تاثیر هورمون ها بر اسباب بازی
بازدید 115
0

تاثیر هورمون ها بر اسباب بازی

تاثیر هورمون ها بر اسباب بازی ؟ بله درست خواندید ! ما هر یک اسباب بازی دخترانه و اسباب بازی پسرانه را به صورت جداگانه و با برچسب کلیشه ای تفاوت جنسیتی می خریم. اما آیا اسباب بازی هایی که برای هر نوع جنسیت به صورت اختصاصی طراحی شده است، صرفا برای آموزش و تربیت کودکان است ؟ والدینی که هم فرزند دختر وهم فرزند پسر دارند، بیشتر مواقع متوجه تفاوت در شیوه بازی کودکان می شوند. تحقیقات نیز وجود این تفاوت ها را تایید می کند و گفته می شود پسر ها زمان بیشتری را صرف بازی های خشن و پر جنبش و جوش می کنند.

آیا دلیل شیوه بازی پسرها بیشتر به خاطر تشویق آنها دراین زمینه است ؟ در فرهنگ های زیادی این موضوع به طرز مشابهی اتفاق می افتد و والدین معمولا پسرها را طوری تربیت می کنند که از روحیه ای سرسخت، قوی و مهاجم برخوردار باشند. اما به این معنی نیست که رفتار کودکان کاملا توسط عوامل اجتماعی تعیین می شود.

تفاوت در شیوه بازی کودکان تحت تاثیر چه عواملی است؟

تفاوت در شیوه بازی کودکان
تفاوت در شیوه بازی کودکان تحت تاثیر چه عواملی است؟

در ارتباط با تاثیر هورمون ها بر اسباب بازی باید بگوییم که بازی کودکان علاوه بر عوامل اجتماعی تحت تاثیر رشد او در دوران جنینی نیز می باشد. در مطالعه‌ای روی هورمون تستوسترون جنین، محققان سطح هورمون را در مایع آمنیوتیک زنان باردار اندازه‌گیری کردند. نتیجه تا حدودی قابل پیش بینی بود. سطح هورمون تستوسترون در جنین های پسر بیشتر بود و در جنین های دختر نیز مقداری هورمون تستوسترون مشاهده شد. هورمون تستوسترون جنینی با شیوه بازی در دوران کودکی ارتباط دارد. هرچه سطح هورمون تستوسترون در فرد بیشتر باشد احتمال بروز رفتارهای مردانه بیشتر می شود.

این تحقیقات و آزمایش ها روی حیوانات هم نتایج مشابه داشته است. اگر به طور معمولی سطح هورمون تستوسترون را کودکان دختر در حال رشد افزایش دهید، آنها تمایل بیشتری به انجام بازی های پسرانه پیدا میکنند. و اگر سطح هورمون تستوسترون را در کودکان پسر در حال رشد کاهش دهیم، تمایل کمتری به انجام بازی های پسرانه از خود نشان می دهند.

آیا اولویت انتخاب اسباب بازی دخترانه یا پسرانه از نظر بیولوژیکی تعیین می شود؟

تفاوت در شیوه بازی کودکان
تاثیر هورمون ها بر اسباب بازی

در ارتباط با تفاوت در شیوه بازی کودکان و تاثیر هورمون ها بر اسباب بازی ، این موضوع پیچیده تر از آن است که صرفا از دیدگاه بیولوژیکی بتوان پاسخ داد. شاید ترجیح پسربچه ها برای انجام بازی های خشن تر بتواند نحوه بازی بچه ها با اسباب بازی هایشان را نشان دهد؛ اما به این معنی نیست که یک اسباب بازی صرفا برای یک جنسیت ساخته شده باشد.

بگذارید با یک مثال این موضوع را برای شما باز کنیم. فرض کنید یک دایناسور پلاستیکی اسباب بازی را به دختر بچه ای می دهید؛ او ممکن است با این اسباب بازی چند کار انجام دهد. یک داستان درام بسازد، به دایناسور غذا بدهد یا با آن مثل یک حیوان خانگی رفتار کند. اما احتمال بیشتری دارد که یک پسربچه با این دایناسور پلاستیکی یک جنگ بزرگ را طراحی کند. پس شاید این اسباب بازی ها نیستند که نوع بازی را مشخص می کنند، بلکه این کودکان هستند که به آن شکل می دهند.

و نکته جالب دیگری نیز که وجود دارد این است که در مطالعاتی که در مورد اولویت بندی انتخاب اسباب بازی ها توسط کودکان غربی انجام شده است. نتایج نشان داد که کودکان پسر و دختر به یک اندازه جذب اسباب بازی های هر جنسیت نشده اند. در واقع پسربچه ها بیشتر تمایل داشتند که اسباب بازی های پسرانه را انتخاب کنند، اما دختر بچه ها تبعیض زیادی در انتخاب اسباب بازی از خود نشان نمی دادند.

بنابراین چه پسرها اولویتشان انتخاب اسباب بازی پسرانه باشد، چه نباشد؛ دلیلی ندارد که فکر کنیم دختران هم تمایل کمتری به داشتن اسباب بازی های پسرانه دارند. تفاوت در شیوه بازی کودکان است.

نتایج تحقیقات در اولویت بندی اسباب بازی ها

تفاوت در شیوه بازی کودکان
تاثیر هورمون ها بر اسباب بازی و کلیشه های جنسیتی

کلاید رابینسون و جیمز موریس در مطالعه ای روی کودکان ( 2 تا 5 ) ساله، از والدین پرسیدند هدیه کودکانشان برای کریسمس چه چیزهایی بوده است. بعضی از هدایا به درخواست خود کودکان بود و بقیه آنها صرفا با انتخاب والدین تهیه شده بود.

همانطور که انتظار می رفت کودکان بیشتر اسباب بازی هایی را می خواستند که بر اساس کلیشه های جنسیتی طبقه بندی شده بودند. اما هدایایی که والدین انتخاب کرده بودند بدون در نظر گرفتن جنسیت کودکشان بود و شامل مواردی مثل لوازم هنری، آلات موسیقی و اسباب بازی های آموزشی می شد.

زیاد تعجب آور نیست، مگر نه ؟ اما مسئله اینجاست که در مطالعه رابینسون و موریس، پسربچه ها تمایل بیشتری برای داشتن اسباب بازی های پسرانه از خود نشان می دادند. در هرسنی حدود 75 درصد از خواسته آنها برای انتخاب نوع اسباب بازی، اسباب بازی های پسرانه است. اما دختران تا سن 5 سالگی ترجیح یکسانی در انتخاب بین اسباب بازی های دخترانه یا پسرانه داشتند. این عدم شباهت بین کودکان دختر و پسر در مطالعات بسیاری یافت شده است.

علت چیست ؟

بازی های دخترانه و پسرانه
تاثیر هورمون ها بر اسباب بازی های دخترانه و پسرانه

بعضی از محققین خاطر نشان کرده اند که پسرها نسبت به دختر ها تعصب جنسیتی قوی تری را نشان می دهند، چون اگر پسرها از خط جنسیت اسباب بازی عبور کنند مورد سرزنش و انتقاد بیشتری قرار می گیرند. کودکان در هر دو جنس تشویق می شوند که با اسباب بازی هایی بدون برچسب جنسیت زده جامعه بازی کنند اما به پسرها به دلیل شیوه بازیشان در این رابطه بیشتر انگ می زنند. مطمئنا فرهنگ و فشارهای اجتماعی تاثیر زیادی بر طرز فکر کودک روی قابل قبول بودن یا نبودن یک اسباب بازی دارد. اما بیشتر تفاوت در شیوه بازی کودکان است.

محققان فنلاند سطح هورمون تستوسترون 48 نوزاد را به مدت 6 ماه اندازه گیری کردند. سپس تمایل کودکان را به انتخاب اسباب بازی در 14 ماهگی آزمایش کردند. اگر دختران در نوزادی سطح هورمون تستوسترون بیشتری را نشان داده بودند احتمال بیشتری داشت که با قطار اسباب بازی، بازی کنند. و پسرانی که هورمون تستوسترون بیشتری داشتند نیز احتمالا با عروسک ها بیشتر بازی می کردند.

تحقیقات روی سایر پستانداران چه نتایجی را در بر داشت ؟

تاثیر هورمون ها بر اسباب بازی
انتخاب اسباب بازی توسط میمون ها

در ارتباط با تاثیر هورمون ها بر اسباب بازی ، حتی برای پیدا کردن سرمنشا این اتفاق، تحقیقاتی بر روی میمون ها نیز انجام شد. چون میمون ها دیگر در معرض فرهنگ و فشارهای اجتماعی نبودند که تاثیری بپذیرند. اما با این حال الگو های جنسیتی در آنها نیز مشاهده می شد. در یک آزمایش جانیس هاست و همکارانش به میمون های رزوس، حق انتخابی از میان اسباب بازی ها چرخ دار و اسباب بازی های مخملی دادند. میمون های نر برعکس میمون های ماده؛ ترجیح قوی و ثابتی در انتخاب اسباب بازی های چرخ دار از خود نشان می دادند.

در آزمایش دیگری روی میمون های وِروِت، گریان الکساندر و ملیسا هاینز، اسباب بازی های مختلفی به میمون ها ارائه کردند. آنها دریافتند که میمون های ماده بیشتر از نرها عروسک برمی دارند و متقابلا میمون های نر نیز بیشتر از ماده ها با ماشین های اسباب بازی کار می کنند.

طبیعتا این آزمایش ها آخرین آزمایش ها برای اثبات این موضوع نیست. اما آنها معتقدند که اولویت بندی بر اساس جنسیت در نبود تاثیرات فرهنگی و فشار های جامعه نیز رخ می دهد. زیرا بعید به نظر می رسد که این فشار ها بتواند علت تفاوت انتخاب میمون های نر و ماده را توضیح دهد.

نکات مهم دیگری که در اینباره وجود دارد

به عنوان مثال شواهدی وجود دارد در ارتباط با تاثیر هورمون ها بر اسباب بازی که نشان می دهد مردان تمایل بیشتری به دیدن حرکات مکانیکی دارند تا حرکات فیزیولوژیکی. طی یک آزمایش محققان به نوزادان 12 ماهه فیلم هایی از ماشین ها و چهره نشان دادند. نوزادان پسر نگاه طولانی تری به حرکات ماشین ها داشتند و نوزادان دختر روی چهره ها نگاه طولانی تری داشتند.

چه اسباب بازی هایی بیشتر مورد توجه می گیرند؟

تاثیر هورمون ها بر اسباب بازی
تاثیر هورمون ها بر اسباب بازی

به نظر می رسد اسباب بازی های وسایل نقلیه سر و صدای بیشتری دارند. اگر عروسک را هل دهید، نه سر و صدایی ایجاد می کند و نه اثر مخربی دارد. اما در عوض شما می توانید با یک کامیون اسباب بازی هم سر و صدا ایجاد کنید و هم جلب توجه! بنابراین شاید انتخاب طبیعی دلیل تفاوت این موضوع بین دخترها و پسرها باشد. چون پسرها اکثرا و به طور غریزی تمایل دارند سمت اشیایی بروند که سرو صدای بیشتری ایجاد می کند و مکانیکی تر هستند.

بعد از اطلاعاتی که از تاثیر هورمون ها بر اسباب بازی گرفتیم ، حالا می خواهیم بدانیم چرا بیشتر پسرها اولویتشان بازی با وسایل مکانیکی است؟ بازی های مکانیکی و حرکتی مهارت های فضایی را تقویت می کند که این مهارت های فضایی کلید موفقیت در زمینه‌های مختلف از جمله هنر، معماری، مهندسی و علوم فیزیکی است. با این حال عروسک بازی نیز مزایا و فواید خاص خود را دارد، همانطور که در مقاله عروسک درمانی چیست؟ و آیا عروسک بازی پسرها یک امر طبیعی است؟ هم مفصل به آن اشاره کردیم. بعضی از عروسک ها ممکن است به دختران یادآور شوند که اهمیت بیشتری برای ظاهر خود قائل شوند.

بیشتر بخوانید:
داستان عروسک ها از تولد تا مرگ | بازیافت اسباب بازی ها
بازی درمانی چیست؟موارد بکارگیری و روند آن
چه نوع اسباب بازی مناسب برای کودک خود انتخاب کنم ؟
انتخاب بهترین اسباب بازی برای کودکان

تفاوت در شیوه بازی کودکان تحت تاثیر چه عواملی است؟

تفاوت در شیوه بازی کودکان علاوه بر عوامل اجتماعی تحت تاثیر رشد او در دوران جنینی و میزان هورمون های او نیز می باشد.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

طراوت رئوف

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *