احساس تنهایی شدید
بازدید 215
0

12 کاری که وقتی احساس تنهایی شدید می کنید باید انجام دهید.

احساس تنهایی شدید دارید؟ شاید مدت زیادی است که با کسی ارتباط نداشته اید، و دوستان و عزیزان خود را ندیده اید. شاید استرس و مسائلی باعث ایجاد تنش در خانواده شما شده و در خانه ماندن، شما را ناامید و تنها کرده است. احساس دلتنگی نسبت به روزهای گذشته حس تنهایی را تشدید می کند. تنهایی طولانی مدت می تواند شما را از نظر روحی به پوچی برساند و زندگی را تیره و تار و بیهوده نشان دهد. همچنین می تواند منجر به بروز علائم فیزیکی مانند درد، مشکلات خواب و ضعف سیستم ایمنی شود. زمانی که فکر می کنید فرار از احساس تنهایی شدید غیرممکن به نظر می رسد، این 12 نکته به شما کمک خواهد کرد.

1. دیدگاه خود را تغییر دهید.

داشتن نگاهی متفاوت به معنای تنها بودن، گاهی اوقات می تواند تحمل احساس تنهایی شدید را آسان تر کند. شکل معمول تنهایی زمانی اتفاق می افتد که منزوی می شوید و نیاز های شما برای تعامل اجتماعی و ارتباط انسانی برآورده نمی شود. هرکسی نیازهای تعاملی متفاوتی دارد و به همین دلیل این موضوع برای همه یک جور اتفاق نمی افتد.

مثلا:

  • اگر عادت دارید بیشتر شب ها را با دوستان و عزیزانتان سپری کنید، ممکن است با یک تعامل در هفته احساس تنهایی شدید داشته باشید.
  • اگر ترجیح می دهید تنها باشید، ممکن است با دیدن یک دوست در هفته احساس رضایت کامل داشته باشید.
  • ممکن است پس از بازگشت به خانه خود عمیقا احساس تنهایی داشته باشید حتی اگر دوست های زیادی هم داشته باشید.
  • اگر برای برقراری ارتباط با شریک زندگی خود مشکل دارید، ممکن است حتی زمانی که با او هستید هم احساس تنهایی داشته باشید.

بیشتر مردم برای پیشرفت به روابط نزدیکی با دیگران نیاز دارند. آبراهام مزلو، روانشناس انسان گرا این نیاز را به قدری مهم تلقی کرد که عشق و تعلق را در کنار چیزهایی مانند غذا و سرپناه در سلسله مراتب نیاز های اولیه انسان گنجاند. با این حال مقداری تنهایی نیز لازم است. تنهایی فرصت هایی برای خودیابی، تفکر خلاق و خوداندیشی ایجاد می کند. اختصاص دادن زمانی برای تنها بودن، می تواند درهایی را به روی ذهن آگاهی بیشتر باز کند که در نتیجه آن آگاهی عاطفی تقویت می شود.

دفعه بعدی که دچار احساس تنهایی شدید، آن را همانطور که هست بپذیرید. موسیقی پخش کنید ، دفترچه های قدیمی را ورق بزنید یا به سادگی بنشینید و سعی کنید احساسات واهداف شخصی خود را بشناسید.

2. خانه خود را پر از صدا کنید.

احساس تنهایی و افسردگی
احساس تنهایی چیست

وقتی احساس می کنید تنها هستید، بودن در فضایی ساکت و خالی به شما فشار می آورد. قدرت صدا می تواند این فشار درونی را کم یا کنترل کند. صداها با شکستن سکوت محیط و افکار شما، ممکن است حس بهتری را برایتان به ارمغان بیاورد. مثلا :

  • موسیقی می تواند خلق و خوی شما را تقویت کند و به شما انگیزه دهد، در حالی که کتاب های صوتی ممکن است باعث حواس پرتی یا فرار موقت از حس تنهایی شوند.
  • پادکست ها و رادیو ها نیز سرگرم کننده هستند و به دلیل داشتن فضای گفت وگو حس ارتباط را نیز ایجاد کند.
  • یک برنامه تلویزیونی یا فیلم مورد علاقه می تواند سکوت را به شیوه ای آرامش بخش بشکند، حتی اگر تمام مدت آن را تماشا نکنید.
  • بازکردن پنجره برای برای شنیدن صدای پرندگان و رهگذران می تواند به شما کمک کند که تا با دنیا ارتباط بیشتری داشته باشید.

3. ارتباطاتت رو حفظ کن.

احساس تنهایی بعد طلاق

وقت گذراندن با دوستان و خانواده همیشه امکان پذیر نیست. اینکه چقدر دلتان برای آنها تنگ شده و دوست دارید آنها را ببینید تاثیری ندارد. اما شما همچنان می توانید تعاملات و صمیمیت خود را حفظ کنید حتی زمانی که نمی توانید آن را ببینید. ممکن است نحوه ارتباط مهم باشد اما چیزی که اهمیت بیشتری دارد حفظ همین ارتباط به هر روش قابل اجرایی است.

سعی کنید به طور منظم با افراد مهم زندگی خود ارتباط برقرار کنید. گاهی اوقات یک متن ساده می تواند سریع ترین راه به نظر برسد اما تاثیرگذارترین نیست. قدرت برقراری تماس تصویری و صوتی را دست کم نگیرید.

4. از ارتباطات خود نهایت بهره را ببرید.

تنهایی و ارتباطات
کیفیت ارتباطات خود را ارتقا دهید | احساس تنهایی شدید

صرف کردن وقت در کنار دیگران همیشه هم باعث تسکین حس تنهایی نمی شود. زیرا کیفیت ارتباط اهمیت بیشتری نسبت به کمیت آن دارد. به همین دلیل هم ممکن است حتی در یک جمع شلوغ، باز احساس تنهایی شدید داشته باشید. نحوه وقت گذراندن با دیگران می تواند تفاوت زیادی ایجاد کند. هنگامی که احساس می کنید نیاز به ارتباط در سطح عمیق تری دارید، سعی کنید راه هایی برای معنا دارترکردن ارتباطات خود بیابید:

  • احساسات و تجربیات شخصی خود را بیان کنید.
  • سئوال بپرسید و واقعا شنونده باشید.
  • درباره چیز های مهم صحبت کنید؛ کار، پروژه های خلاقانه و علایق متقابل.

اجتناب از صحبت کردن در مورد رویداد های جاری سخت است و ممکن است بخواهید از آنچه در جهان اتفاق می افتد مطلع باشید. با این حال سعی کنید مکالمات خود را حول موضوعاتی نگه دارید که هم شما و هم طرف مقابل دوست داشته باشد.

5. اگر احساس تنهایی شدید دارید، بیرون بروید.

حس تنهایی را چگونه رفع کنیم | احساس تنهایی شدید

تغییر در محیط می تواند حواس شما را پرت کند و درد تنهایی را کاهش دهد. شاید هنوز شرایط این را نداشته باشید که در کافه مورد علاقه خود کار کنید یا از صبحانه با دوستان لذت ببرید. اما بیرون رفتن از خانه و تعامل با دیگران می تواند به شما یاد آوری کند که در دنیا تنها نیستید. در ادامه چند ایده را برای شما آورده ایم :

  • به پارک مورد علاقه خود بروید و به صدای پرندگان گوش دهید، طبق تحقیقات اخیر هم پرندگان و هم صدای پرندگان می تواند تاثیر مثبتی بر سلامت انسان داشته باشد.
  • در محله خود قدم بزنید یا به خیابان هایی بروید که تا به حال کشف نشده اند.
  • پیاده روی یا دوچرخه سواری نیز ایده بسیار مناسبی است که پس از آن به دلیل خسته شدن خواب خوبی را در شب تجربه خواهید کرد.

تحقیقات انجام شده در سال 2010 نشان می دهد که تنهایی می تواند بر کیفیت خواب شما نیز تاثیر بگذارد، اما تاثیرات آن به همین جا ختم نمی شود و کم خوابی می تواند بر عملکرد روزانه تاثیر بگذارد که به نوبه خود ممکن است احساس انزوا را افزایش دهد.

6. در مورد احساسات خود صحبت کنید.

صحبت در مورد احساسات

احساسات معمولا پنهان هستند و هنگامی که بروز پیدا نمی کنند تشدید می شوند. با این حال ابراز احساسات با صدای بلند، قدرت آنها را برای آسیب زدن به شما کمتر می کند. اینکه به یکی از عزیزان خود بگویید که احساس تنهایی شدید می کنید، می تواند در دریافت حمایت عاطفی به شما کمک کند. صحبت کردن در مورد احساسات می تواند به عزیزان شما نیز کمک کند تا احساساتی را که با آنها دست و پنجه نرم می کنند را با شما به اشتراک بگذارند.

به اشتراک گذاشتن احساسات دردناک یا ناخواسته خود با دیگران ممکن است دشوار باشد خصوصا اگر به صحبت در مورد احساسات خود عادت نداشته باشید، روزنویسی راهی برای بیان احساسات به شیوه ای امن است.

7. وقتی دچار احساس تنهایی شدید می شوید، خلاقیت به خرج دهید.

با احساس تنهایی خود چه کنیم؟
احساس تنهایی در جمع

فعالیت های خلاقانه مثل هنر، موسیقی و نوشتن به افراد زیادی می کند کمک می کند تا با انزوا کنار بیایند و احساس تنهایی خود را کنترل کنید. فعالیت های هنری به شما کمک می کند تا احساسات خود را بدون کلمات و شاید راحت تر تخلیه کنید. خلق کردن می تواند احساس رضایت برای شما به ارمغان بیاورد و حس تنهایی شما را به چالش بکشد.

8. یک حیوان خانگی به سرپرستی بگیرید.

رفع احساس تنهایی
سرپرستی حیوان خانگی

همه افراد امکانات یا توانایی مراقبت از یک حیوان خانگی را ندارند در نتیجه این راهکار برای همه کار نمی کند. اما اگر تا به حال در مورد به سرپرستی گرفتن یک حیوان فکر کرده اید، باید بگوییم که طبق تحقیقات انجام شده در سال 2018 داشتن حیوان خانگی می تواند سلامت روحی و جسمی را بهبود ببخشد. یک حیوان خانگی ممکن است نتواند صحبت کند اما همیشه در کنار شما حضور دارد و می تواند به شما آرامش دهد. در عین حال باعث تقویت روحیه و کاهش استرس شما خواهد شد.

این پیشنهاد مزایای دیگری نیز خواهد داشت، به عنوان مثال پذیرش یک سگ به شما دلیلی می دهد تا به صورت مرتب بیرون بروید. عموما وقتی از حیوان خانگی صحبت می شود بیشتر حیواناتی مثل سگ و گربه در ذهن ها تداعی می شود. اما پرندگان، ماهی ها و سایر حیوانات کوچک نیز همین مزایا را برای روح و جسم شما خواهند داشت. فقط نوع مراقبت حیوان مورد نظر خود را پیش از به سرپرستی گرفتن برسی منید تا فضایی راحت و امن برای حیوان خانگی خود تدارک ببینید.

9. از رسانه های اجتماعی فاصله بگیرید.

چرا احساس تنهایی میکنم
فاصله گرفتن از فضای مجازی

در حالی که رسانه های اجتماعی اغلب شیوه ای جذاب را برای جذب مخاطبین درنظر می گیرند، اما در بسیاری از اوقات می توانند حس تنهایی ها درون فرد تشدید کنند. به عنوان مثال به اشتراک گذاشتن یک پست با حال و هوایی شاد ممکن است این حس را به شما منتقل کند که آنها به همان اندازه ای که شما دلتنگ هستید، دلتنگ نیستند. هنگامی که عمیقا احساس تنهایی دارید دیدن وقت گذراندن عزیزانتان با یکدیگر می تواند احساس تنهایی و بی ارزشی بیشتری نسبت به خود داشته باشید.

البته که رسانه های اجتماعی تمام واقعیت را نشان نمی دهند، به همین دلیل شما نمی توانید بدون پرسیدن، احساس افراد مورد علاقه تان را بدانید. در کل دوری از این فضا و ارتباط برقرار کردن با یک تماس تلفنی یا پیام کوتاه هیچ ضرری نخواهد داشت.

10. کارهایی که دوست دارید انجام دهید تا بر احساس تنهایی شدید خود غلبه کنید.

رفع احساس تنهایی

تنهایی می تواند افکار شما را به حدی درگیر کند که فکر کردن به هر چیز دیگری، حتی چیزهایی که معمولا از آنها لذت می بردید دشوار باشد. با این حال سرگرمی های مورد علاقه تان می توانند زمان را پر کنند تا وقتی که دوباره بتوانید عزیزان خود را ببینید. انجام کارهایی که از آنها لذت می ببرید، می تواند حس عادی بودن را در شما ایجاد کند و کمک کند تا آرامش درونی را در گیر و دار آشقتگی های ذهنی پیدا کنید. فراموش نکنید که برای مراقبت از خود، سرگرمی ها و فعالیت های آرام بخش نیز می تواند نقش مهمی در بهبود کیفیت زندگی شما داشته باشد.

11. به خود یادآور شوید که این حس موقتی است.

احساس تنهایی چیست
احساس تنهایی موقتی است

هر چقدر حس تنهایی شما طاقت فرسا باشد، برای همیشه دوام نمی آورد و موقتی است. اعتراف به این واقعیت گاهی می تواند پاسخگو باشد. با گذشت زمان کرونا کمتر خواهد شد و مدارس و دانشگاه ها برای کلاس های حضوری باز می شوند. شما دوباره با دوستان و عزیزانتان ارتباط برقرار خواهید کرد وافراد جدیدی را نیز ملاقات خواهید کرد. حتی اگر حس تنهایی شما به خاطر این سالهای محدودیت و قرنطینه نباشد نیز خواهد گذشت. گاهی اوقات ممکن است کمی زمان و تلاش لازم باشد، اما همیشه می توان به ارتباطات موجود دست یافت و آن را تقویت کرد یا ارتباطات جدید ایجاد کرد.

12. برای رفع احساس تنهایی شدید خود کمک بخواهید.

با حس تنهایی چه کنیم

اگر احساس تنهایی در شما احساس ناامیدی ایجاد می کند، ممکن است به کمی حمایت برای گذر کردن از این بحران ها نیاز داشته باشید. اگر نمی خواهید از آشنایان خود کمک بگیرید، می توانید از مشاور کمک بگیرید یا با شماره های 123 یا 1480 تماس برقرار کنید.

وقتی امواج تنهایی بر شما غلبه می کند و احساس می کنید که تا غرق شدن شما اندک زمانی بیشتر نمانده است، هنوز هم کارهای زیادی هست تا بتوانید جلوی آن را بگیرید. اگر فکرمی کنید که حس تنهایی شما روز به روز بدتر می شود، صحبت با یک درمانگر می تواند کمک کننده باشد.

منبع : healthline

چرا احساس تنهایی داریم؟

داشتن حس تنهایی دلایل زیادی می تواند داشته باشد. از شکست های عاطفی گرفته تا افسردگی و …

بیشتر بخوانید :

https://pioio.com/mag/2022/02/20/what-to-do-with-feeling-tired-always-tired/ https://pioio.com/mag/2022/02/17/how-to-meditate-make-meditation-a-habit/ https://pioio.com/mag/2022/02/23/what-is-ikigai-and-how-can-it-change-my-life/

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

طراوت رئوف

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *