دروغگویی کودکان
بازدید 78
0

علل دروغگویی کودکان و روش مقابله با آن

دروغگویی کودکان علل مختلفی دارند. مرحله اول درمان این مشکل تشخیص و پیدایش علت اصلی این امر در کودک است. اکثرا وجود ترس در کودک بیشترین و رایج ترین علت دروغگویی کودک است. ، کودکان گاها میترسند اگر حقیقت را بگویند تنبیه و سرزنش میشوند و حتی ممکن است بابت کار نادرستشان مجازات برایش در نظر گرفته شود . بین حافظه کودکان و دروغگویی آنها رابطه ای وجود دارد. کودکانی که دروغگوترند حافظه شفاهی بهتری نسبت به کودکانی که دروغ نمی‌گویند دارند.

یکی دیگر از دلایل دروغگویی کودکان جلب کردن توجه دیگران است. فکر میکنند دیگران به او توجه نمیکنند و یا اورا دوست ندارند. بطور معمول کودکانی که خوب دروغ می‌گوید نشان دهنده این است حافظه کودکانه او در مواقع حساس و پیچیده خوب حوادث را سازماندهی می‌کند. بنابراین  باید در تربیت و هدایت چنین کودکانی که دارای حافظه خوبی نسبت به  کودکان دیگر هستند بیشتر دقت کرد تا این توانایی را در جهات مثبت استفاده کنند.

برای جلوگیری از دروغگویی کودکان باید اعتماد اورا جلب کرد. او باید نسبت به امین و راز نگه دار بودن اطرافیان به خصوص والدینش اطمینان داشته باشد و بتوانند به آنان اطمینان کند. یا به عبارت دیگر آنان باید احساس آرامش داشته باشند. یکی دیگر از راه های پیشگیری و درمان مشکل دروغگویی کودکان عدم سوال پیچ کردن او است. از سوال پیچ کردن بیش از حد کودکان جلوگیری کنید و حدالامکان به چیزی هایی که خودشان تعریف میکنند بسنده کنید.

 

آینده ی کودکان دروغگو

باید در نظر داشته باشید متهم کردن کودکان آنها را از شما دور میکند و فردی دروغگو پرورش میابد.اگه دروغ گفتن کودکان در سنین پایین درمان نشود ، تبدیل به شخصیتی دورو ، متزلزل ، سست عنصر ، تلافی جو ، حسود ، و فریبکار در آینده میشود.

کودکان اولین دروغهایی که میگویند و در سنین پایینترند دروغهایی بدون دلیل و توجیه میباشد ولی رفته رفته در این راه ماهر میشوند و برای دروغهای خود توجیهه پیدا میکنند و در صدد قانع کردن دیگران می باشند.اغلب در توجیه دروغهایشان اجبار را بهانه میکنند و مدعی هستند توسط کس دیگر مجبور شدند.

همچنین آنها در ابتدا از دروغ گفتن خود ناراحتند واحساس عذاب وجدان دارند ولی رفته رفته این موضوع برایشان عادی شده و حتی در مواقعی هم که مرتکب کار اشتباه نشدند با دروغ گفتن احساس رضایت مندی دارند. دروغگویی کودکان باعث میشودبه مرور حرفهای راست آنهاهم قبول نشود و به آنها بی اعتماد شوند. اگر احساس می کنید فرزندتان به سمت دروغگویی مایل شده است باید ابتدا اعتماد آنها را  کامل جلب کنید و بعد در فرصت مناسب و در جای خلوت به صورت گفتگو بین والدین و فرزند به طور صادقانه آرام و صمیمی  آن را در میان بگذارید .

بعضی مواقع کودکان را آزاد بگذارید روز تجربه هایشان را خودشان به دست بیاورند و اگر کار خطا انجام  دادن  تجربه شان را برعهده خودشان و به طور عادی با آنها برخورد کنید با برخورد . تند و عصبانی بیشتر آن ها را فرد دروغگو رشد می دهید و آنها را از خود دور می‌کنید . باید توجه داشته باشید عکس العمل شما به صورت خشم و عصبانیت بیشتر احتمال دروغگویی فرزندانتان را افزایش می‌دهد .

 

راه های کمکی برای مقابله دروغگویی کودکان

می توانید زشتی عمل دروغگویی را در بازی و سرگرمی های هدفمند و در قالب قصه و داستان به طوری که فرزندانتان سرگرم شوند و برای آنها جذاب باشد  به آنها نشان دهید .

این نکته قابل ذکر است که کودکان آینه رفتار والدین هستند . پس به طور جدی از دروغ گفتن در مقابل کودکان حتی در مواقع ضروری خودداری نمایید زیرا کودکان یاد می گیرند و این کار را تکرار میکند و تاثی بد در تربیتشان دارد.کودکان ممکن است برای تحت تاثیر قرار دادن دیگران نیز دروغ بگویند و از خود داستانها و خاطرات دروغین بسازند .

پس بهتر است نسبت به این عمل آنها بی تفاوت بوده و واکنش خاصی نشان ندهید و بعد آن در قالب اعمال سرگرم کننده او زشتی کار آن را نشان دهید . یکی دیگر از مهم ترین واکنش های شما برای درمان دروغگویی آنها تشویق صداقت آنهاست‌.هر موقع آنها حرف راست و صادقی را به شما می‌گویند و خاطره ای درست تعریف می‌کنند از آنها استقبال کنید و صداقت آنها را تحسین کنید .

هیچگاه به او یادآوری نکنید فرد دروغگویی است این کار اعتماد به نفس کودک را تحت تأثیر قرار می‌دهد و ممکن است او به دروغگویی ماهرتری تبدیل شود.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

سعید آرین منش

سعید آرین منش هستم دانشجوی IT و علاقه مند به حوزه های تکنولوژی، فناوری اطلاعات، برنامه نویسی، گردشگری، آموزش و طراحی هستم. از یادگیری لذت میبرم. اینجام تا اطلاعات و تحقیقاتم رو باهاتون به اشتراک بذارم

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *