مزیت های مراقبه
بازدید 170
0

10 مزیت مراقبه مبتنی بر علم

محبوبیت و مزیت های مراقبه در بیت مردم در حال افزایش است.

مدیتیشن یک فرآیند عادت برای آموزش ذهن شما برای تمرکز و تغییر مسیر افکار است.

می توانید از آن برای افزایش آگاهی از خود و اطرافیان خود استفاده کنید. بسیاری از افراد از مزیت های مراقبه به عنوان راهی برای کاهش استرس و ایجاد تمرکز به آن فکر می کنند. افراد همچنین از این روش برای رشد سایر عادات و احساسات مفید مانند خلق و خوی مثبت و چشم انداز ، نظم و انضباط ، الگوی خواب سالم و حتی افزایش تحمل درد استفاده می کنند.

در این مقاله 12 تا از مزیت های مراقبه بررسی شده است.

  1. استرس را کاهش می دهد

کاهش استرس یکی از شایع ترین دلایل و مزیت های مراقبه است. یک مطالعه شامل بیش از 3500 بزرگسال نشان داد که مراقبه به اندازه ی اعتبار خود به کاهش استرس در زندگی می کند.

به طور معمول ، استرس روحی و جسمی باعث افزایش سطح هورمون استرس کورتیزول می شود. این امر بسیاری از اثرات مضر استرس مانند انتشار مواد شیمیایی تقویت کننده التهاب به نام سیتوکین ها را ایجاد می کند. این تأثیرات می توانند خواب را مختل کنند ، افسردگی و اضطراب را افزایش دهند ، فشار خون را افزایش داده و به خستگی و تفکر ابری کمک کنند.

در یک مطالعه هشت هفته ای ، یک سبک مراقبه به نام “مراقبه ذهن آگاهی”  التهاب ناشی از استرس را کاهش داد.

مطالعه دیگر تقریباً در 1300 بزرگسال نشان داده است که مدیتیشن ممکن است استرس را کاهش دهد. قابل توجه است كه این تأثیر در افرادی كه بالاترین میزان استرس را دارند قوی ترین تاثیر را دارا بود.

تحقیقات نشان داده است که مدیتیشن ممکن است علائم بیماریهای مرتبط با استرس را بهبود بخشد ، از جمله سندرم روده تحریک پذیر ، اختلال استرس پس از سانحه و فیبرومیالژیا.

  1. اضطراب را کنترل می کند

استرس کمتر به اضطراب کمتر تبدیل می شود.

به عنوان مثال ، یک مطالعه هشت هفته ای با مراقبه ذهن آگاهی به شرکت کنندگان کمک کرد تا اضطراب خود را کاهش دهند. همچنین علائم اختلالات اضطرابی مانند فوبیا ، اضطراب اجتماعی ، افکار پارانوئید ، رفتارهای وسواسی-اجباری و حملات هراس را کاهش داده است. اینها تازه بخش کوچکی از مزیت های مراقبه است.

یک مطالعه دیگر با 18 داوطلب سه سال پس از اتمام برنامه مدیتیشن هشت هفته ای دنبال شد. بیشتر داوطلبان به تمرین منظم مدیتیشن ادامه داده اند و سطح اضطراب کمتری را در دراز مدت حفظ کرده اند.

یک مطالعه بزرگتر در 2.466 شرکت کننده همچنین نشان داد که انواع استراتژی های مختلف مراقبه ممکن است سطح اضطراب را کاهش دهد.

به عنوان مثال ، نشان داده شده است که یوگا به افراد در کاهش اضطراب کمک می کند. این به احتمال زیاد به دلیل فواید تمرین درمانی و فعالیت بدنی است.

از مزیت های مراقبه همچنین ممکن است به کنترل اضطراب ناشی از شغل در محیط های کاری با فشار بالا کمک کند. یک مطالعه نشان داد که یک برنامه مراقبه باعث کاهش اضطراب در گروه پرستاران می شود.

  1. سلامت عاطفی را ارتقا می بخشد

برخی از اشکال مراقبه همچنین می تواند منجر به بهبود تصویر خود و دید مثبت تر به زندگی شود.

در دو مطالعه مراقبه ذهن آگاهی ، افسردگی در بیش از 4600 بزرگسال کاهش یافته است.

یک مطالعه 18 داوطلب را بررسی کرد ، زیرا آنها در طی سه سال مراقبه کردند. این مطالعه نشان داد که شرکت کنندگان کاهش افسردگی طولانی مدت را تجربه کرده اند.

مواد شیمیایی التهابی به نام سیتوکین ها ، که در پاسخ به استرس آزاد می شوند ، می توانند بر خلق و خو تأثیر بگذارند و منجر به افسردگی شود. بررسی چندین مطالعه نشان می دهد که مراقبه با کاهش این مواد شیمیایی التهابی می تواند افسردگی را کاهش دهد.

یک مطالعه کنترل شده دیگر ، فعالیت الکتریکی را بین مغز افرادی که مراقبه ذهن آگاهی را انجام می دهند و مغز دیگران که چنین نکرده اند ، مقایسه کرد. افرادی که مدیتیشن می کردند در زمینه های مرتبط با تفکر مثبت و خوش بینی تغییرات قابل توجهی در فعالیت نشان دادند.

  1. خودآگاهی را افزایش می دهد

برخی از اشکال مراقبه ممکن است به شما در درک بهتر از خود کمک کند و به شما در رشد بهتر نفس خود کمک کند. به عنوان مثال ، مراقبه خودآزمایی به صراحت قصد دارد تا به شما کمک کند درک بیشتری از خود و چگونگی ارتباط خود با اطرافیان داشته باشید.

اشکال دیگر به شما می آموزد افکارهایی را که ممکن است مضر یا خودکفا باشند ، بشناسید. ایده این است که هرچه آگاهی بیشتری از عادتهای فکر خود کسب می کنید ، می توانید آنها را به سمت الگوهای سازنده تر سوق دهید.

یک مطالعه بر روی 21 زن که با سرطان سینه مبارزه می کنند ، نشان داد که وقتی آنها در یک برنامه تای چی شرکت می کردند ، عزت نفس آنها نسبت به افرادی که جلسات حمایت اجتماعی دریافت می کردند ، بیشتر از حد بهبود یافته است.

در مطالعه دیگر ، 40 زن و مرد سالخورده که برنامه مدیتیشن ذهن آگاهی داشتند ، در مقایسه با گروه کنترل شده دیگر که در لیست انتظار برای برنامه قرار گرفته بودند ، احساس تنهایی را کاهش داده اند.

  1. طول زمان توجه را طولانی می کند

مراقبه توجه متمرکز مانند وزنه برداری برای طول مدت توجه شما است. به افزایش استحکام و استقامت توجه شما کمک می کند.

به عنوان مثال ، یک مطالعه به بررسی تأثیرات یک دوره مراقبه هشت هفته ای ذهن آگاهی پرداخت و نشان داد که توانایی شرکت کنندگان در تغییر جهت مجدد و حفظ توجه آنها بهبود یافته است.

یک مطالعه مشابه نشان داد که کارکنان منابع انسانی که مرتباً مراقبه ذهن آگاهی را انجام می دادند بیشتر در وظیفه تمرکز کردند.

این کارگران همچنین جزئیات وظایف خود را بهتر از همسالان خود که مراقبه را تمرین نکرده بودند به یاد داشتند.

علاوه بر این ، یک بررسی نتیجه گیری کرد که مدیتیشن حتی ممکن است الگوهای مغزی را معکوس کند که منجر به جلوگیری از سرگردانی ذهن ، نگرانی و نگرش ضعیف می شود.

حتی مدیتیشن کردن برای یک دوره کوتاه ممکن است به نفع شما باشد. یک مطالعه نشان داد که چهار روز تمرین مراقبه ممکن است برای افزایش طول توجه کافی باشد.

  1. ممکن است از دست دادن حافظه مربوط به سن کاهش یابد

بهبود در توجه و وضوح تفکر ممکن است به جوانی ذهن شما کمک کند.

Kirtan Kriya روشی برای مدیتیشن است که یک مانترا یا شعار را با حرکت مکرر انگشتان در هم می آمیزد تا اندیشه ها را متمرکز کند. این توانایی شرکت کنندگان در انجام وظایف حافظه در مطالعات متعدد در مورد از دست دادن حافظه مربوط به سن را بهبود بخشید.

علاوه بر این ، یک بررسی از 12 مطالعه نشان داد که چندین سبک مراقبه باعث افزایش توجه ، حافظه و سرعت ذهنی در افراد داوطلب مسن تر می شود.

علاوه بر مبارزه با کاهش حافظه مرتبط با سن ، مراقبه حداقل می تواند تا حدودی باعث بهبود حافظه در بیماران مبتلا به زوال عقل شود. همچنين از مزیت های مراقبه این است که مي تواند به كنترل استرس و بهبود مقابله با آن در مراقبت از مبتلایان به زوال عقل كمك كند.

  1. می تواند مهربانی ایجاد کند

برخی از انواع مزیت های مراقبه به ویژه باعث افزایش احساسات و اعمال مثبت نسبت به خود و دیگران می شود. متتا ، نوعی مراقبه که به عنوان مراقبه مهربانی نیز شناخته می شود ، با ایجاد افکار و احساسات مهربان نسبت به خود شروع می شود. از طریق تمرین ، مردم یاد می گیرند که این مهربانی و بخشش را به صورت بیرونی گسترش دهند ، ابتدا به دوستان ، سپس آشنایان و در نهایت دشمنان. بیست و دو مطالعه در مورد این شکل از مراقبه ، توانایی آن را در افزایش شفقت مردم نسبت به خود و دیگران نشان داده است.

در یک مطالعه 100 نفر بزرگسال که به طور تصادفی به برنامه ای اختصاص داده شده اند که شامل مراقبه مهربانی است ، مشخص شد که این مزایا وابسته به میزان است.

به عبارت دیگر ، هرچه مردم بیشتر مراقبه متا داشته باشند ، احساسات مثبت تری را تجربه می کنند.

گروه دیگری از مطالعات نشان داد که احساسات مثبتی که افراد از طریق مراقبه متات ایجاد می کنند می توانند اضطراب اجتماعی را بهبود بخشند ، درگیری در ازدواج را کاهش دهند و به مدیریت خشم کمک کنند.

  1. ممکن است به مبارزه با اعتیاد کمک کند

نظم و انضباط ذهنی که می توانید از طریق مدیتیشن پیشرفت کنید ممکن است به شما کمک کند تا با افزایش خودکنترلی و آگاهی خود در مورد محرکهای مربوط به رفتارهای اعتیاد آور ، وابستگی ها را بشکنید.

تحقیقات نشان داده است که مدیتیشن ممکن است به افراد کمک کند یاد بگیرند که توجه خود را تغییر مسیر دهند ، قدرت اراده خود را افزایش دهند ، احساسات و تکانه های خود را کنترل کنند و درک خود را درباره دلایل رفتارهای اعتیاد آور خود افزایش دهند.

در یک مطالعه که به 19  معتاد به الکل چگونگی مدیتیشن را آموزش داده است ، مشخص شد شرکت کنندگان که این آموزش را دریافت کرده اند ، در کنترل تمایلات و استرس ناشی از ولع مصرف بهتر شدند.

مراقبه همچنین ممکن است در کنترل هوس های غذایی به شما کمک کند. با بررسی 14 مطالعه ، مدیتیشن ذهن آگاهی به شرکت کنندگان در کاهش احساسات و پرخوری غذا کمک کرد.

  1. خواب را بهبود می بخشد

تقریباً نیمی از مردم در برخی مقاطع زندگی با بی خوابی می جنگند.

یک مطالعه دو برنامه مراقبه مبتنی بر ذهن آگاهی را با اختصاص تصادفی به شرکت کنندگان یکی از دو گروه مقایسه کرد. یک گروه مراقبه را تمرین می کردند ، در حالی که گروه دیگر این کار را نمی کردند. شرکت کنندگانی که مدیتیشن می کردند ، زودتر به خواب رفتند و بیشتر در خواب ماندند ، در مقایسه با افرادی که مدیتیشن نکردند.

علاوه بر این ، می تواند به آرامش بدن ، رهایی از تنش و قرار دادن شما در وضعیت صلح آمیز که احتمال خوابیدن در آن بیشتر است ، کمک کند.

  1. به کنترل درد کمک می کند

درک شما از درد به حالت روحی شما مرتبط است و می تواند در شرایط استرس زا زیاد شود.

به عنوان مثال ، در یک مطالعه از تکنیک های عملکردی MRI برای مشاهده فعالیت مغز استفاده شد زیرا شرکت کنندگان محرک دردناکی را تجربه کردند. برخی از شرکت کنندگان چهار روز آموزش مراقبه ذهن آگاهی را پشت سر گذاشته بودند ، در حالی که برخی دیگر چنین تجربه ای نداشتند.

بیمارانی که مراقبه داشتند و مزیت های مراقبه درک کرده بودند افزایش فعالیت در مراکز مغز شناخته شده برای کنترل درد را نشان دادند. آنها همچنین حساسیت کمتری نسبت به درد گزارش دادند.

یک مطالعه بزرگتر تأثیر و مزیت های مراقبه عادت را در 3500 شرکت کننده بررسی کرد. مشخص شد که مدیتیشن با کاهش شکایت از درد مزمن یا متناوب همراه است.

در هر یک از این سناریوها ، مراقبه کنندگان و افراد غیر مراقبه کننده میزان یکسانی از درد را تجربه می کردند ، اما مراقبین توانایی بیشتری برای کنار آمدن با درد نشان دادند و حتی احساس کاهش درد را نیز تجربه کردند که این از مزیت های مراقبه بود.

مدیتیشن کاری است که هرکسی می تواند برای بهبود سلامت روحی و روحی خود انجام دهد.

شما می توانید این کار را در هر کجا و بدون تجهیزات خاص یا عضویت انجام دهید.

از طرف دیگر ، دوره های مراقبه و گروه های حمایتی به طور گسترده ای در دسترس هستند.

سبک های متنوعی نیز وجود دارد که هر یک از نقاط قوت و مزیت های مراقبه مختلفی برخوردار هستند.

امتحان کردن سبکی متناسب با اهداف خود ، روشی عالی برای بهبود کیفیت زندگی شما است ، حتی اگر فقط چند دقیقه برای انجام این کار در روز وقت داشته باشید.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

سینا خانی

سینا خانی هستم، رشته ی کامپیوتر و از یادگیری مطالب جدید و تاپیک های روز دنیا لذت می برم. و با نوشتن مقاله می تونم اطلاعات رو با دیگران به اشتراک بذارم و از این طریق به انسان های دیگه کمک کنم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *