رفتار صحیح در سنین بلوغ
بازدید 146
۳

نحوه صحیح برخورد با فرزندمان در سنین بلوغ

چگونه با فرزندمان در سنین بلوغ رفتار کنیم ؟

یکی از سوال هایی که پدرمادرها امروزه براشون پیش می آید این است که  رفتار صحیح در سنین بلوغ با فرزندمان چگونه است؟

شمار زیادی از والدین تاهنگامی که فرزندشان به سن بلوغ نرسیده است با مشکل خاصی روبه رو نمی شوند ولی هنگامی که فرزند عزیزشان وارد دوران بحرانی بلوغ می شود، که این دوره دقیقا مصادف با دوران راهنمایی( متوسطه اول نظام جدید)می باشد، چون رفتار صحیح در سنین بلوغ را نمیدانند ، با شماری از مشکلات روبه رو میشوند که سر منشا آن بخاطر به بلوغ رسیدن فرزندشان است.از این مشکلات میتوان به سرکشی کودکی که تا قبل از آن بدون اجازه والدینش حتی آب هم نمیخورد اشاره کرد.

حال چطورمیتوان این مشکل را حل نمود؟

بهترین روش برای جلوگیری از پیشروی این مشکلات این است که به طور کامل با رفتار صحیح در سنین بلوغ آشنایی پیدا کنیم و تلاش بر این امر داشته باشیم که در اولین مرحله صبر و شکیبایی خود را نسبت به رفتارهای فرزندمان افزایش دهیم، همچنین میتوان این تغیییر و دگرگونی ظاهری و درونی فرزندمان را به فال نیک بگیریم که دارد به تکامل جسمی و عقلانی میرسد و به او در این زمینه کمک کنیم تا بتواند این دوران را به خوبی پشت سر بگذارد .

خوب اولین گام رفتار صحیح در سنین بلوغ با فرزند این است که این قضیه را بپذیریم که فرزندمان بزرگ شده ودیگر نباید آنگونه که در گذشته با او بخورد میشد اکنون نیز برخورد شود و آنگونه که در گذشته با او صحبت میشد صحبت شود.

عامل مهمی که در سن بلوغ باعث رفتار صحیح فرزندان می شود درک صحیح این دوران است.

به نظر شما سن بلوغ درچه زمانی شروع میشود؟ اکثر شما در پاسخ خواهید گفت که این سن ممکنه در هر انسان متفاوت باشد،بعضی از انسان ها زود تر از سایرین به بلوغ میرسند وعده ای نیز دیرتر، و عده ای هم که به طور نرمال به سن طبیعی بلوغ میرسند ، در هرصورت تمامی این دوره های ذکر شده طبیعی می باشدوجای هیچ گونه نگرانی نیست.

اما باید خوانواده های ایرانی توانایی رفتار صحیح در سنین بلوغ رو داشته باشند که دوران مختلف سنی فرزندشان را بدانند ودوران کودکی و نوجوانی آن را تفکیک کنند، بیشتر خوانواده ها این مسائل رو از طریق تغییراتی که روی فرزندشان ایجاد میشود احساس میکنند که این تغییرات شامل: شروع عادات ماهیانه ، رشد موهای صورت و بدن ،رشد سینه ها ،تغییرات تن صدا از جمله موارد مشهودی است که به هنگام رسیدن سن بلوغ فرزندمان متوجه آن می شویم؛اما نوجوانان بین حدود سنی 10 تا 14سالگی و شاید هم در سنین کمی کمتر یا به بیانی دیگر دختران از کلاس سوم چهارم ابتدایی به بعد در این دوره قرار میگیرند.

ولی پسر ها همونطور که طبیعی هست سن بلوغ شان نسبت به دخترا ها بیشتر است آن ها از کلاس هفتم نظام جدید آموزشی ( سال اول دوره متوسطه اول)  به بعد وارد این دوره میشوند .

به طور کلی به مجموعه تغییرات جسمی و روانی بلوغ گفته می شود، در بسیاری از موارد گزارش ها نشان میدهد که رفتار فرزند در این دوره به طور کلی با والدین خود تغییر میکند. بیشتر آنها دوس دارن از خوانواده خود کمی جداشده و مستقل شوند یا به قول خودشان دوست دارند به تنهایی تصمیم بگیرند و هرکار دوس دارند انجام دهند،به همین دلیل است که تمایل پیدا میکنند تاحد امکان از پدر و مادر خود دور شوند. در این سن است که برای آنها توجه به دیگران مخصوصا هم سن و سال های خودشان زیاد تر شده و از دیگران زیاد تقلید برداری میکنند و سعی میکنند کار های دیگران را روی خودشان پیاده سازی کنند. آنها خود را به شکل های زیادی در آورده و در غالب افراد دیگر می روند، به این موضوع که چقدر با هم سن و سال های خودشان تفاوت دارند اهمیت بسزایی قائل هستند و همین موضوع بسیاری از کشمکش ها و جدال های درون خانه راشامل میشه .

رفتار صحیح در سنین بلوغ با فرزندان

یکی ساده ترین درگیری هایی که در سن بلوغ بوجود می آید مخالفت پی در پی فرزندان با پدر ومادر است، نوجوانان ما در این سنین کمی سرکش شده ودر هر موضوعی با والدین خود بحث و مخالفت میکنند البته نمی توان به طور حتمی گفت که تمامی نوجوانان ما دچار همچین مشکلاتی میشوند، اما در اکثر مواقع این اتفاق رخ میدهد. دلیل اصلی این مشکل هم رخ دادن تغییرات روحی و روانی ، احساسی درنوجوانان گزارش شده است،در هرصورت نوجوان تنها برای رفتار های خود یک دلیل دارد و آن هم رسیدن به هدف مستقل بودنش است .به این دلیل است که تلاش میکنند تا جایی که ممکن است خودش را از خونواده خود دور کند.

تحقیقات نشان داده فرزندانی که وابستگی بیشتر به خوانواده خود دارن دراین زمینه استقلال تلاش بیشتری از خود نشان میدهند، آنها برای نشان دادن این امر تلاش بیشتری درمخالفت با نظر پدر و مادر خود دارندو آنگونه که قبل از بلوغ با والدین خود ارتباط برقرار میکردند اکنون با آنها رابطه برقرار نمی کنند . هرچی بزرگ تر میشوند سعی میکنند درمورد موضوعاتی که در اطرافشان میگذرد منطقی تر و دقیق تر فکر کنند،آنها در ذهن خود موضوعات مختلفی رو بررسی میکنند وتعاریفی برای هرکدام از موضوعات در نظر میگیرند.

یک ارزشی جدا گانه برای خود در نظر میگیرند و راه کارهای پیشنهادی پدر و مادر را در حل مسائل مشکل آفرین جلوه میدهند .

از وظایف پدر مادر در دوره بلوغ این است که ببیند چه مقدار فضا برای فرزند خود در نظر گرفته که بتواند احساس استقلال کند ، ولازم است سوال های این چنینی را برای خود پاسخ دهد که آیا بیش از اندازه دارم فرزندم رو کنترل میکنم ؟یا آیا اصلا به اندازه کافی برای گوش دادن به حرفایش وقت میزارم ؟ اصلا به او اجازه میدهم که نظرش را در مورد امور بدهد و این نظر هارا اعمال کند؟

راهکار هایی برای نحوه صحیح برخورد با فرزندان در سنین بلوغ

1.آشنایی وشناخت شخصیتی فرزند درسنین بلوغ:

هنگامی که والدین با ویژگی های دوره بلوغ فرزندشان آشنایی پیدا میکنند . بسیاری از رفتار های ناخوشایند فرزندانشان را غیر طبیعی ونادرست فرض نمیکنند و این امر باعث میشود که والدین عکس العملی در مورد رفتار های آنها نشان نداده و رابطه بین فرزند و والدین به تیرگی نمی انجامد.

2.بهره بردن از روش تغافل ( نادید گرفتن) :

یکی از موثر ترین روش ها رفتار صحیح در سنین بلوغ در این سنین استفاده از “روش تغافل” است . این روش بدین معنی است که مشکلات بوجود آمده در این دوره را آنقدر بزرگ نشان ندهیم که در نوجوانمان احساس وحشت بوجود آید، و یا اینکه اورا به طور مداوم به خاطر رفتار هایش بازخواست کنیم، بلکه باید نوجوان ما دائم درحالت ترس و امید واری باشد. شاید در بعضی از مواقع بخشش او از خطاهایش و گذشتن از آن باعث می شود که احترام بین والدین و فرزندان حفظ شود البته تشخیص بکار بردن بخشش در مورد خطاهای آن در بعضی  از موارد جواب گو هست و در بعضی موارد ممکنه مناسب نباشد پس تشخیص آن به عهده والدین است که با استفاده از هوش و ذکاوت خود این کار را انجام دهند.

3.نقش راهنما داشته باشیم نه دستوری:

دراین دوره شایسته است بجای نقش دستوری وفرمان دادن به فرزندمان که چگونه رفتار کند چه بخورد وچه بپوشد برای آن نقش راهنما را داشته باشیم و به اوراهنمایی کنیم که کدام عمل درسته و کدوم لباس بیشتر بهت میاد ،چه غذایی را بخورد براش مفید و…

4.آموزش چگونگی برخورد با مسائل را به فرزندمان بدهیم:

مهم ترین علت ترس و وحشت از هر مسئله ای عدم آگاهی وندیدن آموزش های لازم است که لازم است برای کاهش میزارن استرس و ترس نوجوانان آموزش هایی از قبیل: حل مسئله ، گذراندن اوقات فراقت،مهارت برنامه ریزی،مهارت دوست یابی، بلوغ و..  به اوداده شود.

5.برقراری رابطه دوستانه به شیوه ای عاقلانه:

این به عهده ما بزرگ تر هاست که با مراقبت های دوستانه و عاقلانه خود احساس امنیت و آرامش خاطر را در نوجوانان خودایجاد کنیم . واین رفتاری که با فرزندان خود در سنین بلوغ در پیش گرفتیم بدان معنا نیس که از تمامی اشتباه ها و خطاهای آن بگذریم بلکه چنین تفکری کاملا غلط است وبیشتر باعث گمراهی فرزندمان در امورش خواهد شد.

6.ایجاد اعتماد:

باید به این مسئله پرداخت که چگونه میتوان حس اعتماد را در فرزندمان نسبت به خود تقویت کرد و آنرا افزایش داد؟بدین منظور باید رفتار های آنرا در نظر گرفت و به بهترین شیوه کاری کنیم که اعتمادش نسبت به ما بیشتر شود، زیرا اگه غیر از این شود فرزندمان ممکن است به افراد دیگر در این زمینه مراجعه کند و گاهی اوقات با راهنمایی های نادرست دیگران به خطر بیافتد.

7.مقدمه ارتباط عاطفی ، ارتباط کلامی است:

ما باید به عنوان والدین با تنظیم وقت کاری خود زمانی را برای گذراندن وقت و گوش دادن حرف های یکدیگر به ویژه نوجوان مان بگذاریم به این دلیل که ارتباط کلامی ما منجر به ارتباط عاطفی شده .ارتباطی که نوجوانان ما بیش از سایر زمان ها سخت به آن نیازمندند که اگر این نیاز در محیط خانه  و در بین اعضای خوانواد رفع نشود باعث می شود که به شیوه غیر صحیح و در محیط غیر خانه و با افرادی غیر قابل اعتماد این نیاز رفع شود که با عواقب آن تغیریبا همه ی ما آشنایی داریم .

8.داشتن تاکید بر محبت و نداشتن خشونت:

داشتن ارتباط صمیمی ودوستانه در نوجوانان بر اساس عشق و علاقه از رفتار صحیح در سنین بلوغ و باعث افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس در نوجوانان شده و اگر با خشونت وفشار همراه باشد باعث ایجاد بیماری های روانی و عصبی می شود.

9.الگوهای رفتاری که نوجوان از والدین خود دریافت میکند:

همانطور که میدانید اکثر نوجوانان ما دوست دارند والدینشان دارای شخصیتی محکم و استوار و با ثبات باشند ، زیرا نیازمندند که به اینگونه شخصیت اتکا کنند و خود رانیز مانند این شخصیت ها در بیاورند، بنابراین به والدین توصیه میشود که به الگو های رفتاری خود دقت کنند .

10.گوش دادن :

یکی از روش های رفتار صحیح در سنین بلوغ با فرزندان گوش دادن به حرف هایشان است.

سعی کنیم با نوجوان خود معاشرت کرده وبه حرف هایی که می گوید به طور کامل گوش دهیم زیرا که خوب گوش کردن به حرف های او یکی از شیوه های جلب اعتماد اوبوده و رمز ارتباط موثر با اوست.

11.بر نقاط قوت تکیه کردن:

سعی کنیم در اموری که او برعهده دارد و انجام میدهد اگه مشکلی برایش پیش آمد بجای سرزنش و تحقیر آن به یاری او بپردازیم و نقاط قوتی که دارد را به او بگوییم تا انگیزه بیشتری برای موفقیت در هر کاری پیدا کند و میتوان برای از بین بردن نقاط ضعفش به تقویت نقاط قوتش پرداخت. این بهترین رفتار صحیح در سنین بلوغ است.

12.داشتن انتظار به اندازه:

با شناخت همه جانبه فرزند و رفتار صحیح در سنین بلوغ  و آشنایی کامل با این دوره باید دانست که نمیتوان این انتظار را داشت که همه ی کار هایش را به نحو احسنت انجام دهد و خطایی رخ ندهد و اورا نباید بدون عیب ونقص در نظر گرفت ولی میتوان با صبرو و شکیبایی به او در انجام بهتر کار ها راهنمایی و کمک کنیم تا بتواند کار هارا به شیوه ای بهتر به انجام برساند.

13.اهمیت نقش پدر و فعال بودن آن در امر تربیت نوجوان:

همانطور که مادر نقش بسزایی در امر تربیت و ورود آن به جامعه دارد،وجود پدر نیز از اهمیت بالایی برخوردار است .پدر میتواند با حظور موثر و فعال خود به عنوان یک

پشتوانه محکم وقوی عمل کند و نوجوان را در دوران بلوغ به بهترین نحو و با محبت و خونسردی راهنمایی کند.

14. ممانعت از تنهایی نوجوان پس از دوران بلوغ:

والدین باید مراقب تنهایی فرزندانشان در دوران بعد از بلوغ باشند و به طور کامل رفتار صحیح در سنین بلوغ را یاد بگیرند زیرا بسیاری از این تنهاییها موجب انحراف و فساد فرزندان شده به گونه ای که آنان برای رها شدن از حس تنهایی دست به هرکاری زده و به هر مسیری کشانده می شوند،گاهی به دوستانی به اصطلاح ناباب روی می آورند که بیشتر فساد های اخلاقی و روانی منشا از همین دوستان می شوند که به ظاهر با اسم دوست وارد زندگی نوجوان شده و اورا به بد بد ترین وگمراه ترین راه ها میکشاند ، در صورتی که این دوستان ، دشمنانی هستند که در کمین نشسته تا انسان ها را از راه راست دور کرده و به مسیری که خود در آن گرفتار شدند بکشانند.

 و در پایان باید گفت :

ما والدین دربرابر فرزندان خود مسئول هستیم، پس باید تمام تلاش خود را در جهت بهبود تربیت آنها داشته باشیم و از هیچ نکته ای نباید غافل شویم .ما نیز درنظرداریم که شما را در این امر مهم یاری کنیم پس با ما همراه باشید….

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

محمد موسوی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *