تاثیرات اضطراب
بازدید 112
0

برای مقابله با استرس و اضطراب چه کنیم؟آشنایی با جنبه های مثبت اضطراب!

جنبه های مثبت استرس و اضطراب؟ احتمالا شما هم فکر نمی کردید که اضطراب بتواند جنبه مثبت نیز داشته باشد. اما متخصصان اذعان دارند که اضطراب می تواند جنبه های مثبت زیادی داشته باشد. اجازه بدهید این موضوع را با یک داستان شخصی شروع کنیم. یکی از دوستان من سالهای زیادی را از رانندگی اجتناب می کرد. او دلایل مهمی را برای این کار داشت : نگرانی در مورد محیط زیست، صرفه جویی در هزینه ها یا سلامتی که از دوچرخه سواری به دست می آوریم.

اضطراب چیست
درمان اضطراب

اما خود او هم می دانست که این ها همه بهانه است و دلیل اصلی آن اضطراب است. او مدام در ذهن خود به این فکر می کند که اگر کار احمقانه ای انجام داد چه؟ مثلا بجای پدال ترمز، گاز را فشار بدهد. اگر کودکی ناگهان به میان خیابان آمد یا راننده دیگری با بی احتیاطی در حال رانندگی بود؟

اما در نهایت پس از سالها رانندگی نکردن، به دلیل اینکه محل زندگی او تغییر پیدا کرده بود مجبور بود این فاصله را با ماشین طی کند و برای اولین بار در کلاس های رانندگی ثبت نام کرد. دوستم می گفت مربی اش در این کلاسها به او اطمینان داده بود که قرار نیست با رانندگی کردن بمیریم! و در ادامه به او چیزی گفت که جای تامل بسیاری دارد “ترس هرگز تو را رها نمی کند” او گفته بود برای مقابله با استرس و اضطراب باید یاد بگیرید که آن را مهار کنید. به اندازه ای ترس داشته باشید که نسبت به خطرات هوشیار بمانید اما نه آنقدر که شما را از انجام کارها منع کند.

متخصصان می گویند که داشتن اندکی اضطراب لزوما بد نیست و حتی می تواند مفید نیز واقع شود.


مقدار مناسبی از اضطراب می تواند عملکرد را بهبود ببخشد.

درمان استرس
مقابله با استرس

برای مقابله با استرس و اضطراب چه کنیم؟ اضطراب احساس ناخوشایندی است که اغلب به دلیل عدم اطمینان رخ می دهد. اضطراب می تواند نگرانی و ترس شدید و مداوم را نه تنها در مورد رویداد های استرس زا، بلکه در مورد موقعیت های روزمره نیز ایجاد می کند. معمولا علائمی در بدن نیز پدیدار می شود مثل افزایش ضربان قلب، تنش عضلانی، تنفس سریع، تعریق و خستگی. اضطراب بیش از حد می تواند آسیب های جسمی و روانی جدی به شما وارد کنند.

وندی سوزوکی، عصب شناس و نویسنده کتاب “اضطراب خوب” می گوید : احساس اضطراب و علت اصلی استرس فیزیولوژیکی زمینه ای برای محافظت از ماست. دکتر سوزوکی در کتابهای خود توضیح می دهد که مدیریت اضطراب از حذف کردن آن احتمالا بهتر است. در اوایل قرن بیستم نظریه ای از آزمایش روی موش ها سرچشمه گرفت. که در نتیجه آن افزایش میزان استرس باعث بهبود عملکرد می شود، اما تا حد مشخصی. این تئوری با یک منحنی به شکل کوه نشان داده می شود، نشان می دهد که بعد از اوج گرفتن منحنی، سطوح بیشتر استرس منجر به کاهش عملکرد می شود.

اما اولین قدم برای مهار کردن اضطرابی که عملکرد شما را کاهش می دهد، این است که تشخیص دهید چه زمانی بیش از حد مضطرب هستید و سعی کنید در آن زمان ها این استرس را کاهش دهید. روش های زیر به کاهش استرس شما کمک می کند :

  • تنفس عمیق : با این کار سیستم پاراسمپاتیک خود را فعال می کنید. برای مقابله با استرس و اضطراب تنفس عمیق می تواند در هر زمان و مکانی انجام شود. با نفس کشیدن عمیق و فعال شدن سیستم پاراسمپاتیک، ضربان قلب فرد کاهش می یابد و باعث می شود آرامش بیشتری داشته باشند.
  • فعالیت بدنی : حتی یک فعالیت بدنی ساده در حد پیاده روی می تواند سطح سروتونین و دوپامین را در مغز شما افزایش دهد، که ممکن است به کاهش سطح اضطراب تا حد زیادی کاهش دهد.

الن هندریکسن، روانشناس بالینی در بوستون و نویسنده کتاب چگونه خودتان باشید می گوید : منتقد درونی خودتان را ساکت کنید. درجه خاصی از اضطراب می تواند به افراد کمک کنند تا موانع را بهتر پیش بینی کنند و محتاط بمانند. اما زمانی که اضطراب شما را ناراحت می کند یا در عملکرد روزمره شما تداخل ایجاد می کند، یعنی برای کنترل این موضوع نیاز به حمایت و کمک بیشتری از سوی یک فرد متخصص دارید.

اضطراب می تواند به تشخیص مشکل اصلی شما کمک کند.

استرس واضطراب
روش های درمان استرس و اضطراب

ست گیلیهان، روانشناس در فیلادلفیا و نویسنده کتاب CBT deck؛ برای اضطراب، نشخوار ذهنی و نگرانی تعریف می کند که او همیشه قبل از شروع روزش احساس اضطراب داشت. در آن زمان او به جای برسی اینکه چه چیزی باعث آن شده است، روی مدیریت و کنترل اضطراب خود تمرکز کرد اما در نهایت فهمید که مسئله او خود اضطراب نیست!

مشکلات سلامتی دکتر گیلیهان گاهی اوقات حفظ یک برنامه کامل را سخت می کند گفت : من برای مدتی روی روشی کار می کردم که پایدار نبود. به همین دلیل برای مدتی ساعات کاری خود را در کلینیک کاهش داد و زمان بیشتری را صرف نوشتن و پادکست (دوتا از فعالیت های مورد علاقه خود) کرد. او اذعان دارد که اکنون از خودش بابت اینکه احساسات خود را سرکوب نکرد و به آنچه که بدنش می خواست به او بگوید گوش داد، سپاسگزار است.

دکتر گیلیهان می گوید بسیاری از ناراحتی هایی که حین اضطراب احساس می کنیم ناشی از مقاومت در برابر آن است. ما اضطراب و رنج خود را چند برابر می کنیم و همچنان به دنبال راهی برای کنترل آن هستیم. و اینگونه است که ما همزمان در دو جبهه می جنگیم. او همچنین اضافه کرد که به اضطراب مثل یک زنگ هشدار نگاه می کند. یک زنگ هشدار خوب و سالم هیجوقت خاموش نمی شود.

پذیرش اضطراب می تواند به شما کمک کند تا بتوانید با ترس های خود رو به رو شوید.

چگونه با ترس هایمان مقابله کنیم
مقابله با ترس ها

جوئل میندن، روانشناس بالینی در مرکز Chico برای رفتار درمانی شناختی در چیکو، کالیفرنیا و نویسنده “نمایش” گفت: اگر متوجه شدید که بیش از حد به رخ دادن یک اتفاق وحشتناک فکر می کنید، به اضطراب خود رجوع کنید و نشان دهید که چه کسی رئیس است. به خودتان یادآور شوید که این واکنش عاطفی زمانی رخ می دهدکه شما اتفاقات بدی را پیش بینی می کنید. در این زمان ها بهتر است با خودتان صبور و مهربان باشید، همانطور که با یک دوست رفتار می کنید و گام های کوچک و قابل کنترلی برای مقابله با ترس های خود بردارید. این فرصتی است برای پذیرش و تحمل اضطراب.

تاد بی. کاشدان، استاد روانشناسی و مدیر آزمایشگاه رفاه در دانشگاه جورج میسون در فیرفکس ویرجینیا، شجاعت خود را به دست آورد تا سرانجام سنگ نوردی را در فضای باز را در آریزونا امتحان کند. او با بالا رفتن از دیوار صخره نوردی در سالن ورزشی خود شروع به کار کرد. در اولین تلاشش در خارج از منزل، دستانش چنان عرق کرده بود که گچ روی آن باقی نمی ماند. یکی از راهنماها به او حق انتخاب داد: می‌توانی روی زمین بمانی (تنها، وسط بیابان) یا می‌توانی بالا بروی و اضطرابت را با خود ببری.

دکتر کاشدان، یکی از نویسندگان کتاب «بالای سمت تاریک شما»، کتابی که سودمندی خشم، اضطراب و شک را بررسی می کند، گفت: «قلب من در حال انفجار بود. اما من یک وظیفه بسیار روشن داشتم و می‌دانستم که می‌توانم آن را با اضطراب انجام دهم، زیرا این راهنمای متخصص به من گفت که او این کار را انجام داده است، مردم آن را انجام می‌دهند، پس شما هم آن را انجام خواهید داد.»

اضطراب می تواند وظیفه شناسی را در شما تقویت کند.

ترس و اضطراب
تاثیرات مثبت اضطراب

آلیس بویز، نویسنده کتاب “مجموعه ابزار اضطراب” گفت: افراد مضطرب مراقب و محتاط هستند و می توانند این تمایلات را به سمت وظیفه شناسی هدایت کنند. دکتر بویز گفت: «من کسی هستم که همیشه مضطرب بودم. از آن دسته بچه هایی که از رفتن به اردو های مدرسه یا ماندن در خانه دیگران امتناع می کرد. همچنان که بزرگ می شدم نگران پیش آمد همه چیز بودم . اما شروع کردم به برنامه ریزی برای کم کردن ترس ها و احتمال دادن بدترین سناریو ها برای هر موضوعی. مثلا، برای یک سفر از قبل مقصد را مشخص می کردم و مسیر را برسی می کردم تا گم نشوم.

در واقع هدف این است که برنامه ای ایجاد کنید که به کاهش نگرانی های شما کمک کند و سپس آن را دنبال کنید.

منبع : time

برای مقابله با استرس و اضطراب چه کاری انجام دهیم؟

اضطراب می تواند جنبه های مثبت زیادی داشته باشد پس سعی کنید به جای مقابله، آن را بپذیرید و از این اضطراب ها و استرس ها رشد بگیرید.

چطور می توانیم استرس و اضطراب خود را کاهش دهیم؟

دوتا از ساده ترین راه ها برای کم شدن استرس و آرامش بیشتر، تنفس عمیق و فعالیت های بدنی است.

در پیویو بیشتر بخوانید :

https://pioio.com/mag/2022/04/04/5-way-to-deal-correctly-with-feeling-rejection/ https://pioio.com/mag/2022/02/17/how-to-meditate-make-meditation-a-habit/ https://pioio.com/mag/2019/09/15/%d8%a7%d8%ae%d8%aa%d9%84%d8%a7%d9%84-%d8%a7%d8%b6%d8%b7%d8%b1%d8%a7%d8%a8-%d8%a7%d8%ac%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b9%db%8c-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa%d8%9f-%d8%aa%d8%b4%d8%ae%db%8c%d8%b5-%d9%88-%d8%b1%d9%88/

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

طراوت رئوف

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *