وسایل ضد استرس
بازدید 376
1

وسایل ضد استرس

ماسماسک ها یا وسایل ضد استرس گوش سپردن به صدای طبیعت ، آواز پرندگان ، صدا و بوی آبشار ، یک نفس عمیق در جایی سر سبز از آن مواردی هستند که این روزها همگی حسرتشان را به دل دارند . صداها و حس هایی که میتوانند در یک مدت زمان کوتاه مثلا تعطیلاتشان بشنوند و تجربه کنند و پس از پایان یافتن این تعطیلات دوباره همه چیز از نو شروع می شود . زندگی شهری باعث شده تا دسترسی به چنین مکان هایی کمتر و کمتر شود . حال صبح هایمان را با سرو صدای کارگرهای چند خانه آن طرف تر که مشغول کار هستند ، صدای استارت ماشین آقای همسایه و خلاصه صداهایی مشابه این صداها شروع میکنیم . نه این که همه ی این صداها گوش خراش باشند اما آرامش بخش نیز نیستند . زندگی این روزهای ما یک چیز اساسی کم دارد و آن هم آرامش است .
متاسفانه شهرهای بزرگ و تکنولوژی های همچون موبایل و … باعث شدند تا استرس جای آرامش را بگیرد . یک جورهایی تنها در صورتی میتوانید سالم زندگی کنید که ذاتا خونسرد باشید اما متاسفانه بعضی ها خونسرد بودن را با مهم نشماردن آن چه که در اطرافشان اتفاق می افتد اشتباه گرفته اند .
شاید ایراداتی به سیستم آموزشی وارد باشد اما به هرحال نام امتحان که می آید استرس را به همراه دارد ، پس نمیشود ازین بابت گله ای از سیستم آموزشی داشت .
تقریبا افراد بسیاری هستند که بابت امتحان هایی که در روز میدهند دچار استرس های غیر قابل کنترلی می شوند . استرس درس هایی که باید قبول شوند تا پا به مقطع دیگر گذارند ، استرس اولین باری که در مکانی به تنهایی حضور می یابیم ، استرس اولین بارهایی که به تنهایی از جایی به جای دیگر میرویم ، استرس کنکور ، استرس از این که مبادا کسی دوستمان نداشته باشد ، استرس نادیده گرفته شدن در جمعی ، استرس و هیجان تجربه ی اولین ها ، اولین هایی که بالاخره باید از یک جایی شروع شوند … کم کم وقتی بزرگ و بزرگ تر می شویم و تقریبا همه ی این استرس ها را برای یکبارهم که شده تجربه کرده ایم ، دیگر این ها برایمان عادی میشود و با هر بار تجربه ی دوباره ی آنها از شدت استرس کاسته میشود .اما به هرحال آثارش می ماند. از آن گذشته همین که استرس های موجود باعث میشود تا در زمانی که نیاز به تمرکز حواس داریم ، نتوانیم آن را مدیریت کنیم و ازین بابت در کاری که قصد انجامش را داریم دچار ضررو زیان شویم یک تاثیر بسیار بد است .
یکی دیگر از معضلاتی که خیلی ها دچارش هستند حواس پرتی است . حواس پرتی ای که همانطور گفتیم یکی از دلایل اصلی اش استرس می باشد . پرت بودن حواس بسته به موقعیتی که در آن حضور داریم گاه مضر است و گاه مفید . انتظار کشیدن از آن موقعیت هایی است که در آن به شدت نیاز به پرت کردن حواسمان داریم . فرق نمیکند منتظر رخ دادن و یا آمدن چه چیزی یا چه کسی هستیم ، چرا که در هر صورت فرایند منتظر بودن باعث میشود تا فرد دچار استرس و بی قراری شود ، اعصابش ضغیف شود و از کوره در برود و …
یکی از روش ها و یا درمانهای عامیانه ای که افراد برای از بین بردن استرس (ضد استرس)و پرت کردن حواسشان برای خودشان و بعضا دوستانشان تجویز می کنند جویدن آدامس است . اما از آن جایی که مثلا وقتی که در جلسه ای حضور دارید ،انجام این کار چندان پسندیده نمی باشد کمی با مشکل مواجه اید .
همانطور که در بالا گفتیم عکس العمل افراد زمانی که در موقعیت های استرس زا قرار میگرند متفاوت است . آن ها برای پرت کردن حواسشان کارهای متفاوتی انجام میدهند ، برخی پایشان را بصورت ریتمیک و پشت سرهم تکان میدهند ، برخی ناخن ها و یا گوشه لبشان را می جوند و بعضی از افراد هم دستانشان را فشار میدهند و یا اگر خودکاری دم دستشان باشد سعی در کشیدن خطوط و اشکال نامنظم بر روی هر آن چه که دم دستشان باشد ، میکنند . انجام این کارها باعث میشود تا گاه حواستان پرت شود و گاه تمرکزتان دوبرابر شده و بتوانید مدیریت رفتار و کارهایتان را از سر گیرید .
اما همانطور که متوجه اید انجام هر یک از کارها و عکس العمل هایی که در بالا گفته شد و بصورت علمی آنها را فیجت می نامند ، بسته به موقعیت و جمعی که در آن قرار دارید درست و امکان پذیر نمی باشد .
به جز راه های درمانی ، وسیله های بسیاری نیز جهت تمرکز ، ضد استرس و همچنین پرت کردن حواس ایجاد شده اند .
انواع اسپینر ، مش بال ، اسلایم و … از جمله ی این وسیله ها می باشند . وسیله هایی که در ضمره اسباب بازی ها نیز قرار میگرند و استفاده ی آنها صرفا مخصوص رده ی سنی بخصوصی نمی باشد و وسایل ضد استرس می باشند.


جدیدترین نوع وسایل ضد استرس اسپینرها هستند که شباهت بسیاری به فرفره های سالهای کودکی مان دارند مورد استقبال بسیاری قرار گرفتند . چرا که طراحی ساده ی آنها و همچنین اندازه ی کوچکشان باعث میشود تا همیشه و در هر کجا آن را همراه خود داشته باشید و هر زمان که حس کردید از انجام کارهای روزانه و تکراری خسته شدید و یا در موقعیتی قرار گرفتید که نیاز به جمع کردن حواستان برای انجام کارتان و یا بلعکس نیاز به پرت کردن حواستان دارید میتوانید آنها را به دست گیرید و با بازی کردن با اسپینر درکوتاه ترین زمان ممکن به آن چه که میخواهید برسید . همانطور که گفتیم نوع سه پر فیجت اسپینر پس از انتشار توانست جایگاه ویژه ای را در بین مصرف کنندگان کسب کند . در ابتدا بسیاری این وسیله را جهت درمان اعتیاد کودکان و افراد به وسیله هایی همچون موبایل و کامپیوتر استفاده می نمودند اما در نهایت به این باور رسیدند که استفاده مکرر از این وسیله ی کوچک اعتیاد آور می باشد .با این حال فیجت اسپینر چنان محبوب شد که حتی نسخه مجازی آن نیز منتشر شد . فیجتی که در قالب یک بازی برای تلفن های هوشمند در استورها به اشتراک گذاشته شد .

از فیجت اسپینر که بگذریم می رسیم به فیجت کیوب !
مکعبی که شباهت بسیاری به تاس دارد که در هر وجهش ویژگی خاصی را مشاهده میکنید . شما میتوانید انگشتانتان را در یک زمان توسط دکمه های فشاری ، کلید دو حالته ، یک اهرم کوچک ، چندین چرخ دنده ، یک صفحه چرخان، و یک گوی که در محفظه‌اش می‌چرخد مشغول نگه دارید .
و در آخر هم می رسیم به جدیدترنی نسل فیجت ها :

فیجت موکورو :

همانطور که از نام این وسیله پیداست ، افیجت موکو اسباب بازی ای می باشد که توسط ژاپنی ها طراحی و به بازار عرضه شده است . می توان این وسیله را به یک خودکار قطور چوبی تشبیه کرد که شما میتوانید آن را همیشه و در هرکجا همراهتان داشته باشید و در مواقع نیاز آن را بدست گیرید . طراحی بسیار ساده اش ابتدا ممکن است شما را گول بزند و از خرید منصرف کند . اما این وسیله از آن هایی است که خیلی خیلی بیشتر از آن چه که در بالا گفتیم به پرت کردن حواس کمک میکند . چرا که اسباب بازی های بالا همگی از قانون خاصی پیروی میکردند و عملکردشان مشخص بود و شما باید باز هم یکسری کار تکراری را انجام میدادید . اما استفاده از فیجت کیوب چندان هم آسان نیست . زیرا خودتان باید تصمیم بگیرید که چه کاری میخواهید انجام دهید . میتوانید بر روی میز غلتش بدهید ، میتوانید بین انگشتانتان بچرخانید ، و یا این که آن را در دست گرفته و تکانش دهید . خلاصه این که خودتان باید برای پرت کردن حواستان و یا دوری از کارهای تکراری فکر کنید و خلاقیت به خرج دهید .
مش بال ها نیز یکی دیگر از وسایل ضد استرس می باشند که می توان برای فرار از کارهای روزانه به آنها پناه برد . اما تفاوت بارزشان با فیجت ها نرم و انعطاف پذیریشان می باشد .
بعنوان حرف آخر باید بگوییم که باتوجه به سبک زندگی امروزه که در کنار تمام آسایش هایی که برایمان به ارمغان آورده است ، بی تحرکی و عجول بودن را به ویژگی های افراد اضافه کرده است انتظار می رود تا روز به روز شاهد گونه های جدیدتر و خلاقانه تری از وسیله هایی برای کاستن استرس (ضد استرس) و دور شدن از فشار های روزانه و پرت کردن و همچنین انجام عملی مفرح بدون استفاده از وسیله های هوشمند باشیم .

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

محمد موسوی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *