نقش والدین در تربیت کودکان
بازدید 164
0

نقش والدین در تربیت کودکان و ویژگی های والدین نمونه

نقش والدین در تربیت کودکان

در این مقاله قصد داریم به نقش والدین در تربیت کودکان بپردازیم :

 نقش هر یک از والدین در تربیت کودکان

در این قسمت قصد داریم به نقش والدین در تربیت کودکان به صورت جداگانه اشاره کنیم :

نقش مادر در تربیت کودکان : نوع رفتار مادر در  شکل گیری شخصیت فرزندان بسیار نقش مهمی را دارد . معمولا کودکان پاک بودن را از مادر خود یاد میگیرند و  سعی می کنند این رفتارها را از او تقلید کنند ، شاید بارها دیده اید که کودکان در هنگام بازی های کودکانه سعی می کنند مانند مادرشان رفتار کنند و مهربان و دلسوز باشند . معمولا مادر زمان بیشتری را به نسبت پدر با کودک می باشد برای همین مادر باید بیشتر مراقب رفتار خود باشد از زمانی که با تلفن صحبت می کند و فکر میکند که کودکش بازی می کند ، این در حالی است که تمام توجه او بر روی صحبت های مادر می باشد . یک مادر نمونه باید سعی کند رفتارهایی از قبیل مهربانی ، صداقت ، وفاداری ، حق جویی ، حق دوستی را به کودکان خود یاد دهد . همچنین مادران باید دقت داشته باشند که اگر کودک ترس آنها را ببیند هیچگاه نمی تواند فردی شجاع باشد .

نقش پدر در تربیت کودک : پدر نقش بزرگی در زندگی کودکان و همچنین شکل گیری شخصیت او دارد . اگر پدر می خواهد که فرزند او الگوی صحیحی در زندگی خود داشته باشد باید سعی کند الگوی زندگی خود را تغییر دهد و همان شیوه ای که می خواهد فرزندش پیش بگیرد را داشته باشد ، هیچگاه پدری که بین رفتار و گفتارش فرق می باشد نباید توقع داشته باشد که پشتوانه خوبی برای کودکش باشد . بعضی از مواقع پدران به دلیل مشغله های کاری که دارند زمان کمی فرزند خود را می بینند و در همان زمان کوتاه سعی می کنند در جایگاه نصیحت قرار بگیرند این پدران باید منتظر این باشن که خیلی سریع فرزندشان از آنها زده می شود . یک پدر نمونه باید سرمشق خوبی از رفتارهای وقت شناسی ، شرافت ، صداقت نظافت ، خوش قولی ، جرات ، سخاوت و . . . برای کودکان خود باشد .

ویژگی های والدین نمونه

برای اینکه یک کودک به بهترین شکل ممکن تربیت شود باید والدین سعی کنند که روی رفتارهای خود کمی تامل کنند زیرا والدین آینه عبرت کودکان هستند و آنها سعی می کنند که رفتارهای خودشان را از روی رفتارهای والدین شان الگو برداری کنند . در زیر سعی کرده ایم به ویژگی های والدین نمونه اشاره کنیم :

  • انسان بودن : اولین ویژگی که نقش والدین در تربیت کودکان را به صورت پررنگ تر نشان می دهد انسان بودن است ، انسان بودن یک جمله بسیار پرمعنا و پر محتوایی می باشد هیچگاه هیچ فردی نمی تواند بی عیب باشد تمامی آدمها دارای نواقصی هستند و یک فرد باید نواقص خود را بپذیرد و سعی کند آنها را برطرف کند . همچنین یکی از نکاتی که والدین باید به آن توجه کنند این است که توانایی بخشش را داشته باشند و در صورت دیدن خطایی از سمت فرزندانشان آنها را ببخشند .
  • راستگو بودن : از ویژگی های مهم والدین نمونه این است که با کودکان خود و دیگران صادق باشند . در این مورد باید دقت زیادی را به خرج دهید زیرا کودکان خیلی آسان دروغگویی را تشخیص می دهند و در صورت دیدن هر گونه دورغ و ریایی اعتمادشان از بین می رود . اگر نمی خواهید کودکتان چیزی را از شما پنهان کند هیچگاه در مقابل آنها پنهان کاری نکنید همیشه سعی کنید صادق باشید و در مورد مسائل به صورت شفاف با آنها صحبت کنید . یکی از موارد دیگری که باید والدین به آن دقت کنند این است که پشت سر هیچ یک از اعضای خانواده صحبت نکنند .
  • مسئولیت پذیری : والدین اگر قولی به فرزند و یا اعضای دیگر خانواده می دهند سعی کنن که به آن عمل کنند و اگر توانایی انجام آن را ندارند هیچ گاهی قول ندهند .
  • مهربان بودن : اصلی ترین وظیفه والدین در برابر کودکان این است که زمانی که آنها صحبت می کنند به حرفهای آنها گوش دهند حتی اگر کودک شما سه سال دارد . اصولا والدین می خواهند که فرزندشان به آنها احترام بگذارند و تنها راهی که او یاد میگیرد که به والدین خود احترام بگذارد این است که مورد احترام والدین خود قرار بگیرد . یک پدر و مادر مهربان هیچگاه نباید کودکان خود را در برابر کارهای اشتباهی که انجام می دهد سرزنش کند .

 

مسئولیت دادن به کودکان

یکی از نکاتی که باید در نقش والدین در تربیت کودکان توجه کنیم مسئولیت دادن به آنها می باشد . در بعضی از مواقع کودکان دوست دارند به شما کمک کنند و بسیار مشتاق هستند اما والدین با بعضی از رفتارهای ناشایسته ای  که انجام می دهند باعث می شوند که رغبت آنها به کار کردن کم شود ، در زیر به این موارد اشاره کرده ایم :

  • والدین هیچ گاه نباید در مورد مدت زمان و کیفیت کار کودکان آنها را سرزنش کنند و تنها به دلیل آنکه با آنها همکاری کرده است از او تشکر کنند .
  • در اکثر مواقع ممکن است کودکان کاری را که انجام می دهند کامل و تمیز نباشد اما شما نباید آنها را سرزنش کنید و یا در مقابل آنها کار او را تکمیل کنید زیرا او از کار کردن دلسرد می شود و یاد میگیرد که همیشه می تواند کارها را ناتمام رها کند و کس دیگری آن کارها را انجام دهد .
  • سعی کنید کارهایی که به او سپرده اید در حد توان او باشد و در هفته یک یا دو روز اجازه دهید استراحت کند و آن کارها را انجام ندهد .
  • دقت داشته باشید مهم ترین نکته کلیدی در تربیت کودکان برای مسئولیت دادن این است که هیچگاه برای کار کردن در خانه به او پاداش ندهید شما تنها مجاز هستید از او تشکر کنید زیرا شما از او خواسته اید وظیفه خودش را انجام دهد و باید بداند که این وظایف او است نه راهی برای کسب درآمد .

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

عاطفه عباس زاده

عاطفه عباس زاده هستم ،فوق لیسانس هوش مصنوعی . در زمینه تولید محتوای متنی فعالیت دارم و هر روز تلاش میکنم که مطالب جدید را در حوزه کاری و مطالب مورد علاقه ام‌ یاد بگیرم .

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *