف‌گذاری کنید و یک برنامه عملیاتی ایجاد کنید – چه می‌خواهید وزن کم کنید، یک مهارت جدید بیاموزید یا پول بیشتری به دست آورید، باید یک برنامه واقع‌بینانه برای رسیدن به هدف ایجاد کنید.

زیرا شما را در ایجاد مراحل و چارچوب های زمانی واقع بینانه برای رسیدن به هدفتان راهنمایی می کند. بهتر از همه، شما را در مسیر درست نگه می‌ دارد.

منبع : lifehack

اکشن پلن چیست ؟

معنای لغوی اکشن پلن یعنی برنامه اقدام و به این منظور که شما طوری برنامه ریزی میکنید تا به اهداف تان برسید. زیرا بدون ایجاد یک برنامه همه چیز به گونه ای بی نظم است که باعث حواس پرتی از مسیر اصلی می شود.

چرا اکشن پلن مهم است ؟

زیرا داشتن یک اکشن پلن سازماندهی شده به شما کمک می کند تا با انگیزه و با یک نقشه بصری از آنچه دقیقاً باید انجام دهید. و زمانی که باید هر کار را تکمیل کنید بر اهمال کاری غلبه کنید.

مراحل اکشن پلن چیست ؟

مشخص کردن “چرا” خود. نوشتن هدف. تعین هدف هوشمند. فهرست کردن گزینه های خود و…مراحل دیگری که در مقاله میخوانید.

همچنین در پیویو می خوانید :

https://pioio.com/mag/2022/02/23/what-is-ikigai-and-how-can-it-change-my-life/ https://pioio.com/mag/2022/02/17/how-to-meditate-make-meditation-a-habit/ https://pioio.com/mag/2022/03/14/how-boredom-and-everyday-causes-us-gradual-death/

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

fateme danesh nhd

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *