والدین عصبی و مضطرب
بازدید 233
0

والدین عصبی و مضطرب | 8 راه حل برای کاهش عصبانیت و اضطراب والدین

اگر شما والدینی عصبی و مضطرب هستید و دائم با فرزند خود دچار مشکلید پس این مقاله مخصوص شماست. همچنین اگر فرزندی هستید که والدینی مضطرب و عصبی دارید پس این مقاله را با دقت بخوانید تا شما نیز تبدیل به یک والدین عصبی و مضطرب نشوید.

فهرست مطالب

علائم والدین عصبی و مضطرب :

علائم والدین عصبی و مضطرب

این را تصور کنید: اولین روز مدرسه است و شما اضطراب جدایی خیلی بدتری نسبت به فرزندتان دارید.

شاید تصور می کنید که آنها به شما نیاز دارند یا نمی توانند کمک مورد نیاز خود را دریافت کنند. یا افراد دیگر در اتوبوس آنها را سوار می کنند. یا معلم از ویژگی های سرگرم کننده یا شخصیت آنها قدردانی نمی کند.

اینها همه ترس های معتبری هستند که می توانند در هنگام داشتن اضطراب والدین شما را فرا گیرند.

والدین عصبی و مضطرب ممکن است موارد زیر را تجربه کنند :

1. ممکن است رفتارهای محافظ گونه و اجتنابی از خود نشان دهید :

اگر متوجه شدید که سعی می کنید در هر مرحله از اتفاقات منفی برای فرزندتان جلوگیری کنید، ممکن است سعی کنید از او در برابر آسیب محافظت کنید. و رفتارهای اجتنابی به طور خاص شامل حذف خود یا فرزندتان از موقعیت هایی است که برایتان ترسناک است.

به عنوان مثال، ممکن است از ترس قلدری به فرزندتان اجازه سوار شدن اتوبوس را ندهید، حتی اگر قلدری در اتوبوس مدرسه منطقه شما شناخته شده نباشد.

همه ما می خواهیم از فرزندان خود محافظت کنیم و ترس طبیعی است. اما وقتی شدید می شود، می تواند نشانه ی یک والدین عصبی و مضطرب بودن باشد.

2. ممکن است درگیر صحبت های مضطرب کننده با فرزندتان شوید :

اگر متوجه می‌شوید که در مورد ترس‌هایتان در گوش فرزندانتان صحبت می‌کنید، ممکن است میزان حرف شنوی از شما را دست کم بگیرد و اضطراب خود را درونی کنید.

والدین عصبی و مضطرب ممکن است موارد زیر را تجربه کنند

3. ممکن است به سرعت موقعیت های غیرمحتمل را از یک احتمال به یک اتفاق منتقل کنید :

هنگامی که به وقایع غم انگیز، تیراندازی در مدرسه و غرق شدن در استخر و موارد مشابه، به عنوان احتمال فکر می کنید، ممکن است تبدیل به یک والدین عصبی و مضطرب شوید.

4. شما ممکن است زندگی خود را خارج از مشکلات فرزندانتان نداشته باشید :(کنترلگری فرزند)

اگر مشاجره جزئی فرزندتان با دوست صمیمی او افکار و نگرانی های شما را از بین ببرد، ممکن است از نظر ذهنی و عاطفی در یک مکان ناسالم باشید. (همانطور که گفته شد، هیچ کس نمی خواهد فرزند خود را ناراضی ببیند.)

5. ممکن است زمان زیادی را صرف تحقیق درباره سوالات والدین کنید :

آیا ساعت 2 بامداد بیدار هستید و با تلفن همراه مواردی مانند بهترین بطری های شیشه ای را در گوگل جستجو می کنید تا فرزندتان سرطان نگیرد؟

آیا هفته‌ها به این فکر می‌کنید که کدام بطری آب را برای جعبه ناهار خود داشته باشند یا اینکه دردهای فزاینده در پاهایشان نشانه چیز جدی‌تری است؟

این‌ها نگرانی‌های معتبری هستند (با پاسخ‌های گاهی متناقض)، اما اگر وقت شما را می‌گیرند، ممکن است شما یک والدین عصبی و مضطرب باشید.

نقش والدین در تربیت کودک چیست؟ والدین نمونه چه ویژگی هایی دارد؟ اگر به دنبال پاسخ این پرسش ها هستید، پیویو به شما مقاله ی زیر را پیشنهاد میدهد :

https://pioio.com/mag/2019/07/30/%d9%86%d9%82%d8%b4-%d9%88%d8%a7%d9%84%d8%af%db%8c%d9%86-%d8%af%d8%b1-%d8%aa%d8%b1%d8%a8%db%8c%d8%aa-%da%a9%d9%88%d8%af%da%a9%d8%a7%d9%86-%d9%88-%d9%88%db%8c%da%98%da%af%db%8c-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%88/

علل والدین عصبی و مضطرب :

آیا واقعاً ما به عنوان والدین بیشتر از نسل های دیگر عصبی و مضطرب هستیم؟ یا اینترنت به ترس هایی که والدین از قبل برای قرن ها داشته اند گوشزد کرده است؟

احتمالاً اکثر ما می دانیم که عوامل خطر خاصی در ایجاد والدین عصبی و مضطرب نقش دارند:

  • سابقه شخصی بیماری روانی
  • کمرویی یا بازداری رفتاری در دوران کودکی
  • زندگی استرس زا و منفی یا رویدادهای محیطی
  • سابقه اضطراب یا بیماری روانی در سایر بستگان
  • شرایط فیزیکی که می تواند علائم اضطراب را تشدید کند (به عنوان مثال، مشکل تیروئید)
  • مقایسه بیش از حد با کودکان دیگر برای اینکه ببینید آیا فرزند شما “عادی” است یا در حال رسیدن به نقاط عطف است.

یک خبر خوب : یک مطالعه نشان می دهد که اگر اضطراب پس از زایمان داشتید یا دارید، لزوماً به این معنی نیست که بعداً والدینی مضطرب خواهید شد.

اثرات والدین عصبی و مضطرب :

یکی از سخت‌ترین تأثیراتی که والدین عصبی و مضطرب باید در نظر بگیرند این است که آیا اضطراب خودشان به فرزندانشان سرایت می‌کند یا خیر؟ دانشمندان در این زمینه دچار تردید هستند، زیرا والدین مضطرب تمایل دارند خانه های بسیار امن و دوست داشتنی را برای کودکان فراهم کنند.

اثرات والدین عصبی و مضطرب

یک منبع مورد اعتماد، ماهیت دو طرفه والدین عصبی و مضطرب را نشان می دهد. این نشان می دهد که اثرات عاطفی والدین عصبی و مضطرب هم بر کودک و هم بر رابطه والد و کودک مادام العمر تأثیر می گذارد و حتی می تواند منجر به علائم افسردگی و اضطراب در کودکان شود.

اما محققان همچنین بیان می‌کنند که این ویژگی‌های والدین عصبی و مضطرب تمایل به متعادل کردن ویژگی‌های منفی دارند.

مهم است که به یاد داشته باشیم که فرزندان ما بیش از ویژگی های فیزیکی ما را به ارث می برند، آنها همچنین می توانند اضطراب ما را به ارث ببرند.

چه به معنای واقعی کلمه (از طریق ژنتیک) به ارث رسیده باشد یا در دوران کودکی آموخته شده باشد، بدون شک کودکان آن را انتخاب می کنند.

دانشمندان می گویند که اختلالات اضطرابی دارای یک جزء ارثی هستند، به این معنی که اگر شما اضطراب دارید، ممکن است کودک شما نیز از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به آن باشد. البته مشکل اینجاست که این فقط ممکن است والدین عصبی و مضطرب را بیشتر مضطرب کند و باعث چرخه نگرانی شود.

یافتن درمان، اضطراب می تواند به کاهش این اثرات کمک کند.

آیا چیزی در مورد اضطراب اجتماعی میدانید؟ با پیویو همراه باشید تا شما را در این مورد راهنمایی کند :

https://pioio.com/mag/2019/09/15/%d8%a7%d8%ae%d8%aa%d9%84%d8%a7%d9%84-%d8%a7%d8%b6%d8%b7%d8%b1%d8%a7%d8%a8-%d8%a7%d8%ac%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b9%db%8c-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa%d8%9f-%d8%aa%d8%b4%d8%ae%db%8c%d8%b5-%d9%88-%d8%b1%d9%88/

نکاتی برای مدیریت والدین عصبی و مضطرب :

بپذیرید که می ترسید و خطرات و حقایق واقعی را بیاموزید :

این کمک می کند تا با شناخت ترس های خود و یادگیری خطرات و حقایق واقعی شروع کنید.

در سناریوی قلدری اتوبوس، با والدین دیگر ارتباط برقرار کنید و در مورد ترس‌های خود جسور باشید. اگر می شنوید که قلدری مشکلی ایجاد نکرده است، در نظر بگیرید که ممکن است برای فرزند شما نیز بعید باشد.

اگر نگران تیراندازی در مدرسه هستید، با مدیر مدرسه در مورد اینکه مدرسه برای چنین رویدادی چه برنامه ای دارد صحبت کنید. این به شما کمک می کند تا قبل از تصور آنچه ممکن است اتفاق بیفتد، خیالتان راحت شود.

حقایق می توانند با ترس مبارزه کنند.

خود را در معرض ترس های خود قرار دهید تا بر آنها غلبه کنید :

تحقیقات نشان می‌دهد که «مقابله‌درمانی»، که شامل تجربه تدریجی چیزهایی است که از آنها می‌ترسید تا بتوانید با آنها کنار بیایید، ممکن است یک تکنیک مؤثر مدیریت اضطراب در اینجا باشد.

این بدان معنا نیست که شما باید کودک خود را به یک بزرگراه شلوغ بیندازید تا بر ترس خود از برخورد با ماشین غلبه کنید. اما آیا می توانید به آنها یاد دهید که چگونه در یک مسیر دوچرخه سواری در نزدیکی یا کنار خیابان (بسته به سن و توانایی آنها) سوار شوند و سپس بر آنها نظارت کنید که این کار را انجام دهند تا زمانی که به تنهایی آماده حرکت شوند؟

کمک حرفه ای دریافت کنید :

درمان می تواند یکی از موثرترین اقدام ها برای اضطراب باشد، حتی در برخی موارد بیشتر از دارو تاثیر دارد.

محققین اصلی یک مطالعه چندین نوع گفتار درمانی را با هم مقایسه کردند و دریافتند که درمان شناختی رفتاری (CBT) برخلاف دارو درمانی می تواند اثرات ماندگاری پس از پایان درمان داشته باشد.

(لازم به ذکر است که شرکت کنندگان مطالعه در این مورد با اختلال اضطراب اجتماعی سر و کار داشتند.)

نکاتی برای مدیریت والدین عصبی و مضطرب

ورزش کنید :

این توصیه در همه جا وجود دارد و حتی ممکن است از شنیدن آن خسته شده باشید. ورزش مشکلات را حل می کند. اما آیا آن را جدی می گیرید؟

آیا ورزش میکنید و تأثیراتی را که در درازمدت این امر بر اضطراب والدین شما می گذارد نظارت می کنید؟

طبق گفته انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا، ورزش منظم می تواند استرس را کاهش دهد و اعتماد به نفس و خلق و خوی پایین را بهبود بخشد. و تنها چیزی که نیاز است حدود 5 دقیقه فعالیت هوازی است تا اثرات ضد اضطرابی را شروع کنید.

با والدین دیگر صحبت کنید :

با والدین دیگر همدردی کنید و ممکن است ترس شما توجیه پذیرتر و قابل کنترل تر باشد. آن پدر و مادری باشید که صحبت های کوچک گذشته را به موضوعات واقعی و مهم سوق می دهد.

گام های مشخصی برای جلوگیری از فجایع بردارید :

این واقعا می تواند به شما کمک کند که بدانید در حال انجام کاری هستید. هنگامی که ترس عمیقی که در مورد فرزندان خود دارید را تأیید کردید، فهرستی از چیزهایی تهیه کنید که واقعاً می تواند از آنها جلوگیری کند.

به عنوان مثال، اگر استخر همسایه شما به دلیل خطر ایمنی به شما استرس وارد می کند، چه اقداماتی می توانید انجام دهید؟

می توانید با همسایه در مورد حصارکشی در استخر (که قبلاً باید در بیشتر مکان ها انجام می دادند) یا در مورد خرید قفل برای دروازه آنها صحبت کنید.

ممکن است بخواهید روی آموزش شنا سرمایه گذاری کنید تا بدانید کودک شما اگر خودش را در آب بیابد ایمن تر خواهد بود.

در خلوت به شریک زندگی خود اعتماد کنید :

ما ثابت کرده‌ایم که وقتی شما مضطرب هستید، بچه‌ها می‌توانند مضطرب شوند. با شریک زندگی خود، یا یک دوست مورد اعتماد، آشکارا در مورد ترس های خود صحبت کنید.

فقط مطمئن شوید که خارج از گوش بچه ها است. حتی اگر فکر می کنید آنها از اتاق کناری گوش نمی دهند، آنها هستند.

کشیدن نفس عمیق :

فرزندپروری سخت است. در موقعیت های اضطراب آور سعی کنید متوقف شوید و تا 10 بشمارید.

پس از مدتی نفس عمیق، چیزی مثبت به فرزندتان بگویید و شروع به جایگزینی افکار مضطرب خود با مدیتیشن های آرام کنید که به او کمک می کند قدرت و مثبت اندیشی را در زندگی خود به دست آورد.

تنفس عمیق و مدیتیشن مدت‌هاست که برای آسان‌تر کردن پرواز یا مقابله با واکنش ما به موقعیت‌های دشوار استفاده می‌شود.

آسیب های دوران کودکی چگونه درمان میشوند؟ پیویو در مقاله ی زیر به طور جامع به این موضوع پرداخته است :

https://pioio.com/mag/2022/03/15/treatment-of-childhood-psychological-trauma/

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر افکار خودکشی دارید یا به فکر آسیب رساندن به فرزندان یا دیگران هستید، فوراً با پزشک یا متخصص سلامت روان تماس بگیرید.

علاوه بر این، اگر علائم فیزیکی مانند مشکل در تنفس دارید، یا اضطراب شما آنقدر دشوار است که نمی توانید درگیر کارهای روزمره مانند مراقبت از خود و دیگران باشید، با پزشک خود تماس بگیرید.

علائم والدین عصبی و مضطرب چیست؟

1. ممکن است رفتارهای محافظ گونه و اجتنابی از خود نشان دهید.
2. ممکن است درگیر صحبت های مضطرب کننده با فرزندتان شوید.
3. ممکن است به سرعت موقعیت های غیرمحتمل را از یک احتمال به یک اتفاق منتقل کنید.
4. شما ممکن است زندگی خود را خارج از مشکلات فرزندانتان نداشته باشید.
5. ممکن است زمان زیادی را صرف تحقیق درباره سوالات والدین کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر افکار خودکشی دارید یا به فکر آسیب رساندن به فرزندان یا دیگران هستید، فوراً با پزشک یا متخصص سلامت روان تماس بگیرید.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

mahla_khoshtale

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *