بازدید 164
0

اهمیت موسیقی برای کودکان و آشنایی با قدرت پنهان آن بر توسعه مغز کودک

قدرت پنهان موسیقی برای کودکان

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که اهمیت موسیقی برای کودکان تا چه میزان است؟ چرا باید کودکان با موسیقی در اولین سال ها و حتی روزهای زندگی خود آشنا شوند؟اگر شما هم از آن دسته والدینی هستید که به رشد و توسعه مهارت های فرزند خود اهمیت می دهید دعوت می کنیم این مقاله را بخوانید.

چرا برخی محققان فکر می کنند که باید برای کودک از موسیقی استفاده کرد؟

با خواندن این مقاله درخواهید یافت که چرا باید برای کودک باید موسیقی بگذارید تا به توسعه مغز کودک کمک کنید.اهمیت موسیقی برای کودکان، برای سال ها در مطالعات و پژوهش های بسیاری مورد بررسی قرار گرفته است. برخی از مطالعات نشان می دهند که موسیقی موجب بهبود خواب و تغذیه در نوزادان نارس می شود. دیگر مطالعات صداهای موسیقایی را برای داشتن یک تاثیر مثبت و طولانی مدت بر توسعه مغز کودک پیشنهاد می کنند.در باب اهمیت موسیقی برای کودکان باید گفت اکنون، تحقیقات و پژوهش های جدید موسسه علوم مغز و یادگیری در دانشگاه واشنگتن سیاتل، می گوید به نظر می رسد موسیقی دارای قدرت پنهانی است که در ادامه بیشتر در مورد آن و اهمیت موسیقی برای کودکان صحبت می شود.نتایج یک نمونه گروه کوچک و یک مطالعه مختصر پیشنهاد می کند که کودکانی که در روزهای اولیه زندگی با بازی های موسیقایی درگیر هستند، ممکن است پردازش آسانتری بر صداهای گفتاری و موسیقی داشته باشند.

 

در اینجا می گوییم این کار آزمایشی چگونه کار کرد؟

دانشمندان 39 نوزاد که همه در سن نه ماهگی بودند را برای این کار در نظر گرفتند. برای آنها جلسات و نشست های 12 تا 15 دقیقه ای در طول یک ماه در نظر گرفته شد.یک گروه از کودکان زمان خود را صرف شنیدن تنوعی از ریتم و سبک های موسیقایی کردند. در حالی که همراه والدینشان در این جلسه نشسته بودند. گروه دیگر در همان زمان مشابه صرف بازی با بلوکه ها و کامیون ها و اسباب بازی ها کردند بدون آنکه برای آنها هیچ موسیقی پخش شود.تفاوت مهم بین این گروه ها در این بود که برای یک گروه موسیقی پخش شد برای یک گروه موسیقی پخش نشد.محققان گفتند که نشست های بازی با موسیقی، قدرت پردازش مغز کودکان مورد نظر را هم موسیقی و هم صداهای سخنرانی جدید بالا برد. در اسکن های مغزی که پس از آن برای این کودکان انجام شد، کودکانی که در گروه مبتنی بر موسیقی بودند نشان دادند که واکنش های قوی تری در بخش هایی از مغز که توجه را کنترل می کند و الگو را کشف می کند دیده شد.کریستینا ژائو کال در مطالعه ای دریافت که اول در کودکان پیشنهاد می کند که یک الگوی ریتمیک در موسیقی را تجربه کنند که می تواند باعث بهبود توانایی آنها در کشف و پیش بینی کردن الگوهای ریتمیک در گفتار شود.او گفت: داشتن تجربه های موسیقایی می تواند یک تاثیر جهانی بیشتر بر مهارت های شناختی داشته باشد.در حالی که تحقیقات ادامه دارد، دانشمندان و محققان چیزهای بیشتری راجع به ارتباط موسیقی و گفتار پیدا می کنند و نکات بیشتری در این باره می آموزند که می تواند به کودکان شما کمک کند تا از طریق موسیقی در منزل، توان خود را تقویت کنید.

 

این ایده ها را امتحان کنید.

با توجه به اهمیت موسیقی برای کودکان این ایده ها می توانند به شما کمک کنند.

  • یک موسیقی انتخاب کنید.

یک آهنگ ساده انتخاب کنید. آن را از اول تا آخر بگذارید و بعد اجازه دهید کودک تشویق آن شود آن را تکرار کند. همان طور که این آهنگ را می خوانید پای کودک را تکان دهید یا مطابق با ریتم موسیقی با دست های کودکتان دست بزنید. این کمک می کند که او آنچه می شنود و احساس می کند را به هم پیوند بزند.نگران صدای خود هستید که نکند برای کودک جذاب نباشد؟ اصلا مشکلی نیست. کودکان ترجیح می دهند صداهای آشنا مانند صدای شما را بشنوند و از این که شما به او توجه می کنید و تلاشی که دارید انجام می دهید لذت می برند.با ریتم های مختلف، انواع ابزارهای موسیقی و سبک های موسیقایی متنوع کودک را آشنا کنید.

  • موسیقی بنوازید

همین که کودک بتواند به چیزی چنگ بزند، به او یک وسیله موسیقایی ساده، امن و با ریتم دوستانه و جذاب مانند جغجغه بدهید. همان طور که کودک شما ضربه های محکمی با جغجغه در هوا می زند او چیزهایی درباره علت و اثر یاد می گیرد: آن را تکان بده، به آن گوش کن.دو راه دیگر هم برای ساختن موسیقی هست: چند تا باند پلاستیکی را در یک جعبه قرار دهید. شما الان یک بانجو دارید. با چند قاشق چوبی که بر روی این وسیله بزنید حالا یک ابزار موسیقایی ساده دارید.

  • پای خود را تکان دهید.

بعضی از قطعه های موسیقی مورد علاقه خود را پخش کنید تا با او برقصید. خیلی صدا را بالا نبردید. تقریبا بیشتر موسیقی ها مورد علاقه کودکان است اما شما تفریح بیشتری هنگام رقص با کودکتان دارید اگر آنچه که شما و او به آن علاقه دارد را پخش کنید.کودکتان را طوری بگیرید که بتواند ضربه بزند. اگر کودک دلبند شما می تواند روی پایش بایستد، دست هایش را بگیرید و او را هماهنگ با موسیقی، تکان دهید تا به او کمک کنید بین ریتم ها و صداها ارتباط برقرار کند.در این مقاله بیشتر راجع به اهمیت موسیقی برای کودکان آشنا شدید و متوجه شدید که موسیقی تا چه اندازه می تواند در رشد مهارت های مرتبط با مغز و مهارت های مرتبط با گفتار در کودکان موثر باشد.بنابراین با توجه به اهمیت موسیقی برای کودکان، به نظر می رسد روش های متعددی برای آشنایی زودهنگام کودک با موسیقی وجود دارد که شما می توانید آنها را به سادگی برای کودک خود انجام دهید تا بتواند تجربه موسیقایی جذابی را داشته باشد و از فواید موسیقی با توجه به اهمیت موسیقی برای کودکان بهره مند شود. در عین حال، که کودک را می تواند ساعت ها سرگرم کند، می تواند به رشد مهارت های او کمک نیز کند.

برای مشاهده و خرید انواع اسباب بازی وسایل موسیقی با تنوع بینظیر در فروشگاه پیویو اینجا کلیک کنید.

 

برای مطالعه مقاله های بیشتر در مورد اهمیت موسیقی برای کودکان اینجا را کلیک کنید

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

فاطمه پناهی

فاطمه تقی پناهی هستم. کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی. علاقه مند به حوزه های فن آوری، دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی شبکه های اجتماعی هستم. دوست دارم در جریان آخرین رویدادها و اخبار این حوزه ها قرار بگیرم و مقالات این حوزه را بخوانم و با شما به اشتراک بگذارم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *