خواص خوردن ماهی
بازدید 222
0

خواص ماهی و فواید و تاثیرات آن بر بدن انسان

ماهی جزء سالم ترین غذاهای کره زمین است. این ماده غذایی حاوی مواد مغذی مهمی مانند پروتئین و ویتامین D است. ماهی همچنین منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 است که برای بدن و مغز شما فوق العاده مهم هستند. در این مقاله قصد داریم شما را با تعدادی از خواص خوردن ماهی و فواید آن برای سلامتی که با تحقیقات پشتیبانی می شوند آشنا کنیم.

  1. دارای مواد مغذی مهم است

ماهی پر از مواد مغذی است که بیشتر مردم دچار کمبود آن هستند. خواص خوردن ماهی شامل دریافت پروتئین با کیفیت بالا ، ید و انواع ویتامین ها و مواد معدنی است. گونه‌های چرب گاهی از نظر سلامتی در جایگاه بالاتری در نظر گرفته می شوند. به این دلیل است که ماهی های چرب از جمله ماهی سالمون ، ماهی قزل آلا ، ساردین ، ماهی تن و ماهی خال مخالی دارای مواد مغذی مبتنی بر چربی بیشتر هستند. این موضوع ویتامین D را هم در بر میگیرد که یک ماده مغذی محلول در چربی است که بسیاری از افراد دچار کمبود آن هستند. ماهی های چرب همچنین دارای اسیدهای چرب امگا 3 هستند که برای عملکرد بهینه بدن و مغز بسیار مهم هستند و به شدت با کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها در ارتباط هستند. برای رفع نیازهای امگا 3 ، خوردن ماهی چرب حداقل یک یا دو بار در هفته توصیه می شود. اگر گیاه خوار هستید ، مکمل های امگا 3 ساخته شده از میکرو جلبک ها را انتخاب کنید.

  1. ممکن است خطر حملات قلبی و سکته های قلبی را کاهش دهد

سکته‌های قلبی و سکته مغزی دو علت اصلی مرگ زودرس در جهان هستند.خواص خوردن ماهی سلامت بیشتر قلب را نیز شامل می شود. با کمال تعجب ، بسیاری از مطالعات بزرگ مشاهده ای نشان می دهد که افرادی که مرتباً ماهی می خورند ، خطر ابتلا به سکته های قلبی ، سکته های مغزی و مرگ ناشی از بیماری های قلبی کمتری دارند. در یک مطالعه بیش از 40000 مرد در ایالات متحده ، افرادی که به طور مرتب یک یا چند وعده ماهی در هفته می خورند ، 15٪ کم تر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی قرار داشتند. محققان معتقدند که انواع ماهی چرب به دلیل دارا بودن اسید چرب امگا 3 برای سلامتی قلب حتی بیشتر مفید است.

  1. حاوی مواد مغذی است که در طول رشد بسیار مهم هستند

خواص خوردن ماهی اسیدهای چرب امگا 3 را نیز در بر می گیرد که برای رشد و نمو ضروری هستند. اسید چرب امگا-3 (DHA) به ویژه برای رشد مغز و چشم مهم است. به همین دلیل ، اغلب توصیه می شود که زنان باردار و شیرده به اندازه کافی اسیدهای چرب امگا 3 بخورند. با این حال ، برخی از ماهی ها جیوه بالایی دارند و این به مشکلات رشد مغزی مرتبط است. بنابراین ، زنان باردار فقط باید ماهی های کم جیوه مانند سالمون ، ساردین و قزل آلا را مصرف کنند و بیشتر از 12 اونس (340 گرم) در هفته نباشد. آنها همچنین باید از ماهی خام و پخته نشده پرهیز کنند زیرا ممکن است حاوی میکروارگانیسم هایی باشد که می تواند به جنین آسیب برساند.

 

  1. ممکن است سلامت مغز را تقویت کند

عملکرد مغز شما اغلب با افزایش سن کاهش می یابد. اگرچه کاهش روانی خفیف طبیعی است ، اما بیماریهای جدی عصبی مانند بیماری آلزایمر نیز وجود دارند. بسیاری از مطالعات مشاهده ای نشان می دهد که خواص خوردن ماهی باعث می شود افراد کم تر در معرض ابتلا به آلزایمر قرار گیرند. مطالعات همچنین نشان می دهد افرادی که هر هفته ماهی می خورند ماده خاکستری بیشتری دارند – بافت اصلی عملکردی مغز شما – در بخش هایی از مغز که احساسات و حافظه را تنظیم می کنند.

  1. ممکن است به پیشگیری و درمان افسردگی کمک کند

افسردگی یک وضعیت روانی شایع است. افسردگی با خلق و خوی پایین ، غم و اندوه ، کاهش انرژی و از دست دادن علاقه به زندگی و فعالیت ها مشخص می شود. اگرچه تقریبا به اندازه بیماری های قلبی یا چاقی مورد بحث قرار نمی گیرد ، در حال حاضر افسردگی یکی از بزرگترین مشکلات سلامتی جهان است. خواص خوردن ماهی در مطالعات نشان داده است كه افرادی كه مرتباً ماهی می خورند ، بسیار كمتر احتمال ابتلا به افسردگی را دارند. آزمایشات کنترل شده متعددی همچنین نشان می دهد که اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است با افسردگی مبارزه کنند و اثرات داروهای ضد افسردگی را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. ماهی و اسیدهای چرب امگا 3 همچنین ممکن است به سایر شرایط روانی مانند اختلال دو قطبی کمک کنند.

  1. یک منبع خوب غذایی از ویتامین D است

خواص خوردن ماهی ویتامین D را نیز شامل می شود. این ویتامین مانند هورمون استروئیدی در بدن شما عمل می کند – و 41.6٪ از جمعیت آمریكا دچار كمبود آن هستند. ماهی و فرآورده های ماهی از بهترین منابع غذایی ویتامین D. ماهی های چرب مانند ماهی  سالمون و شاه ماهی دارای بیشترین مقادیر ویتامین D هستند. یک وعده (113 گرم) بسته های سالمون پخته شده حدود 100٪ از نیاز روزانه به ویتامین D را تامین می کند. برخی روغنهای ماهی مانند روغن کبد ماهی COD نیز از نظر ویتامین D بسیار سرشار هستند و بیش از 200٪ از نیاز روزانه (DV) را در یک قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) تأمین می کنند. اگر زیاد آفتاب نمی خورید و به طور مرتب ماهی چربی نمی خورید ، ممکن است بخواهید مصرف یک مکمل ویتامین D را در نظر بگیرید.

 

  1. ممکن است خطر ابتلا به بیماری های خود ایمنی را کاهش دهد

بیماری های خود ایمنی مانند دیابت نوع 1 وقتی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه حمله کرده و بافت های سالم بدن را از بین ببرد. مطالعات متعددی ، مصرف امگا 3 یا روغن ماهی را با كاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 1 در كودكان و نیز نوعی دیابت خود ایمنی در بزرگسالان مرتبط می كند. اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین D موجود در ماهی و روغن ماهی ممکن است تاثیر گذار باشند. برخی از متخصصان معتقدند که مصرف ماهی همچنین ممکن است خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید و اسکلروز را کاهش دهد ، اما شواهد فعلی در بهترین حالت ضعیف است.خوردن ماهی فواید بسیاری دارد بهتر است حتما جای دادن این ماده ی غذایی در رژیم خود را در نظر بگیرید.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

سینا خانی

سینا خانی هستم، رشته ی کامپیوتر و از یادگیری مطالب جدید و تاپیک های روز دنیا لذت می برم. و با نوشتن مقاله می تونم اطلاعات رو با دیگران به اشتراک بذارم و از این طریق به انسان های دیگه کمک کنم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *