بازدید 271
۲

سونوگرافی یا اولتراسوند چیست؟ و چه کاربردهایی دارد؟

سونوگرافی یک روش تصویربرداری برای تشخیص بیماری هایی مانند توده ها و تومورها و همچنین تشخیص جنین و مدت زمان فعالیت و رشد آن است. این دستگاه برخلاف روش های دیگر تصویربرداری از اشعه یونیزان استفاده نمی کند و دستگاه سونوگرافی از امواج فراصوت برای تشکیل تصویر استفاده می کند در نتیجه خطرات آن بسیار کمتر است. این دستگاه یکی از پرکاربردترین دستگاه ها در حیطه ی تشخیص پزشکی به حساب می آید. ما در این مقاله به بررسی این دستگاه و کاربرد های آن می پردازیم.

فهرست مطالب

تاریخچه استفاده از امواج فراصوت

اولین بار از امواج فراصوت در جنگ جهانی دوم استفاده شد بعد از آن در چندین تحقیق از این امواج برای بررسی اثر آن روی انسان استفاده شد تا این که به طور ناگهانی هنگامی که امواج فرستاده می شد در نمایشگر نقاطی روشن تشکیل می شد. با بررسی های انجام شده دانشمندان توانستند کاری کنند تا تصاویر به طور کامل تشکیل شود و بدین گونه سونوگرافی امروزی کم کم پدید آمد.

ویژگی امواج فراصوت

  • موج طولی
  • متشکل از تراکم و انبساط
  • نوعی موج مکانیکی

مشخصه های فیزیکی

  • Frequency
  • Amplitude
  • Wave length یا طول موج
  • Duration یا دوره

مشخصه های ادراکی

  • Pitch
  • Loudness
  • Harshness

انواع تکنیک های انجام سونوگرافی

  • A-mode
  • B-mode static
  • M-mode
  • B-mode Real-time
  • Doppler
  • Duplex

اجزای دستگاه سونوگرافی

سونوگرافی از سه قسمت اصلی تشکیل شده است.

  1. مانیتور که برای نمایش تصاویر ثبت شده از بدن مورد استفاده قرار می گیرد.
  2. پنل کنترلی که کارشناس سونوگرافی به کمک آن می توان امواج را ارزیابی کرده و محل موردنظر را در تصویر مشخص کند.
  3. پروب یا مبدل یا ترانسدیوسر که بخش اصلی دریافت کننده در دستگاه سونوگرافی به حساب می آید و معمولا از دو کریستال ساخته شده است که یکی از کریستال ها امواج فراصوت را ارسال می کند و کریستال دیگر این امواج را دریافت می کند. سپس در داخل این پروب قسمت هایی وجود دارند که امواج فراصوتی را به امواج الکتریکی تبدیل می کنند تا بتوان آن ها را پردازش کرد.

دستگاه سونوگرافی چگونه کار می کند؟

یک اسکنر اولتراسوند یا سونوگرافی از امواج فراصوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصاویر داخل بدن استفاده می ‌کند. این روش تصویربرداری برای استفاده در دوران بارداری بسیار مناسب است. ​اسکنرهای اولتراسوند یا سونوگرافی، به خاطر استفاده از امواج صوتی و یا اکوها و پژواک ها ی صوتی برای ایجاد یک تصویر، به جای تشعشع ایکس، ایمن هستند. ​اسکنرهای اولتراسوند کاربرد های زیادی در علم پزشکی دارند اما معمولا برای ارزیابی تکامل جنین استفاده می ‌شوند و می‌ توانند مشکلاتی را در کبد، قلب، کلیه و یا شکم تشخیص دهند. آن‌ ها همچنین ممکن است در انجام انواع خاصی از نمونه‌ برداری یا بیوپسی ها کمک کنند. ​تصویر تولید شده سونوگرام نامیده می ‌شود.

حقایقی درباره ی اسکنر فراصوت

​اسکنر ‌های اولتراسوند بی ‌خطر هستند و به طور گسترده استفاده می ‌شوند. آن ‌ها اغلب برای بررسی پیشرفت بارداری استفاده می ‌شوند. آن‌ها برای تشخیص یا درمان به کار می ‌روند. هیچ آماده ‌سازی خاصی قبل از یک اسکن اولتراسوند لازم نیست. کسی که یک اسکن اولتراسوند را انجام می ‌دهد کارشناس سونوگرافی (sonographer) نامیده می‌ شود، اما تصاویر توسط رادیولوژیست ها، کاردیولوژیست ها و متخصصان دیگر تفسیر می‌ شوند.
کارشناس سونوگرافی (sonographer) معمولا یک پروب یا transducer را نگه می ‌دارد و آن را روی پوست بدن بیمار به حرکت در می آورد تا تصویر را ببیند.اولتراسوند موج فراصوتی است که از طریق بافت نرم و مایع حرکت می ‌کند، پس از برخورد به بافت به عقب بازتاب می ‌کند، یا انعکاس می ‌یابد و پژواک برگشتی از سطوح بازتابنده دور می ‌شود. این روشی است که با آن یک تصویر را ایجاد می ‌کند. ​واژه “اولتراسوند” یا فراصوت به صوت با فرکانس بالایی اطلاق می ‌شود که انسان ‌ها قادر به شنیدن آن نیستند. ​این فرکانس برای کاربردهای تشخیصی، سونوگرافی معمولا بین 2 و 18 مگاهرتز است. ​فرکانس‌ های بالاتر، تصاویر با کیفیت بهتری را فراهم می ‌کنند، اما به راحتی توسط پوست و بافت دیگر جذب می ‌شوند، بنابراین نمی ‌توانند به اندازه فرکانس‌های پایین ‌تر نفوذ کنند. ​به عبارت دیگر می توان گفت در مورد امواج صوتی رابطه ی عکس بین عمق نفوذ و فرکانس وجود دارد و این دقیقا برعکس دستگاه های اشعه ایکس می باشد. فرکانس‌ های پایین‌ تر به عمیق بیش ‌تری نفوذ می‌ کنند، اما کیفیت تصویر پایین‌ تر است.

چگونه این تصویر را ثبت می ‌کند؟

اصل کار سونوگرافی برای ثبت تصویر براساس اکوهای منعکس شده از سطح بافت است. به عنوان مثال، اولتراسوند از طریق خون در اتاق قلب سفر خواهد کرد، اما اگر به دریچه های قلب برخورد کند، اکو یا همان بازتاب آن منعکس خواهد شد. ​اگر سنگ وجود نداشته باشد، مستقیم از طریق کیسه صفرا حرکت می ‌کند، اما اگر سنگ وجود داشته باشد، از آن‌ها بازتاب خواهد شد. ​چیزی که در مسیر امواج فراصوتی​ اگر غلیظ یا به اصطلاح پزشکی متراکم باشد اکوی بیشتری را بازتاب می کند. این بازتاب یا اکو، شکل ارگان را به تصویر می ‌کشد. تغییر رنگ های خاکستری تصویر نشان ‌دهنده ی چگالی‌ های مختلف است. ​

پروب یا مبدل دستگاه سونوگرافی

مبدل یا پروب معمولا بر روی سطح بدن بیمار قرار می ‌گیرد، اما برخی از انواع داخلی از پروب نیز وجود دارند که در داخل حفرات بدن نیز قرار می‌ گیرند. ​این پروب ها می ‌توانند تصاویر شفاف ‌تر فراهم کنند و اطلاعات بیشتری در اختیار پزشک قرار دهند. ​
مثال‌ها: ​

  1. مبدل endovaginal برای استفاده در تصویربرداری داخل واژن زنان. ​
  2. یک مبدل endorectal برای استفاده در راست ‌روده ​و مقعد.
  3. یک مبدل transesophageal برای استفاده در تصویربرداری مری که از گلو و دهان وارد می شود.​

برخی از مبدل ها یا پروب ها بسیار کوچک را می توان در انتهای یک کاتتر قرار داد و به رگ‌ های خونی وارد کرد تا دیواره‌ های عروق خونی را بررسی کنند. ​

از سونوگرافی در چه مواردی استفاده می شود؟

اولتراسوند معمولا برای تشخیص، درمان و راهنمایی در طول مراحل مختلف از جمله بیوپسی مورد استفاده قرار می ‌گیرد. ​برای بررسی اندام‌ های داخلی مانند کبد و کلیه، لوزالمعده و غده تیروئید و بقیه ارگان ها از آن استفاده می‌ شود. ​یک اسکنر اولتراسوند می‌ تواند نشان دهد که آیا یک توده در داخل بدن یک تومور است یا خیر. همچنین می ‌تواند که این توده سرطان است یا کیست پر از مایع. ​همچنین می ‌تواند به تشخیص مشکلات بافت‌ های نرم، ماهیچه‌ ها، رگ‌ های خونی، تاندون ‌ها و مفاصل کمک کند. از آن برای بررسی یک سندروم شانه یخ زده، آرنج تنیس، سندرم تونل کارپ مچ دست و دیگر بیماری ها نیز استفاده کرد. ​

سونوگرافی داپلر چیست و چه کاربردی دارد؟

نوع خاصی از سونوگرافی، سونوگرافی داپلر است. سونوگرافی داپلر می ‌تواند جریان خون را در یک رگ یا فشار خون ارزیابی کند. این مد از سونوگرافی می‌ تواند سرعت جریان خون و هر گونه مایع را مشخص کند. ​الکتروکاردیوگرام قلب یا ECG یک نمونه از سونوگرافی داپلر است که از آن می توان برای ایجاد تصاویر سیستم قلبی – عروقی و اندازه ‌گیری جریان خون و حرکت بافت قلب در نقاط ویژه ی آن که بعضی از سیستم های تصویربرداری ناتوان هستند، استفاده کرد. ​یک سونوگرافی داپلر می ‌تواند عملکرد و وضعیت نواحی دریچه های قلب، هر گونه اختلال در قلب، نارسایی دریچه ها یا نشت خون از دریچه ‌ها را ارزیابی کند، و می ‌تواند نشان دهد که قلب چگونه خون را پمپاژ می‌ کند. اساس عملکرد این مدل از سونوگرافی براساس قوانین داپلر در صوت است.

ویژگی خاصی که برای این دستگاه تعریف می شود نمایش سرعت جریان خون است که بیشتر دستگاه های تصویربرداری در نشان دادن آن ناتوان هستند. در سونوگرافی داپلر که معمولا به آن داپلر رنگی نیز گفته می شود، هر نوع حرکت جریان خون با رنگ خاصی مشخص می شود به طوری که در تصاویر سونوگرافی جریان پرسرعت خون معمولا به رنگ قرمز دیده می شود و مهم ترین قابلیتی که برای این روش تصویربرداری بیان می شود این است که می تواند تنگی ها و گرفتگی های عروقی را به تصویر بکشد. در سونوگرافی داپلر حتی محل دو شاخه شدن عروق نیز با رگ خاصی نمایش داده می شود.

توانایی سونوگرافی داپلر در نشان دادن انواع جریان های خون چگونه است؟

خون در داخل عروق به صورت یکنواخت حرکت نمی کند بلکه دارای طیف های حرکتی گوناگونی است. برای مثال خون در کنار دیواره ها آرام تر از مرکز رگ حرکت می کند و علت آن نیز اصطکاک با دیواره ی عروق بیان می شود. خون بعد از یک تنگی یا گرفتگی عروقی شکلی گرداب مانند به خود می گیرد که به آن Eddy current یا جریان گردابی می گویند. جریان گردابی بسیار مهم است چرا که می توانند همبستگی سیستم عروقی را به هم بریزد. سونوگرافی داپلر می تواند انواع جریان های خون را در نمایشگر خود به خوبی به تصویر بکشد. گاهی اوقات پزشکان علت عدم خون رسانی به یک نقطه از بدن را تشخیص نمی دهند لذا با کمک سونوگرافی داپلر به بررسی آن نقطه می پردازند. سونوگرافی داپلر در صورت وجود لخته ی خون می تواند آن را تشخیص دهد به عبارتی می توان گفت این نوع از سونوگرافی در تشخیص آمبولی ها ​ بسیار بسیار توانا است.

برخی از کاربرد های دیگر سونوگرافی داپلر رنگی به شرح زیر است:

دیواره ی رگ‌ های خونی را می توانیم با آن بررسی می ‌کنیم که به دنبال DVT  (ترمبوز یا لخته در عروق خونی) یا آنوریسم هستیم. بررسی ضربان قلب بزرگسالان و ضربان قلب جنین در هنگام تجمع پلاک های آترواسکلروزیس و بررسی لخته در انسداد ها یا تنگ شدگی های عروقی. ​
داپلکس (ترکیب دو نوع سونوگرافی داپلر و B-mode static) کاروتید شکلی از سونوگرافی است که ممکن است شامل از سونوگرافی داپلر کارآمد تر باشد. این نوع سونوگرافی نشان می ‌دهد که چگونه سلول‌ های خونی از طریق شریان‌ های کاروتید حرکت می‌ کنند. ​

استفاده از سونوگرافی در بیهوشی برای نمونه بردای

در نمونه برداری اغلب از اولتراسوند با بیهوشی برای هدایت یک سوزن استفاده می شود در این مورد به فرد محلول‌ های بی‌ هوشی داده می شود تا بیمار حرکتی در حین نمونه برداری نداشته باشد؛ زیرا نمونه برداری نزدیک اعصاب حرکت خطرناک است.

یکی از مهم ترین اعمالی که به کمک سونوگرافی انجام می شوند نمونه برداری تحت عنوان بیوپسی تحت گاید سونوگرافی است که بسیار پرکاربرد است و یکی از مهم ترین محل های استفاده ی آن در نمونه برداری سرطان سینه است. به گونه ای که بیوپسی تحت گاید سونوگرافی به عنوان روش طلایی برای بررسی سرطان های سینه مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده از سونوگرافی در موارد اورژانسی

​یکی از کاربردهایی که برای سونوگرافی بیان می شود در هنگام موارد اورژانسی و تصادفات است که فرصت نیست برای مریض روش های دیگر تصویربرداری مورد استفاده قرار گیرد و یا در مواردی که نیاز است به سرعت از مریض یک نمونه تهیه شود نیز از سونوگرافی استفاده می شود زیرا در کوتاه ترین زمان این امکان را در اختیار کاربر قرار می دهد.

اولتراسوند معمولا در موارد اورژانسی برای ارزیابی شرایط مختلف از جمله: ​

  • برای بررسی یک آسیب تروماتیک پریکارد در اطراف قلب
  • جمع شدن مایع در اطراف قلب
  • سوراخ شدگی برون شامه ی قلب یا لایه بیرونی قلب​
  • نشت خون در شکم و فضای پرده ی صفاق یا ​ hemoperitoneum

سونوگرافی شکمی چیست و چه کاربردی دارد؟

پزشکان متخصص دستگاه گوارش از سونوگرافی برای ایجاد تصاویر طحال، کلیه ‌ها، مجاری صفراوی، کیسه صفرا، کبد، آئورت شکمی، ورید اجوف تحتانی یا IVC ، پانکراس و سایر ارگان ‌های توپر در شکم استفاده می ‌کند.

تصاویر سونوگرافی از شکم می تواند کمک کند تا سنگ کیسه صفرا یا التهاب کیسه صفرا که به عنوان کله سیستیت یا cholecystitis شناخته شده‌ می شود، ارزیابی شود. ​همچنین اگر آپاندیس عفونت دار یا ملتهب باشد می ‌تواند تشخیص آپاندیسیت را بدهد. نوع حرکت خون، عفونت رو تایید می کند اما​ مشکلی که وجود دارد این است که گاهی اوقات، چربی و گاز روده ها می ‌تواند امواج فراصوت را مسدود کند و تشخیص را در ناحیه ی شکم دشوارتر کند. ​

استفاده از سونوگرافی برای نوزادان تازه متولد شده چیست؟

کارشناس سونوگرافی(sonographer ) می ‌تواند با قرار دادن پروب روی نقطه نرم بالای جمجمه ی نوزادان تازه متولد شده به بررسی رشد مغزی و اندازه ی مغز او بپردازد. این کار می ‌تواند منجر به پیدا کردن ناهنجاری‌ های مغز، هیدروسفالی، سرطان خون و آسیب های ماده ی سفید مغزی شود. ​در مورد نوزادان با گذشت زمان همانطور که نقاط نرم بالای جمجمه یا fontanelle کوچک‌ تر می ‌شود، کیفیت تصاویر ضعیف ‌تر می ‌شود.

سونوگرافی در بارداری برای چه منظور انجام می شود؟

اولتراسوند بخشی از مراقبت های دوران بارداری است که تصاویر جنین را در رحم جمع‌ آوری می‌ کند. ​سونوگرافی ترانس واژینال می‌ تواند جنبه ‌های مختلف سلامت جنین را آشکار کند. همچنین می ‌تواند به پزشکان کمک کند تا پیشرفت بارداری را ارزیابی کنند. ​ پروب یا مبدل معمولا بر روی شکم مادر قرار می‌ گیرد، اما حتی گاهی در داخل واژن قرار می ‌گیرد. ​سونوگرافی ترانس واژینال می‌ تواند یک تصویر واضح را در دوران بارداری اولیه فراهم کند، و اگر مادر چاقی داشته باشد، ممکن است گزینه بهتری نسبت به سایر روش های تصویربرداری باشد. ​در این زمان سونوگرافی داپلر هم ضربان قلب جنین را نشان می‌ دهد و می ‌تواند به دکتر کمک کند نشانه ‌هایی از اختلالات در قلب و رگ‌های خونی را در صورت وجود داشتن، تشخیص دهد. ​

کاربرد سونوگرافی در اورولوژی یا بررسی مجاری ادراری تناسلی چیست؟

یکی دیگر از کاربرد های مهم سونوگرافی در زمینه بررسی راه ها و مجاری ادراری برای پیدا کردن ناهنجاری ها است.
در اورولوژی، سونوگرافی می ‌تواند مورد استفاده قرار گیرد برای: ​

  1. چه مقدار ادرار بعد از تخلیه کردن در مثانه باقی می ‌ماند. ​
  2. بررسی این که سلامت اندام ‌ها در ناحیه لگن از جمله رحم و بیضه ‌ها چگونه است. ​
  3. در جوانان و بزرگسال، امواج فراصوت سونوگرافی می ‌توانند انواع مختلف تورم ناشی از سرطان پروستات را تشخیص دهند. ​که سونوگرافی لگن به خوبی و به طور کامل می‌تواند این مشکلات داخلی یا خارجی را نمایش دهد. ​

نوع خاصی از پروب وجود دارد که برای تصویربرداری داخلی در یک مرد، ممکن است به راست‌ روده وارد شود. ولی در یک زن، ممکنه وارد واژن بشود نا رحم را واضح تر نمایش دهد.​ این نوع از پروب سونوگرافی می ‌تواند اطلاعات مربوط به غده پروستات، تخمدان یا رحم را به خوبی فراهم کند. ​
هم چنین اسکن اولتراسوند یا سونوگرافی کف لگن می‌ تواند به پزشک در تشخیص میزان اجابت مزاج و بی‌ اختیاری مدفوع کمک کند. ​

سونوگرافی از ماهیچه های اندام فوقانی و تحتانی دست و پا برای چه انجام می شود؟

اولتراسوند می‌ تواند برای بررسی رباط‌ ها، سطوح استخوانی، غضروف ها، توده‌ های بافت نرم، اعصاب، عضلات و تاندون‌ ها مورد استفاده قرار گیرد. سونوگرافی ​می تواند در کوتاه ترین زمان تصویری از مشکلات موجود در این اندام ها فراهم کند. به گونه ای که از سونوگرافی در بررسی کاهش تراکم استخوان و پوکی استخوان گاهی به جای دستگاه DEXA استفاده می شود و سریع تر از آن نیز می باشد.

زمانی که برای انجام سونوگرافی به پزشک مراجعه می کنیم انتظار چه محیطی را باید داشته باشیم؟

سونوگرافی می‌ تواند در یک مطب خصوصی، در یک کلینیک سرپایی، یا در بیمارستان انجام شود. ​بیشتر اسکن های سونوگرافی بین 20 تا 60 دقیقه طول می ‌کشد. معمولا دردناک نیست و هیچ صدایی ندارد. ​در بیشتر موارد، هیچ آماده‌ سازی خاصی لازم نیست، اما بیماران ممکن است بخواهند لباس ‌های گشاد و راحت بپوشند. ​اگر کبد یا کیسه صفرا تحت ‌تاثیر قرار گرفته باشد، ممکن است بیمار به مدت چند ساعت قبل از عمل، چیزی نخورد.


برای یک اسکن در دوران بارداری، و به ویژه حاملگی زود هنگام، بیمار باید مقدار زیادی آب بنوشد و سعی کند تا قبل از آزمایش از ادرار کردن اجتناب کند. ​هنگامی که مثانه پر است، اسکنر تصویر بهتری از رحم ایجاد می ‌کند. ​اسکن معمولا در بخش رادیولوژی یک بیمارستان انجام می شود. یک پزشک یا یک فرد آموزش ‌دیده، این آزمون را انجام خواهد داد. ​

سونوگرافی خارجی چه کاربردی دارد؟

کارشناس سونوگرافی یک ژل لوبریکانت بر روی پوست بیمار قرار می ‌دهد و مبدل را بر روی پوست قرار می ‌دهد. استفاده از این ژل در سونوگرافی به این منظور است که امواج فراصوت نمی توانند از هوا با قدرت کافی عبور کنند و تضعیف می شوند. این ژل نوعی محیط (امپدانس آگوستیکی) معادل بافت ایجاد می کند که امواج فراصوتی بتوانند به راحتی وارد بافت مورد نظر شوند.​مبدل روی بخشی از بدن که باید بررسی شود حرکت داده می ‌شود. برای مثال‌ بررسی ‌های سونوگرافی قلب بیمار یا یک جنین در رحم می ‌باشد. ​که کارشناس سونوگرافی پروب را روی قفسه سینه در محل قلب به حرکت در می آورد. بیمار فقط باید مبدل را بر روی پوست احساس کند و نباید احساس ناراحتی یا درد داشته باشد.
در طول دوران بارداری ممکن است به خاطر مثانه پر ناراحتی کمی وجود داشته باشد. برای این افراد درخواست سونوگرافی می شود تا دلیل اصلی مورد بررسی قرار گیرد.​

سونوگرافی داخلی چه کاربردی دارد؟

اگر لازم است ارگان ‌های تولید مثلی داخلی یا سیستم ادراری مورد ارزیابی قرار گیرند، ممکن است ترانسدیوسر یا مبدل برای یک مرد وارد راست ‌روده یا برای زن وارد واژن شود. ​برای ارزیابی بعضی از قسمت‌ های دستگاه گوارش، برای مثال، مری، غدد لنفاوی قفسه ‌سینه یا معده، یک آندوسکوپ می توان استفاده کرد. ​یک دستگاه فراصوت به انتهای آندوسکوپی متصل می‌ شود، که معمولا از طریق دهان وارد بدن بیمار می ‌شود و سپس در مری جلو رانده می شود تا به محل مورد نظر برسد. ​قبل از این کار برای بیماران داروهایی تجویز می‌ شود تا هر گونه درد آن ها را کاهش دهد. ​پروب های اولتراسوند داخلی راحت ‌تر از روش‌های خارجی هستند، و کمی خطر اخون ریزی داخلی برای آن ها وجود دارد.

امنیت و حفاظت در سونوگرافی چگونه است؟

بسیاری از انواع روش های فراصوت، غیر تهاجمی هستند، و بیمار را در معرض تابش پرتوهای یونساز قرار نمی دهند. اعتقاد بر این است که این روند بسیار ایمن است. ​با این حال، از آن جایی که خطرات طولانی ‌مدت ایجاد نشده است اما احتمال آن ها نیز صفر نیست، اسکن غیر ضروری در طول دوران بارداری توصیه نمی‌ شود. اولتراسوند در دوران بارداری فقط زمانی توصیه می ‌شود که از نظر پزشکی مورد نیاز باشد. ​هر کسی که نسبت به لاتکس حساسیت دارد باید به پزشک خود اطلاع دهد تا آن‌ ها از یک پروب آغشته به لاتکس استفاده نکنند. ​

سونوگرافی در دوران بارداری :

اسکن اولتراسوند (سونوگرافی) از امواج صوتی استفاده می کند که از اجسام جامد جهش می کنند تا تصاویر سیاه و سفید دو بعدی را روی صفحه ایجاد کنند. برای شما و کودکتان کاملا بی خطر است.

اسکن ها توسط متخصصان آموزش دیده مراقبت های بهداشتی به نام سونوگرافیست انجام می شود. برخی از ماماها نیز سونوگرافی هستند. اسکن غربالگری مشکلات را بررسی می کند و بررسی می کند که آیا کودک شما به خوبی رشد می کند یا خیر.

اسکن سه بعدی (سه بعدی) و رنگی به طور معمول توسط NHS استفاده نمی شود.

سونوگرافی
سونوگرافی در بارداری

چه زمانی باید در دوران بارداری سونوگرافی انجام دهم؟

باید حداقل 2 اسکن به شما پیشنهاد شود :

اسکن بارداری اولیه (اسکن قرار ملاقات یا رزرو) بین 11 تا 14 هفته
اسکن اواسط بارداری (همچنین به عنوان اسکن ناهنجاری جنین شناخته می شود) بین 18 تا 21 هفته
همچنین ممکن است در اسکن اولیه بارداری به شما یک اسکن شفافیت گردن (NT) پیشنهاد شود تا دریابید که چقدر احتمال دارد کودک شما به سندرم داون، سندرم ادواردز یا سندرم پاتاو مبتلا باشد.

شما می توانید انتخاب کنید که آیا سونوگرافی انجام شود یا خیر.

آنچه که سونوگرافی شما می تواند نشان دهد.

اسکن شما می تواند نشان دهد:

اندازه کودک شما، که برای فهمیدن اینکه چه زمانی قرار است به دنیا بیاید، مهم است
ضربان قلب کودک شما
نحوه خوابیدن نوزاد در رحم شما، که هنگام زایمان مهم است
چه یک یا چند بچه داشته باشید
چگونه اندام ها و استخوان های کودک شما رشد می کنند، از جمله نخاع، کلیه ها، روده، مغز، قلب، بازوها و پاها
اسکن همچنین می تواند برخی از شرایط سلامتی و شرایط کروموزومی را نشان دهد.

قبل از انجام سونوگرافی :

از شما خواسته می شود که یک ساعت قبل از اسکن غربالگری اولیه بارداری مقداری آب بنوشید (حدود یک پینت/500 میلی لیتر). وجود آب در مثانه به سونوگرافی کمک می کند تا کودک شما را واضح تر ببیند.

قبل از انجام اسکن غربالگری اواسط بارداری نیازی به مثانه پر ندارید، اما نوشیدن یک یا دو لیوان آب به سونوگرافیک کمک می کند.

در طول سونوگرافی :

اکثر بیمارستان ها خوشحال می شوند که وقتی برای سونوگرافی می روید یک نفر همراه شما باشد.

کودکان خردسال ممکن است اجازه نداشته باشند با شما وارد شوند زیرا می توانند حواس سونوگرافیک را پرت کنند – بهتر است از قبل بررسی کنید.

چند چیز وجود دارد که درست قبل و در حین سونوگرافی اتفاق می افتد:

سونوگرافی از شما می خواهد که روی یک کاناپه دراز بکشید، بالاتنه خود را به سمت سینه خود ببرید و دامن یا شلوار خود را تا باسن خود پایین بیاورید.
سونوگرافی مقداری ژل را روی شکم (شکم) شما فشار می دهد و سپس به آرامی یک دستگاه دستی را روی آن عبور می دهد.
این دستگاه امواج اولتراسوند را می فرستد و می گیرد که به رایانه اجازه می دهد تصویری از کودک شما بسازد
اسکن ضرری ندارد، اما ممکن است ژل در ابتدا کمی سرد باشد. گاهی اوقات اگر برخی از قسمت های کودک شما به سختی دیده می شود، سونوگرافیک نیاز به فشار دادن شکم شما دارد. اسکن تا 30 دقیقه طول می کشد.

شما باید بتوانید قسمت هایی از بدن کودک خود را روی صفحه تشخیص دهید – سونوگرافی آنها را به شما نشان می دهد.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

علی محسنی

دانشجوی پزشکی هستم و مدرس فیزیک کنکور علاقه مند به تولید محتوا در زمینه پزشکی و برنامه نویسی وب.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. Bita گفت:

    قشنگ بود و کاش خیلی بیشتر گفته بودین لذت بردم. مرسی