nft توکن غیر مثلی
بازدید 199
0

توکن غیر مثلی (کسب درآمد با NFT)

این روزها توکن غیر مثلی یا همان NFT به لطف قابلیت خود در ارزش دادن به هر نوع محتوایی، از یک قطعه هنری گرفته تا یک موسیقی و حتی یک عکس سلفی ساده، در دنیا بسیار پرطرفدار شده است. نکته جالب اینجاست که NFT یک تکنولوژی یا مفهومی نیست که اخیرا شکل گرفته باشد، اما به این دلیل که می‌تواند به هر چیزی ارزش دهد و دارایی‌های شخصی افراد را به شکلی ایمن رمزنگاری کند، در سال‌های اخیر طرفداران زیادی، مخصوصا بین قشر هنرمندان دیجیتال و تولیدکنندگان محتوای اینترنتی پیدا کرده است.

nft توکن غیر مثلی

این افزایش محبوبیت به شکلی است که در سال 2021، معاملات حاصل از NFT در بازار، به حجم 25 میلیون دلار رسید و مفهوم NFT یا توکن غیر مثلی را به یکی از پربازدیدترین جستجوها در اینترنت تبدیل کرد.

NFT یا توکن غیر مثلی اصلا چی هست؟

واژه NFT یا non-fungible token، که به فارسی به معنای توکن غیر مثلی یا توکن غیر قابل معاوضه است، به زبان ساده یعنی برای چیزی ارزش مالی تعیین کنیم تا بتوانیم آن را با استفاده از این ارزش و با پول واقعی (مثل پول‌های فیات یا پول‌های دیجیتالی) خرید و فروش کنیم. یک مثال ساده میزنم: احتمالا تا حالا بازی‌های استراتژی آنلاین انجام داده‌اید؛ فرقی نمیکند بازی کامپیوتر یا موبایل… معمولا در این بازی‌ها شما یک حساب کاربری داشتید. یک کیف پول هم داشتید که میتوانستید آن را با پول داخل بازی که اسمش Gold یا Coin یا هر چیز دیگری بود، شارژ کنید؛ درسته؟ بعد با این پول توی بازی هم کلی کارهای مختلف میتوانستید انجام بدهید، مثلا زمین یا اسلحه بخرید یا حساب خود را ارتقا دهید.

توکن بازی کلش آو کلنز

خب حالا یک سوال! این پول‌هایی که داخل بازی خرج میکردید، در دنیای واقعی ارزشی داشتند؟؟ مثلا میتوانستید با سکه‌های طلای داخل بازی، یک زمین واقعی بخرید؟ آیا اسلحه‌هایی که خریدید در دنیای واقعی وجود داشتند؟ خیر! این یعنی زمین و اسلحه و حتی پول‌های داخل بازی همه توکن بودند. در واقعیت آنها چیزی جز یک سری کد برنامه نویسی نیستند. ولی برای استفاده از آنها، یک ارزشی به دلار یا اتریوم یا هر پول دیگری تعیین شده بود. باید شما این پول را پرداخت میکردید تا بتوانید از آنها استفاده کنید.

حالا چرا توکن غیر مثلی؟

الان ما میدانیم توکن چی هست؛ حالا غیر مثلی یا غیر قابل معاوضه بودنش یعنی چی؟

معنیش کاملا در خودش هست؛ یعنی مثل و مانندش وجود نداره! شما یک محصول کاملا منحصر به فرد دارید که دقیقا عینش هیچ جای دیگری نیست و فقط شما صاحبش هستید. مثلا توکن‌های داخل بازی، فقط متعلق به اون بازی و سازنندگانش هستند. یک کد مشخصی برای آنها اختصاص پیدا کرده و هر جای دنیا و از هر سروری که بخواهید متصل بشوید، این کد تعیین میکند که برای خرید آنها مقدار معینی پول باید پرداخت کنید.

مطالعه این مطلب را هم در مجله پیویو به شما پیشنهاد میکنیم:

https://pioio.com/mag/2022/01/27/what-is-it-metaverse/

تفاوت NFT با توکن داخل بازی

با توجه به مثالی که در بالا ذکر کردم، متوجه شدید که توکن دیجیتالی در بازی‌های ویدیویی از مدت‌ها قبل وجود داشته است. اما یک تفاوت، یا بهتر بگم برتری هست که توکن‌های عمومی نسبت به توکن داخل بازی‌ها دارند. یک توکن داخل بازی، فقط داخل بازی معنا پیدا میکند. اسلحه‌ای که داخل بازی میخرید، فقط داخل بازی قابل خرید و استفاده است. این یک محدودیت محسوب میشود. در واقع توکن‌های بازی، در خارج از محیط بازی، دیگر دارای معنا و ارزشی نیستند؛ اما زمانی که شما یک عکس، ویدیو، یا فایلی مستقل را تبدیل به توکن غیر مثلی میکنید، این توکن همیشه و همه جا معنادار، قابل استفاده، و قابل خرید است!

درآمدزایی از طریق NFT

اگر تا قبل از خواندن این مقاله، درمورد NFT داخل اینترنت جستجو کرده باشید، ممکن است به مطالب اغراق آمیز بعضی صفحات اجتماعی یا ویدیوهای یوتیوب برخورد کرده باشید. آنها شما را با مفاهیم اولیه NFT آشنا میکنند. بعد هم چندتا لینک از وبسایت‌هایی در اختیارتان قرار میدهند که میتوانید در این سایت‌ها، عکس، ویدیو، یا هر محتوای دیگری که دوست دارید را آپلود کنید و آنها را به توکن تبدیل کنید. خب تا اینجا همه چیز درست است. فقط یک مشکل کوچک وجود دارد… شما ممکن است دچار این سوتفاهم شوید که پول درآوردن از طریق توکن کردن دارایی‌های دیجیتالی شخصی‌تان مثل آب خوردن است!

تبدیل هنر به NFT

تقریبا همه ما به این موضوع معتقدیم که اینترنت یکی از بهترین مکان‌ها برای کسب درآمد است. اما نکته مهم در درآمدزایی از طریق روش‌هایی مثل NFT، جذب مخاطب است! شما چگونه قصد دارید دیگران را در فضای مجازی متقاعد کنید که فایل‌های شما، ارزش خریداری و پرداخت هزینه را دارد؟ این موضوعی است که قبل از تبدیل کردن فایل دیجیتالی خود به توکن غیر مثلی، باید درموردش فکر کنید. همچنین باید در نظر بگیرید که چگونه و در چه پلتفرم اجتماعی تصمیم دارید فایل خود را معرفی کنید و به مخاطب بشناسانید؟

نقاشی دیجیتال و NFT

در حال حاضر بیشترین کسانی که دارند از فروش محتوای دیجیتال در قالب NFT کسب درآمد میکنند، دیجیتال آرتیست‌ها، عکاس‌ها و گیمرها هستند؛ کسانی که حاصل تجربیات و حرفه خود را معمولا در اختیار کمپانی‌ها، یا مشتریان خصوصی میگذارند.

در ادامه، در مجله اینترنتی پیویو:

https://pioio.com/mag/2021/04/10/%db%8c%d9%88%d9%86%db%8c%da%a9-%d9%81%d8%a7%db%8c%d9%86%d8%a7%d9%86%d8%b3-%da%a9%d9%84%d8%a7%d9%87%d8%a8%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%a8%d9%87-%d8%b3%d8%a8%da%a9-%d8%ac%d8%af%db%8c%d8%af/

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

Hobelahi

زیست شناس، نقاش و داستان سرا

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *