آموزش عذرخواهی به کودکان
بازدید 98
۲

آموزش عذرخواهی به کودکان ، روش های صحیح عذرخواهی

آموزش روش عذرخواهی صحیح به کودکان ! گاه ممکن است کودک با دوستان معلم و یا حتی والدین است و دچار  مشکل اختلاف نظر شود و ممکن است این اختلاف نظر را به صورت جیغ لگد و ضربه نشان دهند. در چنین شرایطی باید برای کودکان توضیح دهید با عذرخواهی صحیح می‌توانند نشان دهد از کار نادرست و پشیمان شده و میخواهد آن را جبران کند . باید به او بگوییم عصبانی بودن امری طبیعی است و همه ما گاهی عصبانی می شویم . اما موضوع مورد اهمیت این است که بتوانیم در چنین شرایطی خود را کنترل کنیم و برای فردی که ما را عصبانی کرده مسئله را بیشتر توضیح دهیم. باید بدانیم بچه‌ها خیلی خوب و به راحتی بزرگسالان نمی‌توانند خودشان را کنترل کند و شاید اصلا به این مهارت مسلط  نباشند . بنابراین به کودکان زیاد سخت نگیرید و برایشان شیوه برخورد صحیح را توضیح دهید . اما وقتی کودکان بزرگتر میشود کم کم باید چگونگی استفاده از لغات و کلمات را برای بیان احساسات بیاموزد . بدون شک معذرت خواهی کار خوبی است اما باید به موقع و در موقعیت مناسب آن انجام شود تا نتیجه دلخواه را ایجاد کند. گاهی برای اینکه همه چیز مانند قبل شود باید قول بده این مشکلات را جبران کنیم و یا اینکه کار خوبی برای فردی که ناراحتش کردی انجام دهیم . در هر صورت فراموش نکنید معذرت‌خواهی امری بسیار خوب است و باید به موقع انجام شود ولی لزوماً کافی نیست . بنابراین به بهانه اینکه کاری را از قصد انجام نداده‌اند و یا اینکه عصبانی بودند و حالشان خوب نبود نباید این کار مهم را نادیده نگیرند . به کودک بیاموزید اگر جایی خطایی از او سر زده با عذرخواهی منزلت و مقام اون پایین می آید و با عدم عذر خواهی شخصیت او تحقیر خواهد شد.

موقعیت شناسی عذرخواهی

در آموزش عذرخواهی به کودکان ، باید به کودک آموزش داده شود در هر موقعیت چگونه عذرخواهی کند موضوع عذرخواهی را به طور واضح بیان کند و به کودک بیاموزیم هرچه صادق تر باشد احتمال موفقیت عذرخواهی  بیشتر است . باید بداند با معذرت خواهی کردن انتظار بخشش سریع از فرد مقابل را نداشته باشد و برای موفقیت در عذرخواهی جملاتی استفاده کند که فرد مقابل دوست دارد بشنود و به حل مشکل کمک کند.

او باید این ذهنیت را داشته باشد عذرخواهی به معنای این نیست همه اتفاقات  فراموش شده بلکه باید با وقت گذاشتن و تبادل نظر اختلافات را حل کرد . دلیل عذرخواهی را باید به طور شفاف برای او توضیح داد و باید یاد بگیرد نشان دادن احساس ندامت ناشی از رفتاری که مشکل به وجود آورده دلیل عذرخواهی است .

کودکان را وادار به عذرخواهی نکنید!

در آموزش عذرخواهی به کودکان ، با وادار کردن کودکان به عذرخواهی نتیجه معکوسی می‌بینید . اگر به محض عذرخواهی کودک بعد از یک رفتار اشتباه او را ببخشید و از کار او بگذرید پیام نادرست را به او منتقل کردید. این کار به او یاد می دهد بعد از انجام هر کار اشتباهی به عذرخواهی کردند به سادگی می تواند رفتار خود را توجیه کند .

گاهی اوقات والدین تا زمانی که کودک عذرخواهی نکرده امکانات و موقعیت هایی را از آن میگیرند و به کودک خود اجازه نمی‌دهند به موقعیت خود برگردد .اما این کار شما به کودک می‌آموزد عذرخواهی به جای جبران کردن برای فرد فقط برای فرار از مشکل است .

در آموزش عذرخواهی به کودکان ، به جای اینکه به کودک بگویید معذرت خواهی کند به او نشان دهید و عملا ثابت کنید چگونه و چه زمانی باید این کار را انجام دهد .یک نمونه برای او بازی کنید و شیوه عذرخواهی کردن را از این طریق به او بیاموزید .

 

هنگامی که او در موقعیت آرامی بود درباره اینکه چطور رفتار او دیگران را تحت تاثیر قرار می دهد با او صحبت کنید . نکته مهم برای والدین این است آنها باید توجه داشته باشند برای یک اشتباه کوچک فرزندشان نباید از او بخواهند عذرخواهی جدی انجام دهد و او را سرزنش کند . یا برعکس اگر کودک کار بسیار بدی انجام داده هیچ کاری برای جبران انجام ندهد و بی تفاوت باشد و این عمر تاثیر بسیاری در تربیت کودک دارد.

در آموزش عذرخواهی به کودکان ، اگر کودکمان کار اشتباهی انجام دادو این کار عمدی بود باید خیلی جدی و موثر ولی نه با احساس خشم و تنفر,  از او بخواهیم عذرخواهی کند و در صدد جبران آن برآید .

موقعیت مناسب برای عذرخواهی صحیح

در برخی مواقع والدین عذرخواهی کردن را به فرزندانشان می‌آموزند اما در جمع و مهمانی برای اینکه دیگران نگویند چه والدینی بی تفاوتی هستند از کودکشان استفاده می‌کنند و در مورد هر اشتباه کوچک فرزندشان او را وادار به عذرخواهی و جبران می‌کند این کار اشتباه است و کودک را دچار عقده می کند .

در مرحله اول کودک باید احترام گذاشتن را یاد بگیرد باید بداند منزلت و جایگاه هر شخصی در چه جایی است .باید جایگاه پدر و مادر را بیاموزد و حرمت دوست و جایگاه ویژه معلم و شان خواهر برادر را نیز یاد بگیرد . هنگامی که کودک جایگاه افراد را درک میکند نحوه برخورد  با آنها نیز متفاوت می‌شود بنابراین والدین در کنار رفتار مناسب و احترام به اشخاص باید عذرخواهی صحیح کردن را به فرزندانشان یاد بدهند .

 

 

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

سعید آرین منش

سعید آرین منش هستم دانشجوی IT و علاقه مند به حوزه های تکنولوژی، فناوری اطلاعات، برنامه نویسی، گردشگری، آموزش و طراحی هستم. از یادگیری لذت میبرم. اینجام تا اطلاعات و تحقیقاتم رو باهاتون به اشتراک بذارم

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *