هوش هیجانی چیست
بازدید 106
0

هوش هیجانی چیست ؟ | انواع آن + راه های افزایش هوش هیجانی

هوش هیجانی یا EI توانایی درک و مدیریت احساسات خود و افراد اطرافتان است. افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند می دانند چه احساسی دارند، و چگونه این احساسات می تواند بر افراد دیگر تأثیر بگذارد.

به گفته دانیل گولمن، روانشناس آمریکایی که به رواج هوش هیجانی کمک کرد، پنج عنصر کلیدی در هوش هیجانی هر فرد وجود دارد؛ که عبارت است از:

  • خودآگاهی
  • خود تنظیمی
  • انگیزه
  • همدلی
  • مهارت های اجتماعی

پیویو در این مقاله انواع هوش هیجانی و راه های افزایش آن را به صورت کامل بیان میکند؛ پس با ما همراه باشید.

خودآگاهی در هوش هیجانی

اگر خودآگاهی داشته باشید، همیشه می دانید چه احساسی دارید و چگونه احساسات و اعمالتان می‌تواند بر افراد اطرافتان تأثیر بگذارد.

خود اگاهی به معنای داشتن تصویری واضح از نقاط قوت و ضعف خود است. شما همچنین می توانید محرک های خود را بشناسید، و محدودیت های خود را ببینید. همچنین می تواند به این معنی باشد که شما متواضع هستید.

بنابراین، برای بهبود خودآگاهی خود چه کاری می توانید انجام دهید؟

یک بولت ژورنال و یا دفتر برنامه ریزی داشته باشید : برنامه ریزی به شما کمک می کنند تا خودآگاهی خود را افزایش دهید. اگر هر روز فقط چند دقیقه را صرف نوشتن افکار خود کنید، این می تواند شما را به درجه بالاتری از خودآگاهی سوق دهد.

سرعت واکنش نشان دادن خود را کاهش دهید : وقتی عصبانیت یا سایر احساسات قوی را تجربه می کنید، سرعت خود را کاهش دهید تا علت آن را بررسی کنید. به یاد داشته باشید، مهم نیست که در چه موقعیتی هستید، همیشه می توانید نحوه واکنش خود را به هر چیزی انتخاب کنید.

خود اگاهی در هوش هیجانی

خود تنظیمی

افرادی که به طور مؤثر خود را تنظیم می کنند، قبل از هر اقدام فکر می کنند و عواقب آن را در نظر می گیرند.

همچنین به این معنی است که می دانند چگونه تنش را کاهش دهند، با سناریوهای دشوار کنار بیایند و با تغییرات محیط سازگار شوند. این افراد به دیگران حمله کلامی نمی کنند. تصمیمات عجولانه یا احساسی نمی گیرند. افراد را کلیشه ای قضاوت نمی کنند. خود تنظیمی به معنای کنترل کردن خود در همه شرایط است.

اما چگونه می توانید توانایی خود را برای خودتنظیمی بهبود بخشید؟

ارزش های خود را بشناسید : آیا ایده روشنی از جایی که مطلقاً مصالحه نمی کنید دارید؟ آیا می دانید چه ارزش هایی برای شما مهم هستند؟ مدتی را صرف بررسی «منشور اخلاقی» خود کنید. اگر می‌دانید چه چیزی برای شما مهم است، احتمالاً وقتی با یک تصمیم ناگهانی رو به رو می شوید، انتخاب درستی خواهید داشت.

خودتان را مسئول بدانید : اگر زمانی که مشکلی پیش می آید، تمایل دارید دیگران را سرزنش کنید، دست از این کار بکشید. متعهد شوید که اشتباهات خود را بپذیرید و با عواقب آن، هر چه که هستند، روبرو شوید. با انجام این کار به سرعت احترام اطرافیانتان را جلب خواهید کرد.

آرام بودن را تمرین کنید : آیا با فریاد زدن بر سر شخص دیگری استرس خود را کاهش می دهید؟ تمرینات تنفس عمیق را برای آرام کردن خود انجام دهید. همچنین سعی کنید همه چیزهای منفی را که می خواهید بگویید بنویسید و سپس آن را پاره کنید و دور بیندازید. بیان این احساسات بر روی کاغذ (و نشان ندادن آنها به کسی!) بهتر از بیان آنها با صدای بلند است. علاوه بر این، به شما کمک می کند تا واکنش های خود را به چالش بکشید تا مطمئن شوید که آنها منصفانه هستند یا خیر!

Self-regulatory

انگیزه

افرادی که انگیزه بالایی دارند به طور مداوم در جهت اهداف خود کار می کنند و استاندارد های بسیار بالایی برای کیفیت کار خود دارند. انگیزه در هوش هیجانی یک عنصر مهم است که سبب حرکت به سمت جلو می شود.

اگر ذاتاً انگیزه دارید، تشنه پیشرفت شخصی هستید. شما به شدت به سمت موفقیت سوق دارید. شما دستیابی به اهداف را یک رشد فردی می دانید، و  این کار را برای پاداش های بیرونی مانند پول، شهرت، موقعیت یا شناخت انجام نمی دهید.

چگونه می توانید انگیزه خود را افزایش دهید؟

بدانید کجا ایستاده اید : تعیین کنید که چقدر برای زندگی انگیزه دارید. ارزیابی انگیزه های زندگی می تواند به شما کمک کند تا به وضوح همه چیز را ببینید.

بنابراین فکر کنید و سپس اهداف خود را بنویسید. آینده خود را تصور کنید و بدانید موقعیت فعلی تان چیست!  مطمئن باشید اهداف تان وقتی درست انتخاب شده اند که سبب انرژی و انگیزه مضاعف شما شوند.

امیدوار باشید : افراد با انگیزه معمولاً خوش بین هستند، و برای آن ها مهم نیست با چه مشکلاتی روبرو می شوند. داشتن این طرز فکر ممکن است نیاز به تمرین داشته باشد، اما ارزش تلاش را دارد.

هر بار که با یک چالش یا حتی شکست مواجه می‌ شوید، سعی کنید حداقل یک چیز خوب در مورد آن موقعیت پیدا کنید. دنبال نشانه ها مثبت باشید. ممکن است این نشانه ها چیزهای کوچک باشند، اما اگر به دنبال آن باشید، همیشه یک چیز مثبت وجود دارد.

انگیزه

همدلی

افرادی که با دیگران همدلی می کنند این توانایی را دارند که خود را در موقعیت دیگران قرار دهند. آنها به توسعه افراد تیمشان کمک می کنند، دیگرانی را که ناعادلانه عمل می کنند به چالش می کشند، و به کسانی که به آن ها نیاز دارند گوش می دهند. همه این موارد انشان دهنده بالا بودن عنصر همدلی در هوش هیجانی است.

اگر می خواهید احترام و وفاداری دیگران را به دست آورید، با همدلی کردن نشان دهید که به آنها اهمیت می دهید.

چگونه می توانید همدلی کردن را بهبود بخشید؟

خود را در موقعیت دیگران قرار دهید : پشتیبانی از دیدگاه خود آسان است، چون حاصل تفکر ماست. اما وقت بگذارید و به دیدگاه دیگران نگاه کنید. خودتان را جای آن ها بگذارید و به انتخاب آن ها احترام بگذارید.

توجه به زبان بدن : شاید وقتی به صحبت های کسی گوش می دهید، دست هایتان را روی هم می زنید، پاهایتان را جلو و عقب می کنید، یا لب هایتان را گاز می گیرید. این زبان بدن به دیگران می گوید که واقعاً در مورد یک موقعیت چه احساسی دارید و پیامی که می دهید مثبت است یا منفی! یادگیری زبان بدن می تواند یک مهارت تخصصی باشد، زیرا بهتر می توانید احساس واقعی یک نفر را تشخیص دهید و به شما این فرصت را می دهد که به درستی همدلی کنید.

به احساسات دیگران پاسخ دهید : وقتی برای کسی اتفاقی می افتد تصور کنید که ممکن است چه احساسی داشته باشد و نسبت به آنچه که بر او می گذرد دلسوز باشید. دیگران را قضاوت نکنید و در اصطلاح << با کفش های آن ها راه بروید. >>. با این کار بهتر عمل میکنید و احساسات افراد را درک میکنید. چون وقتی بهتر بدانیم، بهتر عمل می کنیم.

ضریب هوشی

 مهارت های اجتماعی

اگر مهارت های اجتماعی خوبی داشته باشید، مناسب برای کار های گروهی هستید. شما از دیگران و نیاز های آنها در گفتگو یا حل تعارض آگاه هستید.

در مکالمه، از گوش دادن فعال، تماس چشمی، مهارت های ارتباط کلامی و زبان بدن باز استقبال می کنید. شما می دانید که چگونه می توانید با دیگران رابطه برقرار کنید. به نوعی در رفتار خود الگو هستید.

بنابراین، چگونه می توانید مهارت های اجتماعی خوبی داشته باشید؟

  • حل تعارض را بیاموزید.
  • مهارت های ارتباطی خود را بهبود بخشید.
  • یاد بگیرید که چگونه دیگران را تحسین کنید.
مهارت های اجتماعی

نتیجه

هوش عاطفی به وضوح یک جنبه مهم از شکوفایی ماست. فرصت های جدیدی را ایجاد می کند  و به شما امکان می دهد با دیگران ارتباط برقرار کنید. انسان ها موجوداتی پیچیده با مجموعه ای از احساسات هستند که خواندن آنها دشوار است. برای مثال، شخصی که احساسات خشمگینانه را نشان می دهد، در واقع می تواند غم و اندوه بزرگی را پنهان کند. داشتن توانایی خواندن این احساسات و درک اینکه از کجا ناشی می شوند، به منظور این است که هوش هیجانی بالایی دارید.

5 عنصر مهم هوش هیجانی چیست ؟

خوداگاهی – خود تنظیمی – انگیزه – همدلی – مهارت های اجتماعی

هوش هیجانی چرا مهم است ؟

چون توسعه هوش هیجانی بسیاری از ویژگی های مثبت را تشویق میکند. از انعطاف پذیری گرفته تا ارتباطات موثر، داشتن انگیزه، مدیریت استرس، که همگی می توانند برای دست یابی به سلامت شخصی، جسمی، و شغلی در نظر گرفته شوند.

هوش هیجانی IE مهم تر است یا ضریب هوشی EQ ؟

هر دو جنبه در واقع بسیار مهم هستند. IQ یک شاخص قوی از توانایی ها و پتانسیل شما است، و IE تاثیر زیادی بر موفقیت در بسیاری از زمینه ها دارد. بنابراین هر دو مکمل هم هستند.

همچنین در پیویو می خوانید :

https://pioio.com/mag/2022/03/14/how-boredom-and-everyday-causes-us-gradual-death/ https://pioio.com/mag/2018/11/12/%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%b1%d8%b3-%d9%88-%d8%b1%d8%a7%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%da%a9%d8%a7%d9%87%d8%b4-%d8%a2%d9%86/ https://pioio.com/mag/2022/02/23/what-is-ikigai-and-how-can-it-change-my-life/

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

fateme danesh nhd

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *