عروسک درمانی چیست؟
بازدید 181
0

عروسک درمانی چیست؟

عروسک درمانی چیست ؟ در سال های اخیر به دلیل افزایش هزینه های زندگی و شرایط حاکم بر جامعه بر عکس گذشته، قدرت فرزند آوری خانواده ها کاهش پیدا کرده و اکثرا تک فرزند هستند. در دوسال گذشته نیز به دلیل پاندمی کرونا و محدویت رفت و آمد ها، میزان ارتباط کودکان با اطرافیان و هم و سن و سالان خود کاهش پیدا کرده است. علاوه بر اینها با گسترش روزافزون تکنولوژی و درگیر شدن بخش عظیمی از زمان کودکان با موبایل و تبلت، احساس تنهایی در وجود آنها قوت پیدا می کند. حتی امکان ایجاد اختلالاتی در روان و شخصیت آنها نیز وجود دارد.
به همین علت نیاز است تا راهکار هایی را برای حل این مسئله پیدا و برسی کنیم. ما در این مطلب، یک شیوه اثربخش را به شما معرفی خواهیم کرد.

عروسک درمانی چیست
بازی با عروسک ها

عروسک درمانی چیست؟

اغلب افراد عروسک را تنها وسیله ای برای سرگرمی تلقی می کنند و از کاربرد های مهارتی و روانشناختی آن بی اطلاع اند.
عروسک درمانی یکی از روش های بازی درمانی است. از دیدگاه بهداشت روان عروسک درمانی شیوه ای لطیف و دلپذیر در حیطه روان درمانی است.
این روش از درمان هم برای کودکان و هم بزرگسالان توصیه می شود. در افراد بزرگسال به منظور درمان آلزایمر یا از کار افتادن و ضعیف شدن ارگان های عصبی استفاده می شود. تاثیرات عروسک درمانی در کودکان نیز برای درمان اضطراب یا سایر اختلالات روان، شیوه عروسک درمانی به کار گرفته می شود.

عروسک درمانی
تاثیرات عروسک درمانی

عروسک درمانی در ارتباط با کودکان

نقش مثبتِ بازی با عروسک ها در دوران کودکی بر همگی مشهود است و یک درمان خود مراقبتی محسوب می شود. همانطور که تا اینجا متوجه شدیم، عروسک ها صرفا برای سرگرمی طراحی نشده اند. درنتیجه تاثیرات عروسک درمانی را جدی بگیرید.
بازی با عروسک ها تاثیر زیادی بر روان کودک دارد. هنگامی که کودک مشغول بازی با عروسک هایش هست، سناریو و داستانی برای آن در ذهنش می سازد. کودک خودش را نسبت به عروسک مسئول می داند و می تواند احساسات و عواطف خود را حین بازی با عروسک بروز دهد.
در پی تاثیرات عروسک درمانی این احساسات می تواند در قالب حس شادی، ترس، اضطراب، استرس، خشم، غم، افسردگی و… نمایان شود.

بیشتر بخوانید : علل دروغگویی کودکان و روش مقابله با آن دکمه لجبازی کودکان را فشار ندهیم و آشنایی با علت لجبازی کودکان مقابله با کودکانی که به آزار و اذیت دیگر کودکان می پردازند

تاثیرات عروسک درمانی بر کودکان
بازی با عروسک ها برای کودکان

مزایای عروسک درمانی برای کودکان

هنگامی که کودک مشغول بازی با عروسک است، سعی نکنید جهت دهی بزرگسالانه داشته باشید. کودک را تشویق کنید تا همانطور که دوست دارد با عروسک رفتار کند و حرف بزند تا شاهد تاثیرات عروسک درمانی باشید. با اعمال این نگرش، بهتر می توانید خلقیات یا مسائل و ناراحتی های کودک خود را تشخیص دهید و در پی حل یا بهبود آن باشید. کودکان حین بازی با عروسک ها بازخورد رفتارهایی که دیگران، از جمله پدر و مادرشان با آنها داشته اند را به صورت رفتاری که با عروسک خود دارند نشان می دهند.

عروسک درمانی یعنی چه
بازی با عروسک ها

در پیویو بخوانید :
خرید اینترنتی عروسک دخترانه از کجا ؟
داستان عروسک ها از تولد تا مرگ | بازیافت اسباب بازی ها
انتخاب بهترین اسباب بازی برای کودکان
انتخاب اسباب بازی صحیح و هدفمند برای کودکان

بازی با عروسک ها مزایای بسیاری دارد که به برخی از موارد آن اشاره خواهیم کرد :

  • مسئولیت پذیری
  • توسعه مهارت های حل مسئله
  • تقویت تخیل و خلاقیت
  • یادگیری بیان احساسات
  • بهبود مهارت های اجتماعی
  • افزایش قدرت تصمیم گیری
  • افزایش اعتماد به نفس
  • تخلیه هیجانات روانی
  • و…
تاثیرات عروسک درمانی بر آلزایمر
عروسک درمانی در سالمندان

تاثیرات عروسک درمانی بر آلزایمر

به گزارش وزیر بهداشت در حال حاضر نزدیک به یک میلیون نفر ایرانی مبتلا به آلزایمر وجود دارند که با توجه به پاندمی کرونا و عوارض ناشی از آن طبیعتا این آمار افزایش پیدا کرده است. از دلایل بروز این بیماری میتوان به بالا رفتن سن، ژنتیک، کاهش فعالیت های اجتماعی و سبک زندگی اشاره کرد.
عروسک های مخصوص عروسکِ درمانی به گونه ای طراحی شده اند که بیشترین شباهت را به نوزاد انسان دارند. این شباهت موجب می شود که انسان ذاتا آنها را دوست داشته باشد و نسبت به آنها حس مثبتی داشته باشد.
تحقیقات و برسی ها نشان داده که تاثیرات عروسک درمانی روند آرامبخشی کهنسالان را سرعت می بخشد. این شیوه درمان در بهبود ارتباطات و کاهش رفتار های سرگردانی و آشفته نقش دارد. همچنین در مواردی منجر به کاهش نیاز به دارو در بیمار شود.

تاثیر عروسک درمانی بر آلزایمر
تاثیرات عروسک درمانی بر آلزایمر

نظر متخصصین در رابطه با تاثیرات عروسک درمانی بر آلزایمر چیست؟

محمد کامران درخشان، دکتر روان پزشک در این باره می گوید:
عروسک یک کالای فرهنگی است و تنها به کودکان اختصاص ندارد. کودکان عروسک ها را بیشتر دوست دارند چون عروسک، بچه ها را مقایسه نمی کند و به جای آنها تصمیم نمی گیرد. همچنین عروسک ها دروغ نمی گویند، تهدید و بدقولی نمی کنند. با این حال تاثیرات عروسک درمانی در بهبود روند بیماری آلزایمر تاثیر مثبتی دارد.
دکتر درخشان در ادامه می گوید : سه ماه عروسک درمانی می تواند موجب کاهش استرس و اختلالات رفتاری در بیمار شود.
هرچقدر که بیمار احساس هدفمندی بیشتری داشته باشد، عشق و محبت را در خود تقویت کرده و به دلیل داشتن هم زبان و حس مسئولیت، بخش عظیمی از دردهای روانی او کاهش می یابد.

مطالب مرتبط :
اختلال اضطراب اجتماعی چیست؟ تشخیص و روش های درمان
اسکیزوفرنی چیست؟ تشخیص، علائم و درمان
اختلال دو قطبی، تشخیص و راه های درمان
اختلال خلقی چیست؟ تشخیص و روش های درمانکان

باتوجه به روندی که در جامعه در جریان است، کودکان ارتباط کمتری با هم سن و سالان خود دارند و این موضوع ممکن است ادامه دار و رو به افزایش باشد. علاوه بر این احتمال ابتلا به آلزایمر در بزرگسالان نیز با گذر زمان، افزایش سن و مسائل دیگر بیشتر می شود. بنابراین بهتر است به منظور جلوگیری و حل مسائل مربوط به موارد بالا و با گرفتن مشورت و راهنمایی از روان درمان، از این شیوه درمورد کودکان یا بزرگسالان اطراف خود استفاده کنید و تاثیرات عروسک درمانی را به وضوح مشاهده کنید.

عروسک درمانی چیست؟

یکی از روش های بازی درمانی است که هم در کودکان و هم سالمندان کاربرد دارد و طی آن مراجع توسط بازی با عروسک ها و راهنمایی های درمانگر، درمان می پذیرد.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

طراوت رئوف

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *