اثرات فواید و مضرات گیاه خواری
بازدید 123
۲

فواید و مضرات گیاه خواری | اثرات گیاه خواری

اثرات گیاه خواری چیست؟ گیاه خواری به معنای پرهیز از مصرف گوشت است. همچنین ممکن است شامل پرهیز از خوردن همه محصولات جانبی کشتار حیوانات باشد که به آن سبک وگان گفته میشود . بسیاری از مردم به دلیل احترام به زندگی حیوانات به خوردن گوشت اعتراض دارند.در به ادامه بررسی فواید و مضرات گیاه خواری در پیویو میپردازیم.

فهرست مطالب

رژیم وگان چیست؟

رژیم وگان رژیمی است که فقط از غذاهای گیاهی بدون هیچ فراورده و محصولی از حیوانات تشکیل شده است. وگان ها سوپ، خورش، سیب زمینی سرخ شده، سالاد، و.. می خورند. آنها طیف گسترده ای از غذاها را از سراسر جهان مصرف می کنند، و همچنین نسخه های گیاهی مورد علاقه سنتی مانند پیتزا، تاکو، لازانیا، برگر، باربیکیو، نان، فلفل قرمز، پنکیک، ساندویچ و دسر را مصرف می کنند.

یک رژیم غذایی وگان که به درستی برنامه ریزی شده باشد برای تمام مراحل زندگی مفید است. یک رژیم غذایی وگان متعادل از این چهار گروه غذایی تشکیل شده است: 1) حبوبات، مغزها، و دانه ها. 2) غلات؛ 3) سبزیجات؛ و 4) میوه ها.

آکادمی تغذیه و رژیم غذایی بیان می کند که یک رژیم غذایی گیاهی با برنامه ریزی مناسب برای تمام مراحل زندگی سالم و خوب است. آنها همچنین توصیه می‌کنند که رژیم‌های غذایی مبتنی بر گیاه ممکن است فواید پیشگیرانه‌ای برای سلامتی داشته باشند. البته، مانند هر رژیم دیگری، یک رژیم غذایی وگان که برنامه ریزی ضعیفی دارد و مواد مغذی را در خود جای نداده است می تواند خطرناک یا ناسالم باشد.

همه انسان ها چه غیر وگان ها و یا وگان ها باید مراقب مصرف تمام مواد مغذی مورد نیاز خود باشند تا سالم باشند. چهار ماده مغذی کلیدی که همه باید به آنها توجه کنند عبارتند از ویتامین B12، ویتامین D، اسیدهای چرب امگا 3 و ید .

رژیم های غذایی سالم وگان معمولا حجم بالایی دارند.”

گاهی اوقات تغییر با نیت خوبی که وگان شوید می تواند نتیجه معکوس داشته باشد زیرا به فواید و مضرات گیاه خواری توجه نمی کنند ، زمانی که رژیم غذایی به درستی متعادل نباشد. یکی از اشتباهات رایج در انتقال به رژیم غذایی وگان، خوردن کالری بسیار کم است. رژیم های غذایی سالم وگان معمولا حجم بالایی دارند – بشقاب شما باید مملو از غذای تازه باشد، به خصوص وقتی سبزیجات خام زیادی مصرف می کنید. اگر فقط به همان حجم غذای قبلی بخورید، ممکن است کالری کافی دریافت نکنید و شما را خسته، گرسنه و تحریک پذیر کند.

خام گیاه خواری

4 دلیل برای گیاهخواری چیست؟

مردم به فواید ومضرات گیاه خواری فکر میکنندو به دلایل زیادی گیاه خوار می شوند، از جمله سلامتی، اعتقادات مذهبی، نگرانی در مورد رفاه حیوانات یا استفاده از آنتی بیوتیک ها و هورمون ها در دام، یا تمایل به غذا خوردن به گونه ای که از استفاده بیش از حد از منابع محیطی اجتناب شود.

ما باید فواید و مضرات گیاه خواری را مطالعه کنیم تا بتوانیم تصمیم درست اتخاذ کنیم.

گیاه هان روز

فواید گیاه خواری:

بسیاری از مردم رژیم گیاه خواری را برای رفاه حیوانات و محیط زیست انجام میدهند:

  • اتخاذ یک رژیم گیاهخواری به این معنی است که هیچ حیوانی برای گذاشتن غذا روی میز شام شما آسیب نمی بیند. برای برخی افراد، این واقعیت ساده ارامش بخش هست.
  • از فواید و مضرات گیاه خواری میتوان به این اشاره کرد که گرمایش جهانی را کاهش میدهد در دنیای امروز ، ما روزانه بیش از حد گوشت مصرف می کنیم. این سطوح بالای مصرف گوشت نیز به تغییرات آب و هوایی کمک می کند. واز طریق تولید گوشت مقادیر زیادی گازهای گلخانه ای در هوا منتشر می شود. از طریق تغییر رژیم غذایی از گوشت به گیاهخواری، سطح انتشار گازهای گلخانه ای می تواند به میزان قابل توجهی کاهش یابد و گرم شدن کره زمین و اثرات نامطلوب زیست محیطی مربوط به آن تا حدودی کاهش یابد.

وزن پایین بدن:

  • اگر هدف شما کاهش وزن (و لاغر ماندن) است،میتوانید گوشت را کنار بگذارید. طبق یک مطالعاتی که در سال 2014 راجب اثرات گیاه خواری هست ، اتخاذ رژیم گیاهخواری یکی از موثرترین راه ها برای کاهش شاخص توده بدنی است. این درست است، به خصوص اگر که به خوردن گوشت های پرچرب عادت دارید، زیرا وقتی گوشت را حذف می کنید، کالری و چربی اشباع شده را کاهش می دهد.
  • یک مطالعه نشان داد افرادی که گوشت را قطع می کنند 4.5 پوند بیشتر از افرادی که این کار را نمی کنند، در یک دوره 18 هفته ای از دست دادند. این مطالعه نشان داد افرادی که رژیم گیاهخواری دارند نه تنها به طور موثرتری نسبت به کسانی که رژیم های کم کالری دارند کاهش وزن می دهند، بلکه متابولیسم خود را با کاهش چربی عضلانی بهبود می بخشند.

البته گیاهخواران اگر غذاهای پرکالری زیادی بخورند، مانند نوشیدنی های شیرین، غذاهای سرخ شده و شیرینی ها، یا اگر حجم غذایشان خیلی زیاد باشد، می توانند وزن اضافه کنند. دستور العمل های گیاهی مانند هات داگ سویا، پنیر سویا، لوبیاهای سرخ شده و اسنک ها می توانند کالری و چربی زیادی داشته باشند.

کاهش خطرات بیماری های قلبی :

  • غذای گیاهی سالم و حذف گوشت از رژیم غذایی ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را که یکی از علل اصلی مرگ و میر است رو کاهش دهد.

به نظر می رسد گیاهخواران نسبت به گوشت خواران سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم، فشار خون پایین و میزان فشار خون و دیابت نوع 2 کمتری دارند. گیاهخواران همچنین دارای شاخص توده بدنی پایین تر اند و در خطر ابتلا به بیماری های مزمن کمتری هستند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان در اثرات گیاه خواری قابل توجه هست:

  • یکی دیگر از بیماری های مزمنی که تحت تاثیر رژیم گیاهخواری قرار می گیرد سرطان است. مطالعه سال 2016 که در Critical Reviews in Food Science and Nutrition منتشر شد، می گوید رژیم گیاهخواری از شما در برابر سرطان محافظت می کند و میزان کل ابتلا به سرطان را تا 8 درصد کاهش می دهد. محققانی که این مطالعه را انجام دادند دریافتند که حذف تمام غذاهای حیوانی (رژیم غذایی وگان) خطر ابتلا به سرطان را تا 15 درصد کاهش می دهد.

کنترل و پیشگیری از دیابت و کاهش خطر ابتلا به آن یکی دیگر از مزایای رژیم گیاهخواری است:

  • کمیته پزشکان می گوید گوشت ها و رژیم های غذایی پرچرب می توانند باعث مقاومت بدن در برابر عملکرد انسولین شوند و رژیم های غذایی کم چرب و گیاهی حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد. این می تواند حداقل تا حدی دلیل اثرات گیاه خواری بر وزن بدن نشان بدهد.

حتی اگر الان هم دیابت دارید میتوانید از این رژیم بهره ببرید تا اثرات گیاه خواری را مشاهده کنید

رژیم‌های گیاه‌خواری مزایای تغذیه‌ای زیادی دارند:

  • ، از جمله سطوح پایین‌تر چربی‌های اشباع شده، کلسترول و پروتئین حیوانی و همچنین سطوح بالاتر کربوهیدرات‌ها، فیبر غذایی، منیزیم، پتاسیم، فولات و آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین‌های C و E و فیتوکمیکال‌ها.

برخلاف باور عموم در قسمتی از فواید و مضرات این طور تصور میشود که تنوع زیادی در غذا های وگن نیست :

  • در صورتی که اینطور نیست بعد از کمی مطالعه و دیدن پیج های اموزشی با دنیایی از غذاهای گیاهی و خوشمزه اشنا میشوید.

کیفیت خواب بهتر:

  • رژیم غذایی گیاهی ممکن است منجر به افزایش سطح اسید آمینه تریپتوفان، افزایش متابولیت های ملاتونین و سروتونین، افزایش کیفیت و کمیت خواب و در نتیجه کاهش خطر قلبی عروقی شود.

گیاه خواران بیشتر عمر میکنند:

  • تیمی از محققان دانشگاه لوما لیندا در ایالات متحده نشان داده اند که مردان گیاهخوار به طور متوسط ​​10 سال بیشتر از مردان غیر گیاهخوار عمر می کنند – 83 سال در مقایسه با 73 سال. برای زنان، گیاهخواری 6 سال اضافی به زندگی آنها اضافه کرد و به آنها کمک کرد به طور متوسط ​​به 85 سال برسند.

گیاه خواران جوان تر به نظر میرسند:

  • به طور معمول، یک رژیم غذایی گیاهی سرشار از ویتامین C، لیزین و آنتی اکسیدان است که همگی به تولید کلاژن در سطح سلولی کمک می کنند. به نوبه خود، این به پوست کمک می کند تا انعطاف پذیر و جوان بماند. یکی دیگر از جنبه های رژیم غذایی گیاهی، سطح بالای بتاکاروتن است

مطالعه جدید نشان می‌دهد که وگان‌ها در مقایسه با گوشت‌خواران از رژیم غذایی خود خوشحال‌تر هستند،:

  • و همچنین یافتن افراد شادتر به‌طور چشمگیری بیشتر در آینده وگان خواهند شد. بر اساس یک مطالعه دلگرم کننده جدید منتشر شده توسط Tracking Happiness، وگان ها در مقایسه با گوشت خواران سطوح شادی بیشتری را گزارش می کنند.

پاستا گیاهی

مضرات گیاهخواری چیست؟

.

ممکن است با کمبود پروتین مواجه شوید و پروتین کافی به بدنتان نرسد .

  • افزایش احساس سیری (حجم غذای زیاد، مصرف کم انرژی) وگان ها در دستیابی به نیازهای پروتئینی بدون استفاده از مکمل های پروتئینی مشکل بیشتری دارند و در فواید و مضرات گیاه خواری باید توجه کرد که فقط به این دلیل که غذا گیاهی است به معنای سالم بودن آن نیست.

از مهمترین دلایلی که مردم از گیاهخواری اجتناب می کنندهمین هست که نگران این هستند که پروتئین کافی دریافت نکنند. خوشبختانه، این نگرانی آنقدرها که مردم تصور می کنند مهم نیست و واقعیت امر با چیزی که تصور میشود متفاوت است شما میتوانید تبدیل بشوید به یک گیاهخوار باهوش تر، جواهرات مخفی و پر پروتئین مانند پنیر کوتیج آجیل، ترکیب غذا و سالاد های مقوی را کم کم میشناسید .

ممکن است توده عضلانی را از دست بدهید :

از آنجایی که گوشت حاوی مقدار زیادی پروتئین است، تغییر از یک رژیم غذایی گوشتی به یک رژیم غذایی گیاهی ممکن است به معنی کاهش توده عضلانی باشد. اگرچه برخی از محصولات برای رفع این مشکل ساخته شده اند، اما گیاهخواران برای حفظ عضلات خود با مشکلات بیشتری مواجه خواهند شد. بنابراین، به خصوص اگر در صنعت بدنسازی کاملاً فعال هستید باید حواستان باشد که برنامه مناسبی داشته باشید

همانطور که به آرامی رژیم خود را به غذاهای گیاهی تغییر می دهید، با گذشت زمان متوجه خواهید شد که می توانید یک رژیم غذایی متعادل دریافت کنید.

انتخاب غذای گیاهخواران ممکن است محدود به نظر برسد:

گیاهخواران جدید از این می ترسند که گزینه های کافی نداشته باشند و به سادگی نمی دانند از کجا شروع کنند. ممکن است به نظر برسد که تقریباً هر غذا حاوی گوشت است، اما اینطور نیست. به خود فرصت دهید تا به یک سبک زندگی جدید تبدیل شوید. در واقعیت، امکانات برای گیاهخواران به معنای واقعی کلمه بی پایان است به خارج از منطقه آسایش خود بروید و به گیاهخوار شدن به عنوان راهی برای تغییر کل نحوه غذا خوردن و تبدیل شدن به یک فرد سالم نگاه کنید.

گیاه خواران ممکن است ضعیف تر از گوشت خواران باشند؟:

بله، یکی از اثرات گیاه خواری این است که شما را بسیار ضعیف تر از گوشت خواران می کند. یک مطالعه جدید که در BMC Medicine منتشر شده است، نشان می‌دهد که وگان‌ها دریافت کلسیم و پروتئین کمتری دارند که آنها را مستعد ضعیف تر شدن در بعضی ازاعضا بدن می‌کند.

غذا خوردن در بیرون از خانه سخت میشود:

اگر معمولا بیرون غذا میخورید دریافت مواد مغذی برایتان سخت تر خواهد شد

  • گیاهخواران باید آشپزی را بیاموزند در حالی که می توانید زندگی خود را با خوردن غذاهای آماده بدون گوشت طی کنید، برای اینکه واقعاً از مزایای سلامتی گیاهخواری استفاده کنید، در نهایت می خواهید یک کتاب آشپزی گیاهی خوب را باز کنید و با خوردن انواع غذاها خلاق شوید. اگر اهل آشپزخانه نیستید، این موضوع برایتان مشکل میشود چون ممکن هست در عین حال خانواده و دوستانتان هم عادات غذایی متفاوتی داشته باشند

تاثیر در رشد کودکان :

یکی از اثرات گیاه خواری این هست که ممکن است به رشد کودکان آسیب برساند از طریق کانال‌های رسانه‌ای مختلف، ما اغلب از والدینی می‌شنویم که می‌خواستند فرزندان خود را صرفاً با یک رژیم گیاه‌خواری بزرگ کنند بسیاری از این بچه ها از مشکلات رشد رنج می برند و همچنین ممکن است در درازمدت از آسیب های بعدی جدی رنج ببرند.

هرم گیاه خواری

برنامه غذایی نادرست تاثیر گذار در فواید و مضرات گیاه خواری:

کی دیگر از اشتباهات رایج جایگزینی گوشت با آنالوگ های گوشت، محصولات لبنی با جایگزین های مبتنی بر سویا و شیرینی های معمولی با شیرینی های گیاهی است. سنگین کردن این اقلام و کمرنگ کردن سبزیجات، میوه ها و غلات کامل یک رویکرد سالم نیست. برای اطلاعات بیشتر کتاب بیشتری در این باره مطالعه کنید یا به دکتر تغذیه خوب مراجعه کنید

برای مطالعه بیشتر بخوانید:

https://pioio.com/mag/2022/04/24/cooking-greece-pasta/

در رابطه با فواید و مضرات گیاه خواری باید بدانید که گوشت های قرمز و چرب هم دارای معایبی اند:

  • خطر سلامتی بیماری قلب و عروقی دیابت.
  • سرشار از سدیم دارای چربی اشباع شده و کلسترول بالا.
  • گوشت فرآوری شده بیش از حد باعث سرطان روده می شود.
  • هضم آن به دلیل داروهای تزریق شده به حیوانات بسیار سخت است.
  • بیماری های گاوی از کوره در رفته.
  • گوشت پخته شده در دمای بالا می تواند واکنش های شیمیایی ایجاد کند که باعث بوجود آمدن ترکیبات مضر می شود.

آیا مصرف بیش از حد سویا ممکن است؟

بله، همانطور که می توان از بسیاری از انواع غذاها بیش از حد مصرف کرد .گیاه خوارانی که میخواهند طعم گوشت و لبنیات را شبیه سازی کنند از این محصول بهره میبرند

من یک رژیم گیاهخواری را امتحان کردم اما احساس خوبی نداشتم چرا؟

در ابتدا باید به فواید و مضرات گیاه خواری توجه کنید گاهی اوقات وقتی تغییرات مثبتی در رژیم غذایی خود ایجاد می کنیم – مانند حذف محصولات حیوانی یا جایگزینی غذاهای ناسالم فرآوری شده با غذاهای گیاهی کامل – ممکن است با برخی از شکایات موقتی بدن از جمله هوس، خستگی یا ناراحتی گوارشی مواجه شویم. اینها در طول یک تغییر رژیم غذایی غیر معمول نیستند، به خصوص اگر مصرف فیبر در مدت زمان کوتاهی به طور چشمگیری افزایش یابد.

گیاهخواری چگونه به پایان گرسنگی در جهان کمک می کند؟

تقاضا برای گوشت نشان دهنده زمین های بیشتر برای پرورش حیوانات هست و ممکن هست شما بتوانید به مردم فقیرتر کمک کنید و باعث آزاد کردن منابع برای محصولات گیاهی بیشتر باشید

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

yeganehmansorian

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سید هادی گفت:

    سلام مطلب شما خوب و مفید بود ول به نظر من یکی از مهم ترین مضرات گیاه خواری که افراد را تهدید میکند همانند هورمون در گوشت ها چیزی بنام گیاهان تراریخته است که پیشنهاد میکنم مطلبی هم درباره ان بنویسید من نمیدانم تراریخته چیست ولی مدل ریاضی و الگوریتم ژنتبک ان را دیده ام

  2. مونا گفت:

    آنچه مهمتر از گیاهخواری و وگان بودن است خام گیاه خواری است که سلامت صددر صد میآورد و جهان را از گرسنگی و فحطی نجات میدهد سایت بسیار خوبی دارید . من خود مدت ۲۳ سال است که وگان هستم وگاه گاهی هم خام گیاه خوار پایدار و سالم باشید.