کرونا چه تاثیری بر سلامت روان ما دارد؟
بازدید 108
۲

کرونا چه تاثیری بر سلامت روان ما دارد؟

اول از همه باید با این ویروس آشنا شویم و بدانیم کرونا چه تاثیری بر سلامت روان ما دارد تا بتوانیم در مقابل آن ازخودمان دفاع کنیم :

بیماری کرونا (COVID-19) یک بیماری عفونی است که توسط ویروس SARS-CoV-2 ایجاد می شود.

اکثر افراد آلوده به این ویروس، بیماری تنفسی خفیف تا متوسط ​​را تجربه می کنند و بدون نیاز به درمان خاصی بهبود می یابند. با این حال، برخی به شدت بیمار می شوند و نیاز به مراقبت پزشکی دارند. افراد مسن و مبتلایان به بیماری های زمینه ای مانند بیماری قلبی عروقی، دیابت، بیماری مزمن تنفسی یا سرطان بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های جدی هستند. هر کسی ممکن است در هر سنی به کووید-19 مبتلا شود و به شدت بیمار شود یا بمیرد.

حالا این سوال در ذهنتان ایجاد میشود که بهترین راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری چیست؟

بهترین راه برای پیشگیری و کاهش سرعت انتقال این است که از بیماری و نحوه انتشار ویروس آگاه باشید. با فاصله گرفتن حداقل 1 متر از دیگران، پوشیدن ماسک مناسب و شستن دست ها یا استفاده مکرر از مالش های حاوی الکل از خود و دیگران در برابر عفونت محافظت کنید. وقتی نوبت شماست واکسینه شوید و از راهنمایی های محلی پیروی کنید.

این ویروس می تواند از دهان یا بینی فرد آلوده در ذرات مایع کوچک در هنگام سرفه، عطسه، صحبت کردن، آواز خواندن یا نفس کشیدن پخش شود. این ذرات از قطرات تنفسی بزرگتر تا آئروسل های کوچکتر متغیر هستند. رعایت آداب تنفسی، به عنوان مثال با سرفه کردن در ناحیه آرنج خمیده، مهم است، و اگر احساس ناخوشایندی کردید، در خانه بمانید و تا زمان بهبودی خود ایزوله شوید.

برای جلوگیری از عفونت و کاهش سرعت انتقال COVID-19، موارد زیر را انجام دهید:

زمانی که واکسن در دسترس شماست واکسن بزنید.
حداقل 1 متر از دیگران فاصله بگیرید، حتی اگر به نظر بیمار نباشند.
در مواقعی که فاصله گذاری فیزیکی امکان پذیر نیست یا در محیط هایی با تهویه ضعیف هستید، از ماسک مناسب استفاده کنید.
فضاهای باز و دارای تهویه مناسب را نسبت به فضاهای بسته انتخاب کنید. اگر در داخل خانه هستید، پنجره را باز کنید.
دست های خود را به طور مرتب با آب و صابون بشویید یا با مالش دستی حاوی الکل تمیز کنید.
هنگام سرفه یا عطسه دهان و بینی خود را بپوشانید.
اگر احساس ناخوشی می کنید، در خانه بمانید و تا زمان بهبودی خود را در انزوا قرار دهید.

COVID-19 افراد مختلف را به روش های مختلف تحت تأثیر قرار می دهد. اکثر افراد آلوده به بیماری خفیف تا متوسط مبتلا می شوند و بدون بستری شدن در بیمارستان بهبود می یابند.

کرونا چه تاثیری بر سلامت روان ما دارد؟

و اما وجود ویروس کرونا در طولانی مدت چه تاثیراتی بر ما خواهد داشت؟

بهبودی از کرونا همیشه سریع نیست و علائم یا عوارض آن در برخی افراد مدتی باقی می‌ماند که به آن “کرونای طولانی” می‌گویند. هر چه مبتلایان بیشتر باشند، بیماران با کووید طولانی هم تعدادشان بیشتر می‌شود. و سوالی مهم تر آیا کرونا تاثیری بر سلامت روان ما دارد؟

وجود کرونای طولانی مدت میتواند خسته کننده ، دلسرد کننده و استرس زا باشد

ما قطعا از وجود این بیماری خسته شدیم زیرا فعالیت هایی که در قبل این بیماری بدون هراس و واهمه انجام می دادیم را مختل کرده و این ترس نیز یک خوراک روزمره شده و وجود این نگرانی و اضطراب قطعا فشار روانی زیادی بر سلامت روان ما دارد. هنوز معلوم نیست این ویروس تا چند وقت دیگر گریبان گیر ما خواهد بود.

هرچند که وجود واکسن هایی که اخیرا کشف شد باعث دلگرمی ما شد اما واکسن ها فقط باعث کاهش خطر این بیماری است و راه حل دائمی این بیماری نیست. و دوباره کرونا چه تاثیری بر سلامت روان ما دارد؟

عوارض کرونای طولانی

عوارض طولانی مدت کووید را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد، عوارض جسمانی مانند:

  • از دست رفتن حس بویایی و چشایی
  • تنگی نفس و درد قفسه‌سینه
  • احساس خستگی مفرط
  • درد عضلانی
  • سردرد

و عوارض روانشناختی از جمله:

  • افسردگی
  • اضطراب
  • اختلال استرس پس از سانحه یا پی‌تی‌اس‌دی
  • تحریک‌پذیری، پرخاش و عصبانیت
  • مه‌آلودگی ذهن

در ماه‌های ابتدایی همه‌گیری، ویروس کرونا بیشتر به دلیل تاثیرش بر ریه و دستگاه تنفس شناخته می‌شد اما با گذشت زمان، اختلالات عصبی و روانی، تا مدتی پس از بهبود، هرچه بیشتر گزارش شدند. ساخت واکسن هم کمک کرد که در کنار عوارض جسمانی، به آثار احتمالی کرونا بر سیستم عصبی و سلامت روان توجه بیشتری شود.

بر اساس پژوهشی که محققان دانشگاه آکسفورد نتایجش را در نشریه پزشکی لنست منتشر کرده‌اند، حدود ۳۴ درصد مبتلایان به کرونا، یعنی از هر سه بیمار یک نفر، تا شش ماه پس از رفع علائم بیماری، از عوارض عصبی یا روانی رنج می‌برند. در این مطالعه، پژوهشگران در پرونده و سوابق پزشکی ۲۳۰ هزار بیمار، از چهارده عارضه عصبی و روانی، دستکم یکی را شناسایی کردند.

پروفسور پل هریسون محقق اصلی این مطالعه می‌گوید: “اگرچه این اختلالات به تنهایی کم خطرند اما با توجه به وسعت همه‌گیری و مزمن بودن بسیاری از این عوارض، تأثیر آن بر کل جمعیت ممکن است برای نظام‌های سلامت و خدمات اجتماعی گران تمام شود. به همین دلیل، این نظام‌های سلامت باید خود را برای تقاضای قابل پیش‌بینی، هم برای مراقبت‌های اولیه هم ثانویه، آماده کنند.” پس باید این را پرسید که کرونا چه تاثیری بر سلامت روان ما دارد؟

دکتر نسرین الوان می‌گوید هنوز معلوم نیست چه کسانی به کووید طولانی دچار می‌شوند: “بیشتر تحقیقات نشان داده‌اند که زنان بیشتر از مردان مبتلا می‌شوند ولی به نظر من تفاوت بین این دو خیلی زیاد نیست.” کرونا چه تاثیری بر سلامت روان ما بخصوص در ایران دارد؟

دکتر محمدکاظم عطاری پزشک و محقق پزشکی اجتماعی با اشاره به کمبود تحقیقات رسمی و آکادمیک در ایران در زمینه این سوال که کرونا چه تاثیری بر سلامت روان ما دارد؟می‌گوید : اگرچه عوارض طولانی مدت پس از بیماری‌های ویروسی بی‌سابقه نیستند، اما ابعاد بزرگ همه‌گیری کرونا، باعث می‌شود این عوارض فشار زیادی را بر نظام‌های سلامت و کادر درمانی وارد کنند کرونا چه تاثیری بر سلامت روان ما دارد؟

“به دلیل نبود پشتیبانی‌های اقتصادی، عوارض روحی کرونای طولانی در ایران شدیدتر از کشورهایی است که این حمایت‌ها وجود دارند.” از این رو، به گفته دکتر عطاری، حمایت خانواده‌، اطرافیان و دوستان در بهبود این عوارض، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند”اگر فردی توان برخاستن از جا و رفتن سرکار و فعالیت‌ اجتماعی و خانوادگی را ندارد، به دلیل تنبلی نیست، بلکه به دلیل عوارضی است که کووید بر تمام اجزا و سیستم‌های بدن و همچنین بر فکر و روح انسان می‌گذارد. علاوه بر حمایت خانوادگی، حمایت‌های دولتی هم باید کمک کند فشارهای اقتصادی مضاعف و باعث بیشتر شدن افسردگی و انزوای بیماران نشوند.”

و همچنین پیشنهاد ما برای شما در پیویو بخوانید :

https://pioio.com/mag/2022/02/17/how-to-meditate-make-meditation-a-habit/ https://pioio.com/mag/2022/04/08/positive-aspects-of-anxiety/ https://pioio.com/mag/2022/04/05/2022the-64th-annual-grammy-awards/

از مهم ترین کار هایی که میتوان برای جلوگیری از این افسردگی نام برد میتوان به :

1_ تشخیص دهید که اضطراب شما کاملا طبیعی باشد

اگر تعطیلی مدارس و سرفصل های نگران کننده شما را مضطرب می کند، شما تنها نیستید. در واقع، شما باید این احساس را داشته باشید. پس دوباره باید پرسید کرونا چه تاثیری بر سلامت روان ما دارد؟

دکتر لیزا دامور، روانشناس متخصص نوجوان، نویسنده پرفروش و مقاله نویس ماهنامه نیویورک تایمز می گوید: «روانشناسان مدت هاست که تشخیص داده اند که اضطراب یک عملکرد طبیعی و سالم است که به ما در مورد تهدیدها هشدار می دهد و به ما کمک می کند اقداماتی را برای محافظت از خود انجام دهیم.

“اضطراب شما به شما کمک می کند تا تصمیماتی را بگیرید که در حال حاضر باید بگیرید – زمان خود را در گروه های بزرگ سپری نکنید، دست های خود را بشویید و صورت خود را لمس نکنید.”

چنین احساساتی نه تنها به شما، بلکه به دیگران نیز کمک می کند. اینگونه است که ما از اعضای جامعه خود مراقبت می کنیم. ما به اطرافیانمان نیز فکر می کنیم.»

دکتر دامور توصیه می‌کند اگرچه اضطراب در مورد کرونا کاملاً طبیعی است، اما مطمئن شوید که «اطلاعات را از منابع معتبر [مانند یونیسف و سازمان بهداشت جهانی] به‌دست آورید یا هرگونه اطلاعاتی را که از طریق کانال‌های کمتر قابل اعتماد به دست می‌آید بررسی کنید».

اگر نگران این هستید که ممکن است علائم را داشته باشید، مهم است که این موضوع را به والدین/قام خود بگویید. دکتر دامور می گوید: «باید بدانید که بیماری کرونا معمولاً خفیف است، مخصوصاً برای کودکان و جوانان.

همچنین مهم است که بدانید بسیاری از علائم COVID-19 قابل درمان هستند. دکتر دامور توصیه می کند که اگر احساس ناخوشایندی دارید یا نگران ویروس هستید به والدین خود یا یک بزرگسال مورد اعتماد بگویید تا بتوانند به شما کمک کنند.

و به یاد داشته باشید: «کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانیم برای حفظ امنیت خود و دیگران انجام دهیم و کنترل بهتری بر شرایط خود داشته باشیم: مرتباً دست‌هایمان را بشوییم، صورت‌هایمان را لمس نکنیم و زمان مواجهه با دیگران را محدود کنیم.»

2_ یک عامل حواس پرتی پیدا کنید.

دکتر دامور می‌گوید: «روان‌شناسان می‌دانند که وقتی افراد در شرایط سخت مزمن هستند، تقسیم مشکل به دو دسته مفید است: چیزهایی که می‌توانند کاری انجام دهند و سپس چیزهایی که هیچ کاری نمی‌توانند انجام دهند».

در حال حاضر در دسته دوم چیزهای زیادی وجود خواهد داشت، و این خوب است، اما چیزی که می تواند به ما در مقابله با آن کمک کند، حواس پرتی است. دکتر دامور انجام تکالیف، تماشای فیلم های مورد علاقه یا خواندن کتاب را به عنوان راه هایی برای سهولت در زندگی و یافتن تعادل در زندگی روزمره پیشنهاد می کند

ا

3_ راه های جدیدی برای ارتباط با دوستان پیدا کنید

اگر می خواهید زمانی را با دوستان خود بگذرانید و زمان چهره خود را محدود کنید، رسانه های اجتماعی یک راه عالی برای ارتباط هستند. خلاق باشید: به چالش‌های TikTok مانند #safehands بپیوندید. دکتر دامور می‌گوید: «من هرگز خلاقیت نوجوانان را دست کم نمی‌گیرم» و می‌افزاید: «تصور من این است که آن‌ها راه‌هایی برای آنلاین پیدا می‌کنند که با روشی که قبلاً انجام می‌دادند متفاوت است.»

«[اما] این ایده خوبی نیست که به صفحه نمایش ها و یا رسانه های اجتماعی دسترسی آزاد داشته باشید. این سالم نیست، هوشممندانه نیست و ممکن است اضطراب را تشدید کند.

4_ روی خودتان تمرکز کنید

آیا مدتی است که می خواهید یاد بگیرید کار جدیدی انجام دهید، شروع به خواندن یک کتاب جدید کنید یا زمانی را به نواختن ساز اختصاص دهید؟ اگر این کار هارا انجام نمی دهید آیا میتوان پرسید کرونا چه تاثیری بر سلامت روان ما دارد؟

اکنون زمان انجام همه این کارها است. اما چطور؟

تمرکز روی خود و یافتن راه‌هایی برای استفاده از زمانی که اکنون در دسترس است، راهی عالی برای مراقبت از سلامت روان شماست. اگر بتوانید تمرکز خود را بر روی چیزهایی که دوست دارید بگذارید مطمئن باشید موفق خواهید شد.

دکتر دامور می‌گوید: «من مدتی است که فهرستی از تمام کتاب‌هایی که می‌خواستم بخوانم و همه چیزهایی که می‌خواستم انجام دهم تهیه کرده‌ام.

5_ با احساسات خود ارتباط برقرار کنید

از دست دادن رویدادها با دوستان، سرگرمی ها و ورزش بسیار ناامید کننده است. پس میتوان گفت کرونا تاثیری بر سلامت روان ما دارد؟ «اینها ضررهای بزرگی هستند. آنها برای همه، از جمله نوجوانان، بسیار ناراحت کننده هستند.» دکتر دامور می گوید. بهترین راه برای مقابله با ناامیدی چیست؟ به خودتان اجازه دهید آن را احساس کنید. «وقتی نوبت به داشتن یک احساس دردناک می‌رسد، تنها راه رهایی است. برو غمگین باش، و اگر به خودت اجازه بدهی که این کار را بکنی، به زودی حالت بهتر خواهد شد.»

هر کس احساسات خود را به روشی متفاوت پردازش می کند. برخی از کودکان می خواهند هنر بسازند، برخی می خواهند با دوستان خود صحبت کنند و از غم و اندوه مشترک خود به عنوان راهی برای احساس ارتباط در زمانی استفاده کنند که نمی توانند حضوری با هم باشند، و برخی از کودکان می خواهند دکتر دامور می گوید برای یافتن راه هایی برای رساندن غذا به بانک های مواد غذایی. انجام کاری که احساس می کنید درست و مفید است مهم است.

6_ با خود و دیگران مهربان باشید

برخی از نوجوانان به دلیل ویروس کرونا با قلدری و خشونت آنلاین روبرو هستند. دکتر دامور می گوید: «فعال کردن تماشاگران بهترین راه برای مقابله با هر نوع قلدری است. پس میتوان گفت کرونا تاثیری بر سلامت روان ما دارد؟

ما نمی توانیم انتظار داشته باشیم که کودکان و نوجوانانی که با قلدری مواجه می شوند در مقابل قلدر بایستند. در عوض، ما باید آنها را تشویق کنیم که برای کمک و حمایت به دوستان یا بزرگسالان خود مراجعه کنند.”

اگر می بینید که این اتفاق برای دوستتان می افتد، سعی کنید از او پشتیبانی کنید. انجام هیچ کاری در این شرایط می تواند این احساس را در فرد ایجاد کند که همه با او مخالف هستند یا هیچ کس اهمیتی نمی دهد. کلمات شما می توانند تفاوت ایجاد کنند.

و به یاد داشته باشید: اکنون، بیش از هر زمان دیگری، باید اطمینان حاصل کنیم که چیزهایی که می گوییم و به اشتراک می گذاریم به کسی آسیب نرسانند.

7_کمک بخواهید

بخشی از اولویت دادن به سلامت روان ما این است که متوجه شویم وقتی به تنهایی نمی توانیم این کار را انجام دهیم و به کمک بیشتری نیاز داریم.

اگر احساس انزوا، افسردگی و اضطراب تشدید شد – یا بیش از دو هفته ادامه داشت – لطفاً برای حمایت با یک بزرگسال قابل اعتماد یا متخصص سلامت روان تماس بگیرید. اگر شما یا شخصی که می‌شناسید به کمک فوری نیاز دارد او را حمایت کنید.

کرونا چه تاثیری بر سلامت روان ما دارد؟

همه‌گیری همه ما را مجبور کرده است که احساسات پیچیده‌ای را پشت سر بگذاریم، و بسیار بیشتر از آن چیزی که هر کسی انتظارش را داشت دوام آورده است. اما این همه گیری در نهایت پایان خواهد یافت. و اگرچه سال جدید را با افزایش موارد آغاز می کنیم، به یاد داشته باشید که از زمانی که این اولین بار شروع شد، پیشرفت زیادی حاصل شده است.

در واقع، شما به‌عنوان یک فرد، احتمالاً با ماندن در خانه در صورت لزوم، پوشیدن ماسک در بیرون از منزل، شستن دست‌ها و واکسن زدن در این پیشرفت نقش داشته‌اید. این مهم است. سلامتی، رفاه و آینده شما نیز مهم است.

با ادامه مراقبت از خود، عزیزان و جامعه خود، سال 2022 را به سال دلسوزی و صبر برای خود تبدیل کنید.

سخنی دوستانه با خواننده عزیز پیویو مگ :

وقتی با پایان محدودیت‌ها سازگار می‌شویم، طبیعی است که هر کدام از ما احساس متفاوتی در مورد تأثیر این موضوع بر زندگی ما داشته باشیم. ممکن است در مورد اینکه چه کاری باید انجام دهید یا نباید انجام دهید، نامطمئن باشید، یا در مورد آنچه ممکن است در آینده اتفاق بیفتد، نگران باشید. ممکن است در مورد فشارها یا انتظارات جدیدی که پایان محدودیت ها به همراه داشته است، عصبی باشید، حتی اگر مشتاق باشید که بتوانید در سال جاری کارهای بیشتری انجام دهید.

هر چه احساس می کنید خوب است. هیچ راه درست یا غلطی برای واکنش وجود ندارد. ویروس کرونا زندگی همه ما را تحت تاثیر قرار داده است و طبیعی است که این دوران نامطمئن و چالش برانگیز همچنان بر سلامت روان و رفاه افراد تاثیر می گذارد.

مهم است که با خودتان مهربان باشید و همه چیز را با سرعت خود پیش ببرید. همه ما در دو سال گذشته با چالش‌هایی روبرو بوده‌ایم و اگر هنوز برای تنظیم مجدد به زمان نیاز دارید، اشکالی ندارد. اگر چیزهایی برایتان سخت است، سعی کنید در مورد احساس خود با دیگران صحبت کنید. تو تنها نیستی. حالا میتوانی به راحتی این سوال را حل کنی و راحت و آسوده باشی که کرونا چه تاثیری بر سلامت روان ما دارد؟

کرونا چه تاثیری بر سلامت روان ما دارد؟

در اینجا ما به بررسی روند درمان و راه های بهبود بخشی روح و روان خود برای دوری از افسردگی کرونا میپردازیم

کرونا طولانی چیست؟ و عوارض آن چیست؟

عوارض طولانی مدت کووید را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد، عوارض جسمانی و روانشناختی

چطور در این دوران قرنطینه و افسردگی پس از آن موفق باشیم؟

در این مقاله به جواب این سوال پرداختیم جواب هایی که راه شمارا هموار میسازد.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

parnaz_hasannezhad

مسافر رویاها...

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. نسرین گفت:

    بسیار عالی.جامع و کامل

    1. parnaz_hasannezhad گفت:

      با تشکر از نظر شما