چگونه بر اهداف خود تمرکز کنیم
بازدید 115
0

چگونه بر اهداف خود تمرکز کنیم؟ | برایان تریسی

چگونه بر اهداف خود تمرکز کنیم مقاله ای چکیده شده از کتاب تمرکز روی هدف، نوشته شده توسط برایان تریسی می باشد.

همان طور که انرژی متمرکز در اشعه لیزر می تواند فولاد را برش دهد، توانایی شما در تشخیص مهم ترین عامل موفقیتتان، در هر وضعیتی شما را قادر می کند تا در هر کاری به بالا ترین سطوح موفقیت برسید.

در ادامه پیویو به برخی از سرفصل های مهم این کتاب می پردازد تا بدانیم چگونه بر اهداف خود تمرکز کنیم و هر آنچه می خواهید به دست اورید.

خود را مسئول بدانید

اولین قدم برای اینکه چگونه بر اهداف خود تمرکز کنیم این است که مسئولیت پذیر باشیم.

مسئولیت پذیری

قبول مسئولیت کامل زندگی تان به این معنی است که دیگران را به خاطر ناکامی های شخصی تان سرزنش نکنید. و همچنین آن ها را توجیح شکست های خود ندانید.

از این لحطه به بعد به هیچ دلیلی دیگران را مورد انتقاد قرار ندهید. در مورد وضعیت خودتان یا مواردی که در گذشته روی داده است شکایت نکنید.

تمامی ” ای کاش ها” و ” چه می شد اگر ها” را حذف کنید و در عوض به آنچه که خواسته واقعی شما و مقصدتان است تمرکز کنید.

از این به بعد هر اتفاقی که بیافتد به خودتان بگویید : من مسئولم.

یعنی اگر اشتباهی رخ داد مسئولیت ان را قبول کنید و به دنبال راه حل بگردید. زیرا قبول مسئولیت اساس شخصیت همه انسان های برجسته است.

روی هر چیزی تمرکز کنید در همان زمینه رشد می کنید

چگونه بر اهداف مان تمرکز کنیم

اساس زندگی توجه است. توجه شما به هرچیزی جلب شود قلبتان نیز به همان سو می رود. معطوف کردن توجه از فعالیت های کم ارزش به موارد ارزشمند برای انجام هر کاری در زندگی اساسی است.

پس برای اینکه بدانید چگونه بر اهداف خود تمرکز کنیم ، خودتان را در حین فعالیت تحت مشاهده قرار دهید. و اینکار باعث می شود هوشیاری بیشتری نسبت به خود داشته باشیم.

اگر توجه خود را به هر جزئی از رفتارمان معطوف کنیم، عملکرد ما در آن زمینه در مقایسه با وضعیت معمولی بسیار بهتر خواهد شد.

عادهایتان تعیین کننده سرنوشت شما هستند

عادت های خوب

تقریبا هر کاری که انجام میدهید عادت های شما در آن نقش تعیین کننده دارند. به جرات می توان گفت که حداقل ۹۵ درصد از فعالیت اوقات بیداریتان مانند گفتار، کردار و عکس العمل ها تحت تأثير عادتهای شما قرار دارند. خوشبختانه همه عادات قابل تغییر هستند.

عادت را می توان یک عکس العمل طبیعی به محرک ها تعریف کرد. یک عادت پس از ایجاد از بین نمی رود فقط می توان آن را با عادت جدید و بهتری جایگزین کرد. ما شکل دهنده عادت های خود هستیم و عادتهای ما نیز شکل دهنده ما.

گوته می نویسد «هر چیز قبل از اینکه آسان شود مشکل است.»

ممکن است شما برای پرورش عادات فکری و رفتاری جدید به تلاش و انضباط بسیار زیادی نیاز داشته باشید اما پس از دستیابی به آنها میتوانید کارهای بسیار بیشتری را با کمترین تلاش به انجام برسانید.

و در آخر باید گفت عادت های ما باعث می شوند که یاد بگیریم چگونه بر اهداف خود تمرکز کنیم و به آن ها برسیم.

قانون برنده  | چگونه بر اهداف خود تمرکز کنیم

چگونه بر اهداف خود تمرکز کنیم

فرمول برنده در روش تمرکز از چهار بخش تشکیل شده است که با استفاده از آن درک میکنید چگونه بر اهداف خود تمرکز کنیم:

  • ساده کردن
  • استفاده از اهرم
  • سریع بودن
  • پیشرفت تصاعدی

ساده کردن

بیاموزید که هر کاری را چگونه ساده کنید. شما باید دائما به کاهش و حذف فعالیت هایی بپردازید که بسیار زمان بر هستند و کمک شایانی نیز به هدف هایتان نمی کنند.

استفاده از اهرم

روابط با دیگران

شما باید نیروها و توانایی های خود را اهرم کنید تا نتایجی بیش از آنچه فکر می کنید به دست آورید.

شش نوع اهرم وجود دارد که شما می توانید از آنها برای اینکه چگونه بر اهداف خود تمرکز کنیم ; استفاده کنید :

  1. دانش دیگران: این دانش می تواند موجب صرفه جویی بزرگی در هزینه شود. و همچنین از پرداختن به کار دشوار به مدت طولانی جلوگیری کند. جستجو در کتابها، مجله ها، نوارها، مقاله ها و کنفرانس ها برای یافتن ایده ها و الهامات منابعی هستند که می توان در قالب دانش دیگران از آنها استفاده کرد.
  2.  انرژی دیگران: انسان های بسیار مؤثر همواره به دنبال راه هایی برای واگذاری و ارجاع کارهای کم ارزش به دیگران هستند تا بتوانند وقت بیشتری را صرف فعالیت هایی کنند، که بیشترین سود را برای آنها داشته باشد.
  3. پول دیگران: توانایی وام گرفتن از منابع مالی دیگران به شما امکان میدهد تا کارهای بزرگی انجام دهید. شما باید همیشه به دنبال فرصتی برای قرض و سپس سرمایه گذاری در کارهایی که بازدهی بالایی دارند باشید.
  4. موفقیت های دیگران: با مطالعه موفقیت های سایر مردم و سازمان ها می توانید در وقت خود صرفه جویی کنید و کیفیت کار خود را بسیار افزایش دهید.
  5.  شکست های دیگران: بنیامین فرانکلین می گوید: «انسان می تواند قدرت تشخیص خود را بخرد یا آن را قرض بگیرد. اگر آن را بخرد تمام بهای آن را بر حسب زمان و هزینه پرداخت می کند؛ اما با درس گرفتن از شکست های دیگران و بدون صرف وقت و هزینه در واقع این توانایی را قرض می گیرد.»
  6. ارتباط با دیگران: هر کسی را می شناسید، افراد زیادی را می شناسد که بسیاری از آنها ممکن است برای شما مفید باشند. یک معرفی به فردی کلیدی می تواند روند زندگی تان را کاملا تغییر دهد.

مانند یک برنده فکر کنید

مانند برنده ها فکر کنید

مردم موفق بیشتر اوقات در مورد آنچه که می خواهند و نحوه دستیابی به آن فکر می کنند. به دلیل همین تمرکز ذهنی، آنها بسیار موفق تر از افراد عادی هستند.

اما افراد ناموفق اغلب در مورد آنچه که نمی خواهند فکر و صحبت می کنند. آنها غالبا در مورد اینکه چه کسی مسبب مشکلاتشان است صحبت می کنند. که این کار موجب عادت کردن به این نوع تفکر در آنها می شود و وضع از گذشته هم بدتر می شود.

میزان خوش بینی شما بهترین معیار تعیین کننده میزان خوشبختی، تندرستی، ثروت و طول عمرتان است.

عمق خوش بینی شما برابر است با میزان ورزیدگی ذهنتان.

برنامه هفت قسمتی برای پرورش ذهن | چگونه بر اهداف خود تمرکز کنیم

هفت تمرین ذهنی یا نحوه تفکر وجود دارد که میتوانید بیاموزید که چگونه بر اهداف خود تمرکز کنیم و روزانه تمرین کنید.

  • به آینده فکر کنید:
رسیدن به اهداف

 در قرون متمادی محققین دریافتند که در کلیه تحقیقات یک صفت مشترک بین رهبران وجود دارد که آن آینده نگری است. افراد زمان حال و گذشته نگر معمولا در مورد آینده خود ابهام دارند.

 یک تمرین مؤثر که می توانید برای تقویت تفکر و تسریع در کسب نتایج انجام دهید تمرین ایده آل سازی است. شما سه تا پنج سال آینده و یا بیشتر را در نظر می گیرید و سپس یک تصویر ایده آل از زندگی و یا کارتان خلق می کنید.

  • به هدفهایتان فکر کنید

 دومین خصوصیت انسان های بسیار موفق هدف گرایی آنهاست. افراد موفق بیشتر اوقات در مورد هدفهایشان و اینکه چگونه به آن برسند فکر می کنند. برعکس افراد ناموفق بیشتر اوقات به مشکلاتشان فکر می کنند و وقتشان را صرف انتقاد، شکایت و بهانه آوردن می کنند.

آینده نگری در واقع داشتن دید بلند مدت ایده آل است، در حالی که هدف گرایی دارای دقت بیشتری است.

افراد بدون هدف محكوم هستند که تا ابد برای افراد هدف دار کار کنند. کلید تعیین کردن هدف، مکتوب کردن افکار است.

هفت گام برای هدف گذاری  | چگونه بر اهداف خود تمرکز کنیم

چگونه بر اهداف خود تمرکز کنیم
  1. مشخص کنید در هر زمینه از زندگی تان چه میخواهید. شفاف بودن خواسته ها بسیار مهم است.
  2. خواسته هایتان را واضح و دقیق بنویسید، طوری که قابل سنجش و اندازه گیری باشد.
  3. برای دسترسی به هدف هایتان مهلت تعیین کنید و اگر هدفی هدف یا هدف های فرعی هم دارد برای آنها هم مهلت تعیین کنید.
  4. یک لیست از کلیه اقداماتی که باید انجام دهید تا به هدفتان برسید تهیه کنید.
  5. لیست تهیه شده را به صورت برنامه ای تنظیم و اولویت بندی کنید.
  6. بر اساس برنامه فوق فورا کار را شروع کنید.
  7. از همین امروز تصمیم بگیرید هر روز برای نزدیک تر شدن به هدف اصلی کاری بکنید. این عادت که هر روز در این جهت اقدامی بکنید به کارتان شتاب میدهد. اقدام روزانه عزمتان را راسخ، انرژی شما را افزایش و میتواند نقطه عطفی در زندگی تان باشد.

٣- خودتان را متعهد کنید که همیشه برتر باشید

برنده شدن

 برای دستیابی به عملکرد برتر خود را متعهد کنید. و از همین امروز تصمیم بگیرید که در حوزه کاری تان جزء ۱۰ درصد برتر باشید. و در این راه از هیچ تلاش، فداکاری و صرف وقت دریغ نکنید.

اشخاصی که به علت تجربه محدود و خود ناباوری هرگز به فکرشان خطور نکرده که می توانند در کاری عالی باشند اگر گاهی عملکرد خوبی هم داشته باشند آن را به شانس و اتفاق نسبت می دهند. این را باور داشته باشید که هر کس که امروز عملکرد خوبی دارد، زمانی عملکرد ضعیفی داشته است.

 زندگی مانند یک سلف سرویس است. هیچ کس چیزی را به شما نمی دهد.

شما نمی توانید سر میز بنشینید و انتظار داشته باشید دیگران به شما خدمت کنند. باید بلند شوید، قبول مسئولیت کنید و به خودتان خدمت کنید. خوشبختانه راه موفقیت در زندگی هرگز تعطیل نمی شود و به مدت ۲۴ ساعت باز است. شما میتوانید با تصمیمات بهترتان دوست یا دشمن خودتان باشید.

۴-روی نتایج تمرکز کنید | چگونه بر اهداف خود تمرکز کنیم

 ویژگی لازم برای رسیدن به خوش بینی و عملکرد برتر، نتیجه گرایی است.

افراد موفق همواره به نتایجی که از آن های انتظار می رود می اندیشند. آنها مرتبا در حال نوشتن، برنامه ریزی و تعیین اولویت برای مهم ترین وظایفشان هستند. نتیجه گرایی جدی موجب افزایش بهره وری، عملکرد و کارایی شما می شود .

برای این کار باید ۴ سؤال زیر را هر روز مرتب از خود بپرسید:

روی نتایج تمرکز کنید

1 – ارزشمندترین فعالیت های من کدم اند؟ مهم ترین نتایجی که از شما انتظار می رود چه هستند. فراموش نکنید بدترین نوع اتلاف وقت این است که کاری را که اصلا لازم نیست به بهترین وجه انجام دهید.

۲- نتایج کلیدی که من باید به آنها برسم کدم اند؟ مشخص کنید نتایجی که باید به بهترین وجه ممکن به ثمر برسد تا مسئولیت هایتان را تمام و کمال ایفا کنید کدم اند؟

٣- چه کارهایی که من و فقط من می توانم انجام دهم و اگر آنها را بسیار خوب انجام دهم تأثیر واقعی بر سازمانم می گذارند؟

۴- بهترین استفاده من از وقتم چیست؟ در مدیریت زمان این مهم ترین پرسش است. هم اکنون بهترین استفاده شما از وقتتان چیست؟ پرسش و پاسخ به این سؤال کلید عملکرد مطلوب است.

۵-بر روی راه حل ها تمرکز کنید | چگونه بر اهداف خود تمرکز کنیم

تمرکز بر راه حل ها

بیشتر اوقات بجای تعیین مقصر به این فکر کنید که چه میشود کرد و چگونه می توان مشکل را رفع کرد.

این را به یاد داشته باشید که زندگی زنجیرهایی از مشکلات بی پایان است که مانند امواج اقیانوس پی در پی از راه می رسند. بعلاوه اگر یک زندگی فعالی داشته باشید احتمالا هر دو یا سه ماه یک بار دچار بحران خواهید شد.

نکته اصلی این است که هنگام وقوع مشکلات چقدر میتوانید مؤثر عمل کنید. هر وقت مشکلی پیش می آید بجای عصبانی شدن، سرزنش کردن دیگران یا عذر آوردن، سؤالاتی از این قبیل را مطرح کنید:

«راه حل چیست؟ قدم بعدی چیست؟ چگونه مشکل را حل کنم؟ چگونه می توان از بروز مجدد آن جلوگیری کرد؟» |

۶- خود را وقف یادگیری مستمر کنید | چگونه بر اهداف خود تمرکز کنیم

پگونه بر اهداف خود تمرکز کنیم

این یک حقیقت است که زندگی شما وقتی بهتر می شود که خودتان بهتر شوید. افرادی که علاقه مند به رشد فکری هستند به خود و آینده شان متعهد هستند. آنها مشتاق آموختن ایده ها، افکار، تکنیکها، روش ها و راهبردهای جدید هستند. و اینگونه به مرور زمان متوجه می شویم چگونه بر اهداف خود تمرکز کنیم.

جمله معروفی هست که می گوید: «اگر در حال بهتر شدن نیستید، پس در حال بدتر شدن هستید.»

بزرگترین سرمایه شما خودتان هستید. ذهن شما دارای منابع دست نخورده عظیمی است و شما قدرت یادگیری زمینه ها و حرفه های بسیار زیادی را دارید و می توانید در تمامی این حوزه ها در سطح عالی باشید اما ذهن شما مانند عضله است. اگر از آن استفاده نکنید حداقل به طور موقت ضعیف می شود.

برای رشد فکری ۳ کلید ساده وجود دارد که عبارت اند از:

1- هر روز یک ساعت یا بیشتر در مورد حرفه خودتان مطالعه کنید تا خود را بروز نگه داشته و عملکرد ذهنتان را بهبود ببخشید.

2- در حین رانندگی، ورزش یا گردش و یا زمان انجام فعالیت های روزانه تان به برنامه های صوتی گوش دهید. گوش دادن منظم به این برنامه معادل حضور تمام وقت در دانشگاه خواهد بود.

3- در هر دوره آموزشی و سمینار مفید شرکت کنید. اگر به خود و آینده تان اعتقاد داشته باشید بر روی خود و توانایی تان سرمایه گذاری خواهید کرد. عکس آن نیز صادق است هر چه روی خودتان بیشتر سرمایه گذاری کنید خودتان را بیشتر قبول خواهید داشت.

۷- همین امروز آن را انجام دهید | چگونه بر اهداف خود تمرکز کنیم

انجام دادن کار ها

 یک حس فوریت در کارتان ایجاد کنید.

دیوار بزرگی که افراد موفق را از ناموفق جدا می کند عمل گرایی است.

صحبت، بی ارزش و عمل همه چیز است. برنامه ریزی راهبردی فردی را تمرین کنید برنامه ریزی راهبردی فردی وسیله ایست برای حرکت از هرجا که هستید به هر جایی که قصد دارید به آن جا برسید.

تفاوت بین استفاده از برنامه ریزی راهبردی فردی به عنوان یک اقدام اساسی و اینکه بگذارید زندگی تان بدون برنامه ریزی و خودبه خود به جلو برود مانند تفاوت حرکت با اتومبیل و یا با دوچرخه است. هر دو وسیله شما را از یک نقطه به نقطه دیگر می رسانند اما اتومبیل یا برنامه ریزی راهبردی فردی شما را بسیار سریع تر و راحت تر به مقصد می رساند.

خوشبختانه این نوع برنامه ریزی یک روش سیستماتیک برای تفکر و عمل است و بنابراین قابل یادگیری است، درست مانند آموختن ماشین نویسی یا رانندگی این مهارت کلیدی جزئیات زیادی دارد اما با تمرین عادت خواهید کرد که در تمام طول زندگی و به طور استراتژیک فکر و عمل کنید و وقتی چنین شود پیشرفت زندگی آینده شما موشک وار اوج می گیرد.

تمرکز روی هدف برایان تریسی

کلام آخر | چگونه بر اهداف خود تمرکز کنیم

در زیر به چند نکته در رابطه با اینکه چگونه بر اهداف خود تمرکز کنیم اشاره شده است :

  • زندگی شما هنگامی بهتر می شوید که شما بهتر شوید.
  • مهم نیست از کجا آمده اید. نکته اساسی این است که به کجا خواهید رفت؟
  • هر کاری که ارزش خوب انجام شدن را داشته باشد، در ابتدا ارزش بد انجام شدن را دارد.
  • میزان آزادی شما بستگی به تعداد انتخاب هایتان دارد.
  • درون هر مسئله یا مشکلی که تجربه می کنید هسته سود یا منفعتی وجود دارد که از آن مشکل یا مسئله بزرگ تر است.
  • برای هر هدفی که معین کنید می توانید هر چه را که لازم است بیاموزید.
  •  تنها محدودیت های ایجاد شده در مورد آنچه می توانید باشید یا انجام دهید آنهایی است که با ذهنتان برای خود خلق می کنید.

همچنین در پیویو می خوانید :

https://pioio.com/mag/2022/04/28/yoga-movements-to-reduce-stress/ https://pioio.com/mag/2022/04/10/how-can-we-not-be-comatose-step-by-step-guide/ https://pioio.com/mag/2022/02/23/what-is-ikigai-and-how-can-it-change-my-life/
چگونه بر اهداف خود تمرکز کنیم؟

با مسئول دانستن خود، مانند یک برنده فکر کردن، پرورش عادت های درست و…

مراحل پرورش ذهن چیست؟

فکر کردن به آینده و هدف های خود. برنامه ریزی صحیح. تمرکز روی نتایج و راه حل ها. یادگیری مداوم

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

fateme danesh nhd

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *