بازدید 146
0

بازسازی مو به کمک سلول‌های بنیادی

بازسازی مو به کمک سلول‌های بنیادی

بر اساس مقاله منتشر شده در نیچر دانشمندان تا کنون بر روی ساخت آیتم‌های مختلفی در آزمایشگاه کار کرده‌اند؛ از گوشت و الماس گرفته تا شبکیه چشم و سایر ارگانوئیدها. اخیرا تیمی از محققان به سرپرستی تاکاشی تسوجی در مرکز تحقیقاتی EIKEN ژاپن، در حال بررسی بازسازی موهای از دست رفته به کمک سلول های بنیادی هستند.یازسازی مو به کمک سلول‌های بنیادی کاشت مو کاشت مو کلاژن و سلول های بنیادی کاشت مو کاشت موکاشت مو بیوتکنولوژی پزشکی.
آنها به تازگی جمعیتی از سلول‌های بنیادی فولیکول مو در پوست را. و همچنین دستورالعمل بازسازی چرخه طبیعی آن در آزمایشگاه را شناسایی کرده‌اند.

محققان سلول های خز و شارب موش‌ها را به همراه دیگر اجزاء بیولوژیک در آزمایشگاه کشت دادند. آنها 220 ترکیب مختلف از اجزء را بررسی کردند. در نهایت متوجه شدند.
که ترکیب نوعی کلاژن با پنج فاکتور ( محیط کشت NFFSE ) منجر به بالاترین سطح از تقویت سلول های بنیادی در کوتاه ترین زمان می‌شود.

سلول های بنیادی

سلول های بنیادی و ترمیم مو

رشد مو در پستانداران بصورت یک چرخه پیوسته است. که در آن مو رشد کرده، می ریزد و دوباره رشد می‌کند.
مو در مرحله آناژن (anagen phase) رشد کرده. در مرحله تلوژن (telogen phase) می ریزد. بنابراین هر درمان موفقی باید قادر به تولید موهایی باشد. که وارد چنین چرخه ای شوند.

محققان برای بررسی اینکه آیا سلول های بنیادی کشت شده در محیط NFFSE، قادر به تولید موهایی با چرخه طبیعی هستند یا خیر، سلول های بنیادی فولیکول مو را با استفاده از مهندسی زیستی در محیط NFFSE و سپس در محیطی که فاقد یکی از اجزاء این محیط بود قرار دادند و موهای بازسازی شده را برای چندین هفته زیر نظر گرفتند. آنها مشاهده کردند که 81٪ از فولیکول‌های مو تولید شده در محیط NFFSE حداقل از سه چرخه مو عبور کرده و موهای طبیعی تولید می کنند، اما 79٪ از فولیکول‌های رشد یافته در محیط دیگر، فقط یک چرخه تولید مو داشته‌اند.

محققان در مرحله بعد مارکرهای سطح سلول‌های کشت شده در محیط NFFSE را مورد بررسی قرار دادند.
آنها پی بردند که علاوه بر مارکرهای مورد انتظار CD34 و CD49f، بهترین چرخه مو با Itgβ5 ارتباط مستقیم دارد.
ماكوتو تاكو، نویسنده اول این مقاله، توضیح می دهد: «هنگامی كه Itgβ5 در بذر فولیكول‌های مو قرار گرفت، تقریباً 80٪ از فولیكول‌ها سه چرخه کامل را طی کردند. در حالی که در غیاب Itgβ5، فقط 13٪ این سه چرخه را طی کردند».

تسوجی می گوید: « ما متدی را جهت بازسازی فولیکول های مو از سلول های بنیادی فولیکول مو ارائه دادیم که ممکن است به کمک آن درمان احیاکننده فولیکول مو در آینده ای نزدیک به حقیقت بپیوندد. از آنجا که آزمایشات پری کلینیکال در حیوانات با استفاده از سلولهای کشت‌یافته در سال 2019 به پایان رسیده است، مرحله بعدی آزمایشات بالینی خواهد بود.»

بیوتکنولوژی پزشکی بیوتکنولوژی پزشکی بیوتکنولوژی پزشکی. بیوتکنولوژی پزشکی بیوتکنولوژی.
پزشکی کلاژن و سلول های بنیادی کلاژن و سلول های بنیادی کلاژن و سلول های بنیادی.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

ساعدی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *