کودکان دو زبانه ، نحوه پرورش کودکانه دو زبانه با ۵ روش
بازدید 313
0

کودکان دو زبانه ، نحوه پرورش کودکان دو زبانه با 5 روش

یادگیری زبان خارجی ، فواید بی شمار شناختی ، علمی و اجتماعی در بر دارد که باعث می شود والدین تشویق شوند که به دنبال روش هایی باشند که کودکان دو زبانه تربیت و بزرگ کنند. برای این که از دوران منحصر به فرد کودکی بیشترین استفاده و بهره برده شود، پدر و مادر ها تلاش می کنند از این زمان استفاده کنند تا کودکان علاوه بر زبان مادری با یک زبان دیگر نیز آشنا شوند و آن را فرا گیرند. گرچه ممکن است شرایط هر کسی با دیگری متفاوت باشد اما ما در اینجا پنج روش در اختیار شما قرار می دهیم که به وسیله آنها می توانید کودک خود را به صورت دو زبانه بزرگ کنید.

1-  یک والد ، یک زبان

برای خانواده هایی که یکی از والدین زبان دیگری را بلد است یا زبان مادری اش ، با دیگری متفاوت است می توان از رویکرد یک والد، یک زبان استفاده کرد. این روش به یک نفر، یک زبان نیز شناخته می شود. همان طور که از نام این رویکرد بر می آید، والدینی که از این روش استفاده می کنند می توانند با کودکان شان فقط با زبان مادری خودشان که متفاوت از زبان والد دیگر صحبت کنند. این صحبت کردن چه در منزل و چه در بیرون از منزل خواهد بود. برای مثال مادر فرانسوی است و می تواند به فرانسوی ، کوبایی و اسپانیایی صحبت کند. یک ملاحظه این است که هنگامی که خانواده در یک کشور دیگر زندگی می کند که زبان مادری مادر یکی از زبان های آن کشور است مثلا اسپانیا. در این مورد آن زبان، زبان اکثریت می شود و کودان آن را به صورت طبیعی فرا خواهند گرفت و سریع تر بر آن تسلط می یابند. در این مورد، بهتر است که مادر فرانسوی ما که در اسپانیا زندگی می کند بیشتر با زبان فرانسوی با کودک خود صحبت کند که به  نوعی زبان اقلیت آن کشور است. در این صورت کودک علاوه بر زبان رسمی آن کشور که اسپانیایی است می تواند زبان فرانسه را از مادر فرانسوی خود بیاموزد. بسیاری از متخصصان می گویند حداقل به مدت 25 ساعت در هفته لازم است با کودک به زبان دیگری صحبت شود تا بتواند آن زبان را یاد بگیرد. استفاده از منابع دیگر مانند کتاب و فیلم و تعامل به صورت منظم با دیگر کسانی که به همان زبان تکلم می کنند هم مهم است و می تواند کمک کند. این افراد می توانند شامل افراد خانواده، دوستان، و یا پرستار کودک باشد.

2-  زبان اقلیت در خانه

گزینه دیگر برای یادگیری زبان دوم برای کودکان و بزرگ کردن کودکان دو زبانه این است که از روش زبان اقلیت در خانه استفاده شود. این روش می تواند هنگامی به کار رود که هر دو والد یعنی هم پدر و هم مادر در یکی از چندین زبان خود راحت تر باشند. برای مثال، یک مادر ایتالیایی که کودکش را در سیدنی استرالیا با شوهر استرالیایی اش که به زبان ایتالیایی صحبت می کند، بزرگ می کند. در این مورد کل اعضای خانواده از زبان ایتالیایی در خانه استفاده می کنند و در بیرون از منزل به زبان انگلیسی صحبت کنند. این رویکرد می تواند چارچوب مشخصی برای کودکان فراهم کند که وقتی به خانه می رسند بدانند از کدام زبان استفاده کنند و این در ناهشیار آن ها نقش می بندد. اما چالش هایی هم در این رابطه وجود دارد که باعث می شود تعامل با دیگران هنگامی که همه اعضای خانواده به زبان دیگری صحبت می کنند کمی با مشکل انجام شود. همچنین والدی که تصمیم گرفته است به زبانی غیر از زبان مادری خود با خانواده تعامل داشته باشد هم ممکن است مشکلاتی داشته باشد که خیال کند نمی تواند به صورت طبیعی با خانوده خود و کودکان اش، به اندازه مادرشان که دارد با زبان بومی خود تعامل می کند، صحبت کند.  در این مثال پدر استرالیایی ممکن است دچار مشکلاتی در این رابطه باشد.

3-  مهاجرت به کشور دیگر

مهاجرت نیز یکی دیگر از روش هایی است که باعث می شود بزرگ کردن کودکان دو زبانه امکان پذیر باشد. در این حالت خانواده به یک کشور دیگر مهاجرت می کند و به زبان مادری والدین خود در منزل صحبت می کند. در حالی که یاد می گیرد چگونه به زبان دیگری در مدرسه و با دوستان اش صحبت کند. فایده بزرگ این روش این است که کودکان در یک سیستم مدرسه خارجی خیلی زود پیشرفت می کنند و تجربه آموزش خارج از کشور را قبل از ورود به کالج و دانشگاه را به دست می آورند. هنگامی که این کودکان دو زبانه بزرگ می شوند، بچه های فرهنگ سوم خوانده می شوند. معمولا ایده مهاجرت به خارج از کشور برای تحصیل یا کار کمترین آسیب را می تواند داشته باشد.

4-  ثبت نام در مدارس زبان خارجی

 

اگر مهاجرت به خارج از کشور یک گزینه در دسترس نباشد ، والدین ممکن است به دنبال مدرسه های زبان خارجی در کشور خود بگردند تا دانش آموزان در این مدارس با استفاده از تجربه در معرض زبان خارجی قرار گرفتن بتواند همه کلاس های خود را با یک زبان خارجی بگذراند. پدر و مادر ها ممکن است از چنین مدارسی برای تقویت یک زبان خارجی در کشور خودشان استفاده کنند. این روش می تواند کودک را برای تحصیل در خارج از کشور و یافتن موقعیت های شغلی بهتر کمک کند.

5-  ثبت نام در کلاس های زبان

برای والدین تک زبانه که امکان مهاجرت به خارج از کشور را ندارند یافتن فرصت هایی برای این که کودکان شان امکان تعامل با یک زبان دیگر را داشته باشد هم گزینه دیگری است. در این رابطه کودک می تواند با زبان دیگر به آسانی تعامل داشته باشد. کودکان در زمینه یادگیری با عنوان اسفنج شناخته می شوند یعنی سریع مطالب را می گیرند و جذب می کنند. مهم است بدانید که برای ذهن های جوان یادگیری زبان خارجی بسیار آسان تر است. هر چند آن ها هم نیاز دارند به اندازه کافی در این زمینه فعال باشند و ساعت ها تمرین داشته باشند. می توانید آنها را در کلاس های زبان خارجی ثبت نام کنید یا فرصت های مطالعاتی در خارج از کشور برای آنها فراهم کنید. همچنین برای تربیت کودکان دو زبانه می توانید پرستار بچه ای را استخدام کنید که به زبانی که مدنظر تان صحبت می کند. همچنین می توانید امکان گذراندن وقت با دوستان خارجی، را مد نظر قرار دهید و یا از کتاب ها و فیلم ها استفاده کنید تا کودکان دو زبانه را به نحو شایسته ای تربیت و بزرگ کنید.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

فاطمه پناهی

فاطمه تقی پناهی هستم. کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی. علاقه مند به حوزه های فن آوری، دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی شبکه های اجتماعی هستم. دوست دارم در جریان آخرین رویدادها و اخبار این حوزه ها قرار بگیرم و مقالات این حوزه را بخوانم و با شما به اشتراک بگذارم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *