آزمایش علمی کودکان
بازدید 191
0

لذت علمی : آشنایی با چند آزمایش علمی روزمره کودکان و روش های آن

در این مقاله با چندین آزمایش علمی روزمره کودکان که می توانید در خانه انجام دهید آشنا می شوید.

ماژیک های رمزآلود

مواد لازم :

  • کاسه آب
  • حوله کاغذی، که به صورت نوار بریده شده باشد
  • 3 عدد یا بیشتر ماژیک به رنگ های مشکلی (رنگ های غیر اصلی بهتر است)

روش

یک خط به طول یک اینج از پایین هر رشته کاغذی بکشید، از رنگ های مختلف در هر کدام استفاده کنید. (کودکان بزرگتر باید یادداشت کنند که کدام رنگ در کدام رشته کاغذی به کار رفته است)هر نوار را در آب فرو ببرید تا قسمت پایین کاغذ در آب قرار گیرد. اما خط جوهری کاغذ نه، کاغذ را به نحوی نگاه دارید که آب کم کم به سمت بالای کاغذ حرکت کند. جوهرهای ماژیک پخش می شود، و شکل های مختلفی با هر رنگ ایجاد می شود.

درس های این آزمایش علمی روزمره کودکان:

اکثر رنگ ها از چندین رنگ متفاوت دیگر ساخته شده اند. همان طور که حوله کاغذی در آب قرار می گیرد، مولکول های آب با مولکول های مختلف جوهر ترکیب می شود و آنها را پخش می کند. فرآیند جداسازی این رنگ ها ( یا ترکیبات هر مخلوطی ) به عنوان کروماتوگرافی شناخته می شود.شما احتمالا برگه های بنفس را در حالی خواهید یافت که یک خط آبی و قرمز در آنها شکل گرفته است. برگه های سبز به آبی و زرد تجزیه شده است.همان طور که ماژیک سیاه تعجبی ندارد از ترکیبات مختلف آبی و حتی قرمز تشکیل شده باشد.برای کشف بیشتر در آزمایش های علمی روزمره کودکان ، به کودک خود بگویید چشم هایش را بگیرد وقتی شما یک خط بر روی رشته کاغذی می کشید. سپس آن رشته کاغذی را در آب فرو ببرید، وقتی جوهر پخش شد به او بگویید چشم هایش را باز کند و حدس بزند از کدام ماژیک برای کشیدن خط روی این کاغذ استفاده شده است.

اهرم

مواد

  • یک ظرف کوچک پلاستیکی مانند یک فنجان دارو
  • یک سنگ
  • یک توپ کوچک مانند توپ گلف یا توپ پلاستیکی
  • یک خط کش
  • چسب

روش این آزمایش علمی روزمره کودکان:

پایه فنجان پلاستیکی را به انتهای خط کش بچسبانید. هنگامی که چسب خشک شد، یک الا کلنگ مانند کوچک با تکیه دادن مرکز خط کش خلاف سنگ ایجاد کنید بعد فنجان را بالا بیاورید.یک توپ در فنجان قرار دهید و با کودک خود که در کنار الا کلنگ کوچک ایستاده است، به او بگویید که قسمت انتهای دیگر خط کش را فشار دهد. این می تواند منجر شود که انتهای دیگر بالا برود و توپ پرواز کند. این مطلب را شان کانلی نویسنده کتاب علم بالقوه فاجعه بار نوشته است. اگر آن قسمت را سخت فشار دهد، توپ سریع تر به پرواز در می آید.

درس این آزمایش علمی روزمره کودکان:

برای هر عملی، یک عکس العمل برابر و مخالف وجود دارد. این یک درس اساسی در فیزیک است. هنگامی که شما فشار دست خود را بر روی انتهای خط کش قرار می دهید، انرژی از قسمت دیگر حرکت می کند، و توپ را به خارج از فنجان پرتاب می کند و چیزی برای توقف آن وجود ندارد.کانلی توضیح می دهد که این اهرم مانند الاکلنگ عمل می کند و اهرم است که دقیقا توپ را به بیرون پرتاب می کند.سعی کنید که یک نمونه بزرگتر برای بیرون از خانه بسازید. اهرمی با دو گلوله و یک تخته بسازید و از توپ تنیس و بسکتبال استفاده کنید.

بستنی

مواد

  • دو فنجان یخ
  • یک و نیم فنجان
  • مقداری نمک
  • مقداری شکر
  • مقداری وانیل
  • کیسه فریزر در دو سایز

روش این آزمایش علمی روزمره کودکان:

مقداری یخ و نمک در کیسه بزرگ فریزر قرار دهید. در کیسه فریزر کوچکتر، بقیه مواد را ترکیب کنید. هوا را خارج کنید و در آن را محکم ببندید. کیسه کوچک را در کیسه بزرگتر قرار دهید. در آن را خوب ببندید و آن را به مدت 10 دقیقه تکان بدهید تا وقتی که کرم ایجاد غلیظ شود. کیسه کوچک را در بیاورید و  آن را باز کنید و محتویات را بخورید.

درس های این آزمایش علمی روزمره کودکان:

هنگامی که مایع تبدیل به جاد می شود دمای آن پایین می آید. چرا؟

حرکت مولکول هایش کندتر می شود و به هم می چسبند. اگر آنها به قدر کافی سرد شوند، و به اندازه کافی حرکتشان کند شود یخ می زنند.در اینجا یخ سردتر از کرم و شکر است و دمای این ترکیب را پایین تر می آورد. اضافه کردن نمک به یخ دما را زودتر پایین می آورد. این اتفاق تا وقتی بستنی شکل بگیرد ادامه دارد. چرا نمک ، یخ را سردتر می کند؟ در این آزمایش روزمره علمی کودکان، شما و کودکتان متوجه می شوید که هنگامی که کیسه ها را نگه داشته اید یخ، انرژی گرما را از کرم و دست هایش شما می گیرد و آن را ذوب می کند. سپس مولکول های آب از این انرژی برای یخ زدن مجدد استفاده می کنند. نمک به این کار می رود و کار را برای آنها سخت تر می کند، انرژی را سریع تر جذب می کند و استفاده می کند. این مساله موجب می شود که یخ و نمک ، سردتر از یخ تنها عمل کنند که کمک می کند که بستنی زودتر درست شود.

سوراخ های ضدانفجار

مواد

  • آب
  • یک کیسه ساندویچ زیپ دار
  • یک یا چند مداد نوک تیز

روش این آزمایش علمی روزمره کودکان:

در این روش کیسه را تا نصف با آب پر کنید. بعد در آن را خوب ببندید. آن را از طولش در دست بگیرید و به کودکان کمک کنید که چند مداد نوک تیز را در کیسه فرو ببرد (زیر خط آب) و از سمت دیگر بدون آنکه آن را خارج کند بیرون بیاورد. می بینید که کیسه نشت نمی کند. چندین مداد دیگر را هم امتحان کنید. می بینید که قطره ای آب از کیسه خارج نمی شود.

درس های این آزمایش علمی روزمره کودکان:

مولکول های آب نیاز به فضا دارند تا جریان داشته باشند. گرچه شما سوراخ هایی را با مداد ایجاد کرده اید اما هیچ کدام از مولکول ها نمی توانند فرار کنند.این مقاله راجع به آزمایش های علمی روزمره کودکان بود که می توانید به سادگی آنها را در خانه انجام دهید واز انجام آنها لذت ببرید و در کنارش به کودکان، مفاهیم اصلی و اساسی علوم را نیز آموزش دهید.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

فاطمه پناهی

فاطمه تقی پناهی هستم. کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی. علاقه مند به حوزه های فن آوری، دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی شبکه های اجتماعی هستم. دوست دارم در جریان آخرین رویدادها و اخبار این حوزه ها قرار بگیرم و مقالات این حوزه را بخوانم و با شما به اشتراک بگذارم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *