اصول تربیت فرزند
بازدید 105
0

اصول تربیت فرزند | چگونه به کودکان بیاموزیم که دروغ نگویند!

اصول تربیت فرزند دارای بخش های متنوعی است که پیویو در این مقاله به مبحث دروغگویی کودکان می پردازد.

دروغ گویی عادتی است که از کودکی شروع می‌شود. سپس، تا زمانی که نوجوان شوند، به دلیل سالها تمرین، در دروغگویی مهارت خواهند داشت.

در زیر نکاتی برای آموزش حقیقت گویی به کودکان مشاهده میکنیم و امیدواریم برای شما نیز مفید باشد.

اصول تربیت فرزند | چرا بچه ها دروغ می گویند؟

اصول تربیت فرزند| چرا کودکان دروغ میگویند؟

یکی از دلیل ها فانتزی های ذهن کودکان است. آنها ممکن است به همکلاسی خود بگویند: “من دیشب با کشتی به آفریقا رفتم و دوباره برگشتم.” ما می دانیم که این حقیقت نیست، اما دوست کوچک آنها ممکن است نداند که این یک دروغ است. این دروغ ممکن است به عنوان آزمایشی گفته شده باشد تا ببینند آیا آنها می توانند دوست خود را تحت تأثیر قرار دهند یا خیر.

بسیاری از کودکان به این دلیل دروغ می گویند که نمی خواهند پاسخگوی اعمال خود باشند. آنها ممکن است نمره بدی در امتحان ریاضی گرفته باشند. ولی آخر هفته جشن تولدی برگزار می شود که می خواهند در آن شرکت کنند، بنابراین به والدین خود می گویند که در آزمون ریاضی نمره خوبی گرفته اند. با این کار حقیقت را انکار می کنند تا جشن را از دست ندهند.

بعضی از بچه ها به دلیل خجالت دروغ می گویند. آنها ممکن است در مورد جایی که به تعطیلات تابستانی رفته اند دروغ بگویند، و یا در مورد مدل خودرو پدرشان، زیرا از واقعیت خود خجالت زده اند. آنها ممکن است فکر کنند که دیگران به دلیل موقعیتی که دارند به آنها کمتر از خودشان نگاه می کنند. با فرزندان خود در مورد این نوع دروغگویی صحبت کنید. به آنها بفهمانید که بدون توجه به موقعیتی که دارند کمتر از دیگران نیستند و دروغ گویی در درازمدت حال آنها را بهتر نمی کند.

یکی دیگر از دلایل دروغ گویی کودکان این است که می خواهند دیگران را تحت تاثیر قرار بدهند. این موضوع تلاشی برای ایجاد عزت نفس درون آنهاست، اما تلاشی بیهوده است زیرا بر اساس دروغ ساخته شده است. با فرزندان خود در مورد این که آیا دروغ در درازمدت کمک می کند یا می تواند به آنها آسیب برساند، صحبت کنید.

1. الگوی حقیقت باشید _ مهم ترین روش اصول تربیت فرزند

الگو بودن والدین . اصول تربیت فرزند

یکی از مؤثرترین راه‌ها برای آموزش دروغ نگفتن به کودکان، بودن والدین به عنوان الگوی خوب است. بچه ها رفتارهای والدین یا اطرافیان خود را الگوبرداری می کنند. اگر ببینند که مرتب دروغ می گویید، با این باور بزرگ می شوند که این رفتار مجاز است.

اگر صندوقدار پول نقد اشتباهی را به شما پس دهد و 20 دلار اضافی دریافت کنید، آن را پس می دهید یا نگه می دارید؟

رفتار شما به اندازه کلمات شما گویاست. اگر پول را نگه دارید و فرزندتان ببیند که شما این کار را انجام می‌دهید، او باور می‌کند که عدم صداقت در صورتی که سودمند باشد اشکالی ندارد. کار درست این است که پول را به صندوقدار پس بدهید و به آنها بفهمانید که اشتباه کرده اند. فرزند شما خواهد دید که صداقت بهترین سیاست است.

پس اگر به فکر فرزندانتان در مورد شما و شخصیتتان اهمیت می دهید، عادت کنید که در گفتار و کردار خود صادق و راستگو باشید.

2. تفاوت رک بودن و حقیقت را به کودک خود بیاموزید

تفاوت رک بودن و حقیقت

“لباس تو زشت ترین چیزی است که تا به حال دیده ام.” ممکن است این حقیقت باشد، اما آیا کسی نیاز دارد که این را به او بگوید؟ البته که خیر!

کودکان باید تفاوت بین رک بودن و بیان حقیقت را بیاموزند. اگر صحبت از چیزی قرار است به احساسات کسی آسیب برساند و ضروری نباشد،  نیازی به بیان آن نیست. اگر کودک شما کاملاً این مفهوم را درک نمی کند، برخی از سناریوها را بازی کنید و از آنها بپرسید که در هر موقعیت چه کاری باید انجام دهند.

در زیر دو نمونه بیان کرده ایم :

اگر دوست شما واقعاً مدل موی بدی داشته است، باید به او بگویید که افتضاح به نظر می رسد؟ آیا این راستگویی مفید است یا رک بودن؟

اگر مادربزرگتان به شما هدیه ای می دهد که دوست ندارید، آیا باید به او بگویید که بدترین هدیه ای است که تا به حال دریافت کرده اید؟

3. عواقبی برای دروغگویی در نظر بگیرید.

عواقب دروغگویی

شما می خواهید به فرزندان خود بیاموزید که دروغ نگویند، حتی اگر آنها را به دردسر بیاندازد. شما باید عواقبی برای دروغگویی عمدی داشته باشید، به خصوص وقتی صحبت از حقیقت در مورد چیزهایی باشد که ممکن است آنها را به دردسر بیاندازد. بگذارید بدانند که اگر حقیقت را بگویند، عواقب کمتری دارد.

اگر بچه‌ها بدانند که دروغ در درازمدت وضعیت را برایشان بدتر می‌کند، تمایل بیشتری به بیان حقیقت دارند.

4. آنها را طوری قرار ندهید که دروغ بگویند

مواردی وجود دارد که به راحتی می توان کودکی را برای دروغ تنظیم کرد. مانند اینکه شرایط به گونه ای باشد که ان ها در کاری شکست بخورند. بیان حقیقت یک عادت است پس راه‌هایی برای کودکان فراهم کنید.

به جای اینکه آنها را در گوشه ای قرار دهید، او را به موقعیتی برگردانید که به آنها کمک کنید حقیقت را بگویند، و بگویید: “می دانید ما حواسمان به همه چیز هست ؟” بیان با لحن ملایم و نه تنبیهی می تواند به آنها کمک کند تا حقیقت را بگویند. با اینکار شما می خواهید آنها تصمیم بگیرند که حقیقت را خودشان بگویند.

5. فرزندتان را دروغگو نخوانید

برچسب دروغگویی

یکی دیگر از راه های مهم اصول تربیت فرزند برای آموزش دروغ نگفتن به فرزندانتان این است که آنها را به عنوان دروغگو معرفی نکنید. اگر به کسی بگویید که او چیزی است، در نهایت همان چیزی خواهد شد.

فرزند شما فقط به این دلیل که به او بگویید  پروانه زیبایی است، تبدیل به یک پروانه زیبا نمی شود. با این حال، او ممکن است از حرکات برازنده یک پروانه تقلید کند، زیرا به آنچه شما به او می گویید اعتقاد دارد.

همین امر در مورد ویژگی های شخصیتی که به فرزندان خود نسبت می دهیم نیز صادق است. اگر به فرزندانمان بگوییم آنها سخت کوش هستند، خواهید دید که به مرور زمان این شخصیت بیشتر شکل می گیرد.

سخنان والدین قدرتمند است. اگر والدینی به فرزندشان بگویند که دروغگو هستند و این برچسب در ذهنشان بر روی کودک چسبانده یا مارک شود، آن را به دل خواهند گرفت. این نه تنها می تواند بر عزت نفس آنها تأثیر بگذارد، بلکه می توانند فکر کنند که به نوعی بد هستند. حتی ممکن است تا آنجا پیش بروند که بیشتر دروغ بگویند تا به نفع آنها عمل کند. اگر آنها را به عنوان دروغگو معرفی کرده اید، ممکن است فکر کنند که نمی توانند این را در مورد خودشان تغییر دهند، بنابراین فقط از آن به نفع خود استفاده می کنند.

6. صداقت را با تمجید تقویت کنید

تمجید از کودک

اگر فرزندتان را دروغگو خوانده اید، برای معکوس کردن این نام در ذهن او کار کنید. به دنبال مواردی باشید که آنها صادق و راستگو هستند. به آنها بگویید که آنها بچه خوب و صادقی هستند. این کار را بارها و بارها انجام دهید تا رفتارهای راستگویی مثبت آنها را تقویت کنید.

هنگامی که فرزندتان صادق است، به ویژه در موقعیت های دشوار، از او تمجید کنید. اگر آنها در یک آزمون ضعیف عمل کردند و نمره بدی گرفتند، آنها را به خاطر در میان گذاشتن حقیقت با شما تحسین کنید. بگذارید کودک بداند که شما از صداقت او قدردانی می کنید و اکنون که حقیقت را می دانید، می توانید قبل از امتحان بعدی به او کمک کنید.

7. بگذارید بدانند همه اشتباه می کنند

همه در زندگی اشتباه می کنند. هیچکس بی عیب نیست. باید به فرزندانمان بفهمانیم که از آنها انتظار کمال نداریم. ما می‌خواهیم وقتی در زندگی مرتکب اشتباه می‌شوند صادق باشند تا بتوانیم در انجام کارها به آنها کمک کنیم. زمانی می توانیم راهنمایی و پشتیبانی ارائه دهیم که بدانیم به کمک ما نیاز است.

کودک دروغگو

به فرزندتان اجازه دهید حقیقت را بگوید. گاهی اوقات، بچه ها واکنش های تکانشی دارند و قبل از اینکه فکر کنند دروغ می گویند. در این مواقع، ممکن است بگویید، “چطور است که من ده دقیقه به شما فرصت می دهم تا دوباره درباره چیزها فکر کنید، و سپس دوباره این گفتگو را انجام دهیم؟” سپس، می‌توانید ده دقیقه دیگر به مکالمه بازگردید و به آن‌ها اجازه دهید حقیقت را بگویند.

و در آخر دوباره به آنها یادآوری کنید که اگر حقیقت را بگویند، عواقب آن کاهش می‌یابد.

حرف آخر در رابطه با اصول تربیت فرزند

دروغ بخشی اجتناب ناپذیر از زندگی اجتماعی است و فرزندان شما به عنوان بخشی طبیعی از رشد در معرض آن قرار خواهند گرفت. با این حال، این شما هستید که به عنوان والدین باید اصول تربیت فرزند را بدانید تا به آن ها بیاموزید که دروغ نگویند و به جای آن عادت صداقت را در آنها ایجاد کنید.

فرصت هایی برای حقیقت گویی و صداقت ایجاد کنید. این به آنها کمک می کند تا این عادات را به عنوان پایه ای برای شخصیت خود ایجاد کنند. آنها را به خاطر صداقتشان تحسین کنید. مخصوصاً وقتی که بیان حقیقت برایشان دشوار است.

منبع : lifehack

چرا کودکان دروغ می گویند ؟

دلایلی همچون تحت تاثیر قرار دادن دیگران. به دست آوردن عزت نفس. فانتزی های ذهن کودک و….

راهکار های عملی برای پرورش بیان حقیقت چیست ؟

الگو بودن والدین در صداقت. برچسب دروغگویی نزدن. عواقب و مجازات در نطر داشتن برای دروغگویی و تمجید از صداقت ان ها و…

موثرترین راه برای آموزش حقیقت گویی چیست؟

الگو بودن والدین از مهم ترین راه هاست. اگر والدین مرتب دروغ بگویند به کودک اموزش میدهند که این رفتاری درست است و این عادت در آن ها پرورش می یابد.

همچنین در پیویو می خوانید :

https://pioio.com/mag/2022/04/16/types-of-personality-disorder/ https://pioio.com/mag/2022/04/10/how-can-we-not-be-comatose-step-by-step-guide/ https://pioio.com/mag/2022/03/15/treatment-of-childhood-psychological-trauma/

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

fateme danesh nhd

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *