دنیای متاورس metaverse چیست ؟
بازدید 233
0

دنیای متاورس metaverse چیست ؟

دنیای متاورس metaverse چیست ؟ متاورس ؟ کلمه ای نا آشنا که جدیدا خیلی به گوشمون می رسه. بعد ازآنکه واقعیت مجازی و عینک VR و وارد زندگی ما شد، خیلی ها انتظار داشتند روزی برسد که دنیای مجازی، دنیا واقعی ما را دربر گیرد و هر روز بیشتر از دیروز در آن غرق بشیم . خبر خوب یا بد ، این است که امروز همان روزی است که انتظار آن را می کشیدیم. وقتی پای صحبت مارک زاکبرگ و دیگر رهبران موج نو اینترنت می نشینیم ، جمله تاکیدی همه آنها، این است که متاورس آینده اینترنت است . گفتنش سخته که متاورس قراره چی باشه، اما در ادامه با پیویو همراه باشید تا به این پاسخ برسیم .

مارک زاکبرگ

متاورس آینده اینترنت است .

تا حدود، صحبت در مورد «متاورس» و مفهوم آن، کمی شبیه بحث درباره معنای «اینترنت» در دهه 1970 است. در آن زمان ، ساختار های جدید ارتباطی مرتبط با اینترنت، در حال توسعه بودند، اما هیچ‌کس ایده دقیق از آینده اینترنت و دنیای مجازی حال حاضر نداشت، همه چیز در حاله ای از ابهام بود . شرایط دقیقا همانند الان بود ، به همین اندازه محو و نامشخص..

بنابراین، با در نظر گرفتن تمام این موارد …

متاورس در لغت

متاورس از دو بخش، متا (Meta) و ورس (Verse) تشکیل می شود. کلمه متا به معنای «برتر» و ورس که از کلمه  «Universe» گرفته شده به معنی «جهان» است. به این ترتیب عبارت متاورس را می‌توان «جهانی برتر» معنا کرد .

متاورس به عنوان یک شبکه‌ مجازی عمل می‌کند ، که در آن کاربران می‌توانند با یکدیگر و با دیگر اجزای محیط اطراف خود تعامل کنند . به زبانی دیگر، در دنیای متاورس افراد به صورت آنلاین و مجازی به نقش‌آفرینی می‌پردازند.( برای درک بهتر ، فیلم فری گای ، ماتریکس و … می توانند تا حدودی این فضا را برای شما شبیه سازی کنند. )
این دنیای مجازی، اشکال مختلف شبکه‌های اجتماعی، فناوری واقعیت مجازی (VR) ، بلاک‌چین ،‌ بازی‌ ویدیوئی و در نهایت واقعیت افزوده (AR) را با یکدیگر ترکیب می‌کند. برای همین، متاورس را می‌توان به دنیایی که توسط واقعیت‌های مجازی و واقعیت‌های افزوده ساخته می‌شود هم نسبت داد.

فناوری بلاک چین که مانند طوفان ، ابعاد مختلف زندگی ما رو دربر گرفته ، اینبار پای خودش رو به دنیای متاورس باز کرده. بازی‌هایی که افراد در آن می‌توانند آیتم‌های بازی را در قالب توکن خریداری و معامله کنند. البته دقت کنید که نوع عملکرد بازی‌های متاورس در بلاک‌چین، تفاوتی با بازی‌های غیر بلاک‌چینی ندارد و فقط دارایی‌های بازیکن در بازی به توکن تبدیل شده است.

خب ، متاورس دقیقا چیه؟

برای کمک به شما در درک میزان مبهم و پیچیده بودن ، اصطلاح ” متاورس “، مثالی میزنیم و سپس به توضیح اون می پردازیم، به طور ذهنی عبارت ” متاورس ” را در جمله با ” فضای مجازی ” جایگزین کنید. نود درصد مواقع، معنی اساساً تغییر نمی کند. به این دلیل که این اصطلاح واقعاً به هیچ نوع خاصی از فناوری اشاره نمی کند، بلکه به تغییر گسترده ای در نحوه تعامل ما با فناوری اشاره دارد .

به طور کلی، فناوری‌هایی که متاورس را تشکیل می‌دهند می‌توانند شامل واقعیت مجازی باشند – که با جهان‌های مجازی پایدار مشخص می‌شود که حتی زمانی که شما بازی نمی‌کنید به وجود خود ادامه می‌دهند – و همچنین واقعیت افزوده که جنبه‌های دنیای دیجیتال و فیزیکی را با هم ترکیب می‌کند. با این حال، نیازی نیست که آن فضاها منحصراً از طریق VR یا AR قابل دسترسی باشند. یک دنیای مجازی، مانند جنبه‌هایی از Fortnite که می‌توان از طریق رایانه‌های شخصی، کنسول‌های بازی و حتی تلفن‌ها به آن دسترسی پیدا کرد، می‌تواند متاثر باشد.
همچنین می توان گفت، متاورس به یک اقتصاد دیجیتال ترجمه می‌شود، جایی که کاربران می‌توانند کالا ایجاد، خرید و فروش کنند. و در دیدگاه‌های ایده‌آلیستی متاورس، قابلیت تعامل دارد و به شما امکان می‌دهد آیتم‌های مجازی مانند لباس یا اتومبیل را از یک پلتفرم به پلتفرم دیگر ببرید. در دنیای واقعی، می توانید یک پیراهن را از مرکز خرید بخرید و سپس آن را در سینما بپوشید. در حال حاضر، اکثر پلتفرم‌ها دارای هویت‌های مجازی، آواتارها و موجودی‌هایی هستند که فقط به یک پلتفرم مرتبط هستند، اما متاورس ممکن است به شما امکان ایجاد شخصیتی را بدهد که بتوانید آن را در همه جا به آسانی که می‌توانید عکس نمایه خود را از یک شبکه اجتماعی کپی کنید، بسازید. یکی دیگر.
تجزیه معنای همه اینها دشوار است زیرا وقتی توصیفاتی مانند توضیحات بالا را می شنوید، جمله ای که به ذهنتون می رسد این است: “صبر کن ، مگه اینا قبلا وجود نداشت ؟” برای مثال World of Warcraft یک دنیای مجازی دائمی است که در آن بازیکنان می توانند کالاها را بخرند و بفروشند. Fortnite تجربیات مجازی مانند کنسرت‌ها و نمایشگاهی دارد . می‌توانید هدست Oculus را ببندید و در خانه مجازی شخصی خود باشید. آیا واقعاً «متاورس» به این معناست؟ فقط چند نوع جدید از بازی های ویدئویی ؟

خب، هم اره هم نه . گفتن اینکه Fortnite “متاورس” است، کمی شبیه به این است که بگوییم گوگل “اینترنت” است. حتی اگر از نظر تئوری بتوانید زمان زیادی را در Fortnite صرف کنید، معاشرت کنید، چیزهایی بخرید، یاد بگیرید و بازی کنید، این لزوماً به این معنی نیست که کل محدوده متاورس را در بر می گیرد.

از سوی دیگر، همانطور که می‌توان گفت که گوگل بخش‌هایی از اینترنت را می‌سازد – از مراکز داده فیزیکی گرفته تا لایه‌های امنیتی – درست است که بگوییم اپیک گیمز خالق Fortnite در حال ساخت بخش‌هایی از متاورس است. و این تنها شرکتی نیست که این کار را انجام می دهد. برخی از این کارها توسط غول‌های فناوری مانند مایکروسافت و فیس‌بوک انجام خواهد شد – که اخیراً به متا تغییر نام داده است تا این کار را منعکس کند، اگرچه ما هنوز کاملاً به این نام عادت نکرده‌ایم. بسیاری از شرکت‌های مختلف دیگر – از جمله انویدیا، یونیتی، روبلکس و حتی اسنپ – همگی روی ساخت زیرساخت‌هایی کار می‌کنند که ممکن است به متاورس تبدیل شود. دنیای متاورس metaverse چیست دنیای متاورس metaverse چیست دنیای متاورس metaverse چیست دنیای متاورس metaverse چیست دنیای متاورس metaverse چیست
در این مرحله است که بیشتر بحث‌ها در مورد آنچه متاورس مستلزم آن است شروع به توقف می‌کند. ما درک مبهمی از چیزهایی داریم که در حال حاضر وجود دارند و می‌توانیم آن‌ها را متاورس بنامیم، و می‌دانیم کدام شرکت‌ها روی این ایده سرمایه‌گذاری می‌کنند، اما هنوز نمی‌دانیم چیست. دنیای متاورس metaverse چیست

از رو کاناپه ، به وسط کنسرت

در یکی از ارائه هایی که در رابطه با متاورس ، داده شده است ، ویدئویی را نشان میدهد که در آن یک زن جوان روی کاناپه خود نشسته است و در اینستاگرام می چرخد ، پستی از دوستش را می بیند که در کنسرتی در آن سر دنیا قرار دارد و اجرای خواننده محبوبش را میبیند. سپس این ویدئو به کنسرت می رسد، جایی که زن در یک هولوگرام به سبک انتقام جویان ظاهر می شود. او می‌تواند با دوستش که از نظر فیزیکی آنجاست تماس چشمی برقرار کند، هر دو می‌توانند کنسرت را بشنوند، و می‌توانند متن شناور بالای صحنه را ببینند. این به نظر جالب می رسد، اما واقعاً یک محصول واقعی یا حتی یک محصول احتمالی آینده را تبلیغ نمی کند. در واقع، این ما را به بزرگترین مشکل با “متارورس” می رساند.

Splendour XR Brings Music Festivals to the Metaverse - XR Today

چرا متاورس شامل هولوگرام می شود؟

هنگامی که اینترنت برای اولین بار وارد شد، با یک سری از نوآوری های تکنولوژیکی شروع شد، مانند توانایی اجازه دادن به رایانه ها با یکدیگر در فواصل طولانی صحبت کنند یا توانایی پیوند از یک صفحه وب به صفحه دیگر. این ویژگی‌های فنی بلوک‌های سازنده‌ای بودند که سپس برای ساختن ساختارهای انتزاعی که ما اینترنت را برای آنها می‌شناسیم استفاده شد: وب‌سایت‌ها، برنامه‌ها، شبکه‌های اجتماعی، و هر چیز دیگری که بر آن عناصر اصلی متکی است. و این به معنای همگرایی نوآوری‌های رابط است که به طور اکید بخشی از اینترنت نیستند، اما همچنان برای کارکرد آن ضروری هستند، مانند نمایشگرها، صفحه‌کلیدها، ماوس‌ها و صفحه‌نمایش‌های لمسی.

با متاورس، برخی از زیرساخت های جدید وجود دارد، مانند توانایی میزبانی صدها نفر در یک نمونه از یک سرور (در حالت ایده‌آل، نسخه‌های آینده متاورس قادر خواهند بود هزاران یا حتی میلیون‌ها نفر را به طور همزمان مدیریت کنند). یا ابزارهای ردیابی حرکت که می توانند تشخیص دهند که شخص به کجا نگاه می کند یا دستانش کجاست. این فناوری های جدید می توانند بسیار هیجان انگیز و آینده نگرانه باشند.

محدودیت های موجود در پیشروی متاورس

با این حال، محدودیت هایی وجود دارد که ممکن است غلبه بر آنها غیرممکن باشد. وقتی شرکت‌های فناوری مانند مایکروسافت یا متا ویدیوهای تخیلی از چشم‌اندازهای آینده خود را نشان می‌دهند، اغلب تمایل دارند نحوه تعامل مردم با متاورس را پنهان کنند. هدست‌های واقعیت مجازی هنوز هم بسیار زمخت هستند و اکثر افراد در صورت استفاده طولانی مدت، دچار بیماری حرکت یا درد فیزیکی می‌شوند. عینک‌های واقعیت افزوده با مشکل مشابهی روبرو هستند.

بنابراین، چگونه شرکت‌های فناوری ایده فناوری خود را بدون نشان دادن واقعیت هدست‌های حجیم و عینک‌های تیره به نمایش می‌گذارند؟ به نظر می رسد تا کنون راه حل اصلی آنها ساختن فناوری ساده از پارچه کامل باشد.

این نوع پنهان کردن واقعیت اغلب در دموی ویدیویی از نحوه عملکرد متاورس وجود دارد. یکی دیگر از دموهای متا، کاراکترهایی را نشان می‌دهد که در فضا شناور هستند – آیا این شخص به یک دکل هوایی غوطه‌ور بسته شده است یا فقط پشت میز نشسته است؟ شخصی که با هولوگرام نشان داده می شود – آیا این شخص هدست دارد و اگر دارد چگونه صورتش اسکن می شود؟ و در نقاطی، شخص آیتم های مجازی را می گیرد اما سپس آن اشیاء را در دستان فیزیکی خود نگه می دارد.

این نسخه ی نمایشی سوالات بسیار بیشتری را نسبت به پاسخ به آن مطرح می کند.

مایکروسافت، متا و … در تلاش هستند تا تصوری هنری از آینده ارائه دهند، نه لزوماً پاسخگویی به هر سؤال فنی. این یک سنت قدیمی است که به دموی AT&T از یک تلفن تاشو با کنترل صدا برمی‌گردد که می‌توانست به طرز جادویی افراد را از تصاویر پاک کند و مدل‌های سه‌بعدی تولید کند، همه اینها ممکن است در آن زمان به طور مشابه غیرممکن به نظر می‌رسیدند.

با این حال، با وجود این نوع نمایش‌های نمایشی مبتنی بر آرزو، ما را در جایی قرار می‌دهد که تشخیص اینکه کدام جنبه‌های بینش‌های مختلف متاورس واقعاً روزی واقعی خواهند بود، دشوار است. اگر هدست های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به اندازه کافی راحت و ارزان شوند تا مردم بتوانند به صورت روزانه آن را بپوشند ، شاید ایده یک بازی پوکر مجازی که در آن دوستان شما ربات ها و هولوگرام ها هستند و در فضا شناور هستند، می تواند تا حدودی نزدیک باشد.

متاورس در حال حاضر چگونه است؟

پارادوکس تعریف متاورس این است که برای اینکه آن را توضیح دهیم ، باید از آنچه که در حال حاظر داریم فاصله گرفته و انچه که شاید در اینده اتفاق افتد را بیان کنیم .
ما در حال حاضر MMO هایی ( Massively multiplayer online game ) داریم که اساساً تمام دنیای مجازی، کنسرت های دیجیتال، تماس های ویدیویی با مردم از سراسر جهان، آواتارهای آنلاین و پلتفرم های تجاری هستند. بنابراین برای فروش این چیزها به عنوان یک بینش جدید از جهان، باید یک عنصر جدید در آن وجود داشته باشد.

شرکت های فعال در متاورس

1- متا (Meta)

شرکت فیسبوک ، آنچنان تصمیم به توسعه این زمینه گرفته که حتی نام خود را به متا تغیر داد و می توان گفت مهم‌ترین شرکت توسعه دهنده این فناوری محسوب می شود. متا تاکنون بیش از ۵۰ میلیون دلار سرمایه خود را صرف توسعه شبکه متاورس کرده است.متا و متاورس

2- اپیک ( epic )

اپیک نام شرکت سازنده بازی مشهور فورتنایت است. مدیرعامل اپیک در مصاحبه‌ای اعلام کرده که علاقه بسیاری به توسعه متاورس دارد. هنرمندانی مشهور نیز در این بازی کنسرت برگزار کرده‌اند و حتی سخنرانی آیکونیک مارتین لوتر کینگ در سال ۱۹۶۳ نیز در این پلتفرم بازسازی شده است. دنیای متاورس metaverse چیست دنیای متاورس metaverse چیست دنیای متاورس metaverse چیست دنیای متاورس metaverse چیست

3- مایکروسافت

چه بگویم که نگفته پیداست، مایکروسافت از مشهور ترین شرکت هاییست که در این زمینه کار میکند و در حال توسعه زیرساخت های مرتبط با متاورس می باشد. پیش ازاین نیز ، مایکروسافت در زمینه هولوگرام و واقعیت گسترده از طریق پلتفرم مایکروسافت مش داشته است. در حوزه متاورس بوده که پیش از ورود به این حوزه فعالیت‌هایی در زمینه هولوگرام و واقعیت گسترده (XR) از طریق پلتفرم مایکروسافت مش داشته است.

Microsoft to offer cloud-based version of Windows operating system | Reuters
متاورس metaverse چیست ؟

متاورس از دو بخش، متا (Meta) و ورس (Verse) تشکیل می شود. کلمه متا به معنای «برتر» و ورس که از کلمه  «Universe» گرفته شده به معنی «جهان» است. به این ترتیب عبارت متاورس را می‌توان «جهانی برتر» معنا کرد .

شرکت های فعال در متاورس کدامند ؟

متا ، اپیک و مایکروسافت سه شرکت اصلی هستند که در حال توسعه این فناوری نوظهور می باشند .

متاورس خرید زمین امکان پذیر است ؟

خرید زمین در متاورس ،این روزها یکی از مباحث داغی است که در بین جوامع ترند شده و نگاه مردم را به سمت خود کشانده است .

همچنین بخوانید در پیویو :

ارز دیجیتال تلگرام به نام گرام در رقابت با لیبرای فیس بوک

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

ساعدی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *